Hae Anna.fi-sivustolta

2kk karenssi työkkäri käynnistyä unohtumisesta...

Viestiketju osiossa 'Ihminen hädässä' , käynnistäjänä henri.harkonen, 06.08.2008.

1. henri.harkonen Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Lähdin omin nokkineni työpaikasta alkuvuonna. Kärsin 3kk karenssin odotetusti. Tämän jälkeen sain yhdeltä kuukaudelta rahaa kassasta. Työvoimatoimistoon oli sovittu tapaaminen jonka unohdin kahdella päivällä. Tästä sanktiota lisää, 2kk. Onko kenelläkään tapahtunut samoin, tai tunteeko kukaan ketään jolla oisi käynyt näin. Ymmärtäisin jos näin sattuisi useasti, tai henkilö olisi jotenkin 'pummi' näissä asiossa. Itse olen ollut nuorella iälläni 5v töissä. Joista 1 vuosi rauhanturvajoukoissa. Joten tämä päätös vaikuttaa vähän kohtuuttomalta. Ei taida auttaa muu kuin soskun luukulle. Ja taas viedään veronmaksajien rahoja aivan turhaa.

2. Yks tavis Vierailija

Onpa järkyttävää simputusta työvoimatoimistossa. Oletko kertonut heille myöhästymisesi syyn - kun se oli vaan inhimillinen unohdus ja vain kaksi päivää.
    Eiköhän siitä voine tehdä valituksenkin jonnekin - en ole ihan varma - mutta kannattaa valittaa kohtelusta.

3. henri.harkonen Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Ilmotin kyllä että inhimillinen erehdys, jne. Ois varmaan pitänyt keksiä joku valhe vaikka että 'kuumeilein ja tästä syystä en päässyt paikalle'. Oisi ehkä mennyt helpommin läpi.

4. juulia. Vierailija

Kyllä niiden pitää olla tarkkoja, mutta ihmetyttää jos kahdella päivällä myöhästyy, niin joutuu karenssiin siitä, eri juttu jos viikon,kaksi on myöhässä. Ihmiselle tapahtuu aina erehdyksiä, koska ollaan vain ihmisiä.

5. kokemusta Vierailija

Mulla vastaavassa tilanteessa kävi niin, että tuli viikon omavastuuaika plus ne unohdetut päivät maksuttomiksi, ei muuta. Ompa ilkeätä! Tee valitus, mene työkkärin ko. osaston, jolla olet listoilla, esimiehen juttusille, ei noin voi tehdä, mielivaltaista!

6. Minulle kävi näin Vierailija

Olen ollut kerran elämässäni työttömänä ja potkujen saaminen oli shokki. Meillä oli niin pieni työpaikka, ettei yt-neuvotteluita tarvittu, eräänä aamuna vain ilmoitettiin, että kaksi saa lähteä. Shokista huolimatta soitin heti työvoimatoimistoon ja minun kehotettiin tulla seuraavana päivänä sinne työ- ja koulutodistusten kanssa ja näin tein. Sain sitten ajan, leikitään vaikkapa että 1.8., tulla alkukartoitukseen työkkäriin.

Menin 1.8. noin klo 10 sinne alkukartoitukseen, se tehtiin ja sen kartoituksen aikana ilmoitin, että tulin siitä huolimatta, vaikka olen jo löytänyt uuden työpaikan ja että aloitan työt kolmen viikon päästä, työttömyysaikaa tuli minulle siis kaiken kaikkiaan hieman yli kuukausi.

Parin päivän päästä kotiini tuli kirje, että työttömyysetuuden maksaminen keskeytetään, koska olen jättänyt ilman hyväksyttävää syytä saapumatta alkukartoitukseen annettuna aikana. Soitin järkyttyneenä työkkäriin, että olinhan siellä oikeana päivänä 1.8. ja että minulla on kopiotkin niistä alkukartoituspapereista ja että uutta aikaa en enää edes saanut, kun tiedän jo päivän, jolloin aloitan uuden työn.

Asiaa sitten tutkittiin ja koneelle sinne työkkäriin oli merkitty, että minun pitää saapua alkukartoitukseen 1.8. klo 9 ja minä menin klo 10. Sanoin, että kortissa ei kyllä lue mitään kellonaikaa. Minulle kerrotiin, että alkukartoituksille annetaan aina tietty aika, että minun olisi pitänyt kysyä sitä, jos se unohdettiin korttiin merkitä. Puolustauduin sillä, että mistä minä olisin voinut tietää, että aika kuului antaa, kun olen kerran aikaisemmin elämässäni työkkärissä käynyt - siis silloin työttömäksi jäämistäni seuraavana päivänä ilmoittautumassa työttömäksi työnhakijaksi - eikä silloin annettu mitään tarkkaa aikaa, joten en osannut edes sellaista kaivata.

Tein sitten ohjeiden mukaan valituksen, panin oheen kopion ajanvarauskortista ja vieläpä kopiot alkukartoituspapereista. Valituksen käsittely kesti ja läpihän se meni, sain takautuvasti kassalta sitten ne kuukauden työttömyyskorvaukset.

Talouteni meni kuitenkin ihan sekaisin, sillä ensiksi oli omavastuuaika muistaakseni 5 vrk, sitten muutama päivä tuli ylimääräistä rahatonta aikaa siitä, että olin keväällä saanut lomarahat, sitten se karenssi ja valituksen käsittely. Kun syyskuun alussa aloitin uuden työn, sain luonnollisesti ensimmäisen palkkani vasta syyskuun lopussa. Olin siis täysin ilman rahaa lähes kolme kuukautta kaikkiaan.

7. henri.harkonen Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    No helpolla on sitten menty siellä. Itse olen ollut ilman rahaa 3kk. Ja nyt vielä tämä 2kk päälle. En tätä purematta niele. Ja hyvä kuulla että yksi vastaava tapaus. Lisää vaan näitä. Kuulemma pitäisi valitus tehdä liiton kautta aikanaa, ja siellä käsittely kestänee yli kk. Rahaa siis ei tule vaikka kuinka hammasta puris. Huomenissa pakko mennä sinne sosialitoimistoon. Tämmöisiä tapauksiahan varten kun ei rahaa tule viiteen kuukauteen niin se voisi hyvinkin olla.

8. Minulle kävi näin Vierailija

Minun piti tehdä se valitus työkkärin jollekin instanssille, en enää muista, että mille, mutta siinä karenssi-ilmoituspaperissa oli valitusosoite merkittynä. Kyllä siinä yli kuukausi meni siinä käsittelyssä ja sitten vielä tovi siihen, kun tämä "valitusinstanssi" ilmoitti kassalle, että valitus meni läpi ja rahat saa maksaa ja että se maksu sieltä kassasta tilille kilahti.

9. pitää osata olla ajatustenlukija ja kysyä kysymykset, joista sinua ei ole mitenkään informoitu. Ja jos et tajua kysyä ts. et edes tiedä kysymyksen olemassaolosta, sinua rangaistaaan tästä ja syyllistetään todella tehokkaasti. Aina on siis asiakkaan vika.

10. henri.harkonen Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    n. 1500 euron 'sakko' tästä 2 päivän unohtumisesta olisi seuraamus siis. Taitaa olla pienemmät sakot jos käyt mukiloimassa jonkun kadulla tahi pöllit kaupasta vaikka uuden kännykän. Näin rehtiä kansalaista taas pidetään hyvällä.

11. Systeemi on tämä Vierailija

Tää on tätä työkkärin simputusmentaliteettia. Siihen on tosi moni törmännyt, muttei siihen totu ikinä, se on vaan normaalin oikeustajun vastaista. Valita ihmeessä tuosta päätöksestä, se on täysin kohtuuton!

Mulle soitettiin juuri Suomen Gallupista työvoimatoimiston toimintatavoista (tekevät juuri tutkimusta) ja olipa kerrankin kiva antaa ihan rehtiä ja suoraa palautetta. :D
    Se vaan on näin, että työ- ja yksityiselämässä voi pärjätä loistavasti kiperissäkin tilanteissa, mutta työkkärin kanssa ei vaan pärjää. On miljoona asiaa, jotka pitäisi tietää, mutta joista ei kerrota yhtään missään. Siitä sitä karenssia sit meinaa pätkähtää milloin mistäkin, ja rahoja saa yleensäkin odotella sen 3 kk, vähintään.
    Minulla on tilanne, jossa olen aloittanut äitiysloman maanantaina, ja työsuhde päättyi viime torstaina. Eipä tullut mieleen ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi perjantaina, mut tiedän, että systeemin mukaan tää ois tietenkin pitänyt tehdä...saa nähdä saako tästä sitten karenssin, kun äippäloma loppuu ja jos en heti pääse töihin. Todennäköisesti.

12. että työkkäri tai posti, on hukannut asiakkaalle lähetetyn kirjeen ja näin asiakas on joutunut karenssiin toistaiseksi. Työkkäri tietenkään ei voinut myöntää virhettään ja posti ei taas kuulemani mukaan pysty jäljittämään "yksityiskirjeitä". Asiasta on tietenkin ollut turha valittaa koska työkkärihän "on lähettänyt" kirjeen ja on oma ongelmasi, jos et ole sitä saanut.

13. nainen 30+ Vierailija

Ap:lle Eihän sinun pitäisi 2kk karenssia saada, jos "uhohdat" uusia työnhaun työkkäriin. Tuossa tapauksessa sinun pitäisi menettää työttömyyskorvaus vain noilta kahdelta päivältä, milloin työnhaku ei ole ollut voimassa.

Systeemi on tämä:lle. Et saa mitään karenssia, jos äitiysloman jälkeen ilmoittaudut työttömäksi.

Minulle kävi näin:lle
    Et tuon takia saanut mitään karenssia, vaikka olisit unohtanutkin koko alkuhaastattelun, koska olit samana päivänä kuitenkin käynyt työtkkärissä. Koska työnhakusi on ollut voimassa, saat siltä ajalta työttömyyskorvausta. Lain mukaan kyllä tuo "omasvatuuaika" tulee kun ilmoittautuu työttömäksi, samaten lomakorvaukset ja lomarahat otetaan huomioon ennen kuin työttömyyskorvausta aletaan maksaa. Tuossa vain todellakin voi mennä aikaa ennenkuin työttömyyskorvausta letaan maksaa, maksajallakin kestää asian käsittely jne jne.

Tuo on totta kyllä, että jos posti hukkaa kirjeen voi tulla seuraamuksia. Lain mukaan se menee tuollaisessa tapauksessa noin.

14. Minulle kävi näin Vierailija

Kyllä siinä vain niin kävi, että vaikka kävin siellä samana päivänä, mutta tuntia myöhemmin kuin minun olisi pitänyt mennä, että parin päivän kuluttua tuli ilmoitus karenssista ja mukana oli valitusosoite. Jos minulla olisi vielä ko. paperit tallella, postaisin ne tänne, mutta tästä on jo sen verran aikaa, ettei niitä en valitettavasti minulta löydy ; )

Käsittääkseni tuo "alkukartoitus"-juttu oli silloin uusi asia, eli laadittiin yhdessä työnhakusuunnitelma jne, joka omalta kohdaltani kaikessa laajuudessaan oli se, että "aloittaa uudessa työpaikassa muutaman viikon kuluttua" ja koska ko. virkailija, jonka luona minun olisi pitänyt olla klo 9, oli ehtinyt jo panna lausunnon "saapumatta jättämisestäni" eteen päin, ei sitä voitu poistaa järjestelmästä muuta kuin "virallista tietä" pitkin eli tosiaan minun piti tehdä valitus - olisiko se nyt ollut työvoimalautakunnalle - tietyn ajan sisällä ja päätös voitiin muuttaa vasta sitten, kun työvoimalautakunta päätöksensä antoi. Olin jo töissä siinä vaiheessa, kun "vapauttava" päätös lopulta tuli.

Valitukseni meni kuitenkin läpi, kuten kerroin, ja sain ne rahat sitten takautuvasti käsittelyajan jälkeen.

Tätä en kyseenalaistanutkaan, mutta pointtini oli siis se, että kun omavastuuajan ja lomarahojen huomioon ottamisen päälle tuli vielä tämä "karenssi" tunnin myöhässä tulemisesta ja se kaikkine valituksineen ja käsittelyaikoineen, niin meni huomattavan pitkään, ennen kuin sain yhtään rahaa.

15. sohwis Vierailija

Toisaalta ymmärrettävää että vaativat täsmällisyyttä sovituista ajoista lusmuilun välttämiseksi.Valitettavasti on muutamia sadisteja työkkärissä ketkä nauttivat päästessään "ruoskimaan" olan takaa ja mätkimään karenssia.Epäinhimillisiä tyyppejä.Jos ihmiselle sattuu jokin este ettei ole just sillä kellonlyömällä paikalla,kyllä silloin täytyy osoittaa tervettä järkeä ja ymmärrystä tätä ihmistä kohtaan.Molemmille tulee hyvä mieli eikä kukaan häviä mitään.Päinvastoin.

16. onko tullut mieleen Vierailija

Onko käynyt mielessä, ettei työvoimatoimisto niitä sääntöjään ihan itse keksi ja kehitä? Eiköhän ne määräykset menettelyistä ole tulleet ylemmältä viranomaistaholta...

17. Puhelinkone Vierailija

on sitä varten, että ilmoitetaan, jos tulee este. Säännöt ovat juuri siksi, että kaikille ne ovat samat ja taataan tasapuolisuus. Olisi mahdoton vetää rajaa, jos lipsuminen sallitaan.

Jos tulee ylipääsemätön este, esim. kuljetus pettää tai sairastuu ja sen takia myöhästyy, pitää ilmoittaa heti. Silloin virkailijalla on mahdollisuus punnita, onko syy sellainen, että se on peruste joustoon.

Ihan turhaan täällä puhutaan simputuksesta, sillä siitä ei todellakaan ole kyse. Jos on päivärahoja vailla, täytyy itsekin olla tarkka.

18. No kylläpähän Vierailija

se enemmän siltä vaikuttaa, että työkkärin rangaistukset on aika mielivaltaisia ja vieläpä samantapaisesta asiasta useammalle ihmiselle tulee eri päätökset. Ja siitä ei mihinkään pääse, että asiakkaan tulee valmiiksi tietää pieninkin nippelitieto ja tietämättömyydestä rangaistaan. Miten voit yleensäkään tietää asiasta, josta sinulle ei ole annettu mitään informaatiota?! Myös työntekijöiden välillä on HUIMIA eroja niin, että en menisi sanomaan, että he toimivat tiukasti lain mukaan parastasi katsoen. Lain mukaan ehkä siinä mielessä minkä vittumaisuuden mahdollisesti kohdallesi keksivät.

19. työllistynyt Vierailija

Minun ei aina tarvinnut käydä edes paikan päällä kun olin työttömänä, riitti kun soitti määräpäivään mennessä virkailijalle tilanteestaan. Jos oli lopettanut jonkun työllisyyskurssin, niin silloin piti käydä samana päivänä tai seuraavana arkipäivänä toimistolla esittämässä todistukset & suunnitelemassa jatkosta.

20. Minulle kävi näin Vierailija

Te, jotka vaaditte huolellisuutta ja olette mahdollisesti sitä mieltä, että missään tapauksessa ei ole oikein joustaa/antaa armon käydä oikeudessa, niin miten esim. minun tapauksessani olisin voinut osata toimia toisin?

Eli koneelle oli siis merkitty, että 1.8. klo 9, mutta "asiakaskorttiini" oli merkitty vain 1.8., virkailija oli siis unohtanut merkitä ajan. Ja koska en ollut käynyt työkkärissä kuin kerran aiemmin eli silloin, kun kävin ilmoittautumassa työnhakijaksi ja silloin sain mennä "mihin aikaan vain klo 9 - 15.45. välillä", niin koska en ole selvännäkijä, en voinut tietää, että tähän alkukartoitukseen annetaan aina tietty aika. Lisäksi menin työkkäriin annettuna päivänä klo 10, alkukartoitus tehtiin ja vietiin "kirjoihin ja kansiin" ja lisäksi vielä ilmoitin, että olen jo saanut uuden työpaikan, jossa aloitan muutaman viikon kuluttua ja tämäkin tiedostoihin merkittiin.

21. ihmettelee Vierailija

No tuota tuota...tiesit siis olevasi menossa alkukartoitukseen? Johonkin tiettyyn tilaisuuteen? Luulitko, että sitä järjestetään nonstoppina tämän kyseisen päivän ajan? Jos kortistasi oli unohtunut kellonaika, sinulla olisi pitänyt olla sen verran oma-aloitteisuutta, että olisit kysynyt sen työkkäristä.

Jos saisit lääkärille ajan vaikkapa 9.8., luulisitko silloinkin, että voit mennä lääkäriasemalla mihin aikaan vain tuona tiettynä päivänä vai soittaisitko, ja kysyisit täsmällisen ajan?

22. Minulle kävi näin Vierailija

Ei, se alkukartoitus ei ollut mikään tietty tilaisuus, vaan ihan työvoimaneuvojan pakeilla käynti, jossa täytettiin lomake, että miten olen ajatellut työllistyä. Koska tämä oli toinen kerta elämässäni, kun asioin työvoimatoimistossa ja ensimmäisellä kerralla minulle sanottiin vain, että tule klo 9:n ja 15.45:n välisenä aikana, ota vuoronumero ja odota vuoroasi. Koska tiesin, että se alkukartoituspaperin täyttäminenkin oli samanlainen käynti työvoimaneuvojan luona, en osannut siihenkään tiettyä aikaa edes kaivata.

Lääkärillä olen sen sijaan käynyt useamminkin ja sinne annetaan aina aika (paitsi ensiapuun mentäessä), joten jos saisin lääkäriajan ilman aikaa, osaisin luonnollisesti sitä kelloaikaakin kaivata.

23. Oikaisu Vierailija

Ihmettelee; sulla meni nyt alkukartoitus ja alkuinfo sekaisin. Alkukartoitukseen tosiaan voi ainakin meilläpäin mennä päivän aikana milloin vain, siinä on ihan normaali jonotussysteemi.

24. omituista Vierailija

minä olen ollut työkkärin asiaakkana varmaan 10v ajan. Ikinä en ole saanut sitä kautta mitään apua. Tuntuu, että kun alussa tyrkytettiin yrittäjäkurssia, jonka koin epärealistiseksi, minut pullautettiin ulos! kunhan ilmoittauduin määräaikana.
    olen ollut mutaman kerran erilaisissa pätkätöissä, mutta itse hommaamissani.

kerran yksi työsuhde oli lopussa niin, että viimeisenä päivänä oli anopin hautajaiset. Pitkin hampain sain viimeisen päivän hautajaisia varten vapaaksi. En sitä huomannut sinä päivänä (siis perjantaina oli hautajaiset) tarkistaa, että työnantaja oli merkinnyt viimeiseksi työpäiväksi torstain. Työsopimus oli perjantaihin asti.
    Menin sitten maanantai-aamuna työkkäriin, jossa nuori virkailija tyttö sanoi, että olisi pitänyt ilmottautua perjantaina. Tulee siis yksi päivä karenssia.

Sanoin etten hyväksy sitä, työsopimukseni viimenen päivä oli perjantai. Virkalija ei antanut periksi, ja sanoin, että otapa ylempää selvää. Voin valittaa asiasta, jos ei muutu.
    parin päivän päästä tuli kirje kotiin, että työttömyys alkanut perjantaina, eli kantani hyväksyttiin.

nyt olen tukityöllisttynä. Muuta osaa työkkärillä ei ole kuin myötänyt tynanatjan hakeman palkkatuen.

kahdesta päivästä 2kk karenssi tuntuu epätodelliselta! Valita hyvä ihminen!

25. Osoittaja Vierailija

Miten sitä mitataan, että on myöhästynyt VAAN niin-ja-niin-vähän? Eli mitkä on rajat? Kuka ne rajat määrää ja kuka sitten päättää,että myöhästyminen on liikaa taikka sopivasti.Mistä sen voi kukaan tietää, että on myöhästynyt "vähän" ja ihan vaan siistä syystä, kun asiakas kertoo? Kuka ne syyt tutkii? Miten ne tutkitaan, että kaikki saa varmasti todenmukaisen tuloksen? Ei sellaisia asioita missään virastossa voi olla. Asia joko on niin taikka sitten ei ole.

Työttömyysturvalaissa on useita säännöksiä, jotka perustuu siihen, että jotakin on tapahtunut tietyn ajan kuluessa, ja aina se aikaraja vaan on justiins siinä,mihin se on lakiin kirjoitettu. Vaikka joku töihinmeno tai ilmottautumienen tapahtuu 5 kuukautta ja yhden päivän kuluttua, niin se yksi päivä määrää siihen kohtaa asiakkaalle monta kuukautta odotusaikaa. Mutta ei voi mitään, raja oli 5kk niin näin se on.

Työkkäri on valtion virasto, ja se tarkoittaa sitä, että jokaisen kansalaisen pitää saada samat säännöt huolimatta siitä, missäpäin maata ja millaisella naamataululla siellä asioi. Kaikki asiat käsitellään samalla tavalla ja kaikki saa samat säännöt. Ei voi olla niin, että joka toimistossa harkitaan vähän oman fiiliksen mukaan, ja sen mukaan sitten määrätään karenssit tai odotusajat tai muuta.

Työnhaun uusiminen on sinun intressissäsi, koska sinä sitä työttömyyskorvausta olet hakemassa. Jos kiinnostaa, niin sitten muistaa uusia, jos ei kiinnosta,niin sitten jättää uusimatta tai käy työkkärissä silloin kun sattuu muistamaan. Tällaisia asiakkaitakin on. Ei työkkäri voi tietää, miksi joku ei tule sovittuna aikana, eikä sellaista selitystä ole olemassakaan, että "noku mä unhodin". Se on sun asiasi huolehtia, että muistat uusimiset eikä siitä kyllä kenelekään muulle voi selitellä kuin itsellesi. Ihmiset menee töihin, lähtee reissuun, joutuu sairaslomalle tai lähtee mökille joka päivä, ja työnhaku jää työkkärissä uusimatta. Syitä on satoja ja jokaisella oma.

Sulle on ilmeisesti annettu aika yksilöityä työnhakusuunnitelman tekemistä varten. Sen tekeminen on pakollinen, ja paikalle tuleminen on sanktioitu, samoin tehdyn työnhakusuunnitelman noudattaminen. 2 kk karenssi määrätään, mikäli ei tule paikalle eikä ole perusteltua syytä olla tulematta. Missään tapauksessa ei voi olla perusteltu syy, että unohtaa!

Voit toki valittaa, mutta näillä tiedoilla ei näy kyllä mitään millä perusteella valitus voisi mennä läpi.
    Jos olit varattuna aikana sairaana ja sulla on siitä sairaslomalappu, niin silloin voi jättää tulematta paikalle, mutta muuten sun vaan pitää kattoa peiliin ja muistaa tärkeät asiat.

Sossu maksaa toimeentulotukea karenssin ajalta, kun muistat pitää edelleen sen työnhaun työkkärissä voimassa vaikka karenssi onkin. Joissain kaupungeissa sossu ei ala edes kattomaan papereita, ennekuin työkkäriin on ilmottauduttu ja saatu sieltä lausunto työttömyysturvasta ensin.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri