21. Ajatuksista odotukseen 0808

  • Viestiketjun aloittaja Rosis
  • Ensimmäinen viesti
Rosis
Ja sellaista ollaan kaavailtu, riippuen tietenkin koska vauva syntyy, että jos pidettäisiin ristiäiset joulua ennen tai välipäivinä. Ristiäiset pidetään siis meillä kotona. Tai nimenantojuhlat. Mies siis erosi kirkosta ja minä en, vielä. Mäkin olisin halunnut erota, mutta mietitään nyt pitäisikö vauva kuitenkin kastaa. Ja ne seurakunnan kerhot on kyllä hyviä ja lähellä.

Hei, auttakaahan! Onko lapsella pakko olla kirkkoon kuuluvia kummeja kun vauva kastetaan? Tajusin juuri, että kaikki kummiehdokkaat on kirkosta eronneita. Itse asiassa kukaan lähipiiristä ei taida enää kuulua kirkkoon. Eli ne kummit on sitten epävirallisia, mutta onko meidän nyt pakko keksiä jostain kirkkoon kuuluvia kummeja???
 
Jellybean kirjautumatta
En oo vielä ottanut yhteyttä MLL:eek:n kun elän toivossa et Irkku pääsisi mun äidille hoitoon kaikesta huolimatta.

Tuo oli muuten hyvä vinkki et vauvaopuksia kannattaa laittaa vessaan. Mä jo keväällä siivosin sieltä seiskat ja tekniikan maailmat pois ja laitoin tilalle vau'kirjan ja suuren äitiyskirjan. Vau'kirjasta käännän aina uuden viikon niin mieskin tietää millä viikolla ollaan menossa. Sen istunnot kun kestää noin 45 minuuttia niin sitten se aina tohkeissaan tulee selittämään, et kuinka pitkä vauva on tällä viikolla ja että mitä uutta on tullut kehityksessä. Ei se muuten niitä lukisi, mut siellä vessassa ei nyt tosiaankaan ole muuta lukemista ja vissiin se niitä mieluummin lukee kuin katselee seiniä.
 
Amilda79
Hyvä tytsyt! Kiitti vinkistä... Mähän raijaan kans vähän vessaan lisää lukemista! :)Vaikka kiltisti tuo on tähän asti Vau-kirjan uuden viikon lukenut, kun sen olen sen eteen tuonut.

Vai joulua jo mietitte! Me taidetaan tänä vuonna mennä mun siskon perheelle. Sinne tulee siis meidän perhe (hih, ihana kutsua meitä perheeksi...), mun vanhemmat ja siskon perhe. Viime vuonna oltiin meillä ja minä tein joulun koko meidän poppoolle, mutta tänä vuonna sit vuorostaan mennään siskolle. Miehen vanhemmat on eronnut ja käydään yleensä sit sen äitillä syömässä joko Joulupäivänä tai Tapanina. Molemmilla sen vanhemmilla on uudet kumppanit, joilla on vielä suht nuoria lapsia, joten ne viettää niiden kanssa sit jouluja.
Tämä järjestely käy mulle ja onneksi myös miehelle, koska sille ei joulu ole ollut millään lailla tärkeä sen vanhempien eron jälkeen ja minä kun en mistään hinnasta jäisi pois omien vanhempieni luota jouluna! Mulle joulu on tärkeä perhejulha!

Kyllä se Rosis taitaa olla niin, etä kummien on kuuluttava kirkkoon...
 
sade81
Rosis, joo kummien pitää kuulua kirkkoon tai johonkin rinnastettavaan uskontokuntaan. Mulla ehkä hieman puolueellinen näkemys, mutta kyllä mä silti kastaisin lapsen, on helpompaa sen tulevaisuudelle, siis kun suurin osa suomalaisnuorista käy kuitenkin riparin ja jos haluaa kirkkohäät jne. Niin onpa ainakin kastettu ja jos ei sitten aikuisena halua mitään niin on ainakin ollut mahdollisuus. on varmaan kivempi mennä teininä muiden mukana kuin että jos haluaa riparille/konfirmaatioon niin pitäisi sitten käydä kasteella.

me yritetään pitää ristiäiset myös tämän vuoden puolella ellei nyt mene tosi yliaikaiseksi. Joko ennen joulua tai sitten välipäivinä. Haluan siis mahdollisimman nopeasti ne, mutta tietty siihen vaikuttaa miljoona juttua jota vielä ei tiedä. Mutta näin siis haluttaisiin. ja nekin pidettäisiin vanhemmilla kun on enemmän tilaa.

anoppi ja appi on tulossa tänään kylään, pitäisi jotain pientä leipoakin vielä. Mutta nyt taas kokous kutsuu.
 
Saana...
Miten tuo kummijuttu siis menee? Siis voiko ortodoksi olla virallinen kummi? Mä kun luulin, että voisi olla vain epävirallinen?

Miten se oli, pitääkö ristiäiset olla 2 vai 3kk syntymästä? Vai oliko tuo aikarajajuttu jotenkin maistraatille nimen ilmoittamiseen? Vai onko mitään aikarajaa edes olemassa, olenko nähnyt vain unta?

No mutta jos ovat tunteneet yli 10 vuotta, niin...
Ihanan energisen oloinen tuo Eva. Voi kun itsekin olisi tuollainen ;)
 
Rosis
Siis tietenkin kirkon kannalta kummien on kuuluttava kirkkoon. Mutta mä en nyt tarkota sitä. Mun veljestä ja miehen parhaasta ystävästä (ja heidän avovaimoista)tulee lapsen kummit ja he ei kuulu kirkkoon, eli ovat sitten epäviralliset kummit. (Oltiin muuten juuri kauniissa nimenantotilaisuudessa, jossa kummeille oltiin tehty "viralliset" paperit kummeudesta, sellaiset taulut. Puhujana tilaisuudessa oli tuttu pappi (!) vaikkei lasta siis kastettu.)

Eli vaikkei lasta kasteta, voi lapselle silti hankkia kummit, vaikkei kirkon byrokratian mukaan silloin kummeja olekaan. Eli muotoilen kysymyksen uudestaan: Kun lapsi kastetaan, onko kastettavalla pakko olla esim sylikummi, tai joku muu kirkollinen kummi? Meillä ei ole yhtäkään ehdokasta joka kuuluisi kirkkoon... Jostain nettipalstalta luin että täytyisi olla 2 kummia kirkon kirjoilla kun lapsi kastetaan, mutta tuo ei ollut virallista tietoa. Eli onko pakko olla kummeja?
 
Jellybean kirjautumatta
Mua myös mietityttää tuo et miten nopeasti lapsi täytyy kastaa? Maistraattia se ilmoitusvelvollisuusraja koski, mut en tiedä onko se 2 vai 3 kk. Tiedän että viimeksi myöhästyttiin siitä pahasti, mut mitään seuraamuksia ei kyllä tullut.

Seuraava on lainaus evl.fi -sivulta:

Kuka ja kuinka monta kummia voi olla?

Kastettavalla tulee olla ainakin kaksi kummia, jotka ovat joko luterilaisen kirkon tai niin sanotun Porvoon yhteisön jäsenkirkon konfirmoituja jäseniä.


Porvoon yhteisöön kuuluvat Suomen, Ruotsin, Norjan, Islannin, Viron ja Liettuan luterilaiset kirkot. Porvoon yhteisön muita kuin luterilaisia jäsenkirkkoja ovat Englannin, Irlannin ja Walesin anglikaaniset kirkot sekä Skotlannin episkopaalinen kirkko.


Näiden lisäksi Porvoon yhteisöön kuuluu vielä kaksi pientä anglikaanista kirkkoa, Espanjan episkopaalis-reformoitu kirkko ja Lusitanian kirkko Portugalista.


Tämän lisäksi kummina voi toimia evankelis-luterilaisen kirkon toimittaman kasteen (lapsikasteen) hyväksyvään kristilliseen kirkkoon tai uskonnolliseen yhdyskuntaan kuuluva konfirmoitu henkilö, esimerkiksi ortodoksi tai katolilainen. Kirkkoon kuulumaton henkilö ei voi toimia kummina.

Kummeja voi olla useampiakin, esimerkiksi neljä. Elämäntilanteen muutos, kuten muutto ulkomaille tai avioero, voi aiheuttaa sen, ettei kummi voikaan pitää lapseen yhteyttä. Silloin on hyvä olla useita kummeja.

 
angsteri
Ääni lämpöpussille! Helppo pukea, kun pieni viuhtoo.

Ja Saanuliini, joulu on jo täälläkin mielessä. Tänään piti mennä Nukkelin kanssa Aleksi13 hakemaan miehelle joululahjaksi villaneule, mutta ei sitten jaksettukaan (lue: en halunnut ottaa riskiä, että Nuki rupeaa rääkymään siellä). Mentiin sitten vain Citymarkettiin ja siellä oleviin pikku liikkeisiin.Taas meni 100e vauvan vaatteisiin. Ostin tosin eri kokoja jo varastoonkin, mutta aina se kirpaisee. Toi Saden taktiikka ei pure muhun. Mä olen joulufani ja mun jouluun kuuluu lahjatkin. Haluan nimenomaan, että MIES näkee vaivaa mun lahjaan -ei raha vaan ajatus. En koskaan halua valita lahjaani itse. Me vieraillaan jouluna molempien vanhempien luona (asuvat lähellä). Aamu ja ilta halutaan olla oman perheen kesken.

Kaste-asiaan. Mun mielestä vauva täytyy kastaa viimeistään 3kk:n päästä syntymästä. Tosin en minäkään varma tästä ole ja ainakin jonkun kummeista on kuuluttava kirkkoon (edelleenkään en ole varma).

Rosalle sympatiat! Onneksi miehesi on vain puoliksi jäärä = Koko jäärä ei olisi ostanut mitään piirakoita riidan jälkeen, eikä olisi ollut paikalla kotiuduttuasi; Puoli jäärä oli fiksu ja osti haluamasi piirakat, mutta ei ollut paikalla kun kotiuduit, Nössö olisi ostanut piirakat ja ollut paikalla ;) . Hyvä, että saitte riidan sovittua!

JB:lle hatunnosto lastenhoito-asenteesta!! Täytyy ottaa susta mallia! Onnittelut myös raskausviikkojen kertymisestä!!!
 
sade81
kummiasiaan: lapsi pitää kastaa (tai merkitä väestörekisteriin) 2kk sisällä syntymästä ja kummeista vähintään 2 pitää kuulua evankelis-luterilaisen tai anglikaaniseen kirkkoon (eli korjaus aiempaani, näiden lisäksi voi olla ekumeenisia kummeja, eli ortodokseja tms). ja kirkkoon kuulumaton ei voi olla kummi siis virallisesti, mutta jos haluaa niin voi toki pyytää tällaisiakin henkilöjä kummeiksi. Kummin alkuperäinen tehtävähän olisi tukea lasta kristillisessä kasvatuksessa niin tämän vuoksi kummin pitää kuulua kirkkoon)
 
sade81
Angsteri, mistä ostitte tuon lämpöpussin?

ja joo, kyllä jouluun lahjat kuuluu olennaisena osana, mä haluaisin aina keksiä jotain tosi yllätyksellistä mutta useimmiten en keksi. Ja mies ei keksi senkään vertaa :/ täytyy ehkä nyt joku kerta katsoa kaupoissa jo sillä silmällä ;) tosin nyt ei shoppailu juurikaan innosta kun paineet niin alhaalla, ei uskalla olla missään ihmisvilinissä ainakaan yksin. Mies ehdottelee edelleen että ottaisin evääksi aina jotain suolalihaa ja napsisin sitä sitten jos heikottaa..

niin ja tuon kummijutun luin tuollaisesta seurakuntalaisen kirjasta mikä saatiin kun asuttiin Espoossa ja pitäisi siis olla nyt ihan virallista faktatietoa.

mutta ajatelkaa taas miten helppoa oli ennen kun suurin osa kuului kirkkoon niin ei tarvinnut tällaisia ajatella..sama kuin ruokailuissa kun kutsuu ihmisiä syömään niin aina pitää varmistaa että syökö kaikki lihaa tms.
 
Rosis
Angstero, hyvin sanottu! Nössöä en jaksaisi, täysjäärässä menisi hermo: Puolijäärä on jättebueno!

Ah mä odotan jo joulua! Mäkään en ikinä vihjaile miehelle mitään mitä haluaisin, oikein varon antamasta mitään vinkkejä. Haluan lahjan joka tulee sydämestä ja ajatuksella (lieviä paineita...).

Juu niitä kummeja täytyy siis olla 2. Täytyy miettiä ihan uusiksi tätä juttua. Jotenkin olisin halunnut että lapsi kastetaan, mutta jos se menee noin tekopyhäksi, niin ei musta ole siihen. Tarkoitan, että kummius on tärkeä asia ja on tekopyhää että siihen tehtävään pyydetään lähikaupan kassa ja joku naapurin serkku, vain siksi että jonkun on pakko olla kummi. Soitin äskön äidilleni kysyäkseni kuka sukulaisistani enää kuuluu kirkkoon; ei kukaan. Meidän lähimmät ystävätkin ovat kaikki eronneet kirkosta. Miehellä on hyviä ystäviä jotka kuuluu kirkkoon, joita en ole ikinä nähnyt. Mutta en todellakaan haluaisi väkisin jotain puolituttua pyytää noin tärkeään tehtävään vain kirkon byrokratian takia.

Kirkon sivuilta:
"Kummius on sekä perheen että kirkon antama luottamustehtävä.
Valitessaan kummeja lapselle vanhemmat pohtivat kummiehdokkaiden elämänarvoja ja heidän mahdollisuuksiaan toimia kummina. Olisi tärkeää, että kummien yhteys perheeseen säilyy kiinteänä lapsen varttuessa aikuiseksi.
Kummeja ei voi myöhemmin vaihtaa. Kummiudesta ei voi myöskään luopua."
 
Rosis
Lumis, näkyykö ovista? Miten jtp-maratooni menee? Toivottavasti jaksatte vielä. On sitten parempi fiilis jännäillä punaista.

Saikohan Saana vastauksen jo? Eli ortodoksi voi olla virallinen kummi.

Kertokaa mullekin jos löydätte kivoja pieniä lämpöpusseja tai talvihaalareita! Mä en ole löytänyt vielä mitään kivaa about 56 senttistä. Kovasti yritän kaikkialta katsella.
 
sade81
siis voi käsi!! kirjoitin pitkät pätkät ja kadotti kaiken =(

eli siis ortodoksi EI voi olla virallinen kummi. Lapsella pitää olla vähintään 2 luterilaista kummia (tai anglikaanisia) ja LISÄKSI voi olla ekumeenisia kummeja (esim ortodoksit, katolilaiset) mutta siis aina pitää väh 2 kummin kuulua evankelisluterilaiseen kirkkoon.

Rosis, ainakin Reimalla on ihana vauvojen toppahaalari, hinta on vaan aika kova, n.60e. Mutta tuon saa makuupussiksikin kun jotenkin ne lahkeet saa yhdistettyä.
 
Rosis
Sade, asia on juuri noin kuin sanoit. Mutta siis silloinhan ortodoksi voi olla virallinen kummi. Eli kunhan lapsella on 2 luterilaista tai anglikaania kummina (eli ne pakolliset joista ollaan puhuttu), niin loput voi olla vaikka ortodokseja (ekumeeneja), heidät merkitään myös kirkon papruihin eli ihan virallisia kummeja ovat.
 
sade81
joo, totta Rosis..ei mun aivot taas tänään oikein raksuta..täällä tulee muuten ihan kaatamalla vettä, ihanaa =)

mutta vielä tuohon kummijuttuun että siis jos Saana haluaisi ortodoksin kummiksi niin pitäisi olla myös 2 evankelista kummia, mutta siis loput voisi olla ortodokseja.

HUomasin juuri paikallislehdessä että paikallinen lastenvaateliike myy viime kauden toppavaatteet alessa, tosin en muista myyvätkö ihan vauvakokojakin tuolla mutta pitää varmaan käydä katsomassa (ei kyllä tänään kun kastuu mutta jos vaikka huomenna olisi parempi ilma ulkoilla).

jee, kohta menen tekemään nakkisarvia! haluttaisi niin pitää pippaloita että saisi tehdä kaikkea ihanaa naposteltavaa, nyt vaan on seuraavan kuukauden kaikki vkoloput varattuja niin pakko tehdä noita vaan itselle ;)
 
Rosis
Sade, mitä ihmeen nakkisarvia, miten teet ne? Kuulostaa just sellasilta mitä voisin tehdä miehelle, kun olin aika rasittava eilen. Jos nakkisarvet siis on syötäviä...

Täytyy katsoa sitä Reiman haalaria. Sellanen lämpöpussi olis kyllä aika kätsy, varsinkin kun meille kaikille tulossa lähinnä talvivauva.
 
Rosis
Tai tuollainen kevyt nallehaalari olis söpö. Tosi halpa joskaan ei pitkäikäinen, mutta eihän sen tartte ollakaan. Ei myöskään kovin lämmin, mutta ylisöpö, mikä kompensoi:

http://shop.hm.com/fi/?action=viewshoppingwindow&dept=BARN_BAB_YTT
 
baltsu*
Vai joulua täällä jo mietitään! Fani olen minäkin! Meillä on tapana olla joka toinen aatto miehen vanhempien luona ja joka toinen minun lapsuudenkodissani. Hyvä systeemi, omaa joulua en ihan äkkiä järjestä, vaan on ihanaa kun on iso talo täynnä porukkaa. Pyhien aikana sitten autoilemme toiseen mummolaan. Ihana sana, mummola!

Riparille pääsee vaikkei kirkkoon kuuluisikaan, konfirmaatio on asia erikseen. Ja tuo 2kk on joustava ristiäisten suhteen, vauvan kanssa voi aina tulla yllätyksiä.

Me oltiin tänään muskarissa, oli aivan huikeaa! Poika nautti, samoin minä. Ja mikä parasta siellä oli myös kivan oloisia äitejä. Seurakunta tuonkin järjestää, joten Rosis mietihän vielä.

 
angsteri
Puhutaankohan me samasta lämpöpussista...?!? Siis äitiyspakkauksessa tuli sellainen mitä mä tarkoitan. Me aiotaan käyttää sitä ja sitten se äitiyspak.haalarikin varmaan menee. Tarkoitatteko jotain sellaista unipussimaista? Sellaista mulla ei ole.

Jaa nakkisarvia täällä tehdään..., kuulostaa itsepäisiltä...heh!
 
Maijuliini81 ejk
Hei ihanaiset! Tulin vain käymään Moit sanomassa. En ehtinyt kaikkia kuulumisia vielä lukeen, mut enköhän ehdi jossain vaiheessa.

Täällä odotetaan menkkojen alkamista. Ei kuulu eikä näy :/ Alkais jo tuleen et pääsis tonne makkariin puuhasteleen!! Hyvää syksyn jatkoa kaikille! Palailen palstoille kun on uutisia kerrottavana!! Lumikselle niitä plussa-uutisia. Kiitos ja nopeasti!!

Moikka ja palaillaan toivottavasti pian hyvien uutisten kanssa, kunpa pääsisi jo jännäileen!! Tulkaa jo menkat!!!!
 
Brogan*
Plaaaaaaah.. Mä oon nyt niin kiukkunen ja väsynyt ja ärsyyntyny kaikesta, että pitää laskea kymmeneen. 1234.. Kai se on tämä siunattu tila, joka saa tän ylisuuren v-tuksen aikaan. (/#¤&Q/#(¤&(Q#

Maijuliinille tsemppiä jatkossa ja toivotaan pikaista tädin tuloa ja plussaa!

Meidän lähipiiri kuuluu kirkkoon, joten ei tule ongelmaa sen suhteen. Muuten sitten onkin vähän mietinnän alla nuo kummijutut vielä, että miten valita kummit niin ettei kukaan loukkaannu kun ei pyydetä.

Mitähän mun piti kommentoida. Just yks päivä tajusin tuon joulun olemassaolon. Aion ostaa lahjat hyvissä ajoin, ettei tartte sitten viime metreillä stressata ja postimyynti on loistava keksintö. Mut mä laskin, että mikäli tää raskaus menee yliaikaiseksi, niin vauva voi syntyä vasta joskus 10.12 tienoilla ja siitä on enää pari viikkoa jouluun. Me ollaan täällä periferiassa kaukana kaikista ja kaikesta ja mä en todellakaan aio lähteä roudaamaan kaks viikkosta vauvaa toiselle puolelle suomea, en myöskään istumaan itse tunneiksi autoon (perä hellänä synnytyksestä). Ja vaikka syntyis ajallaankin niin silti toinen on tosi pieni vielä. Mua ei haittais vaikka vietettäis joulu kolmisin rauhassa ja tutustuttas vauvaan. Mut mä tiedän että miehen perhe vetää ihan uskomattomat syyllistämiset sen niskaan jos ei mentäs sinne. Siitäpä se riemu repeääkin. Ja tokihan mäkin mielelläni oisin omassa kodissani, mutta tosiaan tilanne on nyt tällainen. Yleensä ollaan käyty jouluna eka miehen porukoilla, sitten meillä oltu ilta ja lähdetty sitten kotiin. Pari kertaa nyt on jääty mun kotiin yöksi kun ei enää asuta siinä lähellä. Mut mä en jaksa/halua ees ajatella minkälainen soppa tästä vielä tulee.

Se valmennus oli muuten vähä kökkö. Käytiin läpi kivunlievitysmenetelmiä ja katottiin synnytysvideo. Video oli NIIN korni.. Mut kai siinä asiaakin oli. Ei tosin näytetty mitään strategista vaan kauniisti nurkasta takaa päin kuvattiin silleen, että ponnistusvaiheessa näky lähinnä kätilön naama. Jes. Hengityksestä terkka puhui aika pitkään. Miten kukaan osaa oikeasti synnyttää kun joka välissä pitäs erilailla hengittää? Hyvä neuvo oli se, että jos/kun synnytyksessä tulee se pakonomainen tarve ponnistaa, muttei ole vielä täysin auki niin puhaltaa keuhkot tyhjiksi niin se helpottaa/ei voi ponnistaa. Ja sen tunteen ei pitäs kuulemma kestää kauan. Musta tuntuu, että tuo oli miehelle puhutteleva käynti kuitenki. Se aiko sitte ponnistusvaiheessa vetää multa jääneet ilokaasut nassuun, kun ei kuulemma muuten kestä :D Mut kyllä mä sitä ymmärrän, musta ois itsekkin paljon kamalampaa katsoa vierestä.

Kysymys muuten Angsteri, Baltsu ja Mi-iu, miten teidän miehet suoriutu synnytyksestä? Oliko niistä apua ja miten just esim. se ponnistusvaihe? Tuliko itku kun vauva oli ulkona? (Niinku siinä videossa :))

Olikohan vielä jotain.. Mun kelapäätös lykkäntyy kun halusivat jotain lisäselvitystä tuloista (ylläri..). Mut pakkauksesta olivat tehneet jo erillisen päätöksen ja sen pitäs olla 2 viikon sisällä postissa, jipii.

Eikö vaan Sade tunnukin, että siihen kolmeenkymppiin on ikuisuus! Niinku aiemmin oli siihen maagiseen 12. viikkoon. Mä olin sekoillu tuossa mun viikossa jotain, mut nyt siis 27+1. (Vähänkö söpöä, mies oli osannu työkaverilleen sanoa tarkasti viikon + oikean päivän, mä halkean ylpeydestä :D)

Juuh, palaan myöhemmin. Mahd. vasta maanantaina.

-Bro'
 

Yhteistyössä