Hae Anna.fi-sivustolta

2018 murteie moninaisuutta ihmetellää

Viestiketju osiossa '50+' , käynnistäjänä Nuorin sisar, 01.01.2018.

1. vierailija Vierailija

"Kukapa tietää vaikka popu torkkuu puun alla torkkuen"
    Pupu torkkuu puun alla. Lapsemme käyttävät isästään pupu sanaa lähellä olevaa sanaa.Meitäkin suojelee yksityisyyden suoja enkä minulla edes ole lupa kertoa aikuisten lasten asioista.
    Lueskelin eilen myös aktiivimallikeskustelua ja kommenttien viitoittamana luin perustulakia pykälää 18. Hieno pykälä. Ei ketään voi pakottaa tekemään työtä, jota ei ole itse valinnut. Tästä aiheesta olisi mukava keskustalla Juhana Vartaisen kanssa vaikka siellä uudistuneessa Ekbergin kahvilassa.
    Eletään immeisiksi. Mitä on olla immeine. Kait sitä että ee oo susi toeselleen.
    Hyvä on hyvä laettoo kiertämmää. Ee tänne Helsinkiin kannata muuttoo työn perässä. Töetä ee oo vaekka mitä muut väettävät. Rauli Badding laalo linnuista, jotka muuttaa eestaas. Kannattaa pysyä kotiseevullaan rakkaissa maisemissa.
    Hallitukset tulloo ja männöö. Minä oon kuin Suomi vilimin Niskavuoren emäntä. Kun sanon jottain niin se sana pittää.

2. Onnistuva mies. Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    4
    Mitähän siinä halauksessa on sellaista mitä pitää hillitä.
    Varsinkin silloin, kun halausta ei edes liitetä mitenkään seksuaalisuuteen?
    Kuvittelisin kuitenkin siitä tulevan vastenmielisen tunteen.
    Millainen se sitten on en osaa sanoa.
    Vai voiko se olla neutraali tuntemus, ei tunnu hyvältä eikä pahalta, ja henkilö ei halua tehdä ainakaan oma-alotteisesti sitä halusta.
    Vähän niinkuin minä musiikin suhteen.
    En sitä itse laita kuulumaan, mutta ei häiritse, jos joku toinen haluaa kuunnella.
    Halaus on minulle kyllä tie seksuaalisuuteen.
    Ei tietenkään aina, mutta aina kuitenkin tulee ne hyvät alkutuntemukset.
    Tästä päästään tärkeimpään puheenaiheeseen, mistä ei ole puhuttu juuri ollenkaan.
    Seksuaalisuuden hallinta.
    Ehkä tästä lisää ensikerralla.

Voikaa hyvin, ja miettikää vaikka ensirakkauden huumaa.

3. vm47 Vierailija

Mie oon herräämäs henkii. Vaik mie kehun etten mie koskaa sairasta ni nyt iski vissii iha se klassine influenssa. En suosittele lähituntumaa halausten tai ees kättelyn merkeis. Piti oikei googlata oireet ja näähä istu ku nenä päähä tähä tautii. Kuume käi melkei 39 astees ja eilenkii viel hivottel 38:a. Nyt pittää viel huilata pari päivää ni sit jo jaksaa. Täs on menny kolme-neljä päivää melkei täyves paastos ku ei mikkää maistunu eikä menny alas. Teetä ja mehhuu vaa. Ei ees suklaata. Tartuntää on ollu mahollisuuksii, ilmatarttuva ku on. Lie haalennu ne työmaal saadut vastapöpöt.

Jos onnikka tahtois lukkee nättii juttui seksist ni etipä sellane kirja ku Luolakarhun klaani - tai koko sarja. Siin on varsinkii myöhemmis osis nii nätist kerrottu ku pääpari lempii. Tekijä on Jean Untinen-Auel. On tosin sitte raiskauskohtauksiikii. mie oon hyppiny yli näit lemmiskelyi ku niit on joskus usseemp sivu. Muutenkii se sarja on huikee tietopaketti mitä kaikkee ihmine voip syyä ja ossaa tehhä ku vaa pysähtyy hetkeks miettimää. Viksu naine. Hää onkii suomalaislähtöne sukujaa.

Nyt mie käyn lukemas lehen loppuu ja syömäs aamupallaa ku maha sietää taas. Voikaa hyvi. Tähä ei oo kai mittää vastakeinoo.

4. vierailija Vierailija

Tylsää jumittua yhden asian vatvomiseen. Muistui mieleeni tapaus Kampin ostoskeskuksessa. Silloin oli kai järjestetty halailukampanja. Kävelin ohi ja julkisuuden henkilön näköinen mies lähestyi halailun merkeissä. Jatkoin matkaa hieman nopeammalla tempolla. Minusta halailuvouhotus on rasittavaa.
    Se ei tunnu luontevalta ja pitäydyn entisessä tyylissäni. Suoritin hygieniapassin viime keväänä. Olisi edesvastuutonta räkäisenä ja flunssan kourissa halailla ihmisiä, kun se on muka lämminhenkistä.
    Mukava elää tässä iässä omannäköistä elämää. Ei rakkaita ihmisiään voi pitää kuin tietyn ajan lähellään. Sitten on tultava itsekseen toimeen.
    Katoin Yle Areena sivulta kehutun elokuvan Liian paksu perhoseksi.
    Samanlaesta elämä oli lapsuuvessa muaseevulla. Nuapurit muutti Ruohtiin ja kävivät kesällä kotiseevullaan. Muistan Osula-kaapassa käännit. Samanlaene tupakkaporukka istu oven vieressä ja pienenä tyttönä yritin selevittee mitä äetin ostoslapussa luki. Sanoin kalinaa jvaekka vaekka lapussa luki kahvia.
    Hävetti ja nolotti. Selevis mistä elokuva on suanu nimensä. Samalla tavalla silitin poekien paetoja ja kuuntelin ration iskelmiä, kun veljet lähtivät tansseihin. Ee oo ikävä entisiä aekoja.
    Hyvä, että joku jaksaa kertoo ja kuvata sen aekasta mualimmoo huumorilla.
    En ennee jaksa lottuuttoo savon murretta. Leevat on jo väsy.
    Pittää keskittyä tähän aekaan ja olla aktiivinen kansalaene.
    Mualima muuttuu ja minä sen mukana. Aeka aekoo kutakin sano pässi kun piätä leekattiin vae oliko se akka, joka kissalla pöötee pyyhki.
    Hyvvee ystävänpäevee kaekille kieleen ja murteeseen kahtomatta.

5. Lounaselt karhuasia Vierailija

Elämä voittaa, toivotetta Vm47 pikast paranemist. Häne Lualakarhun klaani lisäks ni mä kattelin dokumenti Usan Nevadan karhuist. Älkkä pettykä, kyse ei ol niitte erotiikast eikä niit ol hyvä mennä halama. Sitäpaitti niil o pahahajune hengitys. Mul ei ittel ol kokemust mut nii mä olen kuullu. Mut asia, et siäl o asiantuntijoi mitkä tule nukutuspiiki kans appu jos karhu löntystele vaik olohuanesse. Oma vika ku missus oli jättäny ikkuna raolles. Kukka nalle ei voi vastusta herkullissi tuaksui, mää lankesi tänä ittekki ylimääräse kaffe ja pulla. Siäl olla totuttu karhuihi, mut miks mä tän ohjelman erityisest mainittin ni siks et eksperteil oli apuna Karjalan karhukoiri. Nätei koiri oliki.

Yks liike lähetti mainokse et he anta 20% alennust. Ilmari kysys et miksei veroviranomaisilt iki tul sen tapassi tarjouksi. Mä vastasi etku o nii mont lai tarvittaja ja vaikk me asuttais Usas ni me ei olla nii rikkai et Trumppi lähettäsi meil veronalennusshekei.

Voikka hianost muukki ku Vm47

6. vm47 Vierailija

Ne karhut ei käytä hammastikkui tai -lankaa. Miu entine hammaslääkär suorastaa käski käyttämää ja kyl on ientulehuksee auttanu ku päivittäi käyttää usseemma tikun. Langast mie en tykkää.

Kiitos toivotuksist. Viel nostaa lämpöö näi iltaa kohti. Aamul jaksoin tehhä vuoskokkousasiakirjoi, pittää kokkous pittää pikasest et saahaa piirii tiijot. TIetäät tilata sopivan määrän kahvii ja lounait ettei tarvi maksaa liioist. No siiheks mie paranen ja kykenen käyvä istumas sen kokkouksen. Voikaa hyvi

7. Lounasest Vierailija

Koita nyt otta rauhallisest Vm47, ettei flunssa pitkity. Ain ku mä istun hammaslääkärin tualis ja odota et nyt alotetta ni mä vannon miälessäni et ruppen ahkerast käyttämä hammastikui. Lanka o mun miälest suttaamist.

Onk Onnistuva miäs kans flunssas ku se pruukka muute olla aikane lintu netis? Tai mamma o viäny läppäri mennessäs? Tai onk hän lukenu koko yän Vm47 suasittelema kirja karhuje rakkauselämäst ja nukkus aamul pummi?

Talvine maisema o sit nätti. Linnut lenteli eile äkkinäisest, oliks sit vilu tai nälkä tai molemmat. Me havaitti et yhdel tintil o selväst syämähäiriö. Siinku muut tuski uskalta nokki siämene ku tartte vilkku oikkial ja vasemmal lintulauda reunalt ni tämä ei päätäs nosta eikä sivulles pälyile, nokki vaa niinku neulomakone. Se o muit pualt isompi, eikä vaa höyhenitte pörhöttämisest – sil o ylipaino. Mä paha pelkkä et sil tartte koht asenta kiristysnauha vattalaukku et ruppe puklama jos liika ahnettu.

Voikka hianost kaikk.

8. Onnistuva mies. Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    4
    Eipä ole suurempii vaivoja ollut.
    Välillä pitää hiukan mietiskellä.
    Väitettiin että täällä puhutaan yksipuolisesti, siis liikaa yhdestä asiasta.
    Mietiskelin kokopäivän sitä, olenko syyllistynyt siihen.
    Tulin tulokseen, että varmaan noin on käynyt.
    Mutta eihän ne kaksimielisetkään jutut oikein kelpaa, vaikka silloin käsiteltäisiin kahta asiaa kerralla.
    Vähän käsittelin sitäkin puolta asiassa, jos ja kun seksuaalisuudesta haluaa kysyä, niin voiko se kysyminen olla seksuaalista häirintää.
    Tulin tulokseen varmaan voi.
    Kai se sitten on syvennyttävä karhukirjoihin.
    No tuleehan teeveestäkin välillä eläinten erotiikkaa.
    Kai pitää ottaa oppia sieltä.
    Naaras juoksee pakoon kunnes on valmis.
    Syyllistyykö uros häirintään?

Voikaa hyvin, ja sensuroikaa tekstini, jos siltä tuntuu.

9. Tämmäne ystävänpäivän tarina kui ihmistuntemus petti.

Mä en ol kauhia hyvä löytämä osoittei ja pääti aja kadu viäre ja kyssy yhdelt miähelt et tiätäk hän. Auto oli kallis, valkoset nahkapenkit, miäs solarium ruskia, tumma puku yl ja mä päätteli et tommoselt dändilt ei kannata kyssy. Se ehti huamata et mä vaikeni ja kysys et tarttek mä appu. Mä sanosi et mä en löydä yht osotet vaikk mä olen iha lähel ja hän sit sanos et katota kännykäst. Loppuje lopuks hän kysys et luatsaks hän mut sinne? Mä loin naisellisest silmäluamet alas ja sanosi et juu miälelläs. Nii me sit ajetti perakana pari kadunkulma ja mä vilkuti kiitokseks nii et käsivarsi oli irtto. Simmosest ystävällisyydest miäli o hyvä koko päivä.

Mul ei ol Onnistuval miähel muut neuvo etku hän menis johonki AA-ryhmä juttelema samalaiste ongelmie kans painivien kans.

Hyvä ystävänpäiväiltta.

10. vm47 Vierailija

Klaani on ryhmä ihmisii. Ja ne lemmiskelijät on ihmisii. Vähä toisellaisii ku ne klaanilaiset mut iha sorti väkkee. Ei siel karhui oo ku metäs ja luolis.

Tauti alkaa hellittää, parrii päivää ei oo mittar antanu korkeit lukemii. Ruokaakii saap syötyy. Lämmitin saunan tännää ja kylvin tuos iltapäiväl. On se vaa rento olo saunaj jälkee. Kiitin kauniist saunatonttuu ku hää oli hyvät löylyt valmistanu. Käytin koirat puistos ja sit kottii tullessa pysähyinkii konditoria kohalle ja käin herkkuja itellein. Ei niitkää oo miel tehny. Nyt maistu.

Mie en oo ylleesä mikkää halailuihmine. Kättelen ku tarvii ja nyökkään jos ei tarvii. Semmosii ryhmähalii en harrasta ollenkaa, niis ne pöpöt leviää ku meis kaikis kuitenkii jonkillaista virusta assuu. Kässii pesen millo saippuan kans, millo ilman. Iha tiettyihi paikkoihi mennessäi paan käsdessii. Ilmavälitteisii viruksii sekkää ei auta.

Mut voijaa hyvi, kauniit kelilöit luppaa säätiedotus eellee.

11. vm47 Vierailija

Aamusyönti käy vilkkaana - kotitintit ovat ruokapaikalla jo kun päivä vaalenee. Muita lintuja on - naakkoja lukuunottamatta - vähän. Kirkas auringonpaiste virkistää ja puut ovat niin kauniita huurresomisteisina. Kävin paikallisessa sekatavarakaupassa ja ostin sieltä linnunruokien lisäksi yhden uuden pöntön. Ripustin sen saman tien kuusen kylkeen ja vein yhden rasvapötkön ruokintapaikalle. Puita saa hakea päivittäin sisälle, mutta kopallinen riittää per päivä, joskus jää huomisellekin.

Katoha, tää tulikii kirjakielellä mut haitannooks tuo. Olympialaisis naiset näyttäät olevan mitalintuojii, vaik heille maksetaa pienempii palkkioit ja vähemmä harjottelustipendilöit. tai on se vissii vähä parantunu. Kertoha se mäkityttö ettei hälle mittää tullu, eikä sille painonnostotytöllekkää, sit vasta herättii ku tuli maailmamestaruuksii. Sit miesjääkiekkoilijat on miljonäärii iha samast hommast. Näi se käy ku mieht jakkaa rahhaa miesvoittosist neuvostoist miesurheilijoille.

Mut voikaa hyvi, kevät tekkee tuloaa

12. vierailija Vierailija

Minkä täätisen taatta LinkeIn-linkki ee onnistu aakeemmaan tällä palstalla? Jutun viteossa sanotaan, että ee oo ikinä liian vanaha vaehtammaa alloo. Tarinassa pariskunta on vaehtannu alloo Bread&Breakfast-yrittäjiksi.
    Hyvin on tullu olympiamitalleita. Katoin ohjelman Kaunis elämä ja naaroin lottien jutuille. Oon minäkkii suonu osani tuosta sanasta Tuhnikselta eron aekkaan. Tulloo aena äetivaenaa mieleen, kun Lenita puhhuu entisista ajoista. Eelen väsytti mahottamasti ja lähin käämään kaapassa. Kassalla katoin miten mieskassa oli väsyneen näkönen. Onko tämä huikasevan kaanis siä, joka ramasoo pitkän kaamoksen jäläkkeen?.
    Olin viikolla yhessä tillaisuuvessa ja otin sieltä mukkaani lehen Ny tid. Naiskirjailija sannoo Sipilästä "Att han alltid är fullständigt uttrycklös."
    Kävin vuosia sitten tillaisuuvessa jossa Birgitta Boucht kertoi kirjastaan.
    Työllisyysprosentti on noossu, mutta ikkääntynneen on vaekee työllistyä. Suvi Linden paenii eri sarjassa.
    Myö elettään vappaassa muassa, jossa suapi sannoo asiat niinku ne on. Minulla on aena ollu ja tulloo olemmaa kaanis elämä. Elämässä kannattaa pittee asiat yksinkertaisina ja selekkeinä. Suomi on jo viety mualimalle. Minä oon ihan kyllästyny ja tympääntyny Suomi hehkutukseen.
    Vähävaraset ovat helisemässä. On kova juttu jootua työhön, jossa pittää väsyttee ihtesä pienellä palakalla.
    Voe ku evuskunta tulis järkiinsä ja tekis vuan seleväjärkisiä lakeja.
    Minä en pelekkee ryppyjä nuamassa. Mukava muistella, kun aekonnaa Tuhnis taesteli naesten kaaneuven puolesta. Minä oon aena ollu luonnonkaanis immeine. Taijampa kohta lähtee ulos tyttäremme antamat Cucci-aarinkolasit silimillä. On ihanoo ellee elämee, jossa voe tuntee olevansa upporikas ja samalla tajuta miten elämä on aena yhen kortin varassa. Naaroimme opettajan kanssa keramiikkatunnilla, kun viimeistelin työtä kultaisella lahjakortilla, jossa oli Cucco-logo.
    Ehkä joku päivä minutkin brändätään tai sitten brändään ihteni. Ehkä pitäs ottoo Lenitaan yhteyttä. Olemme samanlaisia suorasuita. Mukavoo torstaeta. Se hallooja taes olla Mikko. Suatte ihan ite piätellä kuka . En kehtoo kaekkee rollata julikisella palstalla.

13. vierailija Vierailija

Oli tuas turkasesti räntti-ja ajatusvirheitä. IS-toimittaja saisi myös olla tarkkana. Napatanssi sana on halventava. Vatsatanssia harrastin itsekin kauan sitten.

14. vm47 Vierailija

Nättii päivii pittää ja tännää just tultii toiselt keikalt koirapuistoo. Yöpakkaset on kovvii täälkii päi. Päiväks lauhtuu kympi tienoille. Konnusuol oli ollu yli -29. Se ku on alavaa suoaluetta ni kylmähä se on. Sellane mikroilmasto, täs mäen päällä onyli 10 astetta lämpimämpää. Joku muute sano et yhest ulkomaalaisest ainakii sana lämpimämpi oli valla veikee. No, onha se.
    Ku mie olin nuoremp ni miulle tuli tälläsinä pakkaspäivinä kova halu lähtee autol ajamaa pitki maata johonkii kaukasee paikkaa, vaik täält Joesuuhu. Enhä mie päässy, ei autoo, ei pensarahhaa, eikä töistkää voinu olla pois.
    Nyt ei ennää haluta tehhä ku pienii autollämmityskeikkoi - tännää käytii muutama kilometri pääs Nuijamaa tietä rajamarketis iha huviksee. Ostin sellaset huopakengät, koko 41, ku tarviin saunakeikoille sellaset et pittäät lumessa eikä kastu loskakelilkää. En oo ees sovittanu viel. Eelliset tossut ku ostin ni oli pienet, koko 39, sellaset muoviset kroksit. Nythä mie en viitti lämmittää saunaa, ku on nii kylmä. Koha lauhtuu ni sit taas.

Voikaa hyvi ja pukekaa läpimäst ku meette ulos

15. Lounane Vierailija

Varatti hiihtoloma ku etelä talvet o ollu vetissi. Oli kaunist ja aurinkoist ja simmosis pakkaslukemis en ol ollu varma kymmensi vuassi.
    Aamul mä vedi verhot ikkunan edest et sain ihailla lumissi puit sinises aamuvalos. Joka aamu orava tuli lintulaudal aamiaisel ja sitä valokuvatti niinku se olis ollu maalma harvinaisi eläin :)
    Siit vaa ladul vaik mittari näytti kakskyt astet. Hiihtäes tule lämmi mut posket tuppa palelema. Kummallist ettei kaffe maistunu ladu varrel, sensija mustikka-kurnik....mehu ja munkki. Ne oli muittenki suasios ja sen kyl huamas, ettei tarjottu kemiallist sekotust.
    Ihmiset oli mukavi ja ystävällisi, nii suamalaiset ku ulkomaalaisetki. Murtsikkahiihtäjät ja kävelijät o levollist väkke.
    Niinku vanha intiaani sano ni sialu ei ol viäl ehtiny kotti ja mä odota et se ehti tulla siält, simmotti reissu voi pidentä.

Mukava sunnuntait.

PS En muista sen marjan oikkia nime, olik toiselt nimelt variksenmarja??

16. vm47 Vierailija

Voip se ollakkii, sitä sanotaa kans tunturimustikaks. Se on ylleine marja siel ja soppii hyvi mustika ja puoluka kaveriks. Pohjoseskii on ollu hienoja kelilöit hiihtolomalaisille, jos ei pelkää kovvaa pakkasta. Sehä on pukkeutumiskysymys, naamankii voip peittää huiviloil.
    Tää on ollu, helmikuu, yks vuoskokkousten sumakuukaus. Kolme on tullu istuttuu ja yhe mie avasin ja toisen istuin puhheenjohtajana ja kolmanne sihteerinä nii et kaikis piti olla paikalla. Kovi suurii mokii ei tullu tehtyy (Gott sei dank), vaik ei sekkää tutus porukas nii vaarallist ois ollu. Asiat saatii käsitellyks, henkilöt valituks ja toimintasuunnitelmii tehyks alkaneelle vuuvelle. Nyt sit pittää kattoo et kevvään ohjelma kuorolle on sopiva, vähä uutta, paljo vanhaa ja harjottelluu et stemmat mennee oikei ja laulut soip.

Voikaa hyvi ja olaa aktiivisii harrastuksis, siin ne tauvit väistyy ja miel virkistyy

17. Lounasest Vierailija

Nyt o naatti olo ja väsyttä nii turkasest. Lomal oli flunssassi ihmissi ja sit vissi mä hiihdi innoissani liikka. Nyt ollan sit hiljakses ja litkitä teetä.
    Elentronine kirja ei must ol romanttine. Mut siin o hyvä puales, se paina vähemmi käsilaukus, varsinki matkal ku o kaikk lai kantamist ja sitä o hyvä lukke vaikk huanoski valos.
    Pikkuflikkana mul oli harmat huapasaappat. Ne oliki köykäset jalas, enkä muista et niis olis paleltunu. Mut ei niit sattel voinu pittä. Miniäl mä osti huavutetut lapaset mis o poron kuva.

Voikka hianost ja pysykä terveinä.

18. vm47 Vierailija

Miul meinas mennä syän syrjällee perjantakina. Miul on tärkeimmät kortit sellases kankaast ommellus lokerotaskus ja mie ku otan sen illalla taskust ni mie paan se ain sammaa paikkaa puhelime ja taskust löytyneije kolikoije kanssa. No perjantain sitä ei ollu missää. Miul oli tullu yks koiratuttu käymää ja hää oli aika tuiskees. Hää oli muina miehinä ottanu sen ja pannu lompuukisa vällii ja ei muistanu sit et oli nii tehny. Sano viel et eihä hää varasta. Mie etin illa mittaa kämpä läpikotasi, auton ja viel käin liiteriskii ettei se oo puonnu taskust. Ei ollu. Tänä aamuna hää ilmesty taas ovelle ja sano et hää aamul katto et mitä hänel on lompuuki välis. Miu kortitha oli käyny Ylämaal nukkumas yön yli. Hää sano et hänelle tuli iha hätä ja heti läks taksil tuomaa niit miulle. Näkihä hää eile et mie olin iha hermona ku ei löytyny niit korttiloit. Ajo-, kela-, pankki- ja usseemp bonus- tai muu kortti. Olin mie hälle vihane ja sanoinkii sen varsi painavast. Hää pyys anteeks. Kännis tehhää mitä sattuu ja sit ei muisteta. Hyvä kuitenkii ku löyty. Mie olin aika varma et hällä ne on, ne ku vaa katos siit pöyvält.

Hää osti rivitaloasunnon maalta ja myi täält asutukse keskelt talon. Nyt hää ei sit viihy siellä. Neuvoin et tuu takas sivistykse parrii. Pakkoks siel maal on kittuu.

Voikaa hyvi

19. Lounasest Vierailija

Aamul mä ihmettelin et mikä lumipallo penssas roikku. Se oliki haraka valkone vatta tumma tausta vaste. Muutenki linnut o alkanu laulama ni et kevät kohti mennä. Tikkaki tuli taas nokkima pähkinöi. Se tuke ittes hauskast pyrstöl pähkinäpussi et saa paremma otte.

Mul tuli tost tuiskees olevast miäle et ihmine o usse kankkia miäleltäs. Vaikk tiätä kui olis parempi ni ei saa muutost aikaseks. Mä tapasi ajat sit kursseil ihmise kel oli ollu masennus jo 10 vuat. Hän asus miähes kans samas talos, avioliitto oli rikki, keittiös ei käytty yht'aikka ja sitä rata. Mä sanosi et simmosest tule kenel tahas depis, et muuta pois. Sii sitä oltti, kumpika ei halunnu luappu talost, mialummi masennus. Hukka mene psykologil istumiset.

Hyvä viiko alkku.

20. vierailija Vierailija

Tyyneysrukous auttaa, kun verenpaine nousee. Kirjoitin aiemmassa viestissä arvottomasta Cucci-kortista. Minusta on mukava saksia poikki vanhentuneita kortteja.
    Huomaa siitä ajan kulun. Eli siis, että
    on aika kääntää uusi sivu elämässään.
    Luin ip-lehden sivulta Oscar-voittajista. Rita Morenon kuvaaja luuli, että 56-vuotias puku on 3-vuotias. Katsoin eilen Yke Areenalta King's Speech eli Kuninkaan puhe elokuvan ja silmäni vuosivat lähes koko ajan lievässä kuumeessa.
    Elokuva on filmattu vuonna 2010. Siihen vuoteen sisältyy paljon ihania muistoja.
    Britit osaavat tehdä lämminhenkisiä elokuvia sodan ajalta. Stoalainen tyyneys on kadehdittavaa. Siinä minulla on vielä paljon opittavaa.
    Oon muuttunu immeisenä ajan, kun oon kirjotellu tällä palstalla. Mänen illalla yhelle kurssille ja oon sen takia miettiny ikkääntymistä. Tässä iässä on hyvä olla. Ikä on tuonu mukannaan hyviä asioita.
    Kuuntelin eelen piäministerin huadtattelutunnin. Voe tokkiinsa, kun jokkainen kansanevustaja kuuntelis järkeensä ja syväntään ja paenas sitten nappia. Ee tästä muasta ikinä tuu onneloo. Rahat ovat aena vähissä. Mutta jottennii aena päevä vaehtuu toeseks.
    Minä muutan mielellään tästä muasta poekkeen elämän ehtoon päevinä. Tykkeen olla immeisten ilimoilla.
    Ehkä taksilla kortit pallauttanu immeine on kleptomaani. Ooto taati, josta on vaekee parantua. Kaepa se taati jyllee vaekka olis tuiskeessa.
    Meetä immeisiä on moneks. Oon miettiny minkä taatta suomalaeset naeset tykkee gambialaesista miehistä. Eekö vanahalla iällä oo kova homma opetella muan kieli? Ee minusta siihes olis, kun ee ennee savon murekkaa luista.
    Toevottaa, että tästä viikosta tulloo haaska ja mukava. Ja pijettää itestämme hyvvee huolta. Elämä on nujuuttamista päevä ja hetki kerrallaan.

21. Lounane ihaile Vierailija

Eile tuli kuunnelttu esitelmi netis. Kukkanen senttä kui loistavi esitelmijöi miel o, niit oli nautinto kuunnella vaikk virai aihei. Ku ihmine hallitte aihes ja viäl tän taipuisan kiälen ni sitä o nautinto kuunnella. Ei silti, toisen puhujan esitelmän mä innostusi kuuntelema toisel kotimaisel, eli englannil, mut samal letkeän älykkäl tyylil seki meni ja nii et jokane ymmärtä. Mun pualest pakkoruatti Suames ei tarvita ollenkka. Sitä mä en uskalla sanno raivoruattalaisten sukulaiste edes :))

Netti mä en enä pois antais just ton edellisen takia. Yksinäisilki siit o seura. Mä olen pahoillani yhde viissan lukevan tuttavan takia. Hän pääse huanost liikkuma ja just hänel netti olis linkki maailma.

Linturintamalt, et tänä kävi tikka pähkinäpussil ja orava. Se otti hianost kii narust ja veti pussin tottuneest ylös. Näppäräst se istus takatassuje varas oksal ja piteli pussi etukäpälis. Eikä tasapainovakeuksi.

22. vm47 Vierailija

Terve taas. Mie oon tuskaillu(en vaineskaa) sen vesiraanan kanssa. Tännää hää laukes vuotamaa ja heti pistin tiskikonnee pyörimää. Se oli jo pakattu täytee nii et ei ku virta päälle ja vesnappi oikeesee suuntaa. Nyt on menos toine konneelline. Täs pakkase aikaa mie pesin pyykkii pari-kolme konneellist, iha vaa kaivelin et mitä tarttis oikeestaa pestä vaik ei viel tarviskaa. Pyssyy näät ne putket auki ku ves virtaa. Vessankii oon vetäny jokase pienenkii pissin jälkee.

Nii ja hyvvää naiste päivää vaik vähä takakättee. Mukavaa ku vähä hellittää tuo kylmä. Kiva sitä on olla kerra-kaks talves mut ei liikaa. Luntakii tuli aamulla ennustukse mukkaa mut vaa puol senttii.

Mie viimeks vissii kehuin sitä meijä säestäjjää. Mikä lienee häntä käyny ärsyttämmää ku hää pyörs puhheesa ja sano et ei tee ku tän kevvään pari pakollist juttuu ja sit saap olla. Saap nyt nähä mitä myö sitte tehhää. Paikkaha meilt mennee alta ku talo puretaa kai ens vuuve puolella ja siihe rakennettaa uus. Sit joskus siin saattaa olla uus musiikkisalikii. Ehkä siiheks saahaa lissää laulajii tai iha uus porukka. Myöhä vanhetaa täs kaike aikaa. Sääli kuitenkii ku täl porukalkii saahaa iha nättii laulantaa aikaa.

Katotaa mitä aika tuop ja voijaa hyvi siihe saakka

23. Lounane rautakaupas Vierailija

Eik tarttsi kesäl katto et mikä pahahenki sitä hana joka talvi vaiva?

Ollan ohitettu ajat sit Orwellin 1984. Viime viikol mä katoin yhtenä tuhansist harrastajist yhde ohjelma, katoin ja luin kommentei. Tänä aamul mä sain ison kansainvälise ”kaupa” tarviketarjoukse kaikkine tiatoines mitä mä olisin tarvinnu. Ei tart itte hakke, ne hakke ostajan.

Mä ole nukkunu huanost, maaliskuu ja katit mourus nurkis. Eik ne vois mouru päivisi? Ilmari kehrä ku kissa ku hän pääse rautakauppa, mut ei onneks mouru :) Mä epäile et hän keksi et tarvita jotta et pääse rautakauppa. Enne se oli pelkkä miäste maailma mut nykyä siäl näkke kokonaissi perhei retkitunnelmis ja mitä erilaisemppi pariskunti silmät sirril hipelöimäs tarvikkei.

Mä kävi puutarhapualel ja pääti seuraaval kerral hankki polvisuajukset ja kirvesmiäste tarvikevyän mihi voi tyänttä sakset, pikkuharavat ja sen sellaset. Siin säästä askeli ku ne on ain muka. Sit mä otan taas käyttö askelmittarin, se o lojunu pöytälaatikos ku mä olen ollu enemmä tupakettu ja ne harvot askelet voi laske sormin ja varppain.

Kui se nyt meni et mikkä ei ol nii varmaa ku muutos. Tarkota säestäjä ym. Toisaalt asioil o tapana lutviutu, ni et jos vaikk alkais uudet raikkat tuulet puhallella.

Voikka hianost.

24. vm47 Vierailija

Näihä se on. Täs ku aikaa kulluu ja asiaa pyörittellee ni alkaa olla suorastaa helpottunu olo jos vaik ei alotettas syksyl ensikää. Yhistykse joululaului voijaa laulaa 'epävirallisest' kuka haluaa. Miulha tuli sellane vappauve tunne ku lopetin ne kaverkoirailutkii. Kai sitä oli jo liikaa.

Nyt vois tehhä sen tempun mitä on vuoskausii miettiny. Miu ku on tehny miel lähtee ajelemmaa pitki Suomemmaata ilma erityisempää suunnitelmaa - Lappii kuitenkii. Sitä ajokaverii on puuttunu ja puuttuu eelleenkii mut yksi jos lähtee ni pittää vaa ajjaa lyhyempii pätkii päiväs. Yks koirapuistotäti sano ajattelevasa asiaa. Hää ei oo ollu Lapis koskaa ja myöhä voitas pistäytyy vaik Saariseläl. Kiivetä ei tarttis ees Kaunispäälle ku sinne mennee tie mut vois kokkeilla. Sielt Utsjoe kautta Norjaa ja sit Kaarasjoelle ja takas kottii päi jos ei huvittas kauempaa kiertää. Koirat ja vähä retkimuonaa evvääks varoiks ja teltta tarpeinee. Muute yövyttäs mökkilöis tai tai BB's tai hotellis. Visaaha siin pitäs vinguttaa mut mitäs myö säästelemmää, ei sitä rahhaa hautaa saa mukkaa. Perilliset ei saa ku mitä tähteeks jää.

No, haaveilla saap. Voikaa hyvi ja haaveillaa kuka mistäkii. Nii, Reetalkii vois käyvä uuvestaa, jäi vähäseks saare tutkimine viimeks...

25. Lounane haaveile Vierailija

Mä lämpenin tol ajatuksel et Suamenmaat kiärtämä. Haavet pittä toteutta muute ruppe harmittama viime metreil. Noi varavarustuksetki, teltat ja makuupussit o nykyä nii köykässi et saa menemä vaikk pyärän tangol.

Mä en ymmärrä simmossi ihmissi ku nuukaile noil viime metreil, toppa kuiva pulla kaffesse et lapsil jää jotta. Vaikk ne lapset ei edes tartte appu. Mut se on niinku sairaus, o totuttu olema nuukast. Sama se, mut et viäl valitetta puutet, vanhast tottumuksest :) niinku rikki menny vinyylilevy.

Olis aika jännä lähte iha yksi maantiän pääl pitemmäl reissul. Mul o Suuren Seikkailun tuntu vaa parinsadan kilometrin matkast uutta reitti. Mull o kerrottu et o naissi ku tykkä matkusta yksi sitä varte ku matkal saa seura toisist samanlaisist. Ei luulis. Kerra telkkaris oli naine, en muista mist maast, mut se oli ajanu VW bussil arabimaiski yksi, eikä koska ollu mittä sattunu. Mul o ollu haave tehdä matka Niilil, simmoses jokilaivas niinku Agatha Christien romaanis ja filmis ja mä sit tykkän heijä purejveneist, oliks niitte nimi nyt dhau? Mä olen entises elämäs vissi ollu egyptiläine.

Tänä meit sit nauratti. Sanota et yks aivastus tiätä hyvä, toine paha ja niin päi pois. Jos takalisto kutii ni se tiätä et voin hinta nouse :))

Voikka hianost.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari