Hae Anna.fi-sivustolta

2018 murteie moninaisuutta ihmetellää

Viestiketju osiossa '50+' , käynnistäjänä Nuorin sisar, 01.01.2018.

1. Lounane Vierailija

Ihmeellist et laulajat laula ilmateks mut säestäjät vaati rahaa. Sen mä allerkirjotan et joka ihmine o laulun arvone, jokasel o tarinas. Siit o kaua ku oltti jossa Espanjas ja ku katutaiteilija näki mun vaalean tukkani ni se alko soitta jotta suamalaist kansansävelt. Iha hyvi se meni mut siit puuttus meijä oma tunnelma. Ei mekä osata flamenko esittä niinku he.
    Ei täälläkä mittä ihmemppä o tapahtunu, nyt tule miäle syksyne sävelmä Kualleet lehdet. Yves Montand laula sen oikke syksyse haikiast.
    Tänä mä aloti kirjottama kolme kertta ja ain tultti keskeyttämä. Voikka hianost taas.

2. Kestis Vierailija

Kyl miu siskon mies o "nero", miu autos palo semmone pien valo siin kojelauvassa eikä lähteny millää poi, mut ko "Pekka" vähä näpelöi, ni joha lakkas palamasta. Kyllä huokasin helpotuksesta ettei tarvinnu autoo korjaamolle viijä.

Huomenna tulleevat nuo koululaiset yökyllää ko on tuo syysloma, on jo suunniteltu mitä hommaillaa, sikkaa pelataa ainakii! Tämmösii….

3. Sillo ku penskat oli piäni ni pelätti Aasii. Mä en enä muist kui se meni, mut sill ku oli parhaat kortit laitto sit peukalon hiljaksi pöydän reunaan pysty ja muitte piti huamata se.
    Viime lauantain oli kalaasit ja yhdel tutul naisel oli pal yksittäisi pitki karvoi kasvois ja kaulal. Mä kiamurtelin sen ajatuksen kans et tarttiskos mun sanno se hänel tai ei. Ne oli vaalei, eikä niit ei näe ku sopivas valos ja ehkä häne rillitki o heikomma pualissi. Miähil karvoi kasva korvii ja nenää, sensija parta kasva heikommi ku nuarena.
    Ollan karvan tarkkana ja voida hianost.

4. vm47 Vierailija

Onpa tullu tehtyy pai kertaa sellasta mitä on vaa haaveillu ajan mittaan. Käytiin parriin kertaan yhellä metästysmajalla tään koirapuistokaverin kanssa Täs muutaman kilometrin päässä. Mie en tienny siitä. No tehtii kummallaki kerralla pienet tulet ja Mie laulelin pari nuotiolauluu. Koirat juoksentelliit ulkona kankaalla haistelemassa. Toisel kerralla meil oli evästäkkii mukana ja kas vaa mite ruoka maistuu ulkona - vaik oltiikii sisällä sellases kammis. Rakennus ei ollu laavu eikä kota vaa harjakattone nelinurkkane hirsirakennus, räystäät melkei maa tasalla. Vieres on lampi mist ei saa kalastaa. Se on koejärvi. Kyselin velimieheltä tieskö hää mikä ja kene se on mut ei tienny. Mukavaa meil oli ja jälestä ei jätetty mittää ku muutama halkoklapi. Kyl myö osataa.

Sieluha siel leppää, voikaa hyvi muutkii

5. vierailija Vierailija

Vm47 selostukses o syksyist tunnelmaa ja kyl kaffe ja voileivät maistu iha erilaiselt ulko luannos.

Vaaka oli epäystävälline ja täss o nyt ollu ittekuri kovil. Mus o napostelijan vikka, niinku et pitkin päivä tule huamaamat laitettu jotta piänt suuhu ja siit sitä sit keräänty. Mont kertta mä nyt olen avannu jääkaapi ove ja sit muistanu et ei siäl ol mittä kaloritont. Väliaikoina mä olen langennu kukkakaalin palasi jos oikke oli paha tilanne. Kuulemma tämmöset kuurit o vaa vahingoks, mut mitäs teet. Silti paino pitämine o vaikiamppa ku pikku laihdutus. Kroppa ku o ohjemoitu aikojen kulues simmoseks et se haali kalorioi sillo ku niit o ja nykyruuas sitä o.

Mä olen kauhiast peräs mailien kirjottamises. Vaikk asia oliski ni ain o olevinas jotta muuta. Mä olen aika hyvä lykkäämä asioi etteppäi ja sit mä avaan suman yhdel kertta nii et pois alt risut ja männynkävyt. Mene se niinki mut käy Ilmarin hermoill.

Voikka hianost.

6. vm47 Vierailija

Keskiviikkon käytii keikalla ens kertaa ilma sitä säestäjjää. Arvatkaas mitä, iha hyvi meni tääkii keikka. Oma ääni ei taho kestää laulamist (meen pariv viiko jälkee lekurii) mut ylleisö taputti kyl kovast. Hyö lauloit mukana ku veettii yhteislaului ja osa myös esityslauluis. Meil ku on tälläsii ku metsäkukkii ja liljankukkaa jne. Supistettu ohjelmaha myö laulettii mut ei ainakaa kovast mokattu.
    Yhistys ei vaa oo vastannu meille vie tarvitaaks meit laulamaa joululaului vintille (työväentalon yläkerta) eikä mittää oo vappulauluist kuulunu. Mie alan vähä vässyy tän äänen takkia, se yks natisijakii oli aika nätist eile.

Tännää on kovi lämmin päivä. Lehtee hakiessain haistelin et monta plus-astetta on ilmas. Kumisaappaat jalkaa ku mennää koirapuistoo. Eile sateli iltapuolella.

Voikaa hyvi

7. vierailija Vierailija

Parkkitalo oli ahdas ja sokkeloine ja nii mä anno merki viereisel autol et mens sä ensi ku olet nuari ja varma nopeampi. Se hymyili koko hammasrivil eikä liikahtanukka. Mä lähdi siit sit ja vast myähemmi mul välähti et ei sunkka se luullu et mä yriti tehdä tuttavuut :))

Ikääntymisest o ilo siin miäles et mä olen huamannu ihmiste oleva ystävällissi ja avuliaissi madame ikäsel. Tänäänki kaupan kassal mul vinkatti et me edest vaa salaattis kans, mul o vaunu täyn tavaraa.

Herttane senttä, Vm47 o jo vapus, älä hyvä ihmine ku muutenki aika kulu ku siivil. Voikka hyvi silti.

8. Lounasest Vierailija

Kukkane senttä, taas mult jäi nimimerkki kirjoittamat :)

9. vierailija Vierailija

Huomasin, ettei tapletissa oo skandimerkkeja. Yritan suaha ne kaattoon.
    Ee tassa oo sen kummempoo asioo.
    Yritin kahtoo Huomenta Suomi-ohjelman netista, mutta perjantai
    ei oo viela katottavissa.

10. Taas lounasest Vierailija

Mä kävin tänä kaunistumas ja hemmottelemas itteäni. Annoin laitta varppat ja kynnet kuntto ja samal tummentamas ripset ja kulmat.
    Tos kirjotuste välis lukke et "elämme tässä patriarkaalisessa systeemissä, johon meidät opetetaan". Mä en kyl tunne et munt tai likkakavereis olis simmosse opetettu, meil koto oli hyvinki vapaamiäline isä eikä meill ollu erikse miäste ja naiste töit. Yks juttu oli et poikie ei tarvinnu kuivata tiskei ja se munt ain kismitti.
    Hiano vointi ja yrittäkä välttä nuhapöpöi.

11. vierailija Vierailija

Ihana tytär ratkaisi näppäinongelmani.
    Nyt vuan pitäs olla hyvvee asioo mistä kirjottee.
    Katoin päevällä Suomi-vilimin Hilja maetotyttö.
    Meetoo-kampanja olis ollu tarpeen tuohon mualiman aekaan.

12. Viästi lounasest Vierailija

Mun tiatokonekarriäärin alkuaikoina mä parkusi naama märkänä ku piänet kirjaimet tuli isoina ja isot piäninä. Mä soiti miähel töihi ja seliti asian ja kuulin et se pidätti salas nauruas ku mä olin nii epätoivone. Mä kuvittele et se juttu tuli äijäporuka tiato ja et heil oli hauska mun kustannuksellani. Nykyä ku mä tartte appu ni mä kehu hänt kui hän tiätä näit asioi ja sit meill mene oikke hyvi. Miähet o niinku kissat, tykkä silityksist ;)

Aamul mä heräsi niinku musiiki tahdis ja siin loikoes tuli miäle et miks joku valitte instrumentikses just vaik esimerkiks sellon? Käytännöllisist syist piano tai harppu olis piäne pirtti liia isoi, nii et voik täll asiall olla joku persoonalline tai psykologine yhteys? Mones asias o nii et tykkä vaikk punasest muttei oranssist, tai perunast muttei puurost eikä ossa sanno et miks. Tai joskus mä en ymmärrä mitä joku naine voi nähdä tiätys miähes. Mut hyvä nii, ettei tul turhi tappelui.

Voikka hianost.

13. vm47 Vierailija

Hittolaine ko kirvelee silmii. Silppusin äske yhen sipulin pannulle voin sekkaa ja lisäksi kaks-kolme issoo herkkusientä ja nyt sitte kirvelee silmii ja vettä valluut. Kattelin samalla kuunprinsessa-leffaa. Nätist tehty filmi. Mie tykkään satuleffoist ja -kirjoist.

Käin aamupäivällä yhen kokkouksen tuol kymen paviljongilla, se ku on noi suunillee keskellä meijä piirii. Meit on Imatralt, Lapeenrannast, Lahes, Kotkast, Ruotsipyhtäält ja sillee. Noppeest ku käsiteltii asiat ni jouvettii haastelemmaa mukaviikii. Kottiikii mie pääsin jo yhe kieppeis. Käytin koirat puistos, käin ite kaupas (ne herkkusienet) ja ehin nähhä suurimman osan siit leffastakkii. Vuoskokkousta ennakoitii siin kokkoukses. Kerroin autos tyttölöille et mie oon tehnyt ympäristörikoksen ja mikä se oli ja heit ko nauratti nii et meinattii tielt ajjaa. Mie olin kyyvis.

Kelit on ollu vähä harmait mut ei se mittää. Vespitone ilma on hiipiälle hyväks - ja keuhkoillekkii. Ei hyyvy räkä rööreihi. Lunssaast ei tietookaa enkä haki sitä rokotukselkaa.

Meijä asukasyhistys pistää pystyy taas joulumarkkinat läheisel työväetalolla ja mie oon ommellu muutamii pehmolelui sinne myyntii. Saa nähä kelpaaks ne kellekkää. Tuttu rouva kaiketi tekkee piparloita ja kakkuja, ne ylleesä tekkee kauppasa hyvi. Nuorin sisarkii on neulonu niit pitsineuleisii polvisuukkii ja eiköhä nekkii mahu sinne sammaa pöytää. Kuorolt ei oo tilattu joululaului mut kyl myö on niit silti harjoteltu. Pienhä se meijä joukko on mut aika hyvä lauluryhmä.

Voijaa hyvi laulaen tai hiljaa, kukkii makusa mukkaa

14. vm47 Vierailija

Katoha ku tääl ei oo käyny ku lukijoita vaa. Ei vissii oo ollu kellää asiaa.
    Mie vähä ihmettelin täs yhtä lintuu, näin hänet ku ajelin sellast pengertietä kahe selä välis täs piene matka päässä. Katoin ens et olikoha se joku niist merimetsoist ku tänne on kuulemma tullu oljamii, mut lintukirja ei kannattanu ajatusta. Tää lintu enti poikittai ajosuuntaa nähe ja sivust näky hyvi. Pitkähkö kaula, s-mutkalla reippaast, kroppa hoikka ja virtaviivane, aika iso. Jalkoi en ehtiny nähhä ku piti tietäkii kattoo. Väri vaaleemma ja tummemma harmaata. Ne merimetot on tummempii eikä niil oo kaula mutkalla lentäissää. Kirja tarjos vaihtoehoks harmaahaikaraa. Enhä mie sellast oo missää enne nähny. Merimeton oon saattanu nähhä, mut puitte läpi ja senkii vaa hetke, ääni oli outo.

Koirapuistos on ollu kivvaa näi pakkasaamuina ja päivälkii. Maa on kuivaa ja ilma hyvvää hengittää. Täs järve äärellä on maisemaakii nii et silmä leppää. Muist linnuistha mie oonki kirjottanu, hanhiparvist ja satakielist ym.

Nautitaa nätist syksykelilöist

15. Lounane Vierailija

Must ei kuulu mittä ku oli kaikelaist järjesteltävä, sit tuli loma ja meill o sillo ain ku kiire. Mut ei lomal tulla loikoilema vaa kattoma paikoi ja ihmissi. Nyt täälli sata ja ukkosta. Tule vissi sittenki lukupäivä. Voikka hyvi.

16. harmaahaikara Vierailija

Googlasin tietoo harmaahaekarasta.
    Voep hyvinnii olla tuo pitkäkaalane lintu. Ties vaekka on tuonu vaavanyytin johonkiin kottiin.
    Nyt puhutaan syntyvien lasten vähhyyvestä js ilimaston muutoksesta. Olis hyvä, kun Lappiin tulis lunta.
    Luin äsken jutun Anu Sinisalosta. Minäkkään en tykkee sinkkusanasta.
    Elän semmosta elämee mistä ite tykkeen. Minusta on mukava seerata pulujen elämee. Lekottavat rivissä sähkölangoilla, kun mänen juna-asemalle. Olis mukava, jos haekara asus risukasassa lähistöllä. Minulle ee haekaran kannata tuuva vaavoja. En oo kuin Madonna. Oon seerannu Jemenin lasten kohtaloo. Onneksi Suomi ee ennee toemita sinne asseita. Uattelin tehä munakoesopastan alla Norma ja samalla kahtoo Huomenta Suomi.
    Eelen katoin Netflix-liikkuvan Mona Lisa Smile. Oon kahtonu saman elokuvan kaavan aekoo sitten. Sillon en vielä ollu nähny taalua Pariisissa.
    Hyvä, jos on lukijoita palstalla. Onhan tämä ketju jo pyöriny ijät ajat.

17. vm47 Vierailija

Niist lapsist. Tuli mielee, et meijät teetettii äitilöillä melkei väkisi. Sit ku myö oltii heelmällises iässä ni eihä meijä ois pitäny mittää mukuloita laittaa. Vuokraisännät oli kovast vastaa, mennee kämpät huonoo kuntoo laste kans. Naapurit ei tykänny. No eihä meijä sukupolvel kai ookkaa ku se yks tai kaks lasta. Uskonnollisil on sit omat määräsä. Onneks rakennuttivat niit kaupungi asuntoi mihi pääs lapsiperheet. Sit eihä meil ollu vauvalommaakaa ku kaks kuukautta (ensimmäisel) ja tarhaa pääs puolvuotiaana seime puolelle. Mite sitä yksihuoltaja siin ittesä ja mukkulasa elätti! Vielkää lapsentekoikäset naiset ei oo kova sana työmarkinoilla ja sit ku se ikä on ohi ni eihä ne yli nelikymppiset ennää kelpaa. Siivoomaa ja kaupa kassalle pikkupalkoilla. Tee siin sit lapsii. Miu laste kohalla isähä ei ollu ensikää luotettava perree elättäjä. Näläs ois oltu jos en mie ois työssä käyny. Siit miulle jäi sellane epäluotto miehii et en mie vielkää usko et ne tykkäät mukuloistaa ja tahtoot niit hoitaa ja elättää. Onha lehis juttuloit näist perhekeskeisemmist isist mu taitaat olla vähemmistö. Narinaa ja nauruu taitaa tulla työmaalla vieläki heille.

Nii et asenteet naisii kohtaa sais kohentuu aika paljo et vois luottavaisest käyvä yrittämmää lapsetekkoo. Mie oon jo vanha, isomummu ite, eli lapsellapsii ja seuraavaaki porrasta on jo, mut henkisii hiertymii on vielkii sielt lastetekoiält muistona. Koskaa ei oo hyvä: jos et käy lapsii tekemää, oot itsekäs, jos teet yksin/neiti-ihmisenä avoliitos ni oot huono naine.
    Talouvellisestkii se on vielkii kova paukku naiselle, jos isä ei pistä tilistää rouvan tilille puuttuvaa osaa. Päiväraha onneks maksetaa jonkikokosena mut eläkkeet ja muut jutut jääp jälkee. Mikshä naisil on nii pienet eläkkeet? Pistää miettimää.

Voijaa kuitenkii hyvi

18. harmaahaikara Vierailija

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli...i-jonkun-hankkimaan-vauvan/7176204#gs.Dz8qIH4

Raakel kirjoittaa asiaa.
    Edellisessä viestissäni js = ja
    Luin Me Naiset-lehdestä Anna Kontula jutun. Ajattelen asioista melko samalla lailla.
    Mukava muistella jo kaukana olevia yh-vuosiani.
    Nuorten naisten kannattaa olla järkeviä. Poliitikkojen vaalipuheisiin ei koskaan ole ollut luottamista.
    Huastellaan mualimanmenosta.
    Murteet on rikkaus.

19. vierailijavm47 Vierailija

Me sain hyvät naurut tännää. Oon siivonnu nurkkii ku ostin soffan ja sille piti tehhä tillaa. Piti yhe seinän hyllyt purkaa pois kyl niis paljo paperii ja mappii olikii. No, sielt löyty sellane tulostus yhest ketjust, siin kirjottajat innostu riimittelemää asioist. Joku siel otti tosissaakii ne huumormieles kirjotetut jutut. Ketju nimmee en muista, anoppiloist siel kans puhuttii. Veet silmis niille pätkille sai nauraa. Muistatteks työ sellast ketjuu? Vuosie takkaa.

Miul lissäänty ikä ainakii kuukausmäärii jos ei vuosii

20. Kestis Vierailija

Kyl mie muistan sen ketjun, se oli joku Anoppie ketju, tai jottai sinne päi. Sillo vaikutin viel tuol naapurikaupungis ja siit o yli kymmene vuotta. Miekii muistaaksein uhosin laittaa vävyn enstöiksee ko mökile tullee, ni huussii tyhjentämmää.

Se oli kyl mukava ketju sillo...ei muuta ko hyyvvää päiväjatkoo kaikile!

21. vierailija Vierailija

Ketju oli Anopit hoi ja siellä kirjoitti Hilima ja moni muu. Aeka monta kertoo tuli kirjotettua Ruappahoosu-nimimerkillä. En ennee muista oliko ketju ennen vae jäläkkee Ellit-uuvistuksen 2000-luvun alakuvuosina.
    Aeka tekköö tehtävänsä ja kippeillekkin asioille voep jo naaroo makkeesti.
    Katoin eelen netistä Pitääkö olla huolissaan? tv-jakson, jossa Eini oli vieraana.
    Tuohon ohjelmmaan olis mukava lähettee kysymyksiä huolenaiheista.
    Konmarituksen ansiosta koti on meleko hyvässä järjestyksessä eekä kuapeissa oo jootavia papereita.
    Sain puhelun eläkelaitokselta. Aktiivimallin takia tuli mutkia matkaan. Luettiin minulle lakia puhelimessa. Tuossa tuas nähtiin miten höperö tuo aktiivimalli on. Pittää sannoo ihtesä irti kaekesta työstä, että piäsöö eläkkeelle.
    Tässä olis aehetta toimittajille kirjoittamiseen lehtiin ja uutisiin.
    Lööppi voes olla "Ruappahoosu ee vielä piässy eläkkeelle aktiivimaallin taatta."
    Olo on kuin lapsena ruappahoosut jaloissa. Kutittaa niin vietävästi.

22. vm47 Vierailija

kirjota ite vaik iltasanomii, levvii laajalle tääkii hölmöys. Mie oon hyvilläin ku ei tarvii ennää moisii kestää.

Se anoppiketju oli enne tätä uuvistusta. Siel oli sit paljo hauskoi kirjotuksii, ei anopit mittää ikävii tyyppii oo. Ne jotka on, ei kirjotakkaa tänne. Siin runoketjus oli viel seppä pohjammaaltakkii hengis. Mie oon tätä vuosmallii pitäny nimimerkkinä vielkii, mitä hyvvää muttamaa.

Tulin muue justii työväeyhistykse syyskokkouksest. Puhheejohtajaa valittii ja muit henkilöit ja ens valtuusto/hallitukse pj kerto mitä kaupunki meinaa meijä maksamil verorahoil tehhä ja minkä verra pitäs ehkä ottaa lainaa. Isoi summmii siel käsitellää. Rosentti on täällä korkeahko nii et pitäs sil jottai aikaakii saaha. Pienest eläkkeest ku kokonaisrosentti on enemmä ku paljo isommast palkast. Jouluohjelmat alkaa ja puuroo saahaa taas syyä mahan täyvelt.

Voijaa paksust

23. vierailija Vierailija

Pittää vielä oekasta yks asia, että ee tuu viärinkäsityksiä.
    Ratiossa puhuttiin tutkimuksesta, jolla pystyy vähentämmään lehmien metaanipiästöjä. Tuli vuan mieleen, että kyllä meijän immeistenkin pittää kahtoo mitä suuhunsa pistää.
    Luin Yhteishyvä-lehen piäkirjotuksen. Jutussa puhuttiin ruuvasta ja ilimastonmuutoksesta. Jos minulle olis tullu kuhtu linnanjuhliin niin olisko tullu lähettyä? En olis arvannu, että tännään suan kylymän kylyvyn isossa lätäkössä.
    Lätäkön alla on petollista jiätä. Kannatta kiertee sano avulias pyöräilijä.

24. Ittenäine lounane Vierailija

Hyvää ittenäisyyspäivää kaikill. Laitetti Suomen lippu ja sinivalkoset kynttilät esill. Jokasel ittel oma maa o se mansikka.
    Mansikka se o niilki ku o joutunu lähtemä omast maast pakko, koto oli paremppa ja tekke hyvä haukku sitä maata mist ruaka nyt lähte. Ei kulttuurias voi riissu yltäs ku takki.

25. vm47 Vierailija

Mie kuittasin äske fassee et mikä se ihmisiä riivaa! Luuleeks hyö toriloil ammuskelijat et höit pietää joteki rohkeina ja mahtavina ku hyö uskaltaat ampuu viattomii sivullisii - ja polttaa ehkä hyvinkii tarpeellisii autoi ja rikkoo ja ryöstää joitai kauppoi, millä joku yrittää perheesä hengis pittää.
    Ihmeellisii luuloi niil on. Raukoiks mie niit nimittäsin. Ollaa pyssy käes nii mahtavaa ku ei muute mahtii löyvy.
    Jos hyö käisiit äänestämässä fiksui ihmisii parlamenttiloihi ja resitenteiks ni voisiit saaha ongelmasa selvitettyykii ja korjattuu niit asioit mitä ne muka vaatii. Linnassa istuessa niit on vaikee laittaa kuntoo. Tai huumehöyryis.

Muute asiat on ok, puuroo syötii nii et vielkii täyttää mahhaa. Piene annoksen pyysin mut kukkukauhalline tuli. Eläkkeesaajie pikkujoulus käin.
    Tullee varmaa kirjoteltuu viel enne jouluu mut ootellaa rauhas, se tullee ja mennee, kel mitenkii. Voikaa hyvi

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri