2v. puhe?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

...

Vieras
Poikani on nyt 2v. ja puhetta ei tule juuri ollenkaan. Ensimmäisen sanan "äiti" hän sanoi n. vuoden ikäisenä ja sen jälkeen on tullut n. 6 sanaa, jotka muut ymmärtävät, muu puhe on sellasta mitä muut eivät ymmärrä. Poika ymmärtää kyllä kaiken mitä hänelle sanoo ja pyytää tekemään. Neuvolassa sanottiin, että seurataan vielä puoli vuotta sitten jos ei ole tullut kehitystä tehdään lähete puheterapiaan. Olen itse vähän huolissaan ja ihmeissään, miksi poika ei puhu.
Luin hänelle päivittäin ja muutenkin puhun paljon. Onko muilla ollut vastaavaa tilannetta?

Oma lapseni tuossa iässä jo puhui, mutta tuttavapiirissä tiedän ainakin kaksi lasta, jotka ovat alkaneet puhua kunnolla vasta 3-vuotiaana. ovat täysin normaleja lapsia. En vielä huolestuisi.

tunnen useammakin pojan joka on alkanut puhumaan,siis kiinnostunut puhumisesta "vasta" yli 2v ja sitten alkaneetkin nopeasti kehittymään silläkin saralla,eli ei välttämättä ole mikään vialla.Onko sunkin poika kova menemään? Tytöt tosiaan monesti alkavat aiemmin puhumaan,omani mukaan lukien.

Meillä aikalailla sama tilanne, paitsi poika ei juuri höpöttele edes "omaa kieltä". Välillä tulee näitä "prummprumm" ym. äänteitä leikkiessä, jos leikitään yhdessä äänteitä on enemmän.. Selittää asiansa viittomilla (itse keksinyt) ja äänteillä. Joskus yllättää kaikki tokaisemalla jotain, esim. "no empä tiiä" ja "kukkaan ei tiiä" on tullut yhden kerran.
Muutamia sanoja on sanonut ja "pakottamalla" olen saanut sanomaan "juusto", "banaani", "anna"... Ei kuitenkaan käytä näitäkään sanoja kuin sen yhden kerran.
Nyt ikää reilu 2,5-vuotta ja ensimmäinen puheterapiakäynti takana. Terapeutti oli sitä mieltä että poika tarvitsisi vain alkusysäyksen siihen että puhetta alkaisi tulla. Käydään kuukauden välein nyt ja katsotaan tilannetta. Olisi kuulemma tärkeää saada poika käyttämään ihan mitä tahansa äänteitä, ihan sama muistuttavatko äänteet sanoja vai eivät, kunhan ääntä käyttäisi.

Mulla ei niinkään ole huolta pojasta ollut missään vaiheessa, hän on motorisesti hyvin taitava ja tuntuu, että liikunnallisten taitojen opettelu on vienyt sijaa puheenkehitykseltä. Lisäksi poika on ollut sellainen, että harjoittelee taitoja "piilossa" itsekseen ja vasta kun osaa niin näyttää muille, tämä istumisen, konttauksen sekä kävelyn ym. taitojen kanssa. Olen ajatellut, että ehkä poika haluaa olla varma että osaa puhua, ennenkuin alkaa puhua.

Tunnen monia lapsia (poikia), jotka ovat alkaneet puhua vasta reilusti kahden vuoden rajapyykin jälkeen. Meillä 2 v 2 kk poika osaa noin 20 sanaa oikein, ymmärtää kaiken mutta kommunikoi enimmäkseen omilla sanoilla. Ajattelin kanssa soitella muutaman kuukauden päästä neuvolaan tai puheterapeutille, jos suomen kielen sanoja ei tule lisää. Nyt tuntuu että sanoja tulee, mutta ne ovat pojan itse keksimiä!