2v haluaa olla vaan vauva, syötetään, hoitopöydälle vaipan vaihto ja tutti suussa nukkumaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Apua"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"Apua"

Vieras
onko muita joiden 2veet haluaa olla vauvoja.

meidän haluaa että syötetään. täytti juuri 2 ja ei siis suostu itse syömään lusikalla/haarukalla. osaa kyllä, koska olen nähnyt että laittanut joskus muutamia lusikoita suuhun. ei edes nykyisin viitsi yrittää vaan työntää heti lautasen ja lusikan äidille ja isälle.

toinen juttu on se että ei suostu menemään potalle, ei millään. vääntää itsensä niin kaarelle ja itkee että en saa häntä potalle. mitkään uhkailut, lahjomiset jne ei auta.
haluaa tehdä tarpeensa vaippaan ja sitten hoitopöydälle, joka lattialla makoilemaan ja vaipanvaihtoon. tuntuu oikein nauttivan tästä että saa kaiken huomion tilanteessa.

eikä suostu nukkumaan ilman tuttia, huutaa niin kauan että lähes oksentaa jos se otetaan pois..

apua mitä tehdään! pitääkö jättää nälkää näkemään ennen kuin suostuu ite syömään? ja annetaanko vaan huutaa ja tutti pois ja hoitotaso roskiin ja lapsi pakotettava potalle tai seisten vaipan vaihtoon, tähän ei ole nyt siis suostunut.

ainut lapsi kyseessä, esikoinen ja vieläpä kotihoidossa...tuntuu että muilla tutuilla lapset ei ole halunneet jäädä näin vauvoilemaan...ja muuten fiksu 2v. osaa pukea ja puhuakin jo aika hyvin.

Joo no potalle ei kannata pakottaa, mutta hoitotason voi myydä pois ja sitä lasta voi olla syöttämättäkin jos kerran motoriikka riittää jo itse syömiseen. Tutinkin voi ottaa pois vaan. Jonkinlainen päivähoitokin vois olla hyvää niin sais olla muiden samanikäisten seurassa?

• Tykkää
Reactions: Jennan unelma
Voisin mä vähän lällytellä, mutta tuttia en antais (joo, lapset osaa tarkoituksella itkeä itsensä oksennuksen partaalle, omaa tahtoa testataan kovilla panoksilla). Hoitotason olisin varmaan jo vienyt varastoon, potalle en pakottaisi. Jos ei käy potalla niin sit ei käy. Itse syömistä kyllä vaatisin myös ainakin osittain, jos ei syö niin sit ei syö.

Tuo vaihe voi kuulua ikään, mutta liiaksi ei pidä antaa mielestäni periksi koska tuo liittynee myös uhmaan ja testailuun mitä kaikkea saa vanhemmat tekemään kun kiukettelee.

• Tykkää
Reactions: waninka
Mun 2-vuotias vasta opettelee pukemaan itse. Mutta syö itse, haarukalla. Potalla istuu jos istun itse pytyllä, ei ole tehnyt tarpeitaan vielä pottaan. Tyttö vie oman vaippansa yleensä roskiin ja tuo kuivan tilalle kun haluaa vaihdon. Tutista vieroitettiin 1-vuotiaana. Omani on myös esikoinen ja kotihoidossa, mutta on vaan innokkaampi tekemään kaikkea itse, kuten laittamaan tiskejä koneeseen tai siivoamaan lelujaan. Lapsia on erilaisia.

Meidän esikoisella on ollut aina kova kiire isokisi. 9kk:n haluaisin tietty pitää vielä vauvana, ja otetaankin nyt vielä kuukauden ajan kaikki ilo irti siitä, että se on meidän pieni vauva :D Juodaan pullosta maitoa ja nukahdetaan syliin.
Aika ihanaa :heart:
Tosin 2-vuotiaalle voi selittää, miksei anneta tuttia tai vaippaa vaihdeta hoitotasolla. Ja kyllä se lapsi itse syö jossain vaiheessa, jos joku ei syötä, ei se ruokalautasen ääreen nälkään kuole. Potalle ei kyllä voi pakolla laittaa.

Syöttekö itse lapsen kanssa samaan aikaan? Siis että näkeekö lapsi että aikuiset tai muut lapset syövät itse? Jos näin on ja tuntuu että motoriikka riittää syömiseen niin lakkaisin vaan syöttämästä (ja juottamasta).

Potalle ei saa pakottaa, laita vaan vaippa ja unohda koko homma, kyllä se siitä vielä. 2v on vielä aika pieni ollakseen kuiva ja se on kovin yksilöllistä, ei voi verrata muihin samanikäisiin.

Sylittele paljon, anna paljon kehuja ja huomiota "isojen" jutuista.

Tutin ottaisin vaan pois.

Mutta ei näitä kaikkia muutoksia siis missään nimessä kerralla! Yksi kerrallaan. Itse aloittaisin tutista, koska se varmaan vaikuttaa yöuniin.

syödään lapsen kanssa samaan aikaan, joten näkee muiden syömistä.
kuitenkaan omasta syömisestä ei meinaa tulla mitään kun lapsi pyytää syöttämään. ei anna vanhemmpien oikein syödä kunnolla. tai alkaa kiukuttelemaan, kaataa maidot pöydälle ja heittelee ruokaa jos ei saa huomiota/syötetä.

Kai sen kanssa voi neuvotella siitä tutista, sanot että viedään se oravavauvoille. Tai sitte vaan leikkaat kaikista tuteista terät poikki ja sanotettä ne on ny menny rikki, voihan sen antaa silti turvaksi sänkyyn.

Meillä kaksvuotias lakkas syömästä koska samaan aikaan vauvaa alettiin syöttämään, tuolloin tehtiin niin että laps kyllä syötettiin, mutta vasta sitten kun olin ensin itse syönyt, sillä aikaa laps istu lautanen edessään, enkää kiinnittänyt lapsen touhuihin juuri mitään huomiota.

Pukemista ja riisumista vasta tuossa iässä harjoitellaan. Meillä riisuminen on ollut helpointa silloin kun siitä seuraa kotain kivaa, esim pääsee kylpyyn kunhan on riisumut. Sitten kun osaa riisua niin voip harjoitella pukemista pikkuhiljaa.

Potan heittäisin vähäks aikaa kaapin perälle, sitä ei voi pakolla opettaa.

Hoitopöydän laittaisin kokonaan pois, koittaisin saada lapsen ite ottamaan vaipan pois, viemään roskiin, hakemaan uuden ja pikkuhilja myös pukemaan sen.

Meillä on erittäin näppärä pariviikkoa siitten 2v täyttänyt tyttö. Osaa pukea, syö taitavasti lusikalla ja haarukalla, käy pöntöllä, puhuu tosi selkeitä pitkiä lauseita (vain R puuttuu). Tyttö on neljästä lapsesta nuorin.

Meillä on nyt viime aikoina tullut tämä vauvailu kehiin. Meille syntyy ensi kuussa vauva, joten ollaan puhuttu vauvasta paljon. Meillä kaks vuotias nyt sitten leikkii koko ajan vauvaa; konttailee, ynisee, muka itkee, nuhraa sylissä... Hivenen rasittavaa, joo. Isosiskot onneks mielellään leikkii tytön kans tätä vauvaleikkiä, pukkaavat nukenrattaissa yms..

Annan tytön leikkiä vauvaa, mutta en kannusta taantumaan. Eli en suostuisi syöttämään lasta kun kerran sen itse hienosti osaa. Enkä lähtisi enää vaipparumpaan. Ei se mielestäni hyödytä ketään. Aika äkkiä (muutamien oksennus-itku-potkuraivareiden jälkeen) lapsi huomaa ettei vanhemmat lähde leikkiin mukaan.

Mutta niin tai näin, tämä vaihe menee varmasti ohi :)

kuitenkaan omasta syömisestä ei meinaa tulla mitään kun lapsi pyytää syöttämään. ei anna vanhemmpien oikein syödä kunnolla. tai alkaa kiukuttelemaan, kaataa maidot pöydälle ja heittelee ruokaa jos ei saa huomiota/syötetä.

Kaksvuotias voin jo opetellabpöytätapoja, ota siis ruoka ja maito pois jos alkaa sotkea, saa sitten odottaa ilman lautasta kunnes muut ovat syöneet. Kiukutteluun ei kannata kiinnittää huomiota. Voit toki myös poistaa pöydästä, joillekin lapsille se vaan ei tunnu olevan mikään rangaistus kun jatkavat vaan tyytyväisenä leikejään.

Teidän kannattaisi varmaan kutsua muita lapsiperheitä teille syömään jne jotta laps näkis mallia miten käyttäydytään.

Täytyy vaan oppia jättämään se jankuttaminen ja kitinä huomiotta, sen jälkeen siis kun olet kertaalleen sanonut miksi just nyt ei tapahdu niinkuin lapsi haluaa. Nyt lapsesi on tainnut oppia että kiukkuamalla saa tahtonsa läpi ja käyttää tätä keinoa asiassa kuin asiassa.

Sit pois pöydästä vaan jos ei usko kieltoja. Syötte vaikka vuorotellen vanhemmat jos ei muuten onnistu, mutta älä tuossa tilanteessa ainakaan periksi anna.

jos lapsi nauttii leikkiä vauvaa, niin leikkikää vauvaa välillä oikein olan takaa, ja sitten teet vähitellen selväksi että muulloin et leikkin lähde mukaan. hyviä neuvoja oli kaikilla.

Oletteko kokeilleet jäähyjä? Kuulostatte nimittäin ihan samanlaiselta, kuin se yks olisko ollut britti perhe, jossa 2-vuotias temppuilee ruokapöydässä - heittää lautaset maahan ja kaataa maidon etc. Vanhemmat vain siivosivat jäljet, mutta eivät kurittaneet, joten niinpä tämä taapero vain jatkoi samaa rataa jokaikinen kerta... Kunnes tuli se ihana brittiläinen arvostettu lastenhoitaja (Supernanny), joka sanoi suoraan asiat eli jos lapsi temppuilee ruokapöydässä - heti jäähylle. 1min per ikävuosi eli 2-vuotias on 2min. :) Mutta ennen kuin itse alkaa noita tekemään, kannattaa katsoa tarkat ohjeet siitä ohjelmasta, miten se tehdään. Jos sen tekee väärin, silloin ei jäähytkään auta. On oikea ja väärä tapa antaa myös jäähyjä.

nuorin 1v11kk. Riisuu itse ja pukeekin jo kohtalaisesti. Vuoteen ei ole saanut syöttää. Vaipan vaihdan milloin missäkin. Tutti suussa menee nukkumaan ja saa mennäkin:)

Alkuperäinen kirjoittaja täällä;26628335:
nuorin 1v11kk. Riisuu itse ja pukeekin jo kohtalaisesti. Vuoteen ei ole saanut syöttää. Vaipan vaihdan milloin missäkin. Tutti suussa menee nukkumaan ja saa mennäkin:)

Niin ja jos heittelis ruokaa tai kaatelis maidon, niin poistetaan pöydästä kuten isommatkin. Kyse ei ole vauvasta, vaan uhmaikäisen kiukuttelusta.

*meidän haluaa että syötetään. täytti juuri 2 ja ei siis suostu itse syömään lusikalla/haarukalla. osaa kyllä, koska olen nähnyt että laittanut joskus muutamia lusikoita suuhun. ei edes nykyisin viitsi yrittää vaan työntää heti lautasen ja lusikan äidille ja isälle*

Syötä. Hienomotoriikka ei vielä ole kehittynyt välttämättä niin paljon, että lapsi jaksaisi kovin kauaa väsymättä keskittyä itse syömiseen. Anna lapselle aina oma lusikka ja itsellesi toinen, ja syötä. Kyllä lapsi jossain vaiheessa kiinnostuu laittamaan ruokaa itse suuhunsa. Kun näin tapahtuu, kehu paljon! Tai sitten voitte kehittää leikin asiasta, lennätä vaikka lentokone suuhun ja kysy osaako lapsi itse tehdä lentokoneen. Kehu.

*toinen juttu on se että ei suostu menemään potalle, ei millään. vääntää itsensä niin kaarelle ja itkee että en saa häntä potalle. mitkään uhkailut, lahjomiset jne ei auta. haluaa tehdä tarpeensa vaippaan ja sitten hoitopöydälle, joka lattialla makoilemaan ja vaipanvaihtoon. tuntuu oikein nauttivan tästä että saa kaiken huomion tilanteessa.*

Useimmilla lapsilla pidätyskyky kehittyy vasta 2-vuotiaana (yksilöllistä). Toisin sanoen, pissa tulee siihen asti juuri silloin kun on tullakseen. Joitain lapsia myös ahdistaa pissan tuleminen pottaan, sehän on aivan uusi juttu ja joillain vaatii sopeutumista. Et laittanut lapsen tarkkaa ikää, mutta lapsi ei välttämättä ole valmis pottailemaan vielä. Unohda potta kuukaudeksi/pariksi, ja koita syksymmällä uudestaan. Tehkää pottailusta mieleinen asia, esim. kirjoja mukaan, kehuja aina kun lapsi haluaa istua siinä jne. ja kun lapsi joskus pissaa sinne, niin kehu! Ja mitä väliä sen on jos vaihdat vaipan hoitopöydällä, jos kerran lapsi nauttii siitä niin anna nauttia ja annan huomiota siinä samalla.

*eikä suostu nukkumaan ilman tuttia, huutaa niin kauan että lähes oksentaa jos se otetaan pois..*

Jos ei ole pakottavaa tarvetta ottaa tuttia pois juuri nyt, niin anna olla kuukausi ja koita uudestaan. Jos hysteerisyys jatkuu, odota taas kuukausi ja koita uudestaan jne. Tutti on lapselle tärkeä siirtymäobjekti, ja hysteerisesti huutaminen kertoo että hän tarvii sitä nyt vielä kovasti.

*apua mitä tehdään! pitääkö jättää nälkää näkemään ennen kuin suostuu ite syömään? ja annetaanko vaan huutaa ja tutti pois ja hoitotaso roskiin ja lapsi pakotettava potalle tai seisten vaipan vaihtoon, tähän ei ole nyt siis suostunut.*

Öh, miksi hyvänen aika? Hän on siis 2-vuotias (tarkkaa ikää et sano joten vaikea tietää onko lähempänä yhtä vai kolmea), eli vielä tosi pieni. Päiväkodissa olen työskennellyt kohta kymmenen vuotta ja voin sanoa, että suuri osa tuon ikäisistä on vaipoissa, tarvii syömisessä reippaasti apua, ja moni käyttää tuttia nukkumaan mennessään. Tutista varmaan yrittäisin hiljalleen päästä, mutta kuten yllä kuvasin. Mikä tarve sinulla on tehdä lapsesta isompi kuin hän on? Nauti nyt tästä ajasta, se on pian ohi ja sitä ei saa takaisin. Lapsi tarvitsee vielä paljon apua, sekä fyysistä että psyykkisistä syistä johtuen. Muista rakastaa, halata, pitää sylissä!

on siis juuri alle kuukausi sitten täyttänyt 2v. tutit leikkasin nyt rikki ja puhuttiin että on mennyt rikki. kiikutti itse ne roskii kun ei saanut imettyä..mutta saas nähdä miten yöt menevät. yhtään tuttia ei nyt ole joten huudot vaan kestettävä..

pk-tädille, yksi tuttuni on pk-täti ja hän nimenomaan sanoi että lapseni on jotenkin kehityksestä jäljessä kun vauvailee..kuulemma hänen pkodissaan kaikki osaavat itse syödä ja käydä potalla eikä tuttejakaan näy..eikä tuollaista käytöstä muutenkaan suvaita..

on siis juuri alle kuukausi sitten täyttänyt 2v. tutit leikkasin nyt rikki ja puhuttiin että on mennyt rikki. kiikutti itse ne roskii kun ei saanut imettyä..mutta saas nähdä miten yöt menevät. yhtään tuttia ei nyt ole joten huudot vaan kestettävä..

pk-tädille, yksi tuttuni on pk-täti ja hän nimenomaan sanoi että lapseni on jotenkin kehityksestä jäljessä kun vauvailee..kuulemma hänen pkodissaan kaikki osaavat itse syödä ja käydä potalla eikä tuttejakaan näy..eikä tuollaista käytöstä muutenkaan suvaita..

Yleensä en tällaista kommenttia päästäisi suustani, mutta nyt lipsahtaa... anna kun arvaan, tuttusi on lastenhoitaja ja ehkä vielä aika kauan kouluttautunut. Joka tapauksessa hän on aivan väärässä ja lyön siitä vaikka pääni pantiksi. Uskon, että lapsesi mahtuu täysin normaalin kehityksen raameihin eikä mikään mainitsemistasi saanut minua huolestumaan. Asenteesi ja tuon tuttusi asenne kylläkin.

Päiväkodissa lapset kyllä oppivat nopeammin usein syömään itse (koska auttajia ei riitä kaikille), ja potalle mennään ryhmässä aina tiettyyn kellonaikaan. Ryhmässä lapset tottuvat istumaan niillä potilla, se on totta. Kukaan ei kuitenkaan opi pissaamaan pottaan yhtään ennen kuin siihen on fyysinen valmius (paitsi tuurilla), ja useimmilla se kehittyy vasta 2-vuotiaana. Meidän päiväkodissa on 3-vuotiaita, jotka käyttävät yhä univaippaa, ja monilla 2-vuotiailla vielä tutit päiväunilla.

2-vuotias lapsi ei myöskään TARVI päivähoitoa virikkeisiin/oppimiseen, muuta kuin ihan poikkeustapauksissa.

Yleensä en tällaista kommenttia päästäisi suustani, mutta nyt lipsahtaa... anna kun arvaan, tuttusi on lastenhoitaja ja ehkä vielä aika kauan kouluttautunut. Joka tapauksessa hän on aivan väärässä ja lyön siitä vaikka pääni pantiksi. Uskon, että lapsesi mahtuu täysin normaalin kehityksen raameihin eikä mikään mainitsemistasi saanut minua huolestumaan. Asenteesi ja tuon tuttusi asenne kylläkin.

Päiväkodissa lapset kyllä oppivat nopeammin usein syömään itse (koska auttajia ei riitä kaikille), ja potalle mennään ryhmässä aina tiettyyn kellonaikaan. Ryhmässä lapset tottuvat istumaan niillä potilla, se on totta. Kukaan ei kuitenkaan opi pissaamaan pottaan yhtään ennen kuin siihen on fyysinen valmius (paitsi tuurilla), ja useimmilla se kehittyy vasta 2-vuotiaana. Meidän päiväkodissa on 3-vuotiaita, jotka käyttävät yhä univaippaa, ja monilla 2-vuotiailla vielä tutit päiväunilla.

2-vuotias lapsi ei myöskään TARVI päivähoitoa virikkeisiin/oppimiseen, muuta kuin ihan poikkeustapauksissa.

Aika kauan sitten kouluttautunut piti sanomani.

Yhteistyössä