23. Ajatuksista odotukseen 10/08

  • Viestiketjun aloittaja Brogan*
  • Ensimmäinen viesti
Erica.
Heh, Neilis, mä muistan nää keskustelut pihavaloista. Taidetaan molemmat olla yhtä hulluja tän asian suhteen. Mä oon jankannut mieheltä jo viikon verran että milloin kehtoo laittaa pihan koreaksi ;)
Onnea pienokaisten liikkeistä, varmaan ihan mieletön tunne! :)

Ja tsemiä Roukanille ja Sateelle viimoisille viikoille, kohta teillä on oma aarre sylissä!!
 
Neilikka..
Moi Erica! Onneksi pamahdit paikalle juuri oikeaan aikaan. =) Nyt hommiin vaan kun kellojakin jo siirrettiin ja pimeä tulee tosi aikaisin! Mä oon jo sähköpostilla tivannut mieheltä voisiko meidän valosarjaan tinata sellaisia välipätkiä lyhtyjen väleihin, mutta sähköturvallisuuteen vedoten ei suostu... Mutta tylsänä insinööriratkaisuna ehdotti että väliin jäävät lamput voi teipata piiloon jos häiritsevät. Katsotaan nyt millainen siitä tulee. Voin laittaa kuvan kun on valmis. Millaisia suunnitelmia sulla on?
 
Erica.
Tää on nyt tooosi noloa, muuta mä olen ihastellu sellaista pientä valaistua poroa pihalle... *pyörittelee silmiä*.. ;) Mies ei vielä ole lämmenny idealle.
Muuten me vedetään meidän korkeaan tuijaan valot (joko punaiset tai valkoiset) ja sit sellaiseen pienempään pensaaseen valkoiset valot. Sit mä haluaisin ulko-oveen sellaisen valaistun kranssin, mutta en oikein tiedä miten sen toteuttais niiden piuhojen kanssa?? vinkkejä? :)

Siis ei mulla oo haveena mikään linnanmäki-meininki mutta sellainen tyylikäs ja valoisa kokonaisuus.
Mä voin kans laittaa kuvaa kun saadaan askarteltua valot paikoilleen.
 
sadee81
kuulostaa ihanilta noi teidän valoideat, mielelläni mäkin näkisin sitten kuvia niistä.

brogan, mulla ne viiltelyt on siis sellaisia ihan kuin joku iskisi puukolla emättimeen. ja lisäksi mulla on vasemmalla ihan alavatsalla/nivusessa kipua, en tiedä painaako vauvan olkapää vai mikä siihen voi osua (ja tietty unohdin kysyä lääkäriltä tätäkin). Ihan selkeästi kuitenkin nyt on supparitkin jo voimistuneet, siis enää ei tule ollenkaan pelkkää vatsan kovettumista vaan kyllä joka kerta tuntuu jo enemmän tai vähemmän epämiellyttävältä, mutta ei mitään järkkykipeitä ole tullut vielä kertaakaan.

ja siis lähinnä sitä mietin että kun en haluaisi nyt popsia mitään lisävitamiineja kun en ole tähänkään asti ottanut, oon myös lukenut tuosta että pitäisi syödä talvikuukausina lisä d-vitskua mutta ehkä neuvolassa ajattelivat että kun kohta jo syntyy niin ei enää kannata alottaa..en tiiä.

Mites sun päivät Brogis nyt kuluu? onko vielä paljon puuhaa jäljellä? mä kävin äsken taas minikävelyllä ja kohta katson leffan, pitäiis joo pyykkiäkin vähän pestä..mutta yllättävän nopeasti päivät kuluu, ei vielä ole tullut aika pitkäksi :)

Erica, onko teillä oven lähellä mitään ulkopistorasiaa?
 
Neilikka..
Oho, Erica on ihastunut poroon! Kuulostaa hurjalta, mutta kannustukseksi että olen nähnyt tyylikkäitä toteutuksia jopa tuollaisilla valokuvioilla, vaikka helposti nostavatkin niskavillat pystyyn. Luotan sun makuun, joten go ahead!

Sähköistetty kranssi oveen on ehkä hieman haasteellinen piuhojen takia, mutta saisiko teillä sitä oven viereen? Johto on niin ohut että saisit vedeltyä sähköt sisältä, oven tiivisteet joustaa sen verran. Tuollainen nimittäin kuulostaisi ihanalta! Tai tietty jos teillä on ulkopistike niin sieltä vaan sähköt. Mulla on kranssi monesti oven vieressä, niin ei ole vaaraa että se vaurioituisi vaikka avaisi oven vähän lennokkaastikin.
 
Neilikka..
Sade, eikö sitä d-vitamiinilisää tarvita myös imetyksen aikana, eli kyllä sun varmaan kannattaa keskustella sen aloittamisesta. Mitkä syyt sulla on välttää vitamiineja? Ihan mielenkiinnosta vaan kysyn. Tosi hienoa että olet tähän asti onnistunut saamaan ruuasta kaiken, ja se on tietty tavoite kaikilla, mutta mulla ei ole mitenkään sellainen olo että yrittäisin välttää purkkeja. Oma asenteeni että varmuuden vuoksi vaan nappeja naamaan! Ja tämä sama asenne ei ole lääkkeiden kohdalla!!!

Sulla oli muuten aivan jättimaha mun mielestä, sain juuri kuvan.
 
sadee81
ai jättimaha..jaiks..tosi paha itse sanoa mitään kun ei näe sitä samalla lailla kuin ulkopuolinen ja kun on seurannut sitä kasvua pikkuhiljaa..

siis ei mulla sinällään mitään ole lisävitamiineja vastaan, oon tosi huono nielemään pillereitä, joten se estää monien vitamiinien oton, mutta onhan niitä nykyään jo pureskeltavia ja vaikka minkälaisia. mutta tuo nieleminen siis lähinnä jarruttaa mua :/
 
Brogan*
Näköjään mun päivät kuluu koneella istuessa :D Eiku kävin mä vähän raapimassa tuota pihaa, muttei riittänyt mielenkiinto kovin kauan. Vauvan pyykit on kohta pesty kaikki (yllättävän äkkiä) ja lajiteltu ja laitettu. Mutta oishan tässä kaikenlaista. Mä oon hyvä nyhjäämään kaikkea turhanpäivästä. Se tukka on edelleen värjäämättä ja sairaalakassi pakkaamatta ja leipomattakin on.. Vessan sain pestyä aamulla ja vähän imuroin ja laitoin tiskit. Lenkille saakka en oo päässyt. Ja äsken maksoin sydän verellä laskuja melkeen tuhannen euron edestä :/ Karseeta.

Mä ostin Sadsuma sellasia DeviSol d-vitamiini pureskelutabuja. Maistuu melkeen karkille. Kyllä mä luulen kans, että imettävillekin niitä suositellaan. Hei mitäs ne olikaan mitä vauvoille pitää antaa? Täältä kuulemma saa eka putelin neuvolan kautta kun tulevat kotikäynnille, että se selviää sitten. Ootteko te syöneet pienenä sellasia kirkkaita tabletteja, joissa on jotain nestettä sisällä? Sellasia pieniä pyöreitä? Muistelen, että äiti syötti mulle niitä. Olikohan D-vitskua? (Mitä lie raukalle syöttänyt ;)
 
Jellybean*
Mulla on viime keväältä niitä MInisun-tabletteja jäljellä. En tiennytkään että imetysaikanakin kantsisi syödä d-vitamiinia. Meillä neuvolasta toivat Jekovit-tippoja. Meillä äiti syötti jotain kalaöljyä just tuollaisissa kirkkaissa tableteissa. Yritti piilottaa niitä puuron sekaan. Ihan kuin ei huomattaisi.
 
sadee81
Meille ei oo syötetty mitään lisävitamiineja pienenä..ainoastaan vähän aikaa syötiin fluoritabletteja =)

noissa on kai suuret erot noissa d-vitamiinitipoissa, siis että toiset ärsyttävät kai vatsaa aika paljon ja toiset ei. Eli jos antaa noita ja tuntuu että vauvalla vatsavaivoja niin kantsii kokeilla toista merkkiä.

vitsit kun tulee aikasin pimeä (ts alkaa nukuttamaan). just otin melkein tunnin päikkärit ja sain jotenkin niskan ihan jumiin :/ pyykit jaksoin laittaa myös pyörimään vaikka tänään on supistellut kyllä tosi paljon.

Brogis, musta on tullut ihan loistava ei-minkään-tekijä. Vaikka tiedän mitä pitäisi tehdä niin tosi helposti nykyään vaan teen ihan jotain muuta tai sitten vaan istun ja ihmettelen.

Neilis, eipä sun tarvi kauaa odottaa niin saat ihan itse kanniskella tällaista ja varmaan vielä suurempaakin..meillähän oli alkupainot/mitat aika samat, mutta tällaiseksi sitä sitten vaan paisuu ilman sen suurempia ongelmia =) mulle tullut nyt painoa siis 13kg lisää.
 
Baltsu*
Olen lukenut, että d-vitamiinilisää suositellaan Suomen talviaikana KAIKILLE. Ravinnosta on lähes mahdotonta saada sitä tarpeeksi. Ja imetysaikana kannattaa todellakin varmistaa ravintoaineiden saanti, sen verran kovilla sitä on kroppa silloinkin. Tätä naisen elämää...

Sain lapsena sellaisia punaisia pillereitä, ne oli musta herkkua! :D

Kiitokset masukuvista, kohta poksahtaa!
 
Brogan*
Nauratti jotenkin tuo Baltsun kommentti, kohta poksahtaa :) Niinhän se on. Vastaanpa tälle puolelle, että ei meillä mikään iso piha ole, ihan normi rivitalon piha, mutta sille ei oo tehty juuri mitään niin siinäkin saa aikaa kulumaan kun koettaa saada siitä mieleistään. Mä kovasti koetan opetella olemaan viherpeukalo, mutta vielä se on lähempänä kämmentä se peukku.

Katsoiko kukaan sitä sairaalaa tänään? Kun siinä oli se nainen, joka synnytti kolmatta lastaan.. Uskomatonta kuinka helpolta se näytti kun puudutukset onnistui ja ei ollut mitään kipuja ilmeisesti. Kätilö vaan totes että toiset käyttää äänihuuliaan sitten senkin edestä. Mä kyllä ainakin yritän olla huutamatta, ei oikeen oo mua alkaa karjumaan. Ennemmin luulen, että käännyn aika itteeni siinä tilanteessa. Mutta kukapa tietää. Kyllä pikkuhiljaa alkaa taas mietityttää se synnytys ja se että se on oikeasti jo tosi lähellä. Ei sitä niinku tajua, että se on edessä ja sitten kun hetkittäin tajuaa niin kauhistuttaa. Mä päätin, että tällä viikolla teen kaiken (sairaalakassit ynnä muut) niin valmiiksi, ettei ole katastrofi vaikka vauva päättäis alkaa syntyä. Nyt ois kyllä niin vintti sekasin, jos yhtäkkiä tulis lähtö.

Niin hei siis, minustaki ne kapselit oli hyviä mitä äiti mulle syötti, eli ei ollu kalanmaksaöljyä ne :) Muistan sen maun edelleen. Ne oli sellasia hernettä pienempiä pyöreitä.

Miiulle kiitos tonttukuvasta, oli suloinen.
 
Neilikka..
Aah tätä ihanuutta kun rintsikat ei purista! Eilen kävin vihdoin ostamassa uudet päivitettyä kokoa, ja olo on huomattavasti helpompi nyt. Aika uskomattomalta tuntui muutos - 70 C oli nyt 80 D... Ja näiden malli/merkki on sama mitä ennen käytin. Lisäksi ostin sen pidennyspalan, kun nyt ei tietenkään voi ostaa kovin monia uusia liivejä, ja jos tarttee vaikka jotkut tietyn väriset, niin kyllä sillä jatkopalalla hätättapuksessa pärjää. Mutta nyt tuolta huudeltiin kahvitauolle.
Heräikääpä täälläkin uuteen päivään!
 
sadee81
huomenta..ja että inhottaa tämä kellojen siirto, siis kun nyt on aamuisin niin valoisaa niin eihän tässä enää nukuta =( ja päivät tuntuu liian pitkiltä jos rupeaa näin aikaisin heräämään ;)

neilikselle onnittelut uusista rintsikoista! toi jatkopala on kyllä ihan loistava keksintö! ja mä en ole koskaan elämässäni ostanut yhtä paljon surkeita rintsikoita kun nyt raskausaikana..siis jotenkin ollut ihan mahdotonta löytää sopivia, kun kaarituelliset mitkä ostin olisi oikeaa kokoa mutta kun kohdun reuna niin ylhäällä niin painavat, ja sitten yhdet ei-kaarelliset olisivat muuten loistavat mutta se reuna on niin kova että sattuu kun pitää pitempään päällä. Nuo imetysliivit mitkä ostin silloin jo alkuraskaudesta ovat aivan ihanat jatkopalan kanssa ja myös nuo toiset imetysliivit ovat hyvät vaikka nyt siis jo pienet. Päätin että en osta enää mitään ennen synnytystä, kävin lähikaupat katsomassa ja noita hyviä merkkejä löytyy niin voi sitten käydä nopsaan hakemassa jos/kun tarvii.

Brogis, en oo katsonut noita sairaala-ohjelmia, kai joku itsesuojeluvaisto. Mutta mäkin luulen että tuskin kauheesti huudan, en ole sen tyyppinen ihminen, juuri tuo että käpertyy itseensä ja vaan yrittää keskittyä kuulostaa tutummalta mutta mistäs tätäkään etukäteen tietää. Jotenkin alkaa vaan niin kyllästyttämään tämä olotila jo kun on niin huono olo melkein koko ajan että voisi jo syntyä. hassua sinällään kun olen välttynyt närästyksiltä, suonenvedoilta ym raskausvaivoilta niin nyt sitten saan kuitenkin loppuraskauteen ilonpilaajaksi tämän huonon olon (eikä tulisi mieleenkään rakastelu joten taisi jäädä oikeasti tosi kuivaksi tämä raskausaika...)

Meillä on tänään se sairaalaan tutustuminen ja sekin hermostuttaa. Siis kun en tykkää sairaaloista pahemmin niin pelkään että nyt kun näkee ne paikat niin rupeaa sen takia kammottamaan. Mutta toisaalta haluan ehdottomasti käydä jotta saa selville ne ei-lääkkeelliset-kivunlievitykset mitä tarjoavat ja muutenkin että vähän tietää heidän käytäntöään ja miten suhtautuvat mihinkin.
rv36+4
 
Brogan*
Huomenta täältäkin. Eikö oo tosi hippi olo kun saa sopivat liivit päälle! Mulla ohjelmassa huomenna myös imetysliivien osto. Aion ostaa ISOT. Isojen kanssa pärjää aina paremmin ku liian pienten, kun sitä kokoa on niin hankala arvioida. Hei mistä Neilis ostit sen jatkopalan? Mä en oo tajunnut katsella kaupungilla sillä silmällä niin ei tiiä mistä hakis.
 
Neilikka..
Sen sai "tiskin alta" Change-kaupasta. Ota liivit mukaan, niitä on kahta leveyttä niin voit testata kumpi on oikea. Mutta kysy tosiaan myyjältä, ei ole missään hyllyllä näkyvissä.
 
sadee81
Brogis, mä ostin jatkopalat HM:stä, 2kpl maksoi 4,90e eli ei mun mielestä mikään paha hinta. Siinä paketissa on valkoinen ja musta niin saa ihan sävysävyyn liivien kanssa :) tuo leveys on kai sitten kapeampi, mutta toimii ihan hyvin vaikka mulla noissa liiveissä leveämpi kiinnitys ja vielä 3lla jutulla, noi jatkopalat siis 2-riviset. Mutta toimivat siis tosi hyvin =)

joo mutta nyt yritän taas mennä makoilemaan jos vaikka vielä nukahtaisi. niin ja Brogis, mäkin luulin nyt viimeksi ostaneeni ISOT liivit mutta enpä sitten ostanutkaan, tai siis jos ostaa kaarituelliset niin olikin paljon hankalampaa kun nuo ei-tuelliset venyvät ja muokkautuvat ihan eri tavalla. mutta siis isot on hyvät =)
 
Brogan*
Piti käydä laittaan aamusumpit pöriseen. Joo pitää ottaa liivit kainaloon.

Tsemppiä Sadelle sairaalaan tutustumiseen. Mulla se ei herättänyt juuri kummoisia ajatuksia, mutta onhan se kiva käydä ennakkoon katsomassa mihin sitä on menossa. Tai no, oli se itse sali tietenkin aika elämys kun siinä oli tosiaan kaikki vermeet valmiina odottamassa synnyttäjää.

Kurjaa kun oot saanut huonon olon kiusaksi. Nukkuukohan joku oikeasti hyvin viimeisillä raskausviikoilla? En kyllä muista ketään tavanneeni :) Itsekin viime yönä taas nukuin 12- puoli 2 ja sen jälkeen oonkin valvonut tuonne lähemmäs viittä. Helpottuneena nousin seitsemän aikaan ylös kauhean pissahädän saattelemana. Kuulostaa varmaan tutulta?? :/ Ja kummallista on juuri se, ettei edes väsytä! Kai sitä sitten käyttää niin tehokkaasti hyväkseen ne vähäiset unet.

Brou 35+6
 
mi-iu
brogis, mua rupes naurattaa toi "pitää ottaa liivit kainaloon"... :D
äh, mä oon vaan niin väsyny et ajattelen kaiken ihan väärinpäin ja sit vaan rupes naurattaa toi:)

sade, mäkään en tykkää sairaaloista, mut jotenka toi synnytysosasto ei meilläpäin tuonu niin sairaalaa mieleen mitä ajattelin... tai kun mennään eri ovesta, ja sit siel on niin rauhallista ja aikasemmin ku on tutustunu niin tieää millasia ne huoneet on...
ja pakkohan sinne on lopulta kuitenki mentävä :D
musta tuntu hullulta sillon lähtä sinne ku oli jo vuorokauden supistellu... tosin 4min välein sen 6tuntia mut silti.. jotenki mietti vaan sitä et no tuntuuko nää nyt sit missään, sit tuli supistus, tuntuu kyllä, mutta kannattaako vielä mennä jne... sit päädyin siihen tulokseen että pakko sinne on jokatapauksessa jossain vaiheessa mennä ja niin kauan supistellu niin olis kiva tietää onko mitään tapahtunut.. :) just toi ku ei tiedä missä vaiheessa on menossa (siis että onko paljon auki) niin on tosi vaikeaa arvioida jääkö vielä kotiin vai jokohan menis.. mulle oli ainaki tosi hankalaa, enkä seuraavassakaan (jos luoja suo) synnytyksessä tiedä edelleenkään paljoa paremmin millon lähtis.. mut se on sit sen ajan onkelma..

mä katoin kans sen sairaalan... uskomatonta et aina jos on joku synnytys siel niin mä muistan sen ku näin sen ekan kerran (kätilö näytti vaa sen pyllyä et tyttö tuli, kun mä olin kiinnostunu vaan sen kasvoista minkä näkönen se on..) ja ku sain sen syliin ja kuinka kyyneleet valu... ja tota ohjelmaa kattoessa kaikki muistuu salamana mieleen ja kyyneleet tulee silmiin ja valuu jos ei saa räpyteltyä...

mut kamalinta synnytykses oli sen ponnistusvaiheen jälkeen (ja tietty istukan irtoamisten ym jälkeen) oli ne tikkien laitot... huh! kun ilokaasu juttu oli rikki niin en saanu sitä et olis voinu vähä auttaa...

nojoo, ei ollut tarkotus pelästyttää kohta "poksahtavia" :)

Neilis, eiks oo uskomatonta miten ne tissit sillein vaan kasvaa?! mulla kasvo sen pari kuppikokoa (valitettavasti, ei ois tarvinu kasvaa enää yhtää) ja liivejä on uskomattoman vaikea löytää.. nääkin imetysliivit tilasin kun ei kaupois säilytellä pahemmin näitä kokoja... ja tästä isommalla kupilla ei vissiin enää saa jos mitta on 75.. :/ mut eiköhän nää tästä pienene kun lopettaa imetyksen jne..

sade, millä viikoilla sä nyt olitkaan?!
en jaksa luntata alusta.. :) sen tiiän ettei paljoa enää ole jäljellä :)

nyt neiti heräs päikkäreiltä... (kellon siirto näkyy rytmissä, aamulla nousis tiesjo kuin aikasin ylös)
<3 Mi-iu
 
Neilikka..
Joko Sade on herännyt unilta? Brogis varmaan vielä on shoppailureissulla... Ei voi kuin todeta että hiljaiseksi on käynyt elämä tässä ketjussa. Voi kurjuuksien kurjuus kun se lähinnä tarkoittaa että mun ois syytä ryhtyä töihin...
 
sadee81
Neilis täällähän minä. Ihan älyttömän väsynyt mutta kun yrittää nukkua niin ei tule mitään =( pitää varmaan kohta syödä ja käydä vähän kävelemässä jos se auttaisi.

Brogis, onnellinen jos sua ei väsytä..mulla tuntuu heti jos yö on huono. onneksi nyt pari viime yötä on ollut suht hyviä, nukahtamiset vaan on vaikeita.

sitten taas kysymys viisaammille, voiko vauvan pään tuntea? siis kun rasvailin eilen taas välilihaa ja vähän sisäpuoleltakin niin sormi osui johonkin kovaan ja kun pari kertaa sitä vähän tökkäsin(tai siis tunnustelin) niin vauva alkoi potkia. Onko siis mahdollista jos kohdunkaulaa on vaan se 2cm ja vauvan pää jo alhaalla niin voiko sitä tolleen tuntea vai oliko vaan joku muu kova kohta?? (en ole siis koskaan aiemmin ennen raskautta/raskausaikana tuollaista tuntenut).

mä voisin pyöriä täällä koko päivän aina mutta oon huomannut jo työaikana että tää ruudun tuijottaminen vaan huonontaa oloani joten sen vuoksi yritän aina vaan nopsasti käväistä täällä.

Neilikselle tsemppiä työntekoon, kohtahan tääkin päivä on jo pulkassa :)
 
Neilikka..
Uaah! Kuulostaa aika raadolliselta jos Sade pääsee jo tökkimään päätä! Ja niin kuin varmaan arvaat, multa ei tähän todellakaan saa mitään asiantuntijalausuntoa, senkun kauhistelen!

Yksi kaveri muuten sanoi että joiltain kysytään synnyttäessä haluavatko katsoa peilillä kun vauvan päätä jo näkyy. No en tod!!! Tai toinen vaihtoehto oli ihan laittaa käsi sinne ja kokeilla että siinä se nyt on tulossa. Meistä molemmista ajatus oli puistattava. Tosin juteltiin sitten, että tuollaisesta voi olla hyötyä, jos vaikka alkaa usko loppumaan ponnistusvaiheessa.

Raikas ilma tekee varmasti Sade hyvää kaikenlaiselle ökkö-ololle. Mukavaa kävelyä!
 
Bröygän
Plaa, shoppailua ohjelmassa vasta huomenna, liivit kainaloissa :)

Täällä sataa vettä, mutta pääsin juuri sopivasti käymään kävelyllä kun hetken paistoi aurinko. Onpas sekin murhe tältä päivältä suoritettu. Nyt tulee vettä niinku saavista kaataen.

Kyllä mä luulen Sade, että voit ihan hyvin tuntea jo vauvan pään. Ystäväni sanoi, kun oli viimeisillään ja neuvolassa terkka oli tutkinut kohdunsuuntilannetta niin oli sanonut että pää tuntuu ihan selvästi. (Ihmettelin muuten, että kuinka terkka on siellä tuota tutkinut kun ei kai täällä tartte pyhäkalsareilla neuvolakäynnille varustautua..)

Pitääpä selailla ketjua takasin päin ja haeskella vauvautuneiden synnytyskertomukset. Mä en vaan tajua ja osaa ajatella sitä kipua. Se on varmaan tosi kamalaa, mutta mä en osaa ajatella sitä konkreettisesti että se on kohdattava. Taas tää "ei koske mua -ajattelu".
 
sadee81
Brogis, oltiinkohan yhtä aikaa kävelyllä kun mullekin osui juuri aurinkoinen hetki ja sitten taas tuli vettä taivaan täydeltä. Kohta pitäiis sitten lähteä sinne synnärille käymään.

Ootteko jaksaneet treenailla lantiopohjalihaksia ahkerasti? mä en =( jotenkin on nyt jäänyt..

Neilis, mulla on sama fiilis ainakin nyt että ei tod mitään peilejä tai kokeiluja mutta mistäs sitä tietää mitä sitten haluaa kun tilanne on kohdalla..mies on kyllä sanonut että haluaa kurkata joten ei kai sitä voi estääkään.

Mä oon kuullut että virtsakiviteiden kipu on verrattavissa synnytyskipuun ja tuon kivun olen kokenut (ja oli muuten ihan hirvittävää) joten toistaiseksi rinnastan mielesssäni synnytyskivun tuollaiseksi, mutta saa nähdä mitä käytännössä sitten on..kohtahan me Brogis se tiedetään...haluttiin tai ei..
 

Yhteistyössä