Hae Anna.fi-sivustolta

2018 murteie moninaisuutta ihmetellää

Viestiketju osiossa '50+' , käynnistäjänä Nuorin sisar, 01.01.2018.

1. vm47 Vierailija

Äskettäi olin pilkkomas muutaman puunjässikän taas ja nakkelin pinon vieree ja pinosin pienen pinon Kelit on siihe hommaa valla sopivii. Viel ku muistaa et se yks etteine lurputtellee epätahis ni ei tee liia pitkää mittää sellast. Liiteri vinttii nakkelu on aika rankkaa nyt ku siel alkaa olla jo melko paljo. Tahtoot puttoilla takasi ja tuuva viel muita tullessaa. Ku oikei keskittyy ni menneehä ne.

Käytyy pitämäs tuttava kans kirpputorrii tännää. Huonost oli väkkee ja myynti jäi melkei nollille. Keli oli kuitenkii kiva ja ihmiste kans haastelu on mukavaa. Kaver tais olla vähä nokka nirpallaa ku mie sanoin ettei ota iha nii paljo tavaraa mukkaa. ei hääkää saanu myytyy ku pari vaatetta.Ylleisöö oli vaa vähä, enempi muit myyjii ku iha varsinaisii asiakkait. Nyt väsyttää. Nukuin nojatuolis äske melkei tunnin.

Voijaa kuitenkii hyvi ja nautitaa kesäst.

2. Must tuntu et klappie heittämine ei ol hyväks sydämel Vm47, et jätä se vaikk sil nuarel miähel ja tee jotta muuta ulkotyätä. Huakaus, mun teke miäli tapettie vaihtao ja jos mä voisi ni mä kääntäsi auton noka pohjoist kohti.
    Juups, siivekkäät ystävät jättä muistoi. Yks ikkunalauta o niitte wessa, auton tuulilasiin osus iso ruskia roiskahdus. Mä pelästysi, se oli ku ammus ja Ilmari sanos et häne näkökenttä hävis :) Toine ammus osus auton katol ja kolmas mustavalkone osus talon seinä. Auto o miäste sydänt lähel ja nii he o neuvonu munt poistama jätökset heti eikä viidestoist päivä. Ikkunalaudal ei ol nii väli.
    Eile mä kirjoti pörriäise dramaattisest kohtalost. Tänä sen sukulaine kömpi isso sormustinkukka, sinne soppi isompoiki hyänteine. Ihanku tänä vuan pörriäiset olis erikoise pulluraissi.
    Voikka hianost.

3. vm47 Vierailija

Muistattes työ viel virnuu ( ; )? Mie näin hänt äske kaupassa ja juteltii siin hetki. Hää kyseli vieläks myö ketjuillaa, mie neuvoin et kyllä ja missä. Heräshä tää Kestiskii ku häntä näin kaupungilla.
    Myö käytii tyttölöije kans satamatoril ja syötii yks pehmisjäätelö kolmee naisee. Siel oli jottai menos - joku kailotti kovaäänisii. Väkkee istu kahviloije ees ja hyvä ettei jäätelökioskilkii ollu jonnoo. Siel oli koirataluttajiikii ja tavattii kaks karkeekarvasta poikamäykkyy ja juteltii heijä isännä kans pitkä tovi. Yhelle nuorelle rouvalle kerroin kaverkoirailusta ja häntähä se kiinnosti kovast. Hää ei tienny siit oikei mittää mut mie neuvoin käymää netis kattomas ja suosittelin toimintaa.
    Nätti päivä tännääkii, tuulee reippaast nii ettei oo nii kuuma.

Voikaa hyvi

4. Kestis Vierailija

Huomenta vaa, täällähä mie. Oon just lähössä vahtimaa sitä lapskatrasta ja tuun pyhänä takas, siel sitä riemuu piisaa, ko jaksas vaa, mut jaksaha mie!

Hyvät viikoloput!

5. Lounasest Vierailija

Mä huaman et lehmuksen kaupungi naiset o muit ahkeramppi naissi kirjottama. Muu Suomi o siin miäles laiskempi.
    Johtuk elokuun kuutamoist et toukokuu o suasittu kuukaus syntty tähä maailma? Iha hyvä aika onki, luanto viheriöi ja kesä edes. Mä lähetä korti tai soita mut taloudelliset tutut onnittele sähkösest. Meikänaisenki o aika siirtty ajan tasal ja samal muista mantra menoje supistamisest, nii nätei ja kivoi kortei ku onki olemas.
    Mikä Pekka Puupään kaverin nimi olika? Kuiteski ni se pruukkas sanno et asia ei tiätenkkä hänel kuulu mut…jne Samat sanat, mut mä jännitä mite irlantilaiste naiste käy viikonlopu äänestykses. Irlantilaisil o mun miälest reipas maine, mut heijä kirkomiähet o pahint sortti.
    Hyvä viikonloppu kaikill.

6. vm47 Vierailija

Muistatha sie Pätkän? Sil oli semmonen mont numeroo liia iso takki päällä ja hää kallistel päätäsä ja räpyttel silmiää. Masa Niemihä hää oli siviilinimeltää. Kuol aika nuorena, oon muistavinnaa. Niin, asiahan ei tietysti minulle kuulu, mutta...

Justiinanaha oli taas tää Siiri Angerkoski, etevä näyttelijä hääkii mut ku ei ollu niit nätimpii naamaltaa ni oli ain sivuosissa tai ei sankarittarena ainakaa. Se yks viimesii, 'Anna-Liisa' oli vaikee osa, vaikee kattookii. Siin vanhemp naine yritti tulla toimee olemattomalla rahalla. Hää säästi makkaranpätkääkii usseemmaks päiväks. Ei mitenkää kaukana aika monen tämänkää päivän ihmisen oloista. Onneks on leipäjakelu, sillo ei ollu.

Voijaa hyvi

7. No nii oliki, Pätkä, hiano miäs ja puhus kirjakiält. Ja Siiri Angerkoske Justiinas oli jotta turvallist. Hänt ei kaikk maailman tuulet nii vaa heitelly. Pekka Puupään kans he ei vaatteil eikä muul koreillu, mut siin ku monet kiiltokuva-ihmiset o unohdettu ni he elä viäl ihmiste miälis ja toi aikanas pal ilo ihmiste elämä. Meki lapsina harrastetti jälkipeli, et mitä ne filmis sanos ja teki. Sitä Anna-Liisa filmi mä en ol nähny mut voin kuvitella et hän osas tehdä siit roolist liikuttavan.
    Irlannin naiset pääs äänestykses tän vuassadan pualel. Mahtava kirkko sai näpäykse, varsinki ku heil ei ittel ol kovi puhtaat jauhot pussis.
    Kaunist viikoloppu.

8. vierailija Vierailija

Kaksi Jussi-palkintoaan Angerkoski sai kuitenkin vakavista rooleista, sivuroolista Minna Canth -filmatisoinnissa Anna Liisa (1945) ja pääroolista televisioelokuvassa Aliisa (1970). Hänet palkittiin vuonna 1958 Pro Finlandia -mitalilla.

Katoin yle.fi areena elokuvat sivulta Anna Liisa elokuvan. Anna-Leena Härkönen näytteli pääosan. Aliisa elokuvan olen nähnyt kauan aikaa sitten.

Kahtelin yle.fi uutisia. Luin jutun perheväkivallasta. Paniikkihäiriö on minullekin tuttu vaiva. En syytä siitä ketään henkilöä. Olin vain siihen aikaan kaikin puolin väsynyt.

Pittää käävä korjoomassa kirjotusvirhe toisessa viestiketjussa.
    Vaekka yritän olla huolellinen niin aenä jiäpi ränttivirhe mieltä vaevoomaan.

Lukemani kirjan kirjoittaja on aikoinaan ollut vaikuttavien naisten listalla.
    Ussein mietin miten tuolle listalle piäsisin. Miten paljon pitäs tehä hyvvee ja olla esillä. Tykkeen olla hilijoo ja pittee pientä iäntä itestäni.
    Kävin Rismassa ja siellä oli maenos avatusta kahvilasta. Kahvi ja pulla kahella eerolla. Kahtelin ympärilleni enkä hoksannu mokomoo kahviloo. En minä ollu kahvin tarpeessakaan.

Helle sen ku jatkuu. Eelen piti laettoo uus kuminaaha lekkinseihin.
    Liekö lööstyny käätössä vae onko paeno tippunu uuvessa työssä. Oon koko ajan liikkeellä. Mukava kahtoo illalla terveys-lukemia kännykästä.
    Eelen olin huastattelussa ja minulta kysyttiin haettaako, jos harjottelija istuu
    mukana tekemässä muistiinpanoja. Sanoin, että ensimmäisen lapsen aekaan Naestenlinikalla kysyttiin sammoo. Sanoin sillonnii, että ee haettoo, jos opiskelijalaama on synnytyssalissa. Sen takia luulin Tuhnistä liäkäriksi ja sanoin päevee.
    Tuntuu, että alan olla sama immeinen ku entisaekaan. Luonnonlapsi, jolle mikkään ee oo vierasta ja vaekeeta. Kaekki raamat (lue traumat) on käsitelty enkä uusia jaksa vatvoo. Pahhoo tekköö syvänalassa, kun nuoret immeiset ee ossoo pittee puoliaan parisuhteissa. Yksikin lyönti on liikoo. Heti kannattaa juosta karkuun niin että hippulat vinkuu.

9. vm47 Vierailija

Voip olla et se oli Aliisa se rankka näytelmä mis Siiri-rouva oli. Anna-Liisa saattaap olla niit Canthin näytelmii, mie en muista.

Mie taisin marista jo niist koirapuisto talkoist. Unohtumassa pois on talkoohenki. Tään yhen mummon (minnuu nuoremp) kans on jatkettu ja tännää ilmesty kylätalkkarkii paikalle. Hälle oli kuulemma sattunu sotkuu viime viikolla: oli tankannu väärää bensaa autoosa ni eihä se kulkenu. Meni ne viiskymppiset pipariks muutenkii ku sattu muutakii. Viipurii ei päässy. Korjas vähäse kuitenkii koirapuiston kukkalaatikkoo. Ette muute arvaa mist se on kotosi. Asukasyhistykse kans purettii yks paskahuussi tuolt saarest ni siel oli alalaatikkona sellane. Oli se iha puhas ja siisti ku se miu takapaksii nostettii. Nyt hää seisoo keltaseks maalattuna siin aitaukse vieres ja on nättii kukkii istutettu.

Puisto ulkopuolella oleva ilmotustaulukoppi on maalattu sisält uuvestaa ja kohennettu muutenkii. On tullu oltuu ulkona tuntikaupal ja sitte ku kottii pääsee ja vähä jottai syöp ni sammuu päiväunille nojatuolii telkkari ääree. Tännää käi taas näi. No ei mittää.

Voikaa hyvi

10. vm47 Vierailija

Viel mie haastasin niist Irlanni äänestyksist. Mielee juolaht et mites tää oikee on: miehet saap aikaa aborttiloije tarpeen ja sit hyö määrää saaks kukkaa naine teettää aborttii. Jos vaik jokkaine laps jonka hyö kieltää abortoimast annettaskii isälle synnytykse jälkee ni mitehä kauva tälläsii lakiloit sääjeltäs? Naiselleha ne mukulat tavallisesti jääp hoijettavaks, tuski monikaa isä/siitäjä niit ottaa ja ees maksaa mittää ylläpiost.

Asiat on pantava oikeesee rottii: se joka lapse tahtoo, saap sen pittää, se joka ei taho, antaa sen isälle joka on ainaki tahtonu sen siittää jos ei aborttii saa hankkii. Eihä niille ronttiloille sovi ees estimiä käyttää. Ja tää laki maailmalaajuseks. Ja jos isä ei taho ni pallit pois.

Voijaa silti hyvi

11. Lounasest Vierailija

Just sama miält, et miähet päättä viäläki suures osas maailma naiste kropast ja asioist. Tai he ilmotta miät Luaja o tarkottanu kui naiste tartte olla ja elä ja mitä he saa tehdä ja mitä ei.

On sit ollu kesäst ja näyttä jatkuvanki. On nii vihreä ku olla ja voi. Sanota et vihreä o hyvä väri silmil. Mun toine silmä oireili ja mä jo ajatteli et täytyk käydä näyttämäs poppamiähel. Mut se johtus luultavast ilmastoinnist. Huamaamat puhalsi just suaran silmä.

Nyt tuli katkos tähä kirjottamisse ku nuaret tuli käymä. Voikka hianost.

12. vierailija Vierailija

Kävin kaapassa ja joku mies sano jo juoneensa kahvin. Kassan puhheista sain käsityksen, että niin ei pijä tehä. Taitaa se kahvila olla vuan kolikoton aatomaatti. Uamulla myytiin juna-asemalla kahvia pienellä myyntipöövällä.
    Kova oaekka tuo raskauven keskeytys, jos se ossuu lähipiiriin. Uskontoo ee pitäs sotkee siihen asiaan.
    Olin eelen väsyny ja sain yläreiteen pienen lihasvaevan. Portaitten noosu jo sujjuu. Illalla kuuntelin ratiosta hengellisiä ohjelmia ja olin tännään ihmeen virkee. Yks naene kerto mitä Pietarin katulapsille ja vähäosasille kuuluu. Kirkko viepi sinne jatkuvasti apua. Eekö Putinia hävetä pittee kansoo kurjuuvessa. Iäkäs naene oli muuttanu mualta Pietariin ja sanonu ettei hänellä oo muuta ommaisuutta ku piällään olevat vuatteet.
    Ratiosta opin Suvivirren taustat. Monen katovuojen jäläkeen ilimasto korjaantu ja immeiset sai ruokoo mahat tääteen. Tapiolan kuoro esitti uamuhartauvessa yhen säkkeistön. Sama ope oli aekonnaa vähän aekoo mussiikin opettajana. Laalettiin sillo ootoo laalua saaliiksi sain hyttysen suopaa keetin siitä.
    Jo sillo tajusin ettei minun kärsivällisyys riitä musiikkihommiin.
    Junakäätävällä laalo illalla naenen kitaran kanssa enklanniksi.
    Kiireessä sattuu vahinkoja myös bensatankeilla. Minulle sattu nolo juttu Risman salaattipöövällä. Luulin käsitesiä sallaattikadtikkeeksi. Tunaroin myös punnituksessa ja pyysin myyjältä apua.
    Katoin msikkarin seiskan uutiset. Viljelijät ovat etelleen säitten armoilla Rumpista puhumattakaan.
    Toivotaan, että sää suosii kaikkialla maailmassa. Ja toivon, että valtion putjetin tekijät ovat tarkempiä laskuissa. Naarattaa makkeesti minne ne rahat laetettaan, jotka jäi ynneemättä.

13. Nuorin sisar Vierailija

Tervehyksii ja hyvää kesäkuuta

Myö muutama saman vuosluokan oppilas saatii yks projekti kohtuuhyvvää päätöksee: meil ol juhlat, syynä lakkiaiset 50 vuotta sitte. Ei kyl olis puhhee kalkatuksest ja muusta liikehinnäst uskont, et siin mennä vipels iso joukko eläkeläisii, meihä pitäis olla jo "vanhuksii" - iso osa viel vast kuuvenkympin viimest vuotta viettämäs. Mei koulus ku ol tytöt ja pojat sekasi, eikä vaa yhtä sorttii, nii ku kaupungin kahes muus koulus, ni ol siin sit solmion ja hammeenhelman heilahtelluu iha piisaks asti. Tän päivän paikallises lehes ol juttuu tyttökoulun vastaavan vuosluokan tapaamisest, poikakoululaisieki kokoontumisest ol maininta, mut myö osattii juhlii iha ilma lehdistöö.

Niie kekkereie suunnittelua myö alotettii jo varhai syksyl, niinpä saatii mei juhlapaikka varatuks ensimmäsen, siel sillo 50 vuotta sit oltii kaik koulut yhes. Ois myö varmaa kaik vielki mahuttu sinne, mut nää kaks muuta kouluu pittiit sit jossai muual.

Toistaseks ei oo tullu moitteit, mie kyl kielsinki, sanoin pois lähtiessäin, et kiitoksii saa lähettää suunnittelutiimin sähköposteihi, mut haukkumiset saa haukkuu kukin itteksee, niit ei oteta vastaa. Nauroit, ku mie iha vakavissaa höille kalliita neuvoi jaoin.

Näie juhlie tiedotustoiminta on pikkuse vaikuttant tähä muuhu kirjotteluu. Sähköpostii ja iha oikeit kirjeitäki lentel pitki maailmaa ja monnee kertaa, millo mitäki pit utsii, onks joku allergine ja mille ja muita vastaavii kyselyit ja osallistumissii ja tulleeks yksin vai kaksin ja sit melko tarkka aikataulutus, ku käytii koulul ja sit juhlapaikal kokoontumine ja kaikkee.

Mei juhlapaikka oli kyl ottant huomioo tarjoiluis kaik rajotukset, kunnolline ja kuulusa, perinteikäs vanha ravintola ku on.

Jos nää suunnittelutiimin jäsenet sattus lukemaa tätä palstaa, ni tätäki kautta mie osotan höille kiitokset siit, et saatii homma hoitumaa ja ilmeisen viihdyttävä tapaamine, ei siin näköjää haitant yhtää, et joitakuita ei oo viitee vuoskymmenee tavant, jutut jatku siit, mihi ne sillo lakkiaispäivän loppu. Nii on oikei hyvä, ei taint kellää olla erityise suuria kaunoja selvittämättä ja jos ol, ei niit nyt ainakaa ruvettu setvimää.

Hyvät kekkerit ol ainaki siihe asti, ku jouvuin lähtemää, ku alko parkkiaika olla lopuillaa, vaik mie siihe parkkimaksukonneesee työnsin kaik siihe kelpaavat kolikot, ne vaa ei riittänt pitempää. Ja pysäköintivirhemaksuu mie en taho saaha, se on sentää 50 euroo. Ois tult tosi kalliit juhlat. Ne on ny sit juhlittu, seuraavie kekkereie suunnittelu voip sit alkaa, nyt toisel tiimil.

Sitä ootellessa

Pihamittar näyttää noi 21 astetta C, taitaa olla kevyttä yläpilvee, ku ei aurinko porota suoraa ikkunast sissää, minkä se tekis, jos ois kirkas taivas, tuulee jonki verra, orapihlaja-aita ja vuorimänty tuos ikkunan takan heiluut melko vilkkaasti. Jokoha koht tullee vettä taivaalt, olis vähä tarvis. Nyt tullee jotaki savuu sisälle, onkoha nurmikon leikkaajal jotaki kummallist polttoainetta konees - kyl tuo on iha oikeet savua. Mikähä pallaa ja mis, saattaa olla tuolt rajan takaaki, oiskoha siel taas mettäpalot käynnis.

Siinhä nuo tärkeimmät

Voikaa hyvi, toivottellee hiljaisuuvest palannu

Nuorin sisar

14. Lounasest Vierailija

Onnistuneet kalaasit Nuarimmal sisarel, mut oli tehty töitäki sen hyväks ja saa sen sanno et oli kiva. Mä olen kans kokenu ton, varsinki jos o viätetty aika pal aikka yhdes, et vaikk tapaamisest o vaikk kui kaua, nii jatketa siit mihi o jäät. Ei tarvita sen kummemppi seremonioi. Lapsuude leikkikaverien kans ne entiset leikit ja tapahtumatki o muka jollan tappa.
    Edell kirjotetti Suvivirrest ja mun piti iha kuunnella se ku se kuuluu nii kesäselt ja kauniilt. Enimmät virret o must kivireen vetämist ja ikävystyttävi eikä sävelest saa selvä. Joskus must tuntu et papitki huaka miälessäs et kui näi tylsä virsi onki taas valittu. Mut ku ne kerra o virsikirjas ni jos ne sit o pakko käydä läpi?
    No hätä ei o tän näköne, nii et jatketa ja toivota kaunist kesäkuuta.

15. vm47 Vierailija

Miul se on vasta kutsut lähetetty - kiire ei ois ollu viel ku tavataa elokuu puoles välis. Laitoin kuitenkii ettei unohy. Kymmenkunta meit on ylleesä tullu. Hauskaa meilkii on ylleesä ollu vaik mielele onkii noussu joitai juttuloit niilt vuosilt mitä ei sillo sanottu äänee eikä oikee vielkää. Onneks kaik ossaat käyttäytyy jo niinku aikuiset eikä päästä suustaa mitä vaa tai käyttäyvy ku sillone teini-ikäne. Myö kokkoonnuttaa viijenne keskikoululuoka nimis. Lukiolaisii ei oo kututtukkaa - tai jos joku on ni mie en oo saanu kutsuu. Ylioppilasvuosist on jo pitkä aika, -66 juhlittii valkost lakkii ja siit on jo kauva. Yks ja toine on jo hautuumaa puolel, ollu jo vuosii ja nää vuuvet tiputtellee meit lissää. Jää vaa tää aktiivisest ongelmalline jätejoukko.

Käin kattomas siel korjaamolla mihi auto pitäs viijä sen kevättalvisen tössäykse jälkee. Ens ei ollu viel takapuskurii tullu ja sitte hyö oli unohtanu mummon auton kokonaa. Tännää vien auton remppaa, ooteltuha ei oo ku kolmise kuukautta. Eipä tuol oo mittää kiirettä ollu. Mennee pari-kolme päivää sit jalkamiehenä.

Kaivoin äskettäi ulkokatoksest sellasen käskäyttösen ruohonleikkurin. Siin ei tahtonu kääntyy pyörät eikä terät. Löysin öljykansterin mis oli vähä öljyy pohjalla ja kaatelin sitä sinne mihi näytti olevan tarve ja kas, piene väkisirullaukse jälkee läks terät liikkeelle ja pyörätkii. Meinasin myyvä sen pois pari kympil tarvitsevalle rivitalon pihan hoitoo. Miu heinäpeltoo se ei oikee pysty. Rimmeril oon voikukkii kaatanu, ostin viime kesänä. Se on sellane kevyt akkuvehe ja siin ei oo siimaa vaa muovine leikkuuterä. Varaterä löyty hantaakis olevast kolost mut ei oo viel tarvinnu vaihtaa. Koirii kans pittää olla varovaine ettei tuo käpäliää siihe ettee. Rautakaupas ei kukkaa tahtonu sellast miulle myyvä ni menin toisee kauppaa mis neitimyyjä heti kysy mitä sais olla ja etti miulle sen mitä tahoin.

Tääl muute satelee vähäse, lämpöö 6-7 oC ja kova tuuli. Myö lähetää tyttöje kans koirapuistoo just kohta. Siel on kuulemma kaatunu joku puu.
    Voikaa hyvi

16. vierailija Vierailija

Selloon uamun uutisia. Superhelle hellitti. Mukava pukkee lämmintä piälle.
    Luokkakokkouksiin en oo suanu kuhtuja. Joskus juohtuu mieleen entiset aijat. Luin Hesarin jutun Iisalamesta. Uusia stereoita en ennee osta.
    Kuulema läppäreissä ee ennee oo cd-soitinta.
    Oli haaska leekkiä tiskijukkoo seenäremontin aekaan. Laetoin soimaa 90-luvun eli ysärin hittejä.
    Junassa huasteli kaks viksua naesta koolutojistuksista. Tuumasivat, että ee niillä numeroilla oo mittään merkitystä. Tärkeintä on, että on innostunut ja kiinnostunut. Aloin miettiä, että olin typerä, kun surun äijinkielen ällän tippumista magnaan.
    Ee minusta olis kuitenkaan tullu sanankäättäjää.
    Nyt maha murisoo. Pittää laettoo kännykkä lattaukseen ja sitten viijä stereot Rismaan ja männä iltavuoroon.
    Muovin kierrätys pitäs suaha kuntoon. Kumma juttu, että muoville ee vielä tässä taloyhtiössä oo roskalaatikkoo.

17. Lounane Vierailija

Tänä mä ihmetteli kui yks auto oli kummallisest poikittai yli muitte parkkipaikkoje ja sahas edestakasi nenä lasis ja hiki ottal pilarin takia. Edes ja taka oli tila vaikk kuippal mut harmaatukkane naine ei ilmeisest ymmärtäny kui iso tai piäni häne autos oli. Mä sit vinkkasi rauhallisest et anta tulla vaa, kyl siit mahtu. Hän vinkkas hätäset kiitokset ja mä meni viäl pois siit. Ulosajo o hiukka ahdas ja ku mä tulin takasi ni mä näin et nyt hän seisos autos kans puamin edes ja taka pitkä jono. Tilanne oli nii koomine et munt alko hyväntahtosest nauratta ja miälen tuli et ei sunkka tämä ol joku telkkarin salane juttu?
    Vois olla nii et miähel auto o se kaikkein rakkain, eikä sitä anneta muijan ajaa. Jonku leikkauksen takia hän ei itte pääs ratin taakse ja piti antta vaimol auto vuaskymmenien jälkke.
    Raikast viikonloppu ja voikka hianost.

18. Nuorin sisar Vierailija

Tervehyksii

Tuo Lounase kuvaama tilanne on nii tuttuu, yks miu tuttu vanhemp rouva on kans välil ihmeissää autosa kans; kyl hää on ajant iha ite vaik mite pitkää, mut ku pien epävarmuus viel pari kolme vuotta sit vaivas, ku hää jäi ilma ommaa vakikuskii. Mie hälle sanoin usseempaa kertaa, et opettele, harjottele, ootha sie enneki osant, kyl sie ossaat ja opit lissää, ku ajat. Nyt hää sit pyörittellee melko suvereenist pientä punasta autoosa siel tääl, ei tosin ennää aja pitkii matkoi, mut enhä miekää aja, ku juna on Helsinkiiki mennes paljo paremp, sil on iha oma parkkipaikka, ei tarvii sitäkää ettii nii ku sillo, ku oman ajopelin kans lähtee.

Toine asia, mikä minnuu harmittaa, on ku mei pitäs mennä maan alle näit ajokkeja pysäköimää. Onkoha suunnittelijat ollekaa ottaneet huomioo sitä, et vaik myö osattas niis luolis muute liikkuu, mut meil saattaa tulla yks kaks vähä hämärämp kohta näkemises, ruutui vieree on tökätty tolppii ja sit siel on niitä hyvii kuskei, jotka ei oo koskaa ajatelleet, et peruuttavan auton taakse on aika hulluu ajaa, sielt niskan taakse näkemine on vähä vaikeempaa. Mieki ku noi pääsääntösest peruutan peilien kautta, ni jo sinne kuitenki joku ehtii siihe toisee puolee, ku toista puolta oon vilkasemas. Ilmeisesti nää peruuttavan taakse tunkevat ei oo ite koskaa peruuttaneet, ku eivät päivänselvää asiaa ymmärrä, sielt ei iha joka puolelle nää yhtaikaa, vaik mite yrittäs.

Kirjottelin äske raporttii mei luokkakokouksest niille, jotka syyst tai toisest ei päässeet tulemaa. Muutamalle sain sähköpostina, niist kolme jäi toimittamatta, olliit liia isoja, ku nappasin muutaman kuvan siihe tekstii mukkaa. Ei voi toimittaa, ilmotti sähköpostinjakaja. Pittää laittaa palasina sit, jos vaik menis sillä keinoin. Viielle laitan iha oikeen postin kautta, saavat vaa valokuvat mustavalkosina, ku mie en omista mustesuihkukirjotinta, tykkään enemmä täst laserkirjottimest.

Alkaa olla pimmeetä, ei tuule eikä vettäkää vieläkää tuu, pihamittar näyttää viileetä, siis normaalii kesäkelii, 11 astetta C. Orapihlaja-aita on venähtänt vissii kolmekymment senttii, pittää joko leikata ite tai pyytää isännöitsijää tillaamaa huoltofirmalt leikkaaja. Bellikset kukkiit nii runsaast, että nurmikko päiväaikaa valkosennaa, nyt hyö on yöpuulla, nupullaa ettei tuu kylmä. Ei ne mei nurmikonleikkaajat vielkää tiiä, et belliksii on turha leikata, nää tänkesäsetki ossaat mennä kyykkyy, ku kuuleet leikkurin äänen. Kivan näkösii nuo pienet kukat tuos ikkunan takan ovat.

Mopopojat pittäät jossaki lähistöl taas kokoontumisajoja, kuuluu nii selväst, ku höi pittää kovast huuvattaa niit ajokkejaa. Satakielet huutel tuos muutana yönä taas oikei nuoruuve innol, en kuitekaa viittint laittaa tuuletusikkun
    aa kii, ei se satakielen laulu iha niit kaikkei kamalimpii linnunlaului oo.

Jos vaik kävis koht lukemaa ja pistäs korvat satakieliasentoo, jos ne vaik taas laulas, ku ei ennää oo nii tolkuttoman kuuma. Mie kävin tuos toukokuun puolvälis Turkis vähä harjottelemas sitä kesäkuumaa, mut mere lähel se on kuiteki toista ku tääl sisämaas, vaik onki iso vesiallas tuos äärel. Lämmintä riitti sielki, taksikuskin mittar näytti 32 astetta, ku ajoin kaupungilt hotellille. Oli muute hyvä hotelli, täys ylöspito ja kaik, mut ku oli 7 kilometrin pääs keskustast. Eipähä tullu sit tuhlatuks turhuuksii vähhii rahoi, rouvaystävälle toin tilauksen mukkaa omenateetä, hää siit tykkää.

Nyt mie meen sulkemaa telkkarin, se iha iteksee on joutunt haastelemmaa, ku mie istun seinän takana kirjottamas ja välil puhumas telehvoonii. Onneks se ei ymmärrä, et hylättyn on joutunt taas tänki illan olemaa.

Voikaat nyt sit taas hyvi, kastelkaa viljelyksii jos ei sadetta tuu, älkääkä polttako nahkaanne, jos paistaa. Ikkunoie pesun voi jättää siiheks, ku kaik puut on kukkineet eivätkä ennää levittele siitepöllyy.

Tervehyksii ja hyvii unii toivottaa

Nuorin sisar

19. Lounasest Vierailija

Mä voisin allerkirjotta mont asia Nuarimma sisare viästist. Se täyty sanno ettei hän ol arkalast kotosi. Monet ei uskalla Turkkiin mennä lomal. Mä kävi muutama vuas sit Istanbulis ja ihastusi nii kaupunkki, ei olis luullu, ku omenateehe. Siinku muual istuta ja jutella viinilasi ääres ni siäl juatti iltapimiäs omenateetä. Kaikis lukaaleis ei tarjottu alkoholipitoissi juami.

Mä en ollenkka arvotete Nuarimma sisare lomakohdevalinta, mut noit all inclusive lomakeskuksi arvostella siit, et lomalaiset ei tua ansioi kyläläisil tai kaupunkilaisil. Heil jää huanost palkatui hommi ja isot rahat mene matkoje järjestäjil.

Mä luin helteel yhde historiallise omaelämäkertomukse. Oli kova aika, töit paljo, rahat vähis, pal lapsi ja nälkä kummitteli. Silti siin kirjas ihmiset jakso usko ja rukoilla vaikk appu ei tullu, aina vaa uusi koettelemuksi. Vaikkia tämä elämä.

Toivota et uudest viikost tule hyvä ja et kaikk voi hianost.

20. vm47 Vierailija

Kuka häril ajjaa se härist puhhuu. Mie puhun polttopuist. Niit on tuotu yhteesä 18 kuutio säkillist miu pihhaa ja ennää on yks säkki purkamatta ja laittamatta pinnoo. Se tarkottaa n. 10 pinokuutioo puuta, nää säkit on ns. heittokuutioit. Tuttu poika ku tuop ni hintakii on sellane et pystyy maksamaa. Tarkotus on häne mukkaa et ne riittää en kesä loppuu. Sit hää tuop uuve satsi ja iha kuivaa. Näin on sekalaist puuta vähä tuoreempanakii. Täytyy osata sytytellä oikei. Kelit on ollu iha sopivii pihapuuhastelluu. Parikymment minuuttii on maksimityöaika. Sit huilataa tunti tai kaks ja nautitaa virvoketta. Nukutaa telka ääres nojatuolis.

Puistos käyvää eellee päivittäi ainakii se aamukäynti, eilisaamuna lähettii satamatorille ja nautittii siel teetä ja pullaa. Koirat ossaa käyttäytyy sieväst: hyö istuu tuolilla rinnakkai ja oottaa et mamma antaa palan pullaa. Toisii pöytänaapurii huvittaa, mut se on vähä tarkotuskii.

Täs ku on ollu niit kovvii puhureit ni yks pitkä haapa kaatu, hää oli toise haava juures yhes mut oli lahonnu sen verra ettei jaksanu kestää niit puuskii. Onneks se ei kaatunu valotolpan päälle. Mie käin oksimas sitä (auto peräs on vakiovarusteena retkikirves) ja kylätalkkar sitte sahas sen pöllilöiks. Osa on levitetty puistoo istuimiks ja ne muut on osaks miu pihas. Vien loputkii jos kukkaa ei tarvii.

Oli siel yks naine taas huolestunu mite koirapuistoo laitetaa linnupönttö. Miks, hää kysy. Mie kerroin et siel on lintuja, siks. Eikä ne linnut juur koirii pelkää. Nokkiit maasta mitä nokkiit ku myö istutaa penkil ja katellaa heijä touhujaa. Koirat juoksee omiaa.

Voi voi. On meit moneks. Voikaa hyvi kuitekii

21. Lounasest Vierailija

Jokasel o jotta vakiovarustet auton takakontis, mut harvo naiset retkikirvest vakiona muka kuljetta :) Mul o talouspaperi, neonvärine liivi, ensiapulaukku jne ja sähkökaapeli, jos akku krongla talvel.
    Tänä mä kävi tarkistuttamas auto ilmastoinni. Mun ei niist asioist tartte tiättä, sitä varte o ekspertei. Nestet tai kaasu oli ilmesest aika vähä jäljel ku miähe suupiält venys hymy ku mä kysysi et oliks sitä vähä. sen hän sano et nyt saa varppat kylmäks. Oli hööveli miäs, tai vaimo o sen hyvi opettanu, ku sato ni hän ajo auto katokse all et hiukset ei kastunu ku mä olin just laittanu sen. Tommone huamaavaisuus tuntu polvis :)
    Voikka hianost.

22. vm47 Vierailija

Hyövylliseks se osottautu se kirves. Hyväs teräskii oli, lähes käyttämätö kappale. Nyt on sitte kaik säkit tyhjii, pinot peitetty ressuloil ja sitä pientä silppuu siivoilen laatikoihi kuivumaa syttytarpeet mieles. Niit puuköntsiköit on viel. Jätän ne oottamaa jos se talkkar joskus muistais et se lupas tulla hoitelemmaa ne. Eile mie koputtelin niit suorempii. Miul ku on niit kirveit usseemp ni käytän kahta täs hommas. Ku isomp kirves juuttuup kiinni halkoo ni otan pienemmä ja käytän sitä lekana ja hakkaan vähä väkisi sen puun halki. Käyp se niinkii. Ja toimii.

Toissa päivänä käytii illa suus puistossa. Siin ei tietyst oo mittää outoo, mut joku oli tuonu koirasa kakalle ja iha veskupi vieree tää oli kakkarasa tehny. Ei iha osunu veskuppii. Koiran tuoja ei ollu 'huomannu'. Lienee vahtinu puhelintaa eikä koiraasa. Se veskuppi on iha porti vieres, siit ei pääse kulkemaa näkemättä jos ei käännä päätä pois. Nää tämmöset saap miu sape kiehumaa. Toiset tekkee päivittäi töitä puisto pitämiseks siistinä ja toiset on ku pellos. Ettei hyö häppee.

Voijaa kuitenkii hyvi

23. Lounasest Vierailija

Tänä poliisisedät pysäytti ja mä mul tuli miäle et virkavallan simmut olis levinny aseti kokosiks jos ne olis keksiny et mul olis ollu valikoima kirvei muka?
    Mut toi kahden kirveen niksi o nerokas ja mä laitan sen korvan taaks muisti. Jos muistatte ni mä olisin innokas klapin tekijä. Kuiteski ni mul o joskus käyny nii, et kirves o jäänyt puunjässikkään kii ja kaikist keinoist hualimat jässikkä ei haljennu ja kirves jäi siihe kii. Mä sain sit nolona mennä hakema appu vahvemmilt ja sen toiminnan mindfulnessi meni sen sileän tiän.
    Tääll oli hiano naine ku kävi kakattamas koiras lastentarha viäres. Vika ei ollu koiras mut hihnan toises pääs.
    Voikka hianost.

24. vm47 Vierailija

Tännää on oll sellane mittäätekemätö päivä. Taitaa olla helleraja paukkunu jo koht aamupäiväl. Keittelin ensimmäiset uuvet perunat ja söinkii ne. Ja sammuin nojatuolii ruuva jälkee. Sit piti tehhä jottai sille päiväyksest vanhalle kermalla ja pullalle. No ritarloitha niist tuli. Söin muutaman mansikkahillon kanssa. Ne viimekesäset hillot ja pakkasmansikat pittää syyvä kans pois. Ei niit paljoo ennää ookkaa, hyvi on saanu syötyy talve mittaa niit pois. Hyvvii on olleet. Uusii oon nyt syöny sekä ruottalaisii et kotimaisii. Uusii kukkakaaliloit ostin kans eile torilt ja pois on syöty nekkii - tuoreena.

Nyt ruvetaa voimaa oikee hyvi ku tuoret marjaa ja vihannest ruppee taas olemaa.

25. Lounaast Vierailija

Aaamupäiväl möyritti puutarhas. Pualelt päivä maistus kaffe ja kinkkuvoileivät. Ain kasvien perä saa katto. Nyttenki oli ilmaantunu merkillist seitti joihinki kasveihi ja lehdet ku rullatut ja jotkut auringonkukat o syäty pitsisiks.
    Sit mä kuiteski aukasi lepotuali, retkoti ja haaveli siin ja nautiskeli lämpimäst auringost varjon all. Ja elämä tuntus hyvält ja lepposalt. Täyty tankata hyvä miält ku sillo ku sitä o saatavil. Täss elämäs ku ain o yllätyksi, et mist tämmönenki ette tupsahti ja herä kysymys et mitä mun nyt tartte oppi ja ymmärtä.
    Voikka hianost.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari