Hae Anna.fi-sivustolta

2018 murteie moninaisuutta ihmetellää

Viestiketju osiossa '50+' , käynnistäjänä Nuorin sisar, 01.01.2018.

1. Täält lounasest Vierailija

Ikävä juttu taas se ampumine. Se niinku kuulu nykyä joulunaikka ja vaikkia niit o estä.
    Tääll o kans asiat ok, paitsi et kaikenkarvaset tyypit tahto mut ystäväkses naamakirjaa. Nyt o jonkunlaine kampanja käynnis. Kummost ystävyyt se o ku mä en ol iki kuullukka niist? Mä valitte ystäväni itte, tai ne niinku valittu ittestäs ku aika kulu.
    Eile mä luin ens vuade horoskoopi. Mul on ain sitä samaa, mä kehity ja kehity.... koht mä hurahda kehitykse ohi :)
    Voikka hianost.

2. vm47 Vierailija

Nyt sitte aletaa viettää joutoaikaa. Puuhastellaa stä ja tätä - keittiös on oottamassa neljä kulhollist jauhoi ja niihi on sekotettu rusinoit ja sukaattii ja mausteit ja mitä lie. Tännää ostan kermaa ja tarkistan et kananmunnii on tarpeeks ja voita kans. Sit tehhää ketjutyönä hedelmäkakkui. Kaks vuokaa mahtuu yhtaikaa uunii ni menneet yksil lämpimil. Joulumyyjäisis ei ollu ku taatelikakkui.
    Rosollitarpeet on ostolistalla kans. Mie en oo mikkää kokki mut rosollin mie ossaan tehhä nii et maistuu kelle vaa. Kasvisruokaa! Kinkkuu en osta, sain lapsukaiselt lampaaviulun. Hyö ku pittäät lampait siel länsirannikolla ja syksysi sit teurastaat kesä aikana lihoneet elukat - tai yks tai kaks. Lapskulta tuli käymää tääl ja toi tullessaa. Jos kinkku oliskii täl kertaa karvasemmast elukast... Katoin jo kuuklest lammaspaistin ohjeenkii. Valkosipulii en siihe laita mut muita yrttilöit mitä löytyy.

Pimmeetä on ulkona, kello tullee kaheksa. Tääl satelee vähä lunta, pari-kolme senttii on tullu. Eile oli uppee auringonousu ja herättiikii aikasemmi ku oli valosaa. Tytöt on viel juoksullaa jote saares käytii lenkillä. Puistoo ei voija mennä. Joulu jälkee sitte. Voikaa hyvi!

3. Lounasest Vierailija

Pimiää o. Illall oli sumu ja ku tuli vastaantulijoitte valoi, reitti viaras ja tiän päällyste simmost ku ime valo ni siin sai olla tärrelläs. Mut kotti päästi.
    Mä olen valkosipulin ystävä. Voi olla et siihe ajan mitta tottu. Alunperin mä aloin käyttä sitä ku sanotti et se o antioksidantti ja terveelline ku mikä. Sen jälkke o tullu muitki superfoodei nii ettei peräs ehdi. Varsinki ku vähän ajan kuluttu taas saa lukke, et niis o huanoiki puali, tai et sä olet rikolline jos ostat sitä ja sitä. Mä tsiika Tartte kuulla oma kroppa jos se vaikk sanois et lissä tai stop. Suklaan tai lakritsin kans o vaikiamppa, se o selvä. Johtuuk nyt sit pimiäst et mun tekke miäli suklaat? Ei saa mainosta nii et mä en sano mikä munt kaikkei enite houkuttele.
    Voikka hyvi ja nautika mitä elämä tarjo.

4. Lounase tunnelmi Vierailija

Ilone uutine et joulutunnelma o löytyny. Kesti hiuka aikka. Tänä ku mä siliti pöytäliinoi ja laitoin niit paikalles mä huamasi hyräileväni ääne "kulkuset, kulkuset kilvan helkkäilee" .
    Josta taivaanrannan takka näkky savu nouseva ja kuuluva kilinä. Soon luultavast Nuarimma sisare puikot ku käy nii kilinäl et tule kitka ja savun haju. Mä tykkän savun hajust, siit tule puusauna pehmiät löylyt miäle.
    Muistaka olla kärsivällisest kiltei, tontut liikku nurkis :)

5. vm47 Vierailija

Aatto mukavasti ohi. Lapsen tuoma lampaankoipi onnistui ruuaksiteossa ja rosolli maistui. Ruokavieraalle kelpasi jopa kotiin vietäväksi. Koirat pärjäsivät keskenään hyvin vaikka pieni vahinkokin sattui. Vieraan mukana oli n. 40 kg painava toistavuotias bernin paimenkoira, joka tykkää meidän pihasta ja sisälläkin olosta. Iltaa istuttiin kahvikupin ääressä ja ihmeteltiin Venäjän hovin upeita ostoksia Fabergelta. Ostin pari niistä kertovaa kirjaa jokin aika taapäin.
    Tänään jatketaan joulun viettoa lenkillä lossinpäähän ja ehkä jäällekin. Pilkkijät ovat ilmestyneet. Eilen tavattiin koiratuttuja siellä ja tehtiin treffinpoikasia.
    Saunakin ehkä lämpiää tänään, jäi muilta hommilta lämmittämättä aikaisemmin.

Voikaa hyvin

6. Lounasesta Vierailija

Tääll meni aatto mukavas seuras ja aatonaatto mukavas seuras ja oli viäl valkone joulu. Syätti hianost, mist penskat onki oppinu ruaka laittama? Kinkku onnistus, iha piäni vaa, hiukka sualasempi olis saanu olla, mut se onki kinkkinen asia, ja riippu viäl kunki omast maust. Luulis kinkust jäävä yliki ni et saa sit laskiaisen laitta hernekeittosse. Näi sitä o ain ajast edell.
    Jatketa pyhie viatto ja nautita tunnelmist.

7. vm47 Vierailija

Jos nyt viel näi vuuve viimesenä iltana käis täällä haastelemassa. Ja viel näi ruokottoma myöhää. Kello on vähä yli 10 illalla. Olin nääs tuos palolaitokse pihalla ku asukasyhistys järjesti rakettiloije ampumispaikan asukkaille. Muutama raketti meni vira puolestakkii.
    Meil ei ollu mittää hättää tuule ja sattee kans, tuul kyllä mut ei nii paljoo et ois haitannu ku ulkoroihuje palamises. Tää palolaitokse piha on harju kainalos ikkäänku amfiteatteris. Väkkee kerty taas kattomaa ja kuulemaa puhheita jos ei kahtasattaa ni ei varmast paljoo puuttunu. Mehu loppu keske mut piparloit jäi viel muutama.
    Mie oon huolehtinu niist roihuist joil on rajotettu yleisön pääsy ampumiskohtaa. Tuuli pyöri nii et kolme kuuvest ei tahtonu pallaa sitte millää. Ihmiset tykkäät ku tälläsii järjestettää. Ens vuuvest ei sitte tiijetä. Pohiskeltii ihmiste kans et myyntii ei kiellettäs mut ampumine ois luvallist vaa tälläsis tapahtumis, palolaitoste tai asiakasyhistyste tai sellaste järjestämis paikois. Sillo sais rakettiloije myyjät rahasa mut vahinkoi sattus paljo vähemmä ku villis tilantees. Toki niit ammuskeltas esim. maalla mut kaupungit vois muute rauhottaa niilt.

Hyvvää alkavaa vuotta kirjottajille ja lukijoillekkii. Mittää suurii en lähe toivottammaa mut ku jatkus suht mukava arkikii ni mie oisin tyytyväine. Voikaa hyvi.

8. Kestis Vierailija

Huomenta ja hyyvvää tätä vuotta!

Pyhät meni hyvi ja eile tääl oli kamala lumimyrsky, mut nyt o tyyntyny. Tännää miulle tulleekii neljä pienokaista yökyllää, mennää kirjastoo ja ja mitä nyt keksitääkii.

9. vm47 Vierailija

kiva, nyt vielä kun joku aloittais uuden rimpsun.

10. Lounane vierailija Vierailija

Nii et kuka keksis hyvän nimen uudel rimpsul? Mä en millään keksi mittä fiksu.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri