2v uhmiksen hampaiden pesu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jokailtainen tappelu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jokailtainen tappelu

Vieras
Miten ihmeessä saan 2v uhmaikäiseltä hampaat pestyä? Ennen onnistui ihan hyvin mutta nyt on ollut varmaan reilun viikon suunnilleen pesemättä kun ei luonnistu millään:(
Hetken auttoi Nalle Puh-hammasharja ja niiskuneititahna, nyt ei nekään. On koitettu harjata peilin edessä ja niin että lapsella on toinen harja ja äidillä toinen harja. Itse vaan pitäis saada harjata ja jos vanhemmat koittaa niin saa kamalan raivarin, huutaa, huitoo, potkii ja riehuu niin ettei sinne väliin voi millään väkisinkään harjaa tunkea. On koitettu kertoa hammaspeikoista ja että tulee hampaat kipeeksi jos ei harjaa, ei mitään tehoa.

Onko jollain vielä jotain vinkkejä mitä vois koittaa?

Olen nyt sitte antanut fluoritabletin illalla ja päivän mittaan xylitol-pastilleja ruuan jälkeen jotta olis edes jotain... Hermot menee.

Me on saatu vähän reilu 2vee usein hammaspesulle sillä, että hän saa sitten puolestaan harjata vanhemman hampaita kun omat on eka hoidettu "alta pois". Toimii yleensä joka kerta kun tuo raivokohtaus iskee..... Oi tätä uhmaiän ihanuutta..

Iltarutiineista kiinni pitäminen on äärettömän tärkeää. Itse opetin lapsilleni, että illalla on naakki(kasvot),pyykki(peppu)ja hampaat pestävä, eikä siitä tingitä.
Kyseessä ei ole mikään leikki vaan homma hoidetaan pidit siitä tai et. Muutaman kerran otettiin tiukasti yhteen, mutta sitten homma sujui ilman vaikeuksia. Vanhemmalla on vastuu ja auktoriteetti ei lapsella. Lapsen on tärkeää tietää rajat myös tässä. Lapsen parashan on kyseessä eikä mikään leikki tai kiusa.

Koitappa lahjontaa:) eli esim. tarrat voisi ton ikästä kiinnosta eli taulu veskin seinään ja sinne saa valita pienen tarran hammaspesun jälkeen. hohtohan tostakin himmenee jonkun ajan päästä mutta ehkä sitten sujuu jo muutenkin

Tässäkin asiassa täytyy muistaa, kun neuvoo toisia, että lapsilla on erilaisia temperamentteja.
Jos omiin lapsiin ei ole sattunut hyvin vahvaluonteista lasta, on varmasti vaikea kuvitella, että joku asia ei ihan oikeesti suju joltain lapselta edes väkisin.
Vaikka kuinka ois vanhempi auktoriteettina.Meiän vajaa 3-v. on niin voimakasluonteinen,että ei aina edes omat voimat riitä pitämään sylissä,ku toinen saa raivokohtauksen.

Uhkailu, lahjonta ja kiristys. Siinä ne keinot ovat. Meillä ei tehonnut lahjonta eikä kiristys joten oli käytettävä uhkailua :). Tilanne tuli eteen vähän yllättäen. Asumme omakotitalossa joten kävi näin että, kun olin yläkerran WC:ssä jälleen kerran taistelemassa hampaanpesusta, alakerrassa mies ronklasi juuri ilmanvaihtoputkea. Yläkerran WC:ssä kuului vaan mystinen rapina nurkissa jolloin äkkä tokaisin että nonniin nyt se hammaspeikko on työkaluineen tulossa, nyt suukki äkkiä auki ettei hammaspeikolle jää hommia. Suu aukeni hetkessä niin että näkyi melkein vatsaan asti. Tarkoitus ei ollut pelotella, mutta tilanne tupsahti eteen arvaamatta ja pyytämättä kun faxi entiselle pääministerille. Hampaanpesusta ei sen koommin ole meillä keskusteltu vaan ne pestään ilman eri pyyntöä aamuin illoin. Lapsi on jo koulussa joten ei usko enää hammaspeikkoon, eikä näytä henkisiä hiertymiäkään tulleen uhkailusta (ainakaan vielä).

Kiitos kovasti vinkeistä! Tänä iltana saatiin hampaat pestyä sillä että lapsi sai pestä sen jälkeen äidin hampaat:) Tätä käytetään siihen asti kunnes tulee taas tenkkapoo ja otetaan tarrasysteemi seuraavaksi käyttöön jos/kun tarvetta ilmenee.

Tosiaan joittenkin on hirmu vaikeaa ymmärtää että aina ei vaan kaikki mee niinkuin haluais, lapsia on erilaisia. Kyllä meilläkin vanhemmat määrää mutta en todellakaan ala sorkkimaan hammasharjalla riehuvan lapsen suuhun. Vaarallista touhua... sitä ipanaa kun ei sitten paikallaan pysty pitämään ja niin väkisin en ala pesemään että isä pitäis kiinni ja minä harjaisin. Miettikäähän mikä kammo sellasesta jää, ite en ainakaan sen jälkeen suostuis mihinkään yhteistyöhön...

Meillä oli käytössä myös tuo "harjaa sinä äitin/pupun hampaat kun minä harjaan sinun hampaat". Nyt ostettiin lapselle oma sähköhammasharja ja siihen loppu kitinät kun seinään. Sijoitus kannatti ja hampaista tulee puhtaammat kun sillä sohimisella mitä se ennen oli. Harja soittaa melodian minuutin välein, ensimmäinen minutti on sellainen että lapsi harjaa hampaita ja toinen minutti on "aikuisten minuutti" eli äiti tai isä harjaa toisen minuutin.

Meillä on samanlaista ongelmaa 1v8kk ikäisen kanssa. Ja tuo on vielä sen verta pieni, ettei tajua tarrojen, hammaspeikkojen, kiristuksen, lahjonnan tai uhkailun päälle. Välillä oon niin väsynyt joka kertaiseen tappeluun, että 'unohdan' koko harjauksen. Yleensä yritän pitää siitä kiinni. Xylitolia annetaan meilläkin ja toisinaan iltasin fluoritabletti ja yritetään välttää turhaa napostelua. Aamuisin yritän harjata siten, että odotan että tyttö antaa itse harjata, sanon vaan ettei tule puuroa ennenkun hampaat on pesty, mutta monesti ootankin parisen tuntia harja kourassa.

Meillä ollut uhkailu käytössä, lievässä muodossa. Kerroin tytölle, että jos ei pese hampaita niin voi tulla hammspeikkoja.

"Pelottelin" tyttöä yhden kerran avamalla oman suuni, itsellä malgaamipaikkojakin ja pieniä kahvin litkimisestä tulleita värjäytymiä :) sanoin, että tälläset hampaat tulee jos ei pese :D Kysyin vielä, että näkeekö hammaspeikkoja, tyttö näki "paikat" ja kehoitti äitiä heti pesemään hampaat ;)

Rauhoittelin tyttöä kertomalla, että jos pesee hampaat, hammaspeikot eivät uskalla tulla. Aina hammaspesun jälkeen kerron, ettei ollut yhtään hammaspeikkoja, pelkäävät hammasharjaa ja kun harjataan eivät uskalla tulla.

Niin siis jos ei ongelmia, en puhu hammaspeikoista mitään, mutta "hankalan" hammaspesun jälkeen muistuttan hammaspeikoista mutta rauhoittelen kyllä aina, ettei peikkoja ole ollut.

meillä rauhotellaan uhmaikäisten vanhempia näin: jos ei hampaiden pesu optimaalisesti onnistu, anna vähintään pala juustoa tai maitoa ruokailun päätteeksi, ne kun "putsaavat" entsyymeillään hampaita...
ja minusta esim omena on hyvä iltapala, jos lapsi siitä tykkää;)

Meillä 1v 8kk joka ei avannut leukojaan sitten millään. Yhtenä iltana isi alkoi hokea vokaaleita kesken hammaspesutappelun, ja sehän toimi!! Nyt poika rallattaa iloisena "aaeeiioo..." ja suu on sen verran auki että harjaaminen onnistuu, tosin vain jos isi on paikalla.
Saa nähdä kuinka kauan homma sujuu...

joku kirjoitti lasten sähköhammasharjasta, mistä niitä saa....kuulosta loistavalta että lurautta jonkun laulunkin. onko siis pienempi kuin aikuisten. mikä oli hinta.

Mainostankohan nyt..? Ainakin Oral B:llä on Braunin kanssa tehty Mikki Hiiri sähköhammasharja joka soittelee sävelämää. Meidän hammaspeikolla peloteltu käyttää sitä nykyään. Kaikenlaisia mukavia vaihtopäitäkin on saatavilla

Joskus auttaa uhmaikäisen kanssa se, että tekee jotain ihan älytöntä kesken hampaidenpesun. Aikuinen ei saa lähteä kiukutteluun mukaan huutamalla ja uhkailemalla. Voi vaikka painaa lapsen nenää ja sanoa jotain rallatusta vaikka: "Huhhah hei Saipa voiton vei" tms... Yleensä lapsi lopettaa itkemisen heti ja alkaa nauramaan. Kun opettelee pari eri rallatusta, niin lapsi ei tajuakaan, että hampaita pestään.

Meillä jääräpäiselle esikoiselle mikään ei auttanut, vaan hampaat pestiin väkisin kahden aikuisen toimesta. En halunnut hampaita reikäisiksi mistään hinnasta. Kiukuttelua kesti aikansa, kunnes se meni ohi. Nykyään kumpikin lapsista omistaa reiättömät hampaat, joka kuulemma nykyään onkin aika harvinaista. Koululaisemme vanhempainillassa hammashoitaja sanoi, että Suomessa koululaisten hampaat ovat Euroopan toisiksi huonoimmassa kunnossa. Taaksemme taisi jäädä Romania, mutta kaikki muut Euroopan valtiot menivät meidän ohitse. Järkyttävää!!!

Meilläkin tulee jaksoja pojan kanssa, jolloin hampaiden pesu on yhtä tappelua. Kun hyvät keinot eivät tepsi, niin sitten pesen hampaat väkisin. Itse en anna pojalle periksi, vaan teen selväksi, että hampaat pestään tavalla tai toisella.
Onneksi yleensä huomion saaminen johonkin mielenkiintoiseen auttaa.

Meillä on käytössä ihan suoraan sanottuna pakkokeinot. Poika on (vasta) 1v7kk mutta iso kokoinen ja temperamenttinen ja noin kerran viikossa pistää kapuloita rattaisiin oikein kunnolla. Pidän sitten vaan väkisin kiinni / avaan suun väkisin ja pesen ja päälle kehut. Koskaan ei taistelua tule kahta iltaa peräkkäin, mutta sitten taas saa päähänsä kieltäytyä. Eikä noin pienelle esim. lahjonta tai selittely auta.

meil on perhees 2 erityislasta ite oon vaikeammin oon 18 ja pikkuveli 15 mul on vaikeuksa saada pesulle tai pesee hampaita ..oon miettiny sitä mikki hiiri harjaa koska se on pieni päinen eikä satu näin ollen nii paljon kun aikuisten lohno harja rumat aikuisten iso päiset ei miellytä ja tuo miellyttää sekä ulkonäöllisesti että se pitää ääntä..joten mullaki kohta se:))

Alkuperäinen kirjoittaja Kahden ihan normaalin lapsen äiti:
Iltarutiineista kiinni pitäminen on äärettömän tärkeää. Itse opetin lapsilleni, että illalla on naakki(kasvot),pyykki(peppu)ja hampaat pestävä, eikä siitä tingitä.
Kyseessä ei ole mikään leikki vaan homma hoidetaan pidit siitä tai et. Muutaman kerran otettiin tiukasti yhteen, mutta sitten homma sujui ilman vaikeuksia. Vanhemmalla on vastuu ja auktoriteetti ei lapsella. Lapsen on tärkeää tietää rajat myös tässä. Lapsen parashan on kyseessä eikä mikään leikki tai kiusa.

Aivan samaa mieltä. Vanhemman on oltava TIUKKA näissä asioissa, eikä lähteä leikki-/lahjontalinjalle. Nämä ovat jokapäiväisiä RUTIINEJA, joista ei "keskustella" vaan ne tapahtuu, tykkää lapset siitä tai ei. Tietenkin on erikoistilanteita, reissun jälkeen väsyneenä, kipeänä, joilloin voi joustaa, jos tilanne on aivan sietämätön, mutta lähes jokapäiväinen "pelleily" arkirutiineilla ei kuulu hyvään vanhemmuuteen.

Meillä on ERITTÄIN temperamenttinen ja helposti raivokohtauksia saava 1v11kk taapero (temperamentti näkyi jo pienenä vauvana). Meillä ei ole lähes koskaan ongelmia perusasioiden kanssa: syöminen, vaipanvaihto, hampaiden pesu, kylvetys jne. Olemme opettaneet omalla asenteellamme, että nämä ovat asioita, joista ei neuvotella. Jo aivan vauvana huomasi, että lapsi seurasi tarkasti vanhemman reaktioita monissa asioissa, ja kokeili vanhempiaan monella tapaa, mutta me vanhemmat pysyimme vain itsevarmoina (vaikka meitä välillä oikeasti jännitti, että suostuukohan syömään jne. mutta ei näytetty sitä lapselle: elkeet, äänensävy jne.)

Vanhemman reagoiminen näihin asioihin samalla tavalla luo lapselle turvallisuuden tunnetta, joten on tärkeää, että vanhempi on johdonmukainen esim. hampaiden pesussa. Siitä ei saa luistaa, hammaslääkärin suositus on pestä vaikka huonosti, mutta pitää pestä aamuin illoin, muuten lapsi ei opi eikä ymmärrä, että milloin ne hampaat pitää oikeasti pestä, kun välillä pestään ja välillä ei.

Sitten pari vinkkiä. Hampaitahan pitää pestä 2min kerrallaan eli vessaan voi ottaa mukaan sekuntikellon (keittiössä ruuanlaitossa käytetty) ja laittaa siihen 2min aikaa ja sitten odottaa innoissaan sitä piippausta samalla kun aikuinen pesee lapsen hampaat, lapsi voi pitää sitä kelloa vaikka kädessä ja katsella kun numerot muuttuvat. Meillä tätä ei ole kokeiltu, mutta lapsi innostuu keittiössä todella paljon aina kun se kello piippaa.

Yhdessä hampaiden pesu siis että lapsi pesee isin/äidin hampaat samalla tai jälkeenpäin ei välttämättä ole kovin hygieenistä, koska siinä voi sylki roiskua ja karieksen tarttumisen riski kasvaa.

Itse pestään hampaat nykyisin näin: lapsi tulee istumaan omaan syliini sivuittain ja pyydän nojaamaan vähän taaksepäin ja sitten pesen hampaat ja kerron samalla, kun pestään ulko-, sisä- ja purupinnat ja onko ylhäällä vai alhaalla, välillä hän sylkee hammastahnaa paperiin ja lopuksi huuhtaisen harjaa vedellä ja sitten pestään vielä kieli.

Meillä on tosi pitkään toiminut se, että vanhempi "etsii ja ajaa hammasharjalla takaa" hammaspeikkoja, jotka tekee suussa mitä milloinkin. Skeittaa, ajaa pyörällä, keinuu, pomppii pomppulinnassa, poraa hampaita, rakentaa sokerista linnaa jne.. (isillä hurjempia juttuja kun äidillä :)) Kun ne sitten saadaan kiinni, saa lapsi puhaltaa ne hammasharjasta pois. Isommaksi suuta saa lauseilla: "Avaa oikein isoksi niin nään ton yhden, joka meni hampaan taakse piiloon" tms. Vähän mua kyllä välillä ottaa sydämestä toinen, kun se ihan uskoo että niitä hammaspeikkoja siellä on. :)

Meillä oikutteluun auttoi se , että on kaksi tahnaa ja kaksi harjaa. Kuulostaa toki hemmottelulta , mutta auttoi ihan yllättäen todella tempperamenttisen pikku-neidin hampaiden pesutaisteluihin.
Odottaa jo, että saa itse valita. Hammasharja ja tahna on valittu itse myös kaupassa. Nämä "seremoniat" ovat muodostuneet todella tärkeiksi iltaisin ja aamuisin. :) Eikä hampaiden pesusta tarvitse taistella yli puoleen vuoteen .
Neiti on nyt 3,5 v

Ei auta, vaikka on 2 harjaa ja 3 tahnaa, joista saisi valita. Saisi harjata äidin hampaita samalla. Ei auta. Ei halua valita eikä halua että hampaita harjataan. Itkun kanssa väkisin mennään. Siihen tarvitaan isää kiinnipitäjäksi ja äiti harjaa väkisin. Hirveiden raivareiden kera. Ikää vähän päälle 2 v.

Yhteistyössä