2v kuivaksi oppimisesta kysyttävää!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja dfghjk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

dfghjk

Vieras
Ilmeisesti on ihan yleistä että kakkaaminen ei monella 2veellä vielä luonnistu pottaan vaan tehdään housuun/vaippaan..
Tapaus 2v, on parisen viikkoa ollut päivisin kuiva, eli ilmoittaa hyvin pissasta ja mennään sitten potalle. Mutta! kakka, ei millään suostu potalle tekemään, yleensä tekee sen jossain nurkan takana piilossa. Miten siis saisi tekemään kakan potalle? Ajan kanssa tietysti mutta...?

Miten muilla, jos löytyy samankaltaisia tilanteita, miten toimitten kylässä jos olisi pikkarit jalassa mutta kakkaa varten tarvii vaipan?

Ilmoitin yks ilta lapselle etten laita vaippaa että jos kakkaa niin kakkaa housuunsa (meillä siis kakka tehtiin aina yövaippaan ennen nukkumaan menoa). Yks kokonainen päivä meni kakkaamatta ennen kuin lapsi juos potalle kakalle, eikä ole vaippoja laitettu enää.

On siis ilman vaippaa mutta pyytää vaipan kakkaamiseen? Ymmärsinkö oikein?

Mä en kotona laittaisi vaippaa, katsoisin kuinka käy =)

Tekiskö kakan pyttyyn mieluummin, jos olis vaikka pienentäjä? Tai sais jonkun kivan kirjan potalle vain kakkaamiseen =)

Onko kakkaamisessa muuten ollut ongelmaa, ei satu tms.? Jännittää siis vain sitä kakan tekemistä pottaan?

Meillä oli piilokakkaaja eli meni aina jonnekin piiloon sen tekemään senkin jälkeen, kun pissa tehtiin pottaan jo hienosti.

Ihan raa'asti lahjomalla. Jokaisesta pottakakasta sai alkuun tikkarin. =) Homma muuttui hetkessä (ja samoin palkinto. Ennen pitkää siitä sai hammaspastillin, sitten "vain" kovasti kehuja jne.).

Mulla kolme lasta, kaks vanhinta oppi täysin kuivaksi reippaasti alle 2.5-vuotiaana, mutta nuorimmainen vasta 3v 1kk ikäisenä. Nuorimmainen pissasikin housuihin aina 2v 10 kk ikäiseksi saakka, mutta sitten yhtäkkiä vaan oppi sen suhteen kuivaksi. Mutta se kakka tuli sitten edelleen aina housuihin, ei vaan osannut kakata pottaan vaikka sinne vein istumaan jos huomasin että kakka on tulossa. Alkoi jo vähän hävettämään ja hermostuttamaan mua, kun on noin iso poika eikä osaa kakata pottaan, mutta sitten yhtäkkiä vaan oppi muutamassa päivässä tekemään kakankin aina pottaan. Nyt poika 3v3kk, eikä yhtään vahinkoa ole sattunut sitten kahteen kuukauteen. :) Itse menee potalle pissalle ja kakalle aina. Toiset lapset vaan on hitaampia oppimaan nuo jutut kuin toiset, ja ei niistä kannata ongelmaa tehdä - jokainen oppii sitten kun on siihen kypsä.

Erään ystäväni poika oppi syksyllä täysin kuivaksi, reippaasti alle 2-vuotiaana, ja hän antoi mulle vinkkejä tuon kakka-jutun suhteen, että ei kannata heti pestä kakkaa pois housuista, että lapsi oppii siten kuivaksi kun kakka housuissa ei ole kivaa olla. Noh, ei auttanut meillä tuokaan konsti asian etenemistä yhtään, poika ei ollut moksiskaan vaikka kakka oli joskus housuissa melkein puolikin tuntia..!

Mä pidin nuorimmaistani ilman vaippaa lähes koko ajan sen jälkeen kun oppi tekemään pissat pottaan, mutta jos huomasin että kakka on tulossa niin laitoin vaipan, koska tiesin että housuihin se kuitenkin tulee. Usein ei ollut vaippaa päällä ja kakkahousuja pestiin päivittäin... Sottasta hommaa kyllä. Kylässä kun käytiin, niin silloin jouduttiin laittamaan tietysti aina vaippa, ja usein myös silloin jos meillä kävi vieraita.

Tiivistettynä siis: älä ota asiasta yhtään stressiä, lapsi oppii sen sitten kun on siihen kypsä. :)

kirjaa kokeiltu, hetken istuu ja katselee mutta ei malta istua kauempaa, tai haluaa muuten vaan pois, tms.
Ei siis pyydä vaippaa kakkaessa vaan tekee omin päin housuihin :D
supistajakin on, mutta nyt tykkää enempi istua tavis potalla, en usko että sillä väliä tässä kuitenkaan.

rusinoilla, pastillilla, suklaalla lahjottu mutta ei kun ei :D

Meillä on lapsi 2 v 9 kk, joka on nyt kahdeksan kuukautta ollut kuiva pissojen suhteen. Kakkaamiseen on aina pyytänyt vaippaa, ja varmaan nelisen kertaa näiden kuukausien aikana olemme kieltäytyneet antamasta vaippaa ja sanoneet, että pottaan tai pönttöön kakataan. Joka kerta on tullut sama show: ensin lapsi panttaa monta päivää, sitten lopulta hysteerisenä kakkaa housuun eikä sen jälkeen meinaa kakata yhtään minnekään, vaan itkee ja ulvoo kun tulee kakkahätä, oli vaippaa tai ei. Sitten on mennyt monta viikkoa että kakkaaminen vaippaan ei itketä.

Vatsa toimii normaalisti kun saa kakata vaippaan, lahjominen ei auta, kirjat eivät auta, eikä viitsittäisi kiusata lasta. En siis osaa neuvoa. Ärsyttää tämä tilanne. Ehkäpä viimeistään teini-iässä kakkaa pönttöön.

kamala kun ihmiset vaati noin pieniltä KUIVUUTTA

meillä oli vaipat yli 3 vuotiaaksi, ja sittein ei kyllä ensimmäistä vahinkookaan ole tullut

on paska puhetta että 2 v osaisi itse ilmottaa AINA kun on hätä, tämä on enemmänkin sitä että äiti hokee vieressä vartin välein onko pissahätä onko pissahätä

VOI LAPSI PARAT

No miksiköhän tuo meidän 2v sitten menee itse vessaan asioille vaikka en kysykään / muisututakaan asiasta? Ja yölläkin joskus herää pissahätään.. Kas, lapset on erilaisia..

kamala kun ihmiset vaati noin pieniltä KUIVUUTTA

meillä oli vaipat yli 3 vuotiaaksi, ja sittein ei kyllä ensimmäistä vahinkookaan ole tullut

on paska puhetta että 2 v osaisi itse ilmottaa AINA kun on hätä, tämä on enemmänkin sitä että äiti hokee vieressä vartin välein onko pissahätä onko pissahätä

VOI LAPSI PARAT

Kyllä meillä osasi 2 v hyvinkin sanoa hätänsä. Alussa vaan alle 2-v se hätä tuli just sillä sekunnilla ja jos ei ollut potta vieressä niin housuun tuli. Mutta 2 v. oli täysin päiväkuiva ja uskalsi käydä kaupoilla yms. ilman vaippaa. Toki sattui vahinkoja, mutta harvoin.

Meillä myös poika 2v9kk ja kakkaaminen pottaan ei onnistu ei sitten millään. Ei ole minkäänlaista halua pojalla edes yrittää, tekee housuun tai lattialle mieluumin. On jopa muutaman kerran tehnyt kakan keskellä yötä parin päivän pidättelyn jälkeen ja sit nukkunut kakka housussa tyytyväisenä aamuun asti.

Meillä tuolla pojalla ei muutenkaan ole oikein haluja käydä potalla edes pissalla, vaikka tuntuu että osaisi kyllä. Mut ei vaan tykkää siitä. Lahjominen auttaa joskus harvoin, jos on jotain riittävän hyvää tarjolla(tarrat tai xylitol-karkit harvoin riittävät).

No, kai se tosiaan rippikouluikään mennessä oppii...

Yhteistyössä