2kk:n ikäisen yöheräämiset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uninen äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

Uninen äippä

Vieras
Nyt kaivataan vinkkejä ja vertaistukea! Eli meidän kahden kuukauden ikäinen herra herää lähestulkoon joka yö parin tunnin välein syömään, viime yönä ei mennyt enää edes kahta tuntia syöttöjen välillä. Kuinka tavallista tämä on? Herääkö muidenkin kaksikuiset yhtä usein?

Meidän poika herää ilmeisesti puhtaasti nälän vuoksi, sillä tutilla hän ei rauhoitu vaan haluaa tissiä, jota sitten imee reippaasti n. 10 min. Maitoa minulta on tullut kokoajan reilusti ja poika on kasvanut hurjaa vauhtia (syntymäpaino 3330g ja kolme viikkoa sitten neuvolassa 5780g, nyt varmaan jo 6500g...) Voiko tämä vaikuttaa yöimemisen määrään, että poika siis tarvitsee vain yksinkertaisesti paljon maitoa kasvaakseen?

Päivisin syöttöväli saattaa olla neljäkin tuntia... Eli voisiko ongelma olla sittenkin sekaisin oleva päivärytmi eli yö ja päivä on menneet sekaisin (jos ne näin pienellä edes on koskaan olleetkaan omilla paikoillaan...)?

Mitä ihmettä teen? Jatkanko sitkeän sissin lailla yösyöttämistä entiseen malliin ja yritän vain kestää tämän kroonisen väsymyksen? Vai kannattaisiko kokeilla esim. korvikkeen antoa illalla, jos se pitäisi nälän poissa kauemmin? Haluaisin niin kovasti täysimettää, mutta pakko kai ideologiastaan on luopua, jos väsymys alkaa olla jatkuvasti tätä luokkaa. Mies hoitaa joskus yösyöttöjä olohuoneessa pumpatun maidon avulla, jolloin saan nukkua pitemmän pätkän. Mutta pojan syömistahdilla joutuisin pumppaamaan maitoa aikamoiset määrät joka päivä ja sekin on aika työlästä pitemmän päälle.

Eli hyvät Ellit, nyt apua kaivataan!

Semmostahan se on pienen vauvan kanssa elo. Mun kundi söi 1-2 tunnin välein koko ekat 6kk. Mä selvisin sillä, että opettelin imettämään makuultaan ja usein nukahdin kesken imetyksen. Kundi siis nukkui mun vieressä.
Meillä muuten päivälläkään ei ollut välit ikinä kolmea tuntia...

Päivällä jos vauva syö harvaan ja yöt aiot antaa korviketta, niin kohta huomaat koko imetyksen loppuneeksi.

Meillä saattaa pikkuinen heräillä välillä jopa tunnin välein. Jos ei mikään muu ole auttanut niin sitten on neiti jäänyt nukkumaan tissi suuhun koko yöksi.

Itse nälkäisyyteen tuntuu kyllä auttavan se että syöttää vauvan ihan palloksi: Ensin syöttää niin paljon kuin menee, sitten herättelee esim vaipanvaihdolla ja syöttää lisää -> Voi saada vaikka ruhtinaalliset 3-4 tunnin unet putkeen.

Ihan sama juttu meillä. Ihan vastasyntyneestä asti on nukkunut vain tissi suussa rinnalla kun muuten ei tule mistään mitään... Hermo on meinannut monesti mennä ja jaksamisen kanssa on tosi tiukkaa :( Meillä herätään siis tunnin-kahden välein edelleen. Meillä "palloksi syöttäminen" ei auta, sillä jos pikkuinen syö liikaa, alkaa paukuttelu ja mahavaivat. Helpottavaa kuulla, että on muitakin samassa veneessä... tuttavapiirissä samanikäiset vauvelit uinuu jo seitsemän tunnin yöunia, mikä vetää meikäläisen aika katkeraksi ja saa ihan tipan linssiin välissä. JAKSAMISTA!

Me ollaan myös yritetty korviketta jossain vaiheessa, mutta tyttö ei syö pullosta ja jos kerran tai kaksi ollaan saatu syömään jonkin verran, niin ei ole auttanut yöheräämisiin tuon taivaallista. Kokeile silti! Ei se imetys kyllä siihen lopu, jos annat rintaa ihan normaalisti samalla syötöllä ja korviketta vain lisänä!

Kiitoksia tähänastisista kommenteista! Helpottavaa kuulla, etten ole ainoa silmät ristissä elävä kaksikuisen äiti. ;) Musta nimittäin tuntuu kans, et monella muulla vauvat vetelee tuntikausia sikeitä pienestä pitäen ja väistämättä sitä alkaa kuvitella, et oma piltti on jotenkin poikkeava... En siis todellakaan ole missään vaiheessa ollut siinä uskossa, että pienten vauvojen kanssa voisi nukkua pitkiä ja rauhallisia yöunia,mutta en olisi uskonut, että yöt voivat olla näin rankkoja!

Tuosta viereen nukuttamisesta ja makuullaan imettämisestä, niitä olen tehnyt alusta saakka. En kuitenkaan osaa itse nukkua silloin kun poika imee. Monesti sitä vielä heräytyy sen verran syöttöhommassa, että unen päästä kiinni saaminen on vaikeaa ja saatan pyöriä kauankin, ennen kuin taas nukahdan.

Palloksi syöttämistäkin olen kokeillut eikä sillä tuntunut olevan merkittävää vaikutusta. :( Kerran poika tosin nukkui peräti 5 tuntia putkeen, kun söi illalla pullosta n. 100ml (pumpattua maitoa) ja päälle tissistä. Mutta tuokaan konsti ei toiminut enää seuraavana yönä... *huokaus*

Lisää vinkkejä kehiin ja tosiaan ihan vertaistukikin piristää vähäsen nuutunutta mieltä...

Meillä kyllä poika nukkuu ihan ok, eli herää yhden kerran yössä. Mutta 3kk iässä alkoi nukkua huonommin, kun ilmavaivat haittasivat yöunta. Aloitettiin Rela-tippojen anto ja laitettiin nukkumaan unipussiin. Ainakin toistaiseksi on taas palattu hyviin yöuniin. Tosin luulenpa, että toiset vauvat nukkuvat huonosti, vaikka tekisi mitä ja toiset taas nukkuvat yönsä hyvin. Meillä poika ei ole koskaan ollut tississä roikkuja, paremminkin niin,että väsyneenä ei huoli rintaa vaikka olisi nälkä. Olisiko tässä sitten yksi syy myös unien määrään eli tissittelijät kaipaavat myös rintaa enemmän yöllä kuin toiset....
Tsemppiä yövalvomisiin. Toivottavasti joskus helpottaa...

Alkuperäinen kirjoittaja Ap.:
Kiitoksia tähänastisista kommenteista! Helpottavaa kuulla, etten ole ainoa silmät ristissä elävä kaksikuisen äiti. ;) Musta nimittäin tuntuu kans, et monella muulla vauvat vetelee tuntikausia sikeitä pienestä pitäen ja väistämättä sitä alkaa kuvitella, et oma piltti on jotenkin poikkeava... En siis todellakaan ole missään vaiheessa ollut siinä uskossa, että pienten vauvojen kanssa voisi nukkua pitkiä ja rauhallisia yöunia,mutta en olisi uskonut, että yöt voivat olla näin rankkoja!

Tuosta viereen nukuttamisesta ja makuullaan imettämisestä, niitä olen tehnyt alusta saakka. En kuitenkaan osaa itse nukkua silloin kun poika imee. Monesti sitä vielä heräytyy sen verran syöttöhommassa, että unen päästä kiinni saaminen on vaikeaa ja saatan pyöriä kauankin, ennen kuin taas nukahdan.

Palloksi syöttämistäkin olen kokeillut eikä sillä tuntunut olevan merkittävää vaikutusta. :( Kerran poika tosin nukkui peräti 5 tuntia putkeen, kun söi illalla pullosta n. 100ml (pumpattua maitoa) ja päälle tissistä. Mutta tuokaan konsti ei toiminut enää seuraavana yönä... *huokaus*

Lisää vinkkejä kehiin ja tosiaan ihan vertaistukikin piristää vähäsen nuutunutta mieltä...

Ja vaikka välillä pullosta antaisikin, niin se ei "kadota" imetyksen hyötyä mihinkään. Itse osittaisimetin 8kk. En imettänyt öisin ollenkaan, vaikean synnytyksen ja tästä johtuneen väsymyksen vuoksi, vaan mies hoiti ensimmäisen parin kk ajan yösyötöt. Yöhoidossa vauva oli jo 5 vkon ikäisenä, jonka mahdollisti se, että osasi imeä myös pullosta. Yömaidot olivat pumpattua tavaraa 2-3kk, sittemmin korviketta. Koko yön aikana 21-08 syötiin kahdesti.
Eipä ole kyllä ollut ongelmia nukuttamisen kanssa kun ei ole tissille nukahtanut ja neiti on nukuunut aika pienestä kivuttomasti omassa sängyssä, vaikka eipä niitä aina ole tissi suussa vieressä nukutetuillakaan, kai..

Täällä taas, takana paljon paremmin nukuttu yö!

Eileniltana päätimme miehen kanssa kokeilla korvikkeen antamista ja poika söi ensin pullosta melkein 100ml ja sitten vielä tissiä päälle. Yö meni niin, että eka syöttöväli oli 4,5 tuntia ja toinen 3,5 tuntia! Eli viime yö meni kahdella syötöllä ja arvaatte varmaan, oliko oma olo melkoisen levänneempi aamulla kuin pitkään aikaan. :) Olin tosi iloinen ja suunnittelimme jo, että voisimme antaa joka ilta korviketta, jos yöunet olisivat aina noin hyvät (mikä ei tietenkään ole itsestäänselvyys, saattoihan asiaan vaikuttaa joku muukin asia.) Mutta...

...kävin tänä aamuna synnytyksen jälkitarkastuksessa ja kerroin samalla lääkärille meidän korvikekokeilusta. Hän ei ottanut asiaan sen enempää kantaa, mutta kertoi, että korvikkeen antaminen muuttaa vauvan suoliston bakteerikantaa, mikä taas vaikuttaa siihen, etteivät äidinmaidon ravintoaineet ja erityisesti rauta enää imeydy yhtä hyvin kuin ennen!!! Eli valitettavasti korvikkeen antaminen vie siis parhaimman terän äidinmaidosta.:( Eihän tuolla sinällään ole merkitystä, jos vauva kasvaa hyvin, mutta jotenkin alkoi mietityttämään... Pitäisikö sittenkin vain yrittää jaksaa imettää ja unohtaa korvikkeet kaappiin???

Niin. Mutta mikäli vauva on saanut korviketta esim laitoksella, niin bakteerikanta on muuttunut jo. Tuo mitä lääkäri sanoi, on totta, mutta yksi kerta korviketta muuttaa bakteerikannan, joten teidän kohdalla se on nyt se ja sama. Olet jo nyt tehnyt kullan arvoisen työn kun olet täysimettänyt kaksi kokonaista kuukautta, sanotaan että ensi kuukaudet ovat ne tärkeimmät lapsen puolustuskyvyn kannalta. Äidinmaidossa on paljon paljon muitakin hyödyllisiä aineita, joita on paljon jo lusikallisessa äidinmaitoa, joten osittaisimetys on myös tosi tosi hyvä juttu. Aina puhutaan täyimetyksestä tai korvikevauvoista, pitäisi puhua enemmän osittaisimetyksestä, joka on monille perheille paras vaihtoehto ja joka palvelee sekä lapsen että äidin tarpeita monissa tapauksissa parhaiten. Vaikka maitoa ei tulisi kuin pisara päivässä, niin sekin kannattaa lapselle antaa ja olla potematta huonoa omaatuntoa korvikkeesta..

Tuopa olikin pointti, mitä en olisi edes hoksannut itse ajatella... Nimittäin pojallemme annettiin sairaalassa lisämaitoa alhaisen verensokerin vuoksi (joka johtui minun verenpainelääkityksestä ja raskausmyrkytyksestä). Eli bakteerikanta tosiaan muuttui jo silloin! :/ Tuli jotenkin hölmö olo, kun tajusi tuon. Tuntuu ihan kuin olisin imettänyt "turhaan" ja ollut siinä uskossa, että vauva saa äidinmaidosta kaiken niin kuin pitääkin. Ja hölmöintä on se, että tottakai tajuan järjellä, etten todellakaan ole imettänyt turhaan eikä se tosiaankaan hukkaan mene jatkossakaan. Tuo on täysin totta, että osittaisimetyksestä puhutaan tosi vähän!! Tässäkin asiassa ollaan niin äärettömän mustavalkoisia. :/ Pitääpä alkaa googlettamaan enemmän aiheesta ja nimenomaan siitä bakteerikannan muuttumisesta...

Meillä ollaan pääsääntöisesti imetyksellä, kerran päivässä saa korviketta. Todettu parhaaksi että illalla klo 23 otetaan pullosta, sen jälkeen nukutaankin nelisen tuntia. Ja se on vaikuttanut myös siihen että yö syöttö on nopeampi, enää ei yöllä syödä 1,5 h. Vaan nyt riittää jopa puoli tuntia ja sen jälkeen taas nukutaan 4 tuntia.
Meillä ensimmäiset 9 päivää neiti oli luovutetulla äidinmaidolla sairaalassa. Kotilomille päästiin ja sairaala antoi korviketta mukaan...Eli ymmärsin että kumpaakin käytetään sairaaloissa.
Pääasiahan tässä koko asiassa kumminkin on että pieni kasvaa, oli se sitten äidinmaidolla, luovutetulla tai omalla, tai korvikkeella. Ei turhaa stressiä asiasta..

Tuokin oli hyvä kysymys, mitä sairaalassa on annettu. Jotenkin olen aina olettanut, että luovutettua maitoa annettaisiin vain keskosille, mutta ilmeisesti asia ei olekaan niin? Ja tuntuuhan se kieltämättä aika oudolta, että ne kuuluisat suoliston bakteerit pistettäisiin samantien sekaisin jo laitoksella...

Olet ihan oikeassa 2kk neiti siinä, että ei tässä varmaan kannata turhaa stressiä asiasta ottaa. Ja mukava kuulla, että teillä toimii tuo pääsääntöinen imetys (hyvä termi!) Pitää nyt miettiä, millä systeemillä me jatketaan tuon maidon suhteen. Kiva, että olette jaksaneet kommentoida ja antaneet ajattelemisen aihetta!

Mitä ihmettä??? Kertokaa lisää tuosta että jos kerran annat korviketta niin on äidinmaidosta saatava suoja sairauksia vastaan on mennyttä:/
Meillä vajaa kuukauden ikäinen vauva ja yöt on ollut ihan kamalia. Eli kun epäilin että ei saa rintamaitoa tarpeeksi niin annoin korviketta. Nyt itken täällä koska kuvittelin imettmällä suojaavani lasta ja olen nyt tuhonnut tuon kallisarvoisen konstin tietämättömyyttäni!
Miksi tuosta ei kerrota esim äitiyspakkauksen mukana tulleessa esitteessä?
Voi P#*^¤#(A!!!

Siis mie kuulin kans vasta tänään tuosta bakteerihommasta enkä löytänyt netistäkään oikein mitään järkevää tietoa. Tekis tosiaan mieli soittaa jollekin (erikois)lääkärille ja kysellä tarkemmin, koska on tuo mun mielestä aika olennainen asia kuitenkin. Ja tieto olis voitu todella painaa vaikka äitiyspakkauksen vihkoseen. Voihan olla, et kyse on hyvin pienimuotoisesta bakteerikannan muutoksesta, joka vaikuttaa vain vähän niiden ravintoaineiden imeytymiseen. Toivottavasti näin on, sillä kyllä mustakin tuntuu pahalta, et tietämättömyyttään on ikään kuin vetänyt mattoa alta imetyksen eduilta...

Jos joku tietää hyviä linkkejä tai muita lähdeteoksia aiheeseen liittyen, niin kertokaa ihmeessä! Pitäisköhän aiheesta avata ihan uusi ketju, kun kaikki ei varmaan tätä ketjua lue... ;)

Minusta tuo kuulostaa hassulta, että yhdestä korvikekerrasta menisi bakteerikanta (lopullisesti) niin sekaisin, että äidinmaidosta ei enää imeytyisi kaikkea. Luulisi, että sairaalassa infottaisiin asiasta. Meillä vauva sai korviketta sairaalassa; oli yliaikainen, isokokoinen ja hurjan nälkäinen. Jospa lääkäri on tarkoittanut jatkuvasti käytettynä...

Poikamme herää myös 2 tunnin välein syömään, aamuyöllä jopa tunnin välein. Yleensä nukkuu yhden kolmen tunnin pätkän jossakin välissä. Meillä ei korvikkeen antaminen ole vaikuttanut unien pituuteen. Voi olla, että tästä ei pidemmän päälle ole apua teillekään. Poika on kerran tai kahdesti pärjännyt kahdella yösyötöllä (rintamaidolla), mutta valitettavasti tästä ei tullut tapaa ja jo seuraavana yönä palattiin normaalin rytmiin. En halua lannistaa, vain kertoa kokemukseni, että alkuaikoina korvikkeella tuntui olevan vaikutusta mutta ei enää myöhemmin. Korviketta on annettu illalla joitakin kertoja.

Olenkin suunnitellut vellin aloittamista, josko sillä saisi pidemmän unijakson kun ensin tottuu velliin (aluksi siis annetaan pikkuhiljaa päiväsaikaan). Kun kysyin tätä 3 kk neuvolassa, niin ei suositella, koska vellit on tehty lehmänmaitoon ja äidinmaito on parasta lapselle. Eli kovasti neuvolassa täysimetystä suositellaan.

Pystytkö pumppaamaan pulloon yhden syöttökerran; näin saisit yhden pidemmän unijakson jos miehesi ottaisi ensimmäisen syötön? Voitko jatkaa unia päivällä? Meillä poika nukkuu aamupäivällä pitkään parvekkeella, myös minä nukun silloin. Siivoan kun jaksan, olen pitänyt omaa jaksamistani tärkeämpänä kuin että koti olisi jatkuvasti kuin sisustuslehdestä. Nukutko kun vauva nukkuu, etkä siivoa tms?

Jaksamista, eiköhän ne yöunet vielä pitene niin teillä kuin meilläkin!

Löytyisikö täältä tietoa? Ihan heti en vastausta löytänyt, mutta ainakin siellä oli maininta, että kasvissoseetkin on parempia vatsalle kuin lehmänmaito. Sivuilla on myös imetyksentuki -puhelinnumero, josta voi kysellä.

Kiitos taas uudesta näkökannasta asiaan, väsynyt äiti! Tuo kävi mullakin mielessä, et korvikkeen antaminen ei välttämättä kuitenkaan ratkaise ongelmaa kuin ehkä hetkellisesti. Hyvä, että otit tämänkin esille!

Sitten tuosta pumppaamisesta. Mulla tosiaan maitoa tulee vähän liiankin kanssa ja olen koettanut olla varovainen pumppaamisen suhteen, etten aivan villitse maidontuotantoa. ;) Mutta se siis onnistuu ja itseasiassa yhdessä vaiheessa teimmekin niin, että mies hoiti sen ensimmäisen syötön pullosta. Ongelmaksi tuli se, että heräsin aina kun syöttö alkoi ja nukahdin vasta, kun mies palasi sänkyyn ja vauva oli nukahtanut uudelleen. Eli käytännössä valvoin siis ihan saman ajan kuin olisin valvonut imettäessä. Päivällä nukkumisessa on taas monta ongelmaa. Ensinnäkin poikamme ei oikein nuku muualla kuin kantoliinassa tai liikkuvissa vaunuissa päivisin. En tiedä, voiko hänet "opettaa" nukkumaan muualla, toisiaan se onnistuu ja useimmiten ei. Toinen ongelma on, että en vain saa unta päivällä! Moni kaverini on sanonut samaa ja heillä on siis myös pieniä tai vähän vanhempia vauvoja. En tiedä, johtuuko hormoneista vai yliväsymyksestä vai mistä, mutta uni ei kertakaikkiaan tule päivällä, vaikka ennen vauvaa osasinkin nukkua päiväunia. Kolmas ongelma on se, että vauvaamme ei oikein voi nukuttaa ulkona muualla kuin parvekkeella (asumme siis kerrostalossa). Ja parvekenukuttaminen tyssää siihen, että naapuri käy tunnin välein tupakalla viereisellä parvekkeella, jolloin meidän parvekkeelle leviää tosi paha tupakan savu ja haju enkä haluaisi vauvamme nukkuvan moisessa käryssä. :( Eli monta ongelmaa liittyy tähän asiaan... Yleensä vauvan nukkuessa surffailen netissä, niin kuin nytkin. ;) Siivoamisen suhteen olen yrittänyt löysätä, teen sen mitä jaksan ja pystyn. Ja onneksi mies on ottanut sen puolen aikalailla vastuulleen. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Myös väsynyt äiti vielä:
Löytyisikö täältä tietoa? Ihan heti en vastausta löytänyt, mutta ainakin siellä oli maininta, että kasvissoseetkin on parempia vatsalle kuin lehmänmaito. Sivuilla on myös imetyksentuki -puhelinnumero, josta voi kysellä.

Ja linkki jäi kun vauva kutsui...

http://www.imetystukilista.net/faq/faq.php

No sitten sun tilanne kuulostaa hankalalta! :( Meillä pelastus on ollut, että olen nyt oppinut nukkumaan päikkärit aamulla. Olen aina ollut huono nukkumaan päikkäreitä, mutta nyt kun olen tarpeeksi väsynyt saan 9:ltä nukuttua, kun poika käy ekoille unilleen (herää klo 7, jaksaa valvoa max 2 h). Esim. iltapäivällä en saa enää nukuttua. Aamulla pidän makuuhuoneen hämäränä ja vedän peiton korviin heti kun poika nukahtaa partsille. Parhaimmillaan olen saanut 2 h lisää unta. Sitten kun pojan päikkärit menevät pilalle kuten nyt (yleensä olen pukenut liikaa päälle) kunnon väsymys pääsee päälle.

Vielä tuli mieleen, että onko huoneessa, jossa vauva nukkuu, sopiva lämpötila? Entä onko vauvalla sopivasti päällä? Ei liian kuuma eikä kylmä? Kun olimme yökylässä, niin poika nukkui 4 h putkeen; ilmeisesti siellä oli viileämpää kuin meillä. Nyt mietin, kuinka viilentäisin meidän huonetta, lämpöpatterit ovat jo viileällä.

No voi taas hyvänen aika sentään! 2 kk vauvan pitäisi nukkua läpi yön heräämättä ja syömättä! Ajatelkaa ensin ja hankkikaa vasta sitten lapsia. Sellaista se on vauvaelämä! Ei tuon ikäisen vauvan vielä tarvitse jaksaakaan olla unessa paria tuntia enempää. Hän ei erota yötä päivästä!

Alkuperäinen kirjoittaja Juupa juu:
No voi taas hyvänen aika sentään! 2 kk vauvan pitäisi nukkua läpi yön heräämättä ja syömättä! Ajatelkaa ensin ja hankkikaa vasta sitten lapsia. Sellaista se on vauvaelämä! Ei tuon ikäisen vauvan vielä tarvitse jaksaakaan olla unessa paria tuntia enempää. Hän ei erota yötä päivästä!

Tiedoksesi, että on vauvoja jotka nukkuvat 5-9 tuntia putkeen. Näitä on omassa lähipiirissäni useita, enemmän kuin jatkuvasti heräileviä, ja ap:llä on ilmeisesti myös kokemusta tästä. Tässä toivotaan edes yhtä pidempää nukkumisjaksoa, ja ehkä vinkkejä ym. hyvin nukkuvien vauvojen vanhemmilta.

Alkuperäinen kirjoittaja TYPERYS#:
Mitä ihmettä??? Kertokaa lisää tuosta että jos kerran annat korviketta niin on äidinmaidosta saatava suoja sairauksia vastaan on mennyttä:/
Meillä vajaa kuukauden ikäinen vauva ja yöt on ollut ihan kamalia. Eli kun epäilin että ei saa rintamaitoa tarpeeksi niin annoin korviketta. Nyt itken täällä koska kuvittelin imettmällä suojaavani lasta ja olen nyt tuhonnut tuon kallisarvoisen konstin tietämättömyyttäni!
Miksi tuosta ei kerrota esim äitiyspakkauksen mukana tulleessa esitteessä?
Voi P#*^¤#(A!!!

Ei noin ole kukaan sanonut. Vasta-aineita vauva saa ihan yhtälailla äidinmaidosta, vaikka olisi korviketta saanutkin ja siksi sanotaankin, että vaikka maitoa tulisi vain pisara, niin sekin kannattaa lapselle antaa, sillä jo teelusikallisessa on paljon tärkeitä vasta-aineita.
Korviketta annettaessa bakteerikanta/ suolinukka vauvan suolessa muuttuu, eli jotkut ravintoaineet esim. rauta ei imeydy enää niin hyvin kuin ennen. Tästä syystä imetetyt vauvat usein ensimmäiset 10kk isompia ja pullukampia, kuin korvikelapset. Voi olla mahdollista että vauvana korvikkeella ruokitulle, lapselle puhkeaa helpommin laktoosiintoleranssi tai keliakia. (joku tutkimus osoitti, en muista mikä, että laktoosi-intoleranssia ja keliakiaa esiintyy vain ihmisillä , jotka on vauvan ruokittu korvikkeella.)

Yhteistyössä