23. Ajatuksista odotukseen 10/08

  • Viestiketjun aloittaja Brogan*
  • Ensimmäinen viesti
Neilis
Mä yritän muistaa ne lantionpohjalihastreenit säännöllisesti, mutta aina välillä jää. Tai sit saatan aloittaa ja unohtaa koko homman kesken kaiken. Hyvä kun muistutit (ja arvaatte varmaan mikä täällä nyt on meneillään...)

Luin muuten yhden tosi hauskan kolumnin tai haastattelun tai mikä lie olikaan jostain naistenlehdestä. Siinä mies oli ostanut vaimolleen äitienpäivälahjaksi Louis Vuittonin laukun, ja naisen kommentti oli jotenkin ihana
"Kyllähän tää vähän lohduttaa vaikka lantionpohjalihakset on pilalla"
 
Brogan*
Juu vähintää Vuittoonia pitää sitten saada palkkioksi ;) En kyllä oo muistanut yhtään koko lantiopohjan lihaksia, mutta onnekseni niitä ei ennen synnytystä niin tarttenutkaan treenailla jos ne on hyvässä kondiksessa. Tärkeämpää on sitten jälkikäteen.. Mitenkäs Saden synnärikäynti? Joko hyperventiloit kotona?? :D
 
Rosis
Ihanilta kuulostaa Erican ja Neilikan pihavalosuunnitelmat!!! Mä aion myös laittaa valot piakkoin, en tiedä vielä millaisia. Viimeksikin valot oli hamaan kevääseen asti, eikä ne olleet millään tavalla erityisen jouluisat vaan toivat mukavasti pimeyteen ja loskaan ihanaa valoa. Typerä honkkeliponkkelinaapuri kommentoi pistävästi että teillähän vietetään joulua pitkään, mutta olen varma että se oli vaan kade mun valosommitteluista...

Mä olen ymmärtänyt ettei niitä lantionpohjalihaksia kannata treenailla kauheesti vielä raskausaikana vaan vasta sitten synnytyksen jälkeen. Minkä takia niitä pitäs jo raskausaikans treenata?

Me saatiin vauvalle Devitol nimistä D-vitamiinitippaa, mutta apteekista voi jatkossa ostaa tietty mitä merkkiä vaan. Ihan kaikillehan sitä D-vitamiinia suositellaan lokakuusta lähtien, mutta imettäville se on erityisen tärkeää. Neuvolan oppaassa käskettiin ottaa D-vitamiinia mutta muistutettiin, ettei se vaikuta siihen lisään jonka vauva anyway tarvitsee. Mä ainakin suosin purkkivitamiinejä; saa varmasti kaiken. Kalkkiakaan harvoin muistaa syödä tarpeeksi, vaan varmin tapa on syödä purkista. Samoin foolihappo. Ja C-vitamiini. Varsinkaan kun tuoreita vihanneksia ei tule syötyä puolta kiloa näin talviaikaan. Pakastettujahan ei lasketa. Eikä keitettyjä.

Äh. Horisen ihan joutavia ja vien turhaa tilaa. Me ollaan odotettu vieraita kuudesta asti. Ärsyttää kun pitää olla myöhässä. Muuten sitä vois lusmuta niin kuin kotonaan, mutta kun koko ajan odottaa, niin ei osaa muuta tehdäkään kuin odottaa... Tytöllä on ekaa kertaa sukkikset mekon alla. Harvinaisen söpö pakkaus haisee harvinaisen pahalta. Ja pian on taas imetys varmaan juuri kun ne vieraat tulee. Mä odotan jo nyt että ne lähtis. Tulis jo että sitten lähtiskin. Olenpa mä tyly. Mutta miks pitää sanoa että tulee kuudelta jos tulee vasta seiskan jälkeen?
 
Brogan*
Sadee, huhuu. Et kai jäänyt tutustumiskäynniltä synnyttämään? :) Näinkin on kuulemma käynyt joskus, kun odottaja on jännittänyt tutustumista niin valtavasti.

Kiva Rosa kun kirjottelet, onneksi täällä palstalla ei oo tilarajoitusta vaan tekstiä saa suoltaa niin paljon kun vaan ikinä sielu sietää :) Vieläkö me voitais päästä siiheen 600 viestiin??? Aika epätoivoista kyllä. Heh.
 
Lumis
Voi ärsytyksen ärsytys kun ihmiset antavat odottaa itseään! Viitaten Rousan vieraisiin...

Mä en oikein osaa laittaa ulos mitään valoja... Meillä on talon seinustalla puutarhavalot ja lisäksi on kynttilälyhytjä tienhaarassa ja muutama siellä täällä pihalla. Joulukuun tapaan polttaa niissä kuuden tai kolmen päivän öljykynttilöitä silleen, että koko ajan on tuli. Sisällä panostan valoihin vähän enemmän. Jotenkin niin hankala viritellä johtoja tuonne pihalle. Lumi tai koirat katkoo johdot ja lamput.
 
sadee81
täällähän minä, väsähdin taas niin totaalisesti että nyt on ihan ressukka olo ja haluttaisi vaan olla miehen kainalossa koko ajan.

synnärikäynti sujui hyvin ja jäi tosi positiivinen olo. Siellä oli sellainen meidän ikäinen kätilö puhumassa, ei näytellyt mitään neuloja tms ja muutenkin keskittyi tosi paljon luonnonmukaisiin menetelmiin ja sanoi että ei viitsi lääkelievityksistä puhua paljoa kun niistä kuulee neuvoloissa jne. Mutta siis että ihan mikä itsestä tuntuu parhaalta. jorvissa on vaan yksi pieni ammehuone, joten voipi olla aika epätodennäköistä että sinne pääsee mutta suihku sentään on huoneessa. Ja löytyy keinutuolit, pallot ja jakkarat ja saa patjoja lattialle jos haluaa jne, joten sen suhteen ihan hyvä fiilis. Ja perhehuonekin yleensä järjestyy paitsi jos on tosi täyttä.

En vaan tajua kun mulla rupesi siellä taas supistelemaan ihan jatkuvasti (tietty kun piti seistä paljon ja käveltiin) ja oli jo vähän kipeämpiä ja lisäksi ihan älyttömän kuuma koko ajan. Niin ne muut veteli hirveetä vauhtia siellä eteenpäin ja ihan sikana vaatteita, yhdelläkin oli koko ajan ulkotakki päällä!! siis kai mulla on sitten jotenkin hankalampaa ihan oikeasti, tiedä sitten onko oikeasti niin alhaalla vai mistä voi johtua. Nyt siis yritän vaan olla että ei supistelisi liikaa.

Ja haluan synnyttämään! siis kun olotila tällainen että en voi juuri mitään tehdä/missään käydä niin en jaksa enää odottaa. Toivon että nyt ensi viikolla jo pääsisi tosi toimiin. torstaina neuvola niin toivottavasti nyt sanoisi että olisi jo kiinnittynyt.

Meillä tulee kyllä c-vitamiinit yms huolehdittua kun syödään joka ilta oikein isot hedelmäannokset. Mutta muuten tietty kantsiikin huolehtia vitamiineista. Luin jostain lehdestä artikkelin että purkkivitamiinit eivät ole yhtä hyviä kuin aidot kun ei tiedetä miten reagoivat taas muiden juttujen kanssa, mutta siis onhan nekin tyhjää parempia. Ja täytyy tota D-vitamiinia varmaan alkaa syömään.

mutta sellaista. Huomenna tulee sitten appivanhemmat kylään (ja ovat luultavasti taas myöhässä..monta kertaa on käynyt niin että on kutsuttu ja ruoka ollut jo melkein pöydässä ja ovatkin tulleet yli puoli tuntia myöhässä..ja pari kertaa olen ihan pokkana itse jo syönyt kun mun mielestä noinkin myöhässä olo on jo tosi epäkohteliasta..ja varsinkin kännykkä aikana kun voisi niin helposti ilmoittaa!)

toivottavasti Rosis vieraat joko tulivat tai laitoitte ovet lukkoon ja verhot eteen ettekä enää päästäneet sisälle jos olivat liian myöhässä ;)

huomiseen rakkaat ääriryhmäläiset!
 
Neilikka..
Täällähän minä, täällähän minä. Mitä sulle kuuluu, kiitoksia hyvää, juostaan pois, juostaan pois.
Tiedättekö ton lastenlaulun??? En siis ole seonnut (kait) mutta tuli vaan mieleen Sateen huhuiluista. Jutun aiheet lähinnä puuttuu!
 
sadee81
Neilis, älä nyt juokse pois ;)

tulin juuri kävelyltä, ihana ilma! se kätilö eilen siellä sanoi että pahoinvointi synnytyksessä johtuu yleensä siitä kun kohtu supistelee ja painaa sitten sisäelimiä..varmaan siis tuo munkin pahoinvointi johtuu tuosta? aamulla heräsin niin kauheaan oloon että luulin oksentavani, ei siis ollut nälkä, ainoastaan huono olo..ja kun yritin ottaa päikkäreitä niin sama juttu. Täytyy varmaan opetella vielä joku uusi nukkuma-asento jotta välttyisi tuolta huonolta ololta.

Mies on vähän huolissaan kun niin kovasti haluan jo synnyttämään..siis pelkää että jos meneekin yli LAn niin olenko sitten jo ihan seonnut..toivottavasti ei tarvitse tuota selvittää vaan LAna olisi jo käärö sylissä.

Mites Neilis teillä hankinnat edistyy? joko päätitte niistä vaunuista vai aiotteko hankkia kaiken vasta sitten lähempänä LAta? mietin että eikös kohta taas ala alet kun myydään tämän vuoden malleja pois?
rv36+5
 
Neilikka..
Ai, mä en tiennytkään että vaunuissa on alekausi! Tarkentakaa joku jos tiedätte koska se yleensä on. Ei me vielä olla tilattu mitään, ajateltiin että ehkä joskus joulukuussa voisi tilata. Ei silloinkaan vielä kiire olisi, mutta varsinkin mies on kärsimätön. Mä yritän ajatella järkevästi että niin kauan kun niitä ei osteta, eivät ole kotona tilaa viemässä. Mulla on yksi "tunnen melkein ulkonäöltä" työkaveri (mies), jolla on 10 kk vanhat kaksoset. Olen viritellyt keskustelua sähköpostissa mitä niillä olisi myytävää, ja lupasi ottaa yhteyttä kun tulee matkalta. Luultavasti auton istuimet ja imetystyyny voitaisiin ostaa sieltä. Mutta tässä ei nyt tosiaankaan ole kiire... Tänään alkoi 20. viikko! Kaksi viikkoa vielä niin jos joutuisin sairaalaan, tämä olisi äitiyspoliklinikan asia eikä naistentauti. Mielenkiintoinen rajapyykki odotettavaksi!

Kurja tota Sateen pahaa oloa. Selitys kuulosti kyllä järkevältä. Koita nyt jaksaa ja löytää jotain kikkoja parempaan oloon. Kyllä se helpotus aika pian tulee!
 
Neilikka..
Koska ne neuvolakäynnit muuttuu tiheämmiksi? Musta meillä on tosi harvoin ollut nyt aluksi, mähän oon ollut virallisesti vasta 2 kertaa! Ja seuraavaan on vielä puoli kuukautta! Ei sillä että koen että mua liiemmälti tarvitisi mittailla, toki sinne saisi mennä tarkistuttamaan jos epäilisi että jotkut arvot on metsässä, mutta kyllä tässä alkuvaiheessa vähän tiheämmät käynnit olisivat tuoneet huojennusta kun niitä sydänääniä olisi kuullut useammin...

Millaisia ristiäissuunnitelmia teillä on? Kotona vai kirkossa jne. Jotain kivaa ideoituna?
 
Brogis
Hoblaa! Rahat on tuhlattu ja mieli loistava! Että voikin shoppailu (ihan ITSELLE kaikkea turhaa) rentouttaa mieltä. Tai ei kyllä edes turhaa vaan ihan talvivaatteitakin. Mutta sain ostettua matkapakkaukset kosmetiikkaa, miehelle loput jutut siihen isyyspakkaukseen (meinasin kirjoittaa äitiyspakkaukseen..), imetysliivit ja vaikka mitä. Moni voi olla sitä mieltä, ettei tuossa isyyspakkauksessa oo mitään järkeä, mutta haluan kuitenkin sen sille tehdä. Ajattelin isänpäivänä sen ojentaa. Vaikka sekin on totta mitä Sade sanoi, ettei nuo miehet oo sen enempää isejä nyt ku mitä me oltiin äitejä toukokuussa. Mutta enivei. Kokosin itseni ja menin ostamaan kondomeja ja liukuvoidetta siihen pakettiin. Arvatkaa oliko irstas olo?? Vielä kun oisin Jallun siihen nakannut päälle niin vot.. Ei pillereitä hakiessa ole ollut mitenkään kumma fiilis koskaan, mutta kumien osto ärrältä on vähän eri juttu. Napa pystyssä vielä :D

Neuvolakäyntikin oli tuossa välissä ja siellä kaikki mainiosti. Sf-mitta oli pienentynyt sentillä, eli mönkijäinen lienee laskeutunut hieman. (Ja kohdun koko palailee takaisin sinne yläkäyrälle sieltä korkeuksista..) Ei kuitenkaan vielä ole kiinnittynyt mitenkään.

Mutta mä lähden kohta takaisin kylille, piti vain käydä välillä nakkaamassa jotain suuhun, kun alkoi jo kädet täristä ja maha kurista :)

Se on jännä rajapyykki Neilis tuo mistä kirjoitit. Muistan että muutkin on sitä täällä odottaneet, allekirjoittanut mukaan lukien. Vitsit säkin olet jo pitkällä. Onpa kiva, jos saatte ainakin osan tavaroista tutun kautta hankittua.

Mukava kuulla, että Saden tutustumiskäynti meni hyvin. Mulle on myös tullut tuota pahoinvointia. Mulla se johtuu ihan selkeästi siitä närästyksestä ja takaisinvirtauksesta. Ällö maku suussa, ja muutenkin yök. Aíka korjaa onneksi tämän vaivan.

36+0
 
Brogan*
En Neilis osaa sanoa onko kaksosodottajilla erilailla nuo tihentyvät käynnit. Mulla alkoi tiheneen tosi myöhään vasta. En muista ees millon, mut joskus 30 viikon aikoihin?

Niin ja heh, en ostanut niitä imetysliivejä siihen isyyspakkaukseen vaan ihan itselleni ;) Tuo mun teksti vaan taas tuli kirjoitettua niin epäselvästi.
 
Neilis
Voi vitsit kun tuosta Brogiksen kirjoituksesta välittyi ihanasti sellainen intoa puhkuva ja innostunut nainen! Oikea energia boostaus tänne työpöydän taakse! Vitsit te ootte onnellisia kun pääsette valoisalla ajalla nauttimaan ulkoilmasta. Toivottavasti shoppailureissu jatkuu yhtä hyvin!
 
sadee81
Brogis, oot mun uusi idoli =)! miten voitkin olla noin energinen kun täällä jo liikkuminen on työn ja tuskan alla :/

Neilis, tosi kiva jos saatte edes jotain käytettynä niin ei mene niin älyttömästi rahaa varsinkin kun joudutte ostamaan tuplana. meillä alkoi muistaakseni käynnit 2vkon välein joskus rv27 paikkeilla ja sit viikon välein rv34 eteenpäin. Onneksi ei ole enää montaa jäljellä, on se aina kuitenkin oma hommansa mennä sinne ja olla pissimättä jne.

Ihanaa että Brogiksen shoppailut sujuvat hyvin. itse kaipaisin niin kovasti että pääsisi jonnekin kiertelemään ja katselemaan, mutta tässä olotilassa vaikka saisin kyydinkin niin en jaksaisi mitään kierrellä enkä katsella. (niinkuin Rosis hyvin kirjoitti hoitopuolella että raskausaikana ei kokenut itseään omaksi itsekseen ja nauttii nyt kun on vauva ulkona..niin vähän sama juttu täällä..tahdon oman elämäni takaisin kiitos, yhdellä vauvalla lisättynä :)

ja mä jo Brogis luulin että lähdet ihan kohta synnärille kun laitoit noita kuulumisia, ja eihän toi kerro mitään että ei ole vielä kiinnittynyt, voihan se lähtö silti tulla pian. Mä mittailin eilen ympärystä niin oli jo 99cm eli ehkä mä vielä siihen metrikerhoonkin ehdin ;) kiva huomenna nähdä tuo sf-mitta kun viimeksi mittasi lääkäri niin sai sentin vähemmän kuin terkka..tuntuu kyllä että on niin alhaalla että ei enää alemmas pääse.

Anoppi soitti äsken ja mä taas jo ihan stressinä..siis kun tulevat käymään ja pitäiis jotain ruokaakin tarjota ja mies luulee että ruokaa pitäisi olla vaan isälleen mutta anopin puheista sain sen kuvan että kyllä hänkin on tulossa syömään..joten pitää nyt sitten keksiä jotain. plaah ja plööh.

Painoa on mulle tullut varmaan taas ihan hulluna lisää viime viikkoiseen kun olen syönyt joka päivä pullan..ja kai sitä turvotustakin tulee vaikka nilkat ja ranteet edelleen kapeita.

neilis, täälläpäin ainakin on jo osassa vauvakaupoissa menossa tuo ale ja monissa nettikaupoissakin on..mehän ostettiin alesta silloin vuosi sitten noi meidän vaunut ym tavaraa. Kantsii käydä vähän kurkkimassa liikkeissä.
 
Neilikka..
Mun piti kommentoida niitä lantionpohjanlihastreenejä. Joku ihmetteli miksi jo raskausaikana, mutta meillä oli ainakin neuvolasta sellainen yhteisluento oikein, jossa opeteltiin tekemään niitä harjoituksia. Ja käskettiin nimenomaan aloittamaan heti. En sitten huomannut kyseenalaistaa että miksi. Uskoinpa vaan.
Ehkä syynä on se, että kyllähän kohtu alkaa painaa niitä lihaksia jo nyt, mikä aiheuttaa venymistä tai litistymistä tai mitä lie. Tai ehkä hyväkuntoiset lihakset palautuvat nopeammin. Tai ehkä siksi että treenailusta tulisi tapa. Uudessa ja ihmeellisessä vauva-arjessa tällaiset varmaan unohtuu herkästi. Voi vitsit on nerokasta arvailla täällä tietämättä asiasta mitään.
 
Brogan*
Onpa reilua appivanhemmilta laittaa viimeisillään oleva miniä kokkaamaan sapuskaa :/ Laita viestiä Sade, että tulette mielellänne heille syömään ;)

Kieltämättä hieman taas kostautuu tuo innokas shoppailu. Mieli on yllättävän piristynyt ja virkeä, kun huomasin että osaan sittenkin yhä ostaa myös itselleni jotain. Hetken jo luulin, että minun aivoille on käynyt tämä äitiytymismuunnos, eli että vaatekaupassa kävellään suoraan lastenvaateosastolle, otetaan muutamat potkarit mukaan ja ulos. Mutta ehei, niin minä kokeilin kamppeita kuin vanha tekijä, sillä erolla että mun piti kuvitella miltä ne näyttää mun päällä ilman mahaa. Pistin myyjänkin sovittamaan joitain takkeja välillä. Oli hauskaa. Mutta niin, jalat on vähän turvoksissa ja väsyttää kieltämättä, oli kuitenkin sen arvoista.

Tee Sade virtuaalinen ostosmatka postimyynnin ihmeelliseen maailmaan. Jospa siitä sais samanlaisen fiiliksen :)

Aika jännä, että ilmeisesti tuo mun maha sitten on laskeutunut hieman kun sf-mittakin on pienennyt ja yks tuttu sanoi eilen, että se on laskeutunut. Ja Amildakin postissa muistaakseni. Itse en oo huomannu, mutta ei kai sitä tietty itse niin huomaa? Mun mielestä Saden massu on sen kuvan perusteella alempana, mutta se on niin vaikea verrata kun ihmiset on eri mallisia ja sulla on muutenkin ollut koko ajan niin alhaalla se että ei osaa sanoa. Ja kuvakulmakin aina vaikuttaa. Ei vaan ole yhtään sellainen olo, että tässä ois lähitulevaisuudessa lähdössä synnyttämään. Ihan varmasti menee ens kuun puolen välin yli. Se paljonko, jää nähtäväksi. Tosiaan aamullakin vielä tuo vauveli käänsi kylkeä tuolla mahassa että ihan selkeästi ei ole kiinnittynyt vielä.

Hei meillä alkaa ens viikolla vielä sellainen loppuraskauden valmennus äideille. Pari tapaamista. Lupasin kiltisti terkalle, että menen paikalle. Kunhan ei vaan mitään yhteisiä rentoutusharjoituksia :O

Neilis munkin järki sanoo, että niitä lihasjuttuja vois tehdä tietenkin jo raskausaikana. Siis miksi ei vois? Käsketäänhän jo yläasteen terveystiedontunnillakin niitä kokeilemaan. Mutta sitten mulle terkka sanoi, että ei nyt raskausaikana tarvitse eikä kannatakaan tehdä, mutta sitten heti synnytyksen jälkeen. Ei ihan mitään loogisuutta tuossa. Ite oon tehnyt sillon tällön, kun oon muistanut. Eli harvoin. Taitaa vain olla kaks koulukuntaa, että kaipa sitä voi tehdä jos siltä tuntuu.

Moneltakos Sadsuman neuvola on huomenna? (Olen pahoillani tuosta lempinimestä, joka on uhkaavasti jäämässä käyttöön!) Kuulumisia odotellessa sitten. Meikä värjää huomenna tän letin ja teen pedikyyrin. Jos jaksan ;)
 
sadee81
Brogis, mä rakastan kaikkia lyhenteitä ja lempinimiä ja mun mielestä on niin ihanaa kun melkein kaikkien nikit on vääntäytyneet lemppareiksi :)

voin kuvitella sut shoppailemassa ja patistamassa myyjiä kokeilemaan vaatteita..Yleensähän mä rakastan postimyyntishoppailua (en ole siis normaalielämässä mikään shoppailija) mutta nyt kun on tämä maha niin en osaa normaalivaatteita ostaa (eikä ole mitään tarvetta kun kaappi tursuaa uusvanhoja vaatteita jo nyt).

ja sitten lyhyt v..tutus kohta..mulla on taas PUKAMA =(!!!!!!!!!!!! siis samperin samperi. Viimeksi oli sellainen kova pallo, nyt on sellainen tyhjä pussi (sori yksityiskohtaisuus), rasvailen nyt taas bebanthenilla ja toivon että katoaa kohta jotta voi sitten taas synnytyksessä pompsahtaa. Mutta ärsyttää ja nyt kun on iso masu niin ei voi enää istua niin helpolla toisella kankulla että ei tulisi painoa turhaan..ärsyttävää.

appivanhemmat sitten kävivät..mies hoiti ruoan mutta mittasin paineet niiden käynnin jälkeen niin huiteli aika korkealla..että niin rentouttavaa oli :/ ja siis kun taas anopilta tuli vain huonoja puolia..kun sanottiin että on tilattu kestovaippoja niin tuli "älkää hyvät ihmiset niitä käyttäkö ainakaan kun vauva nukkuu, tulee muuten ihottumaa" ja tuota rataa..antaisi sitten edes jotain positiivisia neuvoja, mutta koko ajan vaan sitä että kun ei sitä ekan kanssa osaa toimia ollenkaan ja kun sairaalassa antavat sitä ja tätä vauvalle (joo ehkä 30v sitten..) mutta sellaista tämä elämä on, onneksi jo suurin osa menee toisesta sisään ja toisesta ulos. ja sanoi että melkein aikoo leiriytyä sairaalalle että pääsee sitten ihan heti katsomaan..jepjep. hyvä että on ainakin innoissaan..

mulla on taas heti aamusta neuvola niin tule sitten kertomaan taas miten paino noussut ja kaikki kuten ennenkin :) meille sanottiin jossain valmennuksessa että olisi hyvä treenata lihaksia ainakin vähän jo raskausaikana niin voi sitten jotenkin auttaa synnytyksessä ja osaa ennenkaikkea rentouttaa ne lihakset. mä tein ihan suht ahkerasti vielä puolivälin jälkeenkin mutta nyt kun vauvalle painoa tullut lisää niin on hankalampi treenata jotenkin niin on sitten jäänyt.

musta tuntuu että mun masu olisi entisestään vähän laskeutunut mutta saa nähdä. ja BROGIS, miten tunsit tuon että vauva käänsi kylkeä? ja eikö voi siis enää juuri liikkua jos on kiinnittynyt? kun ainakin Angstis taisi sanoa että liikkui yhtä paljon synnytykseen asti..niin voiko muljautella itseään puolelta toiselle jos on jo kiinni?
 
Brogan*
Meikkis täällä hengaa netissä... Pientä riippuvuutta ilmassa? Kyllä se tästä vähenee kunhan saadaan uus perheenjäsen pitämään siitä huolta :)

Niin siis kun mulla on tuo kohtu jotenkin tosi edessä niin tunnen ihan selvästi kummalla puolella vauva on. (Onkohan tuolla väliä vai tunteeko kaikki?) Se on aina joko oikealla tai vasemmalla, ei koskaan keskellä. Ja kun se on vasemmalla niin potkut tuntuu oikeassa kyljessä ja päin vastoin. Nyt se on pitkään viihtynyt tuolla oikealla puolella, mutta aamulla se käväs vasemmalla (vatsakin oikeen pullistui siltä puolelta ja potkut näkyikin oikealla).. Sitä en sitten tiedä voiko se noin hääriä siellä vielä kun kiinnittyy. Se oli vaan mun oletus, ettei vois, mutta tiiä noista sitten.

Halitus Sadelle tuosta anopista. En ihmettele pätkääkään että paineet on koholla! Siis hyväähän se varmasti tarkoittaa, mutta tuo on niin klassista että. Argh. Ja meidän pukamat on liittoutuneet! Sairasta :D Omani nimittäin katosi sen viimekertaisen valituksen jälkeen itsestään ja t ä n ä ä n se ilmestyi takaisin. Mur. Pysys nyt pois. En siis ostanut edes sitä scheriproct neoa vai mitä se oli ku ei muka tarttenu.

Joo nyt poistun tästä koneelta palatakseni aamulla asiaan. Toivotaan, että Sadella on edistystä tapahtunut! :)
 
sadee81
pukamatsempitykset Brogis sullekin! ehkä se on tää korkea- (vai matalapaine) mikä suomessa nyt vallitsee joka houkuttelee näitä pukamia..

Mulla vauva on aina vasemmalla mutta kaikki potkutkin tuntuu sillä puolella (ja silti ainoat raskausarvet oikealla puolella..weird). mutta siis jos edestä katsoo niin mulla on ihan vasemmalla kallellaan oleva masu :)

neuvolakuulumiset..ei mitään ihmeitä, vauvalla oli hikka, hauskan kuulosta kun sydän jumputtaa ja aina väliin tulee hikka =) sf-mitta oli pienentynyt ja kuulemma kylkiluiden ja kohdun välissä on 2 sormen tila, eli siitäkin tietää että on tullut alaspäin. Ja kuulemma kiinnittyneeltä vaikuttaa mutta se ei sinällään vaikuta liikkeisiin. Eli vaikka on kiinnittynyt niin pystyy peppuaan silti heiluttamaan puolelta toiselta. Mun paineet heitteli taas missä sattuu (113/86!!) mutta ei enää sanonut tuosta mitään kun ne kerta on aina ihan eri nykyään ja kun ei muuten ole oireita niin turha sitten liikaa huolestua. Ja painoa tullut viikossa 600gr.

nyt pitäisi tänään ja huomenna yrittää saada se sairaalakassi vihdoinkin kuntoon ja viedä autoon istuin odottamaan (takaluukkuun tosin kun ei vielä paikalleen kannata laittaa) ja pinniksen voisi pedata niin sitten voisi lähteä hyvillä mielin synnyttämään :)

Neilis, muistathan sitten kertoa ihan vapaasti tuntemuksistasi ja olotilastasi, kiinnostaa tosi paljon miten voit ja onko tullut vielä mitään raskausvaivoja tms.
rv36+6

niin ja piti Brogista onnitella uusista viikoista mutta taisin unohtaa, joten jälkeisonnittelut!
 
Brogan*
Täälläkin tykätään lempinimistä.

Kiva kuulla, että Sadella neuvolassa kaikki hyvin. Jotain edistystä siis on tapahtunut, kun toinen on tullut alaspäin. Mainiota :) Mä sekotin, kun luulin että sulla on nyt se viiminen lääkärikäynti mutta ei siis vissiin ollutkaan? Elä välitä noista paineista, mullakin oli alapaine viikko sitten alimpana koskaan (jotain 70) ja eilen sitten ylin eli 89. Tosi paljo vaihtelee näin loppua kohden.

Kun järjellä ajattelee niin tosiaan se synnytys voi olla ihan ovella. Mutta mä en anna itselleni lupaa ajatella niin, koska nämä viimeiset viikot matelee niin hitaasti muutenkin vain kotona ollessa. Nämä tuntuis tosi iäisyydeltä, jos mä alkaisin odottamaan koko ajan, että se synnytys käynnistyy. Mutta nää on vaan mun ajatuksia. Helpompaa itselle asennoitua odotteleen ainakin kuukausi, ja kun se on luultavasti lähinnä totuutta. (Suvussa myös tosi tosi monta käynnistettyä synnytystä, myös minä itse.) Jännä muuten lukea tuota marraskuisten ketjua kun sieltä alkaa jo osa synnytellä. En osaa itse sinne kommentoida, kun kirjoitin vain pari kertaa silloin alussa, mutta hengessä mukana ollaan.

Vauvan pyykit on nyt kaikki pesty ja laskosteltu ja silitetty. Uskon myös että tämä oli viimeinen kerta kun niitä ehti silittämään, joten sitäkin paremmalla syyllä :D
 
Jellybean*
Pukamatsempitykset teille.. Mulla tuli ponnistusvaiheessa ihan JÄRKYTTÄVÄT pukamat. Ei kyllä ihme. Eivät oo kokonaan hävinneet vieläkään, vaikka jo osastolla kokeilin kaikki mahdolliset voiteet ja supot mitä niillä oli tarjota. Mut niille ei kuulemma aleta tekemään mitään ennen kuin puoli vuotta on kulunut synnytyksestä, jos ne siis vielä sitten vaivaa. Että riepoo.
 
Brogan*
Hei Sade, mä ehdin jo mailiinkin kirjottaa! :)

Onpa JB kumma puolenvuoden sääntö. Entäs jos ne ihan tosissaan vaivaa? Kai se on sitte tutkittu, että puolessa vuodessa suurin osa palautuu. Mutta silti. Voi voi, jälleen yks asia josta varottaa miestä synnytyksen kauneuteen liittyen ;)
 
Amilda79
Voi miten jännää, kun Sadella ja Brogiksella alkaa viikot vähentyyn! Kohta teilläkin on jo nyytit kainalossa :)
Kovin hyvätuulisia tunnutte molemmat vielä olevan ja ihanat masut teillä molemmilla ;) On se vaan hullua, että sieltä tuo meidänkin tyttö vaan tuli...
Ihanaa loppuodotusta teille ja Neilikselle onnittelut lähestyvästä puolesta välistä.

Pus och kram,
Amilda

Onnistuitko muuten Brogis tekeen sen pedikyyrin. Mietin vaan, kun itse en lopussa taipunut itse edes varpaan kynsiä leikkaan. (Vai halusinko vaan passata miehen jalkoja rupsuttaan? Hmmm...Miten se nyt olikaan?)
 
sadee81
JB, sulta mun pitikin kysyä noista pukamista kun muistelin että kerroit Irkun jälkeenkin saaneesi ja nyt siis taas =( toivottavasti menevät pian pois!

Brogis, mulla oli viime viikolla se vika lääkäri, nyt enää neuvoloita. Ärsyttää tää pukama kyllä ihan yli kaiken, siis pakkoko niiden on olla niin samperin kipeitä?? ja kun ei enää pysty kävelemään niinkuin aiemmin niin ei voi oikein sitäkään hyödyntää poissaannissa. ja toisaalta turha yrittää saada pois kun synnytyksessä sitten tulee kahta kauheampana (ja varmaan tuo kaverinsakin), mutta toisaalta kun on niin kipeä niin olisi kivempi synnyttää ilman tätä kipua. Yhdellä kaverilla niin paha raskausaikana että jouduttiin leikkaamaan :/

Brogis, mä en sitten jaksanut silittää noita vaikka oli tarkoitus..lakanat silitin ja supisteli niin paljon niin päätin että parempi kun tottuu heti siihen että ei niitä vaatteita juuri silitellä :)
 

Yhteistyössä