2kk ja kiinteät?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nasu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nasu

Vieras
Hei!

Onko kellään kokemuksia kiinteän ruuan aloittamisesta näin pienellä?Tarkoitan kiinteällä ruualla vellejä, kuten peruna ja maissivelliä.

Meidän vauva 2.5 kk ja painoa 7 kg ja pituutta 61 cm, korviketta syä 10-12 dl päivässä, joten masu aivan kellukkana siitä määrästä. Olen ajatellut, josko pikkuhiljaa aloittaisi vellien maistelun.

Yöllä vauva syä melkein kellon tarkasti kolmen tunnin välein, päivällä tiheämmin, öisin kertasyöttömäärä on jopa 2 dl, joka menee hujahtaen.

Toiveena olisi tietysti myös, että syöttöväli öisin pitenisi hiukan,jos iltapalaksi velliä mussuttaisi.

Nasu ja vauva 2.5 kk

Minä annoin 3 kk:n ikäiselle (isokokoiselle) vauvalle perunaa kun oli selvästi aina nälkäinen. Enpä usko että maistelusta on haittaa. Ennenhän kai muutenkin oli kiinteidenaloitussuositus se 3 kk, nyt vasta viime vuosinahan se on muutettu neljään kuukauteen.

No ihan tiedoksi että kiinteiden aloitussuositus on kylläkin 6kk. Ja kolme tuntia yöllä on ihan normaali syöntiväli noin pienelle vauvalle. On ihan käsittämätöntä miksi äidit kuvittelee että vauvan kuuluu nukkua täydet yöunet jo synnytyslaitoksella. Lähes poikkeuksetta vauva tarvitsee yöruokailua ainakin puoli vuotiaaksi asti, toiset kymmenen kertaa ja toiset pari kertaa yössä. Mielestäni on erittäin itsekästä lähteä pilaamaan pienen vauvan suolisto antamalla hänelle kiinteätä ruokaa noin aikaisessa vaiheessa. Tuskin kuitenkaan on keskosesta kyse. Pientä harkintaa...

Neuvolassa on sanottu kiinteiden aloitusiäksi 4 kk, samoin olen kyllä useammasta paikasta lukenut.
Rintamaidolla PÄRJÄÄ ja VOI olla 6 kk ikään saakka, mutta se kai nykyään harvinaisempaa.

Taas siis joukossamme joku joka vastaa kärkkäästi, jos jotain kysyy.

Haluan vielä lisätä, että tuskin tässä pelkästä itsekkyydestä on kyse. Kokeiles itse vetästä kuudesosa tai enemmänkin painosta maitoa, onko olo ähky ja maha pullukka?
Ymmärrän toki että maito on pienen vauvan pääasiallinen ravinto.

Moi!

Minä aloitin antamaan korvikemaidolla lantrattua maissivelliä vauvalleni hänen olleessa 2.5 kk. Korviketta meni älyttömästi, syöntivälikin saattoi olla vain 1,5 t. Viikon verran söi iltaisin maissivelliä, sitten siirryin peruna-porkkanasosevelliin (jota myöskin alkuun lantrasin), ja nyt jo maistellaan hieman perunaa ja päärynää. Hyvin on mennyt, vauva on pitänyt uusista mauista ja vatsa on toiminut hyvin.

Luota omaan tuntemuksiisi suhteessa lapseesi. Mukavaa kesää!

Hei

aloitin tyttärelle kiinteät joskus 2kk tai olikohan se 2,5kk iässä. Hän syntyi pienikokoisena (2,5kg) mutta täysiaikaisena (rv 39+3) ja lähti kasvamaan kovaa kyytiä. Rintamaito olisi varmaan riittänyt pelkästään mutta minusta vain tuntui siltä että kiinteiden maistelun aika on juuri silloin ja olen ollut ratkaisuun tyytyväinen. Tyttö on nyt 6,5kk ja yhä mennään rintamaidolla ja kiinteillä (3-4prk päivässä sis.omatekoiset systeemit.

Minua ei ole koskaan kiinnostanut mitä neuvola sanoo tai mitä muut sanoo, hoidan vauvaani mielestäni tosi hyvin ja hän on erittäinen tyytyväinen tapaus. Lähinnä ärsyttää ja säälittää nämä tyypit täälläkin jotka julistavat mitä missäkin iässä pitäis tehdä, höpö höpö.

Mahavaivoja ei ole ollut oikeastaan koskaan (joskus 1kk iässä ehkä?) ja nälkäänsä ei meillä tartte itkeä kyl koskaan :-) Muuten itkua kerran viikossa tai harvemmin.

Anna ihmeessä kiinteitä jos siltä tuntuu, seuraa vaikutusta ja toimi sen mukaan. Meillä syöntiväli piteni hiukan mutta se ei ollut minulla kiinteiden aloituksen syy, minusta vaan MINUN vauvani tarvitsi muutakin kuin maitoa.

Ottamatta kantaa itse asiaan. Jokainen äiti hoitaa lastaan parhaaksi katsomallaan tavalla.

http://www.yle.fi/genreportaalit/portaali.php?genre=terveys&osannimi=hyvaolo_vauva&jutunid=3349

Meillä oli eilen 2 kk neuvola (poika on jo kylläkin2.5kk) ja siellä terveydenhoitaja kehotti meitä miettimään vähitellen vellin antamista, koska korviketta menee noin litra vuorokaudessa ja niukasti äidinmaitoa lisäksi.

Poika kasvaa hyvin eikä syöntivälitkään ole edes tiheät. Kerta-annos korviketta on noin 150-220 ml. Yöllä herätään kerran syömään.

Mietin kovasti asiaa...mitä jos tulee vatsavaivoja siitä, kun muuten menee tällä hetkellä niin hienosti.

Eli kyllä sitä velliä voi antaa, meitä ainakin suorastaan kehotettin siihen!

Neuvolasta saa toisinaan ristiriitaista infoa. Minulle oma terveydenhoitaja totesi, ettei velliä missään nimessä vielä (vauva on 3 kk), vaikka korviketta menee litra päivässä.Pitäisi odotella. Toinen terkkari taas totesi, että aloita maissivellillä tai perunalla ja aloitin jälkimmäisellä...katsotaan, kuinka sujuu!

Mun kaveri aloitteli noihin aikoihin, antoi pitkin päivää peruna-porkkanavelliä joka oli musta aika älytöntä touhua kun maito jäi melkein vähemmälle kun velli! Mutta ei lapselle siitä toistaiseksi ole mitään vauriota tullut, hieno poika :) Että ite oon sitä mieltä että iltaisin pienillä määrillä vois alotella. Kyllä meijän likka alko ite nukkua koko yön 2kk alkaen (joka tosin on harvinaisempaa) ja velliän aloin antaa illalla 3kk.

Mun kaveri aloitteli noihin aikoihin, antoi pitkin päivää peruna-porkkanavelliä joka oli musta aika älytöntä touhua kun maito jäi melkein vähemmälle kun velli! Mutta ei lapselle siitä toistaiseksi ole mitään vauriota tullut, hieno poika :) Että ite oon sitä mieltä että iltaisin pienillä määrillä vois alotella. Kyllä meijän likka alko ite nukkua koko yön 2kk alkaen (joka tosin on harvinaisempaa) ja velliän aloin antaa illalla 3kk.

Me aloitettiin vellit 2,5kk iässä. Perunaa viikon vajaan 3kk iässä. TH sanoi, että ainoa syy miksi tämä rajoitus 3kuisesta 4kuiseksi tuli, on EU, joka määräsi tällaisen yleissuosituksen. Kertoi, että hän on aikaisemmin kehottanut antamaan perunaa jo alle 3kk vauvoille, jotka syövät pelkkää maitoa ja kärsivät vatsavaivoista. Muuten hän ei suosittele, ettei tule hämmennystä. Oli kuitenkin sitä mieltä, että tämä oli hyvä asia tälle lapselle. Olen huomannut, että kiinteiden antaminen helpotti vatsavaivoissa ja unet sekä rytmi paranivat. Kukin tehköön niinkuin parhaaksi näkee, jokaisen lapsi on erilainen ja kasvaa eri tavoin. Annan aamupäivällä ja illalla velliä, päivällisen aikaan perunaa ja muuten maitoa, lapsi on reilun 3kk. Neuvolan tehtävä on antaa neuvoja, eläkää mieluummin omien tuntemustenne mukaan, te tunnette lapsenne parhaiten. Minä nyökyttelen neuvolassa ja kuuntelen, mutta teen kuitenkin niinkuin luonnollisimmalta tuntuu.

Muistattehan, ettei viljatuotteet vielä sovi näin pienille!!

Tähän vaan sen verran, että th:si oli väärässä, kiinteiden suositusikää ei muuta eu vaan suomalaisista asiantuntijoista koostuva lautakunta, joka uudistaa ravitsemussuosituksia muutenkin. Eu:n sisällähän nämä ajat ovat vaihdelleet eri maiden välillä, esim. Ruotsissa suositus on ollut 6kk jo useita vuosia, Suomessa se muutettiin 6kk:n vasta syksyllä 2004.

Tästä oli muuten joku aika sitten Ilta-Sanomissa juttua, siinä oli haastateltu ravitsemusterapeuttia joka oli kauhuissaan siitä että monet nykyäidit viittaavat kintaalle suosituksille ja antavat vellejä jo jopa 1-2 kk ikäisille. Mutta toki jokainen tekee päätöksensä omalla kohdallaan, suosituksiahan ne ovat eivätkä käskyjä.

Yöruokailu kai enemmän rippuu yksilöllisesti vauvasta. meidän neiti nukkuu yöt syömättä 2kk-alkaen ja kiinteät aloitettiin vasta 4kk-iässä eikä tyttö yleensä koskaan syönyt hirveitä määriä. Tuttavaperheessa 2 lasta, molemmat ovat syöneet vauva-iässä paljon , mutta poika 1kk-iästä alkaen ei syönyt öisin ja tyttö 1-vuoden asti heräsi klo1 yöllä syömään

Toki vauvat ovat erilaisia ja monet neuvotkin. Itse olen kuunnellut neuvolan neuvoja ja lukenut itse paljon asioista niin netistä kuin kirjallisuuttakin.

Täysimetin 6 kk asti, jonka jälkeen aloitettiin kiinteiden maistelu. Poika söi todella paljon heti alusta alkaen ja öisin syöttövälit olivat joskus todella tiheitä.

Missään vaiheessa ei tullut mieleen lähteä antamaan lisäravintoa, sillä paino nousi yläkäyrillä jo pelkällä rintamaidolla ja neuvolasta kannustettiin puolen vuoden imetykseen.

(Ja huom. 6 kk täysimetys todellakin ON suositus tänä päivänä, ei 3 tai 4 kk. Ruotsissa 6 kk on ollut suositus jo vuosia.)

ELi minusta on ihan selvää, että tuonikäinen syö öisin 3 tunnin välein.

Etkö voi kysyä neuvolastasi ohjeita? Minä en ainakaan esikoistani hoitaessani kuvittele tietäväni kaikkea (kuten joku kehuskeli sillä, ettei kysele keneltäkään mitään...no, omapa on lapsensa)

Toinen että korviketta suositellaan anttavan max litra päivässä. Muutoin tulee likaa vierasta proteiinia. Eli on parempi että vauva saa kahta eri proteiinia kuin yhtä paljon.

Itse antaisin heti maissiivelliä. Mutta kysy ihmeessä neuvolasta vielä. Ja toinen että kun syö jo noin pienenä noin paljon, voi todella jopa kärsiä vatsakivuista tai ähkystä olosta. Ja jotkut vauvat sitten syövät lisää kipuunsa, koska pullo/syöminen lohduttaa..

Poika oli 2.5kk kun annoin ensimmäistä kertaa maissivelliä,40ml äidinmaidon lisäxi ennen yöunia. Vauva tankkasi iltaisin tunnin välein ja silti tuntui olevan nälkä.Sanoin neuvolatädille kun poika oli 2kk että ajattelin ruveta antamaan vähän velliä ennen nukkumaan menoa.Ehdoton kielto.3kk,sitten vasta,oli vastaus..""mutta koska vauva tuntuu kärsivän tuosta iltatankkauxesta,niin pidät 3h tauon,jotta vauvan vatsa saa levätä(poika pieri ja kakkas jatkuval syötöl)niin kyllä se helpottaa"". Paskanmarjat sanon mä!Jätkä huus ku syötävä kun ei saanu tisua n.1.5h jälkeen taas.Äidinmaitohan ""sulaa"" n. 30min pääst,ja mein vauva on ollu pienest pitäen energiapakkaus,joten varmaan vispaamisellaans kuluttikin juomaans tisumaitoa.Baah,mä lämmitin 40ml m.velliä ja poika nukkui 9h putkeen!Seuraavana päivänä tarkkailtiin vaikuttiko negatiivisesti,ei.Joten,seuraava ilta,40ml.Ja mies nukkui,ja on siitä lähtien nukkunutkin hyvin.Nykyään(6.5kk)2.5dl iltavelliä.Muut kiinteät sai 4kk iäs.Sit neuvolas kehuttiin ""maalaisjärjen käytöstä"".

Tuon ikäisen pitäisi kyllä jo osata olla kauemmin kuin 3 tuntia yöllä ilman ruokaa.johan siinä äitikin palaa loppuun jos koko ajan on vauva syömässä. Oman lapsen kohdalla oli sama juttu ja 1 kätilö+1 sairaanhoitaja sanoi,että pitemmät ruokavälit tulee olla (ainakin öisin). Vatsa ei saa edes levätä ruokailujen välillä,kun koko ajan tulee maitoa maidon perään!!!!

Toiset vauvat syövät tiheämmin ja samalla vauvallakin voi tulla tiheän imun kausia ja välillä taas ruokailuvälit ovat pidempiä. Minusta tuntuu väärältä, että siksi pitäisi aloittaa tuossa vaiheessa jo kiinteät ettei vauva heräile liian usein syömään. Suositushan kiinteille on nykyään 4-6 kk.

Yhteistyössä