2v ja ISO päikkäriongelma!!! Apua kaivataan..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piipa75
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Piipa75

Jäsen
11.02.2007
893
0
16
Huokaus, syvä huokaus! :x

Meidän pian 2 vuotta täyttävä neiti on mennyt ihan mahdottomaksi noiden päiväunien suhteen. Siirryttiin noin kuukausi sitten tavalliseen sänkyyn, kun tyttö sai nostettua jo jalan pinnasängyn laidan yli. Iltaunille meno sujuu ihan hyvin, mutta nämä päiväunet - hermot menee kohta!

Nukuttaminen kestää tunnista kahteen. Tyttö nousee sängystä koko ajan pois, pistää valot päälle, kävelee toiseen huoneeseen jne. Ihan selvästi on kuitenkin väsynyt. Minä vien kärsivällisesti tytön aina takaisin sänkyyn, mutta sama toistuu heti perään.

Miten te muut saatte lapset pysymään sängyssä??? Minä olen jo ihan helisemässä tämän asian kanssa. Itse odotan toista (eka kolmannes menossa) enkä jaksaisi koko ajan palauttaa toista nukkumaan. Itsekin haluaisin ottaa pienet torkut, mutta en voi suostua siihen, että tyttö oppii nukkumaan päiväunet vain äidin kainalossa.

Apua? Vinkkejä? |O

Esikoinen lopetti päikkäreitten nukkumisen parivuotiaana, toukokuussa kun täytti aikoinaan kaksi, niin enää silloin tällöin sai kesän aikana päikkäreille....en nähny mitään järkeä pakottamisessa, kun nukuttamiseen meni pari kolme tuntia, laitoin sitten illalla aikasemmin yöunille.

Sama juttu on nyt keskimmäisen kanssa, ikää pojalla 1v 9kk....toisina päivinä nukkuu, toisina ei. Mulla ei riitä kärsivällisyys siihen, että kymmeniä kertoja veisin takasin sänkyyn, nukkuu jos nukkuu.

Oishan se kiva välillä itsekin torkahtaa hetkeksi, mutta eipä se liioin muutenkaan ole mahdollista, kun on vielä kuopuskin seurana, ikää pojalla 5kk...

En tiedä onko tästä nyt mitään apua, mutta esikoisen kanssa aikanaan koin saman kamppailun. Sitten hermostuin ja kannoin pinnasängyn takas pikkuherran huoneeseen ja sanoin, että jos kerrankin vielä nouset pois ison pojan sängystä, niin menet takaisin vauvojen sänkyyn nukkuun.

No nousihan tuo (yllätys, yllätys) ja laitoin pinnasänkyyn. Sanoin vaan, että sieltä ei kannata yrittää pois, koska sit sattuu, jos putoo. Laitoin oven rakoselleen ja jäin hiljaa rakosesta kurkkiin, että yrittääkö pois pinniksestä vai tyytyykö kohtaloon. Vähän aikaa poika katseli sängyn reunoja ja kiukkusi sängyssään, mutta asettui sitten nukkumaan. Seuraavana päivänä nukkui sitten jo ihan ison pojan sängyssä eikä tullut pois.

Nuoremman kanssa olikin helpompaa. siirtyi isoon sänkyyn vasta viikko sitten, eli 2v 2kk ikäisenä, eikä ole vielä kertaakaan tullut sängystä pois.

Niin ne on erilaisia....

Meillä jäi kuopuksen kanssa päiväunet vähemmälle 2v. jälkeen.
Välillä nukkuu välillä ei vaikka rytmi ja ulkoilut ihan säännöllisesti.
Tänäänkin katseltu sitten rauhassa kirjaa ja nyt katselee pötköllään piirrettyä.
Minusta tuosta tulee sellaista "puuroa" jos edestakaisin mennään sänkyyn ja pois.
Iltaunien kanssa tietysti eri juttu.
Olisiko se niin paha jos välillä nukkuisi siellä äidin kainalossa kun itsekin kaipaat lepoa?

Piipa, täällä täysin sama homma. Poika täytyy parin viikon päästä 2v ja unille nukuttaminen on yhtä tuskaa. välillä kestää puoli tuntia ja välillä 1,5h. Mutta meillä on lähes joka päivä sama homma myös yöunille, häntä ei voi jättää ollenkaan yksin vaan on istuttava siinä vieressä..
Täällä kanssa ollaan helisemässä asian kanssa. Mä oon taas jo 38vkolla raskaana, joten ois kiva että helpottais ennen kuin sisko syntyy. Taitaa tosin olla turha toive..

Meillä alkoi myös päiväuniongelmat kun poika oli hieman vajaa 2v. Välillä on jättänyt koko päikkärit sitten nukkumatta kun en jaksa taistella. Nyt taas sitten on menossa joku kausi, että nukkuu hyvät päiväunet ja yöunetkin eikä mitenkään jaksaisi päivää ilman päikkäreitä. Me nukutetaan poika päikkäreille joko lueskelemalla sängyssä tai lähtemällä vaunujen kanssa kävelylle. Vaunuihin poika nukahtaa lähes varmasti. Myös päiväuni aikaa on myöhäistetty ja tänäänkin nukahti tuossa vähän ennen kahta vasta. Sitten jos meinaa neljään asti nukkua, niin herätän. Joskus harvoin poika nukahtaa minun kainalooni, mutta yleensä vaan mönkyää siinä eikä halua olla paikoillaan. Ja on tosi ärsyttävää lukea vaikka tuntikin eikä poika vaan nukahda, vaikka olisi kuin väsynyt. Ongelmallista on ja jossain vaiheessa olin jo ihan hermorauniona ton asian takia. Nyt osaan jo ottaa jutun hieman rennommin enkä menetä hermoja jos poika ei nukahda... Sittenpä ei nukahda, pärjää kyllä päivän ilmankin päikkäreitä. Tohon sängyssä pysymiseen en osaa sanoa oikeen mitään, kun meillä poika ei VARMASTI pysyisi sekuntiakaan sängyssään jos sen sinne yksin jättäisin eikä mulla kertakaikkiaan riitä hermot kantaa sitä tuhatta kertaa takaisin.

Poika on nyt 2,5v ja siirtyi isojen poikien sänkyyn tuossa loppu syksystä viime vuonna. Ensi alkuun kaikki sujui ihan hyvin, mutta sitten alkoi meilläkin nuo juoksemiset niin iltaunilla kuin päiväunillakin. Päiväunilla erityisesti oli poikaa hankala saada rauhoittumaan sänkyynsä. Siinä yritettiin jos minkämoista Nanny konstiakin, mutta eipä tehonnut meidän poikaan. :p
Päätin sitten siirtää pojan suosiolla ulos rattaisiin, kun edelleen sinne nukahti vaivattomasti ja tätä jatkettiinkin sitten ihan tähän kesään saakka. Rattaisiin ei tosiaan jostain syystä tarvinnut juuri ollenkaan nukutella, vaan herra nukahti aivan itse.
Nyt kesän aikana sitten poika on ollut, niin paljon mökillä, että on siellä nukkunut matkasängyssä sisällä päikkärinsä, niin nyt lomien loputtua olen päättänyt poikaa nukuttaa täällä kotonakin sitten taas sisällä, mutta matkasängyssä (asustellaan tällä hetkellä itseasiassa anoppilassa väliaikaisesti niin täällä on tuo matkasänky käytössä ollut) ja hyvin on toistaiseksi sujunut. Sinne on tyytyväisenä jäänyt, vaikka osaa sieltäkin kyllä tarvittaessa tulla ihan itse pois. Meillä siis tuo päikkäriongelma ratkesi vähän niin kuin sattuman kautta melkeinpä.
Meillä tuo poika on selkeästi päiväunien tarpeessa vielä, kun ip on sitten jo niin väsynyt, että itse itkee nukkumaan, mutta silloin ei enää voi laittaa kun menee yöunet. Siksi olen koittanut olla sinnikäs tässä asiassa. Meilläkin on tässä samassa härdellissä nyt vauvakin mukana, niin siksikin tuolloin talvella päätin, että noi unet täytyy pojalle saada vaikka sitten rattaissa. =)

Toivottavasti teilläkin helpottaa pian. Taitaa kuulua vähän tähän 2v:n ikään nuo päikkäriongelmat sun muut. :p

Yhteistyössä