2v jä päikkärit yhtä huutoa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mammuska
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mammuska

Vieras
Tyttö täyttää pian kaksi vuotta ja päikkärit on kotona nykyään ihan hirveää huutamista. Päiväkodissa hän menee suht iisisti nukkumaan, eikä ole koskaan aiemmin kotonakaan protestoinut päivä-tai yöunia vastaan, päin vastoin hän ollut unien suhteen "helppo tapaus". Nyt kuitenkin viikonloppuisin päikkärit on ihan yhtä helvettiä, ei suostu menemään nukkumaan, vaan hokee että ei ei ei. Sitten kun hänet laitetaan sänkyyn, niin alkaa sellainen kiukkuitku joka vaihtuu pian pelkäksi kiukuksi, huutelee sängystä vaan että äiti äiti ei ei ei. Ei siis itke, vaan huutaa.

Olemme kokeilleet kaikkea: päikkäreitten siirtämistä myöhäisemmäksi, nukuttamista sängyn vieressä istuen selkää silitellen, välillä olemme antaneet hänen vaan metelöidä siellä, mutta ei mun hermo pidä kuin max 15min sitä möykkää ja riennän joko rauhoittelemaan, tai sitten nostan hänet pois tekemään jotain muuta ja rauhoittumaan ja sit yritetään nukkumista uudelleen, yhtä huonolla menestyksellä. Kerran kokeiltiin että hän oli sängyssä puoli tuntia itsekseen, välillä kiljui, välillä lauloi, välillä piti vaan muuta ääntä, mutta ei vaan suostunut nukkumaan. Hän kuitenkin tarttee ne päiväunet, sillä muuten hän on illalla niin väsynyt että hieroo jo kuudelta silmiään. Onko tämä jokin ohimenevä vaihe ja miten tästä pääsisi eteenpäin?

Alkuperäinen kirjoittaja mammuska:
Onko tämä jokin ohimenevä vaihe ja miten tästä pääsisi eteenpäin?

Meidän pojalla se ainakin oli vain ohimenevä vaihe 2-vuotiaana, kun epätoivoisesti yritti ettei tarvitse muka nukkua päiväunia. Keväällä se alkoi päivien tultua valoisammaksi ja sitä kesti useita viikkoja, mutta kun en lopullisesti antanut periksi, niin lopulta ryhtyi taas säännöllisesti ja kiltisti nukkumaan päiväunet.

Poika (4,5 v.) on parhaillaankin päiväunilla ja nukkuu päiväunia vielä 1,5-2 tuntia kerralla. :)

Meidän 1v10kk tyttö on jo pari kuukautta yrittänyt vältellä päiväunia. Pyörii sängyssä, leikkii jaloilla, vaipalla ja leluilla (jos ei anna leluja, hakee itse tai alkaa järkyttävä itku...) eikä millään nukahda, eikä välttämättä vaikuta edes väsyneeltä. Kestää kaksikin tuntia hereillä päivähoidossa, koko päiväuniajan, kun muut nukkuu. Mietityttää, että pitäskö jättää unet väliin vai mitä tässä tehtäis.

Meillä pojat on lopettaneet päiväunet 2 vuotiaana. Alkuun nukkuivat vain joka toinen päivä ja sit pikkuhiljaa jäivät pois. Kun taas tyttö nukkui vielä eskari ikäisenä päiväunet (ei tosin enää säännöllisesti).

Kiva kuulla, että muilla tämä on ollut ohimenevä vaihe... En ole ajatellut antaa periksi, koska selvästikin hän tarvitsee ne unet, muuten hän on tosi kiukkuinen ja väsynyt loppupäivän. Ja kun kerran tarhassa unet menee ihan ok... Elikkäs taitaa vaan olla oman tahdon näyttämisestä kyse, ja varmaan se vähän harmittaakin kun kotona jää leikit kesken ja joutuu lähteä nukkumaan. Päiväkodissa se on varmaan eri asia kun kaikki muutkin menee unille. Meillä tyttö voi huutaa tosiaan vaikka puoli tuntia kiihtyvällä tahdilla, eikä suinkaan väsähdä siihen uneensa vaan menee yhä enemmän pahemmaksi ja pahemmaksi se huuto.. Tahtoa hänellä löytyy joka asiassa, se on nähty...;)

No meillä tuo on ollut ihan normaalia käytöstä siitä asti, kun aloin nukuttamaan poikaa 1v11kk sisällä kovien pakkasten aikaan. Se vaan haluaisi leikkiä, muualla olisi mielenkiintoisempaa tekemistä =). Nukutan sen samalla tavalla kuin iltaunille, eli makoilen vieressä ja laitan sitä makoilemaan, jos meinaa nousta "pää tyynyyn", tai "kädet nukkuu", "jalat nukkuu". Ja "silmät kiinni". Siitä se sitten pikkuhiljaa nukahtaa ja minä lähden pois. Nykyään poika uskoo minua paremmin, kun olen pitänyt sen aloillaan aina, enkä ole antanut lähteä hakemaan leluja tai muuten riekkumaan. Miestä poika ei selkeesti usko niin hyvin..

Meidän 1,7 v on jo pari kuukautta taistellut kotona viikonloppuisin päikkäreitä vastaan. Hoidossa menee nukkumaan ja nukahtaa oikein kiltisti. Kotona pyörii sängyss, leikkii jaloilla, varpailla, paidan hihoilla jne... Olen olettanut sen johtuvan siitä, ettei malttaisi nukkua kotona. Raukka on viikot hoidossa ja pääsääntöisesti vain viikonloput kotona niin oletan johtuvan siitä. Mene ja tiedä sitten, jos se onkin jokin normaali vaihe

Yhteistyössä