2kk:n ikäisen yöheräämiset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uninen äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Täällä jälleen silmät ristissä. Viime yönä poika heräili jo tunnin välein... Emme siis antaneet enää korviketta, kun jotenkin tuntuu että ajatukset on sen suhteen ihan sekaisin. Ja pää on muutenkin ihan sekaisin moisen yön jäljiltä. :/

Juupa juulle kiitokset, juuri tuollaista tukea olenkin kaivannut! Ihmettelinkin jo, missä kaltaisesi viipyvät tästä ketjusta...

Tuota lämpötilajuttua olen miettinyt, kun itselläni on aika tukala nukkua tässä meidän makkarissa. Patterit ovat kiinni ja tuuleteltukin on mutta silti lämpötila tuntuu nousevan liian korkeaksi. Tätä se kerrostaloasuminen taitaa olla, ei ole hyvä lämpötila koskaan eikä parvekkeellakaan pysty vauvaa nukuttamaan... :( Pitääpä koettaa nukuttaa poikaa vaikkapa lyhythihaisessa bodyssa, jos se olisi viileämpi ja antaisi edes hieman paremmat unet. Kaikkea kannattaa kokeilla... :) Kiitti jälleen uudesta vinkistä!

Ja tuo miehen hoitama yösyöttöruljanssi taidetaan toteuttaa pikimmiten. :) Jo 5 tai 6 tunnin yhtäjaksoinen uni auttaa kummasti ja aamuyöstä voisi taas ottaa pojan viereen tissille, etteivät ne aivan räjähdä...

Ap, itselläni on viisi lasta joita olen imettänyt 1-4 kk:tta ja siirtynyt sitten joko osaimetykseen tai kokonaan korvikemaitoon... vanhin lapsistani on kohta 18v ja nuorin vajaa 2v, eikä heistä yhdelläkään ole allergioita, keliakiaa tms.
Älä turhaan syyllistä itseäsi mikäli korviketta annatkin vauvallesi öisin:)

tuohon edelliseen vastaukseen liittyen...
meillä on kolme lasta ja nuorin on aivan vauva. miten te muut joilla on enemmän lapsia ollette ehtineet imettää vauvanne rauhassa? kun imetin toista lasta niin eskoisen kanssa ei ollut ongelmia, lueskeltiin kirjaa tai vastaavaa siinä samassa mutta nyt kun isompia lapsia on kaksi ja he keksivät mitä milloinkin kun mä imetän nuorimmaista. monesti olen jo ajatellut että mä selviäisin huomattavasti nopeammin pulloruokinnalla mutta en siihen ole vielä lähtenyt. muutaman kerran on kylläkin korviketta saanut kun mies on ollut vauvan kanssa.
vinkkejä otetaan ilolla vastaan =)

On kyllä varsin kärkevästi sanottu, jos annetaan ymmärtää, että vastikemaito tuhoaa jotenkin äidinmaidon "tehon". Ja jopa kerrasta! Etsikää edes luotettava lähde, missä tämä tutkimustulos on julkaistu! Mitenkähän sitten "tekijät", jotka lapsi lipoo esim. omista sormistaan? Samaan suoleenhan nekin menevät ja yhtälailla vaikuttavat bakteerikantaan.

On totta, että ainakin joissain synnytyssairaaloissa annetaan ei-keskosillekin alkuun luovutettua äidinmaitoa, mutta se kuinka paljon ja kuinka kauan, riippuu paikasta. Jos aletaan saivartelemaan niin onko tuo luovutettu maito, joka vauvan suolen ensimmäisenä kohtaa, sitten sama asia kuin oman äidin maito? Ettei silläkin olisi jotain "haittavaikutuksia".

Jokainen tietysti tahtoo lapselleen parasta, mutta oletteko kysyneet, onko oma äitinne täysimettänyt teitä puoli vuotta? Vai oletteko saaneet ehkä jopa nykyisiä valmisteita yksipuolisempia korvikkeita tai vastikkeita? Realismin nimissä kannattaa myös miettiä, mistä kaikista nykyisistä vaivoistanne olette katkeria sen vuoksi, ettei teitä mahdollisesti ole täysimetetty.

Ja sitten vielä ihmetyttää, että minne on jäänyt taas kokonaiskuva asioista. Miksi ollaan huolissaan vain suolistosta, vaikka esim. riittävä uni on ehdottoman tärkeää mm. lapsen aivojen kehityksen kannalta. Ja entä kun lapsi aistii vanhempien olotilan? Jos nämä ovat jatkuvasti väsyneitä ja stressaantuneita niin millaiset psyykkiset traumat se voikaan jättää..?

"tuohon edelliseen vastaukseen liittyen...
meillä on kolme lasta ja nuorin on aivan vauva. miten te muut joilla on enemmän lapsia ollette ehtineet imettää vauvanne rauhassa? kun imetin toista lasta niin eskoisen kanssa ei ollut ongelmia, lueskeltiin kirjaa tai vastaavaa siinä samassa mutta nyt kun isompia lapsia on kaksi ja he keksivät mitä milloinkin kun mä imetän nuorimmaista. monesti olen jo ajatellut että mä selviäisin huomattavasti nopeammin pulloruokinnalla mutta en siihen ole vielä lähtenyt. muutaman kerran on kylläkin korviketta saanut kun mies on ollut vauvan kanssa.
vinkkejä otetaan ilolla vastaan =)"

Silloin, kun nuo vanhimmaiset lapset olivat kaikki pieniä, kuopusta imetin vaikka aamupalapöydässä tai leikkihuoneen tuolissa vanhimpien leikkiessä jne...
Kuopuksen kanssa nautin taas niistä rauhallisista kahdenkeskisistä imetystuokioista:)

Jokainen tietysti tahtoo lapselleen parasta, mutta oletteko kysyneet, onko oma äitinne täysimettänyt teitä puoli vuotta? Vai oletteko saaneet ehkä jopa nykyisiä valmisteita yksipuolisempia korvikkeita tai vastikkeita? Realismin nimissä kannattaa myös miettiä, mistä kaikista nykyisistä vaivoistanne olette katkeria sen vuoksi, ettei teitä mahdollisesti ole täysimetetty.

Ja sitten vielä ihmetyttää, että minne on jäänyt taas kokonaiskuva asioista. Miksi ollaan huolissaan vain suolistosta, vaikka esim. riittävä uni on ehdottoman tärkeää mm. lapsen aivojen kehityksen kannalta. Ja entä kun lapsi aistii vanhempien olotilan? Jos nämä ovat jatkuvasti väsyneitä ja stressaantuneita niin millaiset psyykkiset traumat se voikaan jättää..?[/quote]

Kiitos tästä kommentista. Sen jälkeen kun isä otti osan yövuoroista ja syötti lapselle korviketta, sain itse nukkua pitempään. Elämä vauvan kanssa alkoi olla ihanaa, kun en ollut niin poikki. Syyllisyys kalvoi tietenkin korvikkeen annosta ja sen hyväksymiseen meni oma aikansa, mutta nyt käsitän, että turha oli sillä itseään piinata. Lapsen etu on hyvinvoiva äiti.

Sain ensimmäisen lapseni jo 16 vuotiaana(nyt olen 20) huolimattomuuden seurauksena. Silloin poikani heräili n. 2 tunnin välein syömään, n. 6kk ajan. Ihan normaalia se mielestäni on, toivottavasti jaksat! Alku oli vaikeaa,mutta kyllä se siitä. Ja sitten 6kk jälkeen, aloimme öisin soittaa radiota/musiikkia hiljaa iltaisin/öisin, se rauhoitti poikamme täysin.

Meillä on esikoinen 2 v ja joulukuussa syntyi tuplat. Esikoinen nukkuu meidän välissä ja vauvat omassa (yhteisessä) sängyssä. Noi unet oli alkuun tosi katkonaisia ja heräämisä vähintään joka tunti. Sitten otin kaikki keinot käyttöön ja nakkasin molemmat kapaloihin ja voi autuutta pojat alkoivat nukkua puoli kymmenen ja seitsemän välin yhdellä syötöllä.

Päivisin ollaan rinnalla ja yöllä saavat purkista, kun en jaksa imettää. Tosin tuo purkin antaminen on mulle kova paikka, mutta jaksaminen on yhtä tärkeää.

Täällä on ainakin yksi vauvana täysimetetty nykyinen äiti, jolla on laktoosi-intoleranssi, allergioita ja autoimmuuni kilpirauhassairaus. Lapsena sairastin myös useita korvatulehduksia. Että ainakaan niin ei voi olla, että vain korviketta saanut voisi näihin sairastua. Tai sitten olen lääketieteellinen ihme.

Hauskaa, että "kauan sitten" kirjoittamani keskustelu on taas noussut ykkössivulle. :)

Meillä poika on nyt 5kk ja yöt on edelleen hieman rikkonaisia. Poika syö 2-5 tunnin välein eli sikäli tilanne on kuitenkin parempi kuin silloin 3kk sitten. :) Täysimetyksellä mennään edelleen, en siis antanut sitä korviketta loppujen lopuksi kuin sen yhden kerran. Välillä yöt on olleet parempia ja välillä huonompia ja sen olen oppinut, että niin se vain on vauvaperheessä. En siis enää yritä ihmetemppuja, vaan koetan vaan ajatella, että kyllä tuo poju joskus nukkuu yönsä hyvin... Ehkä viimeistään kouluiässä? ;)

Pieni toive tietenkin elää, että jospa se iltapuuro auttaisi yöuniin sitten kun aloitamme kiinteät. Mutta sen näkee sitten. Ja toisaalta eiköhän hampaiden tulo ja liikkeelle lähteminen yms. pidä poikaa jatkossakin hereillä... Sitä odotellessa pitää nyt nauttia niistä öistä, mitkä menee paremmin. :)

eihän se niin olekkaan että KAIKKI rintalapset ovat terveitä, vaan suurin osa... Perintötekijät vaikutta, jotkut sairaudet on ns. perittyjä. kilpparisairaudet on usein perinnöllisiä varsinkin naisilla. Samaten allergiat

Käly imetti pitkään lastaan ja silti mukulalla paha astma, on atoopikko ja allerginen- niinkuin äitinsäkin...

Mutta esim toi laktoosi intoleranssi on ihan vaan sitä että elimistö ei pysty käsittelemään sitä laktoosia. Siihen ei kyllä vaikuta pätkääkään onko imetetty vai ei.
Jossain oli muuten hauskasti kirjotettu että kuinka moni muu nisäkäslaji käyttää emon vierotuksen jälkeen maitoa? ei siis mikään muu kuin ihminen

Ap: niin se menee, että aika opettaa =)
Kiva, että asennoidut noin positiivisesti, vaikka onkin yöheräilyjä. Jotkut ei totu niihin millään.
Meilläkin poika on ollut aina "huono" nukkuja ja täydet yöunet ovat vain satunnaista herkkua. Edelleen, vaikka poika on jo pian 2½ vuotta!
Onneksi sellaiset 1 - 2 heräämisen yöt (ja väliin jopa illasta aamuun nukutut yöt) auttavat jaksamaan =)

ompa mukavaa lukea ettei oma vauva ole nukkumisen suhteen mitenkään kummallinen. 2h välein menee yöt ja ikää 2kk. joskus saattaa mennä neljäkin tuntia. murehdin sitä, saako vauva tarpeeksi pitkää yhtenäistä unta ollenkaan. yritän luoda rytmiä pikkuhiljaa päivään ja täyttää hereilläolohetkiä leikillä sen minkä vauva jaksaa seurustella, ja syöttää yllinkyllin. ehkä se tästä. jännä homma tuo korvikkeen anto -syyllisyys, sama on itselläkin. monissa muissa maissa se on ihan normaalia, täällä suomessa tuntuu tuo täysimetys olevan ainoa oikea tapa.

Meillä poika nyt vähän yli 2kk ja päivisin syö n. neljän tunnin välein, mutta sitte ku on iltapäivällä/illalla syötetty niin nukkuu monen tunnin unet ja herää kerran yössä syömään. Poika täysin korvikkeella ruokittu sairaalasta lähtien. Syntymä paino oli 2790g ja 2kk neuvolassa 5710g.

Meillä toimi osittaisimetys. Ennen vauvan nukkumaan menoa imetin vauvan ja annoimme vielä korviketta päälle. Yön ensimmäisen syötön mies hoiti pumpatulla maidolla ja minä imetin seuraavan syötön. Menin hyvissä ajoin nukkumaan ja sain nukkua 6 h putkeen miehen avustuksella. Päivällä pelkästään imetin.

Jos vanhemmat voivat hyvin, vauvakin voi hyvin!

Yhteistyössä