22. Ajatuksista odotukseen 0908

  • Viestiketjun aloittaja Neilikka..
  • Ensimmäinen viesti
Rosis
Sade, juu mun mies polttaa. Mutta vaikka mun tekee tupakkaa mieli, niin se haju hengityksessä, vaatteissa ja sormissa on ihan järkky, varsinkin nyt kun hajuaisti on kuin koiralla. En pysty olemaan miestä lähellä jos se ei ole pessyt käsiään ja huuhtonut suutaan tupakan jälkeen, onneksi homma sujuu ihan itsestään ja saippuaa kuluu.

Neuvolassa tänään pissa ja verenpaineet hyvät, painoa tullut nyt melkein 16 kiloa. Terkka sanoi että ultran painoarvio ei voi pitää paikkaansa, kutsui kätilönkin paikalle ja kummatkin vatkas ja veivas mun mahaa ja veikkas että ainakin 3,3-3,5 nyt. Hassua mutta se helpotti! Koska mä vaan tiedän että vauva on iso ja olin ihan puulla päähän lyöty kun viikko sitten lääkäri väitti ultran perusteella että 2,8 (eli LA:n paino n.3,5). Silloin kun kävin omalla gynelläni ultrassa rv 29 arvioitiin LA:n painoksi 3800, joten tän päiväset meni siihen suuntaan myös. Alkaa olla ihan sama minkä kokoinen tyyppi on, kunhan tulee ulos.

Vauva oli myöskin laskeutunut ja pää kiinnittynyt! Huomasin sen aamulla jo mahan valahtamisesta. Väitän että keskiviikon akupunktiolla oli osuutta asiaan. Akupunktiossa sanoi että lisää verenkiertoa kohdussa ja synnytyskanavassa että vauvan on helpompi laskeutua. Sain kotitehtäväksi pitää jalat koko ajan lämpiminä ja joka aamu hieroa/painaa korvannipukoita kuumiksi, odottaa pari minuuttia ja hieroa taas kuumiksi, ja samalla hengittää suun kautta syvään palleaan asti.
 
mi-iu
vau rosa! mua alko jo jännittää et millon lähet synnyttää :D vitsit, en malttais oottaa... :)

täällä viime yö meni penkin alle,niinku toissayökin... mahavaivoja neidillä..nukuin ehkä tunnin kaks koko yönä :p... lisäksi heräsin ysiltä keittää kahvia ku anopin piti tulla käymään, mut mies oliki soittanu sille et mä jäin nukkuu et älä tuu ku viime yö oli mitä oli... ja mä en tienny tosta soitosta mitään ja pomppasin kellon mukana ylös keittää sitä kahvia ja nyt ei oo kukaa juomas... josko sitä ite hakis koht kupillisen... silmät sen verran ristissä..

tosta akupunktiosta, kyllä mä uskon ja että sil oli vaikutusta asiaan!! joillakin ihmisillä vaihtoehtohoidot toimii joillakin ei (tai sit toimii hitaammin, tarvis useamman hoitokerran tj.)

täällä muuten alkoi toissapäivänä menkat :/ blah! särkylääkettä joutunut ottamaan..
 
sadee81
Rosis, nyt alkoi tosissaan jänskättämään sun puolesta! tunsitko mitenkään tuota pään kiinnittymistä? näkyykö se liikkeiden vähenemisenä tms?

Mä näin viime yönä hirveästi synnytysunia ja siinä yhdessä mietin että on varmaan laskeutunut kun navan kohdalta vatsa oli yhtä timmi kuin ennen raskauttakin ja sitten vaan ihan alavatsa oli iso..(joo just noinhan se varmaan meneekin kun laskeutuu..). Mutta oon miettinyt paljon sitä ett kun mulla on jo noin alhaalla masu niin ei se enää kauheasti pääse alaspäin niin voiko se vauva sitten enää mihinkään laskeutua???

kuulostaa kyllä hyvälle tuo akupunktio ja niinkuin Mi-iu sanoi, niin varmaan toisilla toimii ja toisilla ei, siis kun kaikki muukin on niin yksilöllistä. Täytyy kyllä laittaa muistiin että jos mitään ei ala sitten tapahtua niin voisi käydä..en vaan tiedä ketään hyvää täältäpäin enkä uskalla ihan kelle vaan mennä :/
rv32+1
 
Amilda79
Hui Rosa! Se on sit varmaan lähtö sulla kohta lähellä... Ootteko alkanut jo spermalla kohdunkaulan kypsyttelyn? Miltä se maha laskeutuminen tuntui? Musta meinaan tuntuu kans, et on tainnut tuo meitinkin tytsy laskeutua alemmas, kun välillä lonkissa tuntuu ihan siltä, kun joku vääntelis niitä. Tuntuuko se yhtään siltä vai onko tämä nyt sit jotain muuta kypsyttelyä?

Juu Sade, en mä ainakaan ota noita sun tupakointi kommentteja loukkavina. Mutta siis himo siihen tupakkaan on vähän sama kuin mikä voi olla kaikkiin muihinkin nautintoaineisiin/ruokiin yms. Kyllä mun tekee hirmusti mieli myös vuohenjuustoa, ilmakuivattua kinkkua, graavilohta ja viiniäkin ja aion niistä kyllä vielä nauttia vaikka olenkin ilman 9 kk ollut... Mutta siis kyllähän tämä 9 kk on saanut tietty sen aikaiseksi, ettei ole/olisi mitään järkeä enää alkaa polttamaan niin paljoa kuin ennen, saati vakituiseen.
 
mi-iu
amilda, mä en tajunnu sillon koko mahan laskeutumista... muut huomas et se oli alempana ja sit ku ite "paineli" mahan yläreunasta niin tajus et siihen jäi enempi tilaa ku ennen... :)

sade, tosiaan ajatus tärkein... mut kyllä ihmettelin että missä anoppi viipyy ku yleensä on aina etuajassa niin ei kuulu eikä näy.. :p huomen aamul uus yritys... ellei sit tänää tuu viel poikkeemaa...

nyt täytyy mennä laittaa neiti nukkuu... kiukkuaa tossa siihen malliin et äiti mua väsyttää...
 
Jellybean kirjautumatta
Mulla oli eilen illalla jotenkin hassu tunne koko ajan ja sitten yöllä 12 maissa alkoi supistella. Yksi tuli sellainen tosi kovakin, mikä tuntui repivänä selässä saakka, mut muut oli suht kivuttomia ja jatkuivat aamuun. En sitten uskaltanut Irkun kanssa lähteä edes uimaan, kun en tiennyt että mitä on tapahtumassa. Tänään on sit tullut alkkareihin hirveää limaa. En tiedä et onko sitten ihan tavallista valkkaria, mut edelleenkin on jotenkin omituinen olo. Maha muljuu ja tulee kivuttomia supistuksia melkein jatkuvasti. Viime yö menikin valvoessa, kun en todellakaan saanut unta. Jospa täksi yöksi rauhoittuu kokonaan, tai sitten jotain alkaisi oikeasti tapahtua.

Äiti on onneksi sittenkin ottamassa Irkun hoitoon synnytyksen ja mun sairaalassaolon ajaksi, eli siitä ei tarvitse mun enää murehtia.

Nyt tuli niin omaa napaa, anteeksi. Luin kyllä kaiken, mut täydellisesti valvotun yön jälkeen ja kun päiväkin on ollut yhtä tuntemusten kuulostelua ja kaupassa juoksemista et saan sairaalakassiin kaiken valmiiksi, niin alan olla naatti.
 
Rosis
Iik, ihanaa JB!!! Mä olen varma että synnytät ensin. Mulla ei ole mitään supistuksia, ei edes enää niitä kivuttomia. En edes tiedä miltä oikeat supistukset tuntuvat, mutta uskon että "kyllä sen sitten tietää". Häpyluun kohtaa kouristaa välillä kovaa ja tuntuu kuin kepillä tökittäisiin vaginaan, mutta ei mitään liian kivuliasta. Mies sai intuition että vauva syntyy 8.10. Mä veikkaan että vasta 15.10. mutta toivon että edes vähän aiemmin.

JB, jännittääkö sua? Vai odotatko jo kovasti synnyttämään pääsyä? Mulle on tänään iskenyt olo, että mielellään odotan vielä muutaman viikon. Keksin mukamas kamalasti tekemistä mitä on ihan pakko tehdä ennen vauvaa. Sitten kaikki sanoo, että "luonto" on hoitanut homman niin hyvin, että viimeiset viikot ja päivät on niin tuskaa että todella jo haluaa synnyttämään. Eikä mulla ole mitenkään tuskainen olo.

Onko sun vatsa alkanut toimimaan, tai siis laittaako suistukset sun suolen tyhjenemään? Voi että ku jännää! Onko teillä pitkä matka sairaalaan? Hienoa kun saat Irkun hoitoon, ettei sitä tarvitse stressata!
 
Jellybean kirjautumatta
Viime yönä ramppasin vessassa tiheään sekä pissalla että isommalla asialla. Yhdessä vaiheessa tuntui että suolta pitkin tuli joku hiivatin iso ilmapallo, jonka vaivoin sain pysäytettyä reiän suulle ja ehdin viime tipassa pöntölle. Pönttöön tuli kuitenkin vaan pieni, kova kikkare. Siis ihan omituisia tuntemuksia koko viime yö ja tämä päivä. Olokin on huono, eikä mitään tee mieli syödä. Mulle kyllä sopii lähtö synnyttämään vaikka heti, olen valmis. Saas nähdä että miten tämä tilanne kehittyy, jospa kuitenkin saisin jotenkin nukuttua ensi yönä. Tietenkin on vaan joku mahapöpö ja olo tasoittuu huomiseksi. Blääh.

Tai en mä tiedä olenko sittenkään valmis! Vauvalle on koppa laittamatta, samoin vaatteet järjestelemättä ja pelottaa se arkikin kahden pikkuisen kanssa. Nyt alkoi synnytyskin jännittämään. Ja nyt aloin jo toivomaan, että kunpa olisikin vaan joku vatsatauti että saisin vielä muutaman viikon lisäaikaa! ;)
 
sadee81
JB, kuulostaa kyllä siltä että kohta pääset synnyttämään!! eikös se ole niin että tulee outoja tuntemuksia juuri ennen?!? Mutta aivan ihanaa että äitisi lopulta suostui auttamaan niin ei tarvitse sitä stressata. ja voisiko se lima olla limatulppaa??

Täälläkin jo niin outoja tuntemuksia että voisi luulla että olisin jo pidemmälläkin raskaana..noita tikulla vaginaan-viiltelyjä on ollut jo silloin tällöin ja nyt ei ole ollut kahteen päivään yhtään nälkä(??) ja yleensä minuutintarkka vatsani ei ole toiminut ollenkaan (ei siis ummetusta vaan ei vaan ole hätä) ja kun käy pissalla niin painaa jotenkin tosi paljon suoltakin..ja verenpainekin on ollut yli 100 nämä 2 päivää. nää kaikki on onneksi vain jotein perusraskausoireita, koska vielä reilu kuukausi ainakin synnytykseen, mutta outoa miten näin yht'äkkiä kroppa muuttuu.

Mä oon ruvennut nyt tosissani preppaamaan miestä synnytykseen, siis että tarvitsen siltä tukea ja oma-aloitteisuutta kun tuskin jaksan koko ajan sille sanoa että tee sitä tai tätä..että mielummin se voi kokeilla kaikkea ja sanon sitten jos en tykkää.

ja näin, sainpas taas omaa napaa paljon.

Mutta voi että JB kun jänskättää!! (niin ja löydettiin sittenkin prismasta niitä bodyjä). Tuuthan nyt joka päivä ilmoittamaan itsestäsi niin tiedetään sitten kun olet päässyt tositoimiin!
 
Rosis
Enpä usko että sua vatsatauti vaivaa... Kyllä toi olo on lopun alkua. Tsemppiä paljon! Onko sulla menkkamaisia kipuja? Jos on, niin tuleeko ne aaltoina vai vaivaako koko ajan? Joku sanoi että supistukset on samanlaisia kuin menkkakivut, mutta tietenkin potenssiin miljoona. Eli jos menkkakivut tuntuu selässä niin samoin supitukset. Ootko samaa mieltä? Mikä sun kohdunkaulan tilanne oli lääkärillä viimeksi (en nyt muista)? Eli oliko lyhentynyt ja pehmeä jo?

Sadeliini, ei sullakaan enää kauaa mene että olette perhe.
 
mi-iu
Voi JB, ettei vaan olis limatulppaa?!? sitähän voi tulla monena päivänä tai sitten jopa kerralla koko möhkäle... ja sen tosiaan yleensä erottaa valkovuodosta (paitsi sit jos tulee niin pieninä määrin ettei edes huomaa tai jos irtoaa vasta supistusten alettua jne).
Ääk, mua jännittää :) Hienoa että äitis hoitaa irkun, ei tarvi siitä ottaa paineita vaan voi sit keskittyä ihan itse asiaan.. :)

Mä laitoin tänää pieniä vaatteita taas laatikkoon...haikein mielin laitoin ku siel oli monta superihanaa bodya mistä en olis raaskinu vielä luopua, mutku hihat jää lyhyiks niin ne jää... :/ no, meillä käytetään nyt jo kokoa 68..

hei laittakaas taas väliin noita raskausviikkoja että pysyy tää dementikkokin kärryillä paremmin ;)

Nyt nukkumaan..
 
mi-iu
rosa, mulla tuntu supistukset just pahoina menkkakipuina... tosin "poltteena" alamahassa.. ja niissä on se hyvä puoli et on aina ne tauot. :) menkkakivuissa ku mulla ei koskaan ollut taukoja, pari tuntia saatto mennä sängyn pohjalla pyöriessä ku sattu..

Mut nyt tää menee...

yöt!
 
Rosis
Jellypapu, tules nyt vielä kertomaan mikä meininki?!??!?!?!?!?!?!?

Mi-iu, joo, ne tauot on varmasti mukavia. Mullakin on tosi kovat menkkaivut normaalisti siis.

Jepajee, tänään alko virallisesti 39.viikko eli tasan 2 viikkoa laskettuun aikaan! (Oman laskuoppini mukaan olen tosin 5 päivää pitemmällä)
 
sadee81
Huomenta, JB, mikä on olo? saitko yhtään nukuttua? vieläkö olet yhtenä kappaleena???

Ihan älytöntä kun oli niin pitkä "kuiva kausi" täällä niin nyt saa ruveta taas jännäämään kun on niin monta jotka voivat vauvaantua ihan minä hetkenä hyvänsä!!

Mi-iu, vai on teillä jo 68cm menossa..jaiks..mä kun oon ajatellut että sellaisia tarvitsisi vasta paaaljon myöhemmin (tosin kaverin lapsilla on 2v ikäeroa ja nuorempi painaa enää kilon vähemmän kuin vanhempi vaikka syntymäpaino oli melkein sama..joten kyllä toi on niin yksilöllistä..)

Joo, tohon mäkin laitan toivoni että supistusten välillä on aina edes pieni tauko niin ne kestää sitten paremmin. ja tänään kun luin lehteä niin tuli mieleen että sen takia miehet varmaan hakee jännitystä ehkä naisia enemmän kaikista hulluista jutuista (esim duudsonit) koska ne ei synnytä..naisille yleensä riittää synnytys todisteeksi siitä että kyllä sitä kipua sietää.

Ja lisää aamupohdintoja..elämä on kyllä jotenkin nurinkurista, siis kun useimmat näkevät vaivaa että saa lapsen kohtuun (ja etenkin lapsettomuushoidoissa olevat tekevät ihan tosissaan töitä sen eteen) ja sitten pitää taas nähdä hirveä vaiva että sen saa ulos sieltä..en usko että ihminen olisi juuri minkään muun asian takia valmis tuollaiseen mutta onhan uusi elämä ihan uskomaton juttu!!!

Mä nukuin viime yönä taas ihan uskomattoman hyvin ja ainoastaan 2 vessakäyntiä!! ja nyt odotan innolla että mies heräisi niin päästäisiin tekemään hoitotasoa jne.
Leppoisaa sunnuntaita kaikille! ja Rosikselle onnittelut uudesta virallisesta viikosta!
rv32+2
 
sadee81
ja Rosis, kiitos masukuvasta!! (ei se mun mielestä mikään valtaisa ollut, tosi kaunis!) mutta tuostakin ihan selvästi huomasi että mulla masu siis varmaan ainakin 5cm alempana..no onpa jotain jännättävää että nouseeko vielä ylemmäs vai onko oikeasti noin alhaalla..)
 
Jellybean kirjautumatta
Yhtenä kappaleena edelleen. Illalla supistukset alkoi heti kun menin pitkälleni. Otin panadolia ja nukahdin. Yöllä heräillessä ei supistuksia tuntunut, mut sitten ne taas alkoi aamulla. Muutaman karkin otin ja tuli ihan älyttömän paha olo. Nyt mä tiedän varmaksi, että se on laskeutunut. Supistukset on ennen saaneet koko mahan tiukaksi, mut nyt ei enää ylläkään ylös saakka, vaan se tiukka pallo ulottuu vaan vähän navan yläpuolelle. Nyt pitää lähteä Irkkua taas hoitamaan. Tänä aamuna oli mun pitkään nukkumisvuoro, niinkuin aina sunnuntaisin niin nyt on sit mun vuoro hoitaa Irkkua et mies ottaa rennosti hetken.

Jellybean 37+3
 
Minni_
Voi vitsi, täällähän on kohta sekä Jellybean ja Rosa ihan kohta menossa ponnistamaan..! :) Tsemppiä synnytykseen, mullekin saa sitten laittaa vauvakuvia kun tulee niitä :)

Kram
Minni
 
Jellybean kirjautumatta
Vielä vähän jatkoa, nyt kun taas vähän ehtii. Niin meiltä on ajomatka 30-45 minuuttia sairaalaan. Lääkärillä kävin viimeksi noin pari viikkoa sitten ja silloin oli kohdunsuu kiinteä ja kiinni, sekä kaulaa jäljellä 5,9 senttiä. Mulla supistus alkaa alhaalta ja liukuu sitten ylös saakka ja lopulta jää jomottamaan polttavana häpyluun taakse. Tunne on aluksi kiristävä ja ikäänkuin maha puutuisi ja lopuksi vaihtuu oikein polttavaksi kivuksi sinne alas. Samanlainen tunne tuntuu alaselässä. Mulla ei ole koskaan ollut kummemmin menkkakipuja, jotain pientä jomotusta vaan alavatsalla niin en osaa niihin verrata.
 
Jellybean kirjautumatta
Hirveetä analyysiä olosta käyn tänne päivittämässä. Koko ajan on kamala kakkahätä, mut mitään ei tule. Noita palstoja kun lukee niin kuulemma jos lapsi on jo alhaalla niin voi tulla justiin sellainen olo. Alkkareihin myöskin lirahtelee jotain, mikä haisee spermalta. Paitsi ettei se ole spermaa, ellei sitten ole tyyliin viikon vanhaa. En kyllä sitä lapsivedeksikään tunnista, mut ei se ainakaan pissaa ole. Nyt on taas sellainen olo, et voidaan lähteä vaikka heti synnärille. Mut varmasti jos taas alkaa kovemmin supistelemaan ja lähtö oikeasti näyttää todennäköiseltä, niin mulle taas iskee paniikki.

Rosan massu oli mun mielestä tosi kivan näköinen. Itelläni on ihraa siinä päällä niin paljon, ettei ole noin komea.
 
Brogan*
Hö, mulle ei oo tullu Rosalta postia. Laita miullekkii? :)

Voi hyvin Jellis olla lapsivettä. Mitä se oikeen sitten muutakaan ois? Nyt olis toisen hyvä aika syntyä. Jospa se haluaa syyskuun lapseksi :D
 
Jellybean kirjautumatta
Voihan se olla vaikka valkovuotoa, jota mä täpinöissäni kuvittelen vaikka minkä hajuiseksi. Paljosta vetoa, et kun on muka näin paljon "merkkejä"niin koko homma kuivuu kuitenkin kasaan ja lopulta joudun käynnistykseen joskus 42+0...

Taas alkoi tulla supistuksia. Miksi aina vaan yötä vasten ja yöllä, niin että unet menee ihan pipariksi? Epistä.
 
sadee81
JB, uskon edelleen vahvasti että kyllä noi on ihan oikeita merkkejä ja pääset synnyttämään vielä viikon sisällä..ei muuten voisi olla noin outoja tuntemuksia näin paljoa. hirmuisesti tsemppiä jo etukäteen, me ollaan hengessä mukana!!

Mä odotan oikeasti mielenkiinnolla tuollaisia merkkejä, siis kun mulla tää ollut aina niin alhaalla että noi hädät ym on tuttu juttu..niin jännää sitten huomata että millaisia oireita mulle tulee kun synnytys käsillä.

Jee, saatiin tänään hoitotaso valmiiksi ja tuli ihan mielettömän upea =) pitää vielä hankkia joku pieni hyllykkö/kori siihen että saa vaippoja jne mutta muuten on kyllä hieno. ja taas saatiin vähän lisää kaappitilaakin tyhjennettyä niin kohta voidaan laittaa toimistoa jo vähän vauvan huoneeksikin, vaikka ei tänne vielä muutamaan kuukauteen muutakaan, mutta on sitten helppo vaan siirtää sänky kun on ajankohtaista.

Ja oon vetänyt tänä viikonloppuna suklaata ihan urakalla (eli puoli levyä)..iski himo maraboun minttusuklaaseen vaikka yleensä en tykkää marabousta yhtään..no jos saisi taas viikolla pidettyä itsensä kurissa tai muuten neuvolantäti tiistaina voi vähän valittaa :/

Hyviä yöunia kaikille (ja ps. Brogis, nyt on sitten muut jo meitin edestä äippälomalla, joten meidän vuoro/synnytykset senkuin lähestyvät..jaiks..)
 

Yhteistyössä