3½ v keskittyminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja karhuemo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

karhuemo

Vieras
Meneekö muiden 3-v. askartelu pelleilyksi? Aina kun askartelemme/piirrämme/maalaamme jotain 3 ½ v. pojan kanssa niin homma menee pelleilyksi sillä tavalla että on kiva sotkea :( ja hän kuitenkin osaa piirtää yms. varsinkin kun neuvoo vähäsen.

Äskenkin teimme kahdestaan mummeille äitienpvä kortteja joka meni hetken hyvin mutta sitten keskittyminen taas herpaantui ja alkoi se oman työn sotkeminen. koko juttu kesti kuitenkin vain 5 min. ja jos pikkuveli olisi ollut mukana(nyt päikkäreillä) niin silloin varsinkin olisi tyhmyys tiivistynyt...

Muuten poika jaksaa keskittyä palapeleihin yms.
toinen juttu on muuten tv:n katselu johon hänellä ei meinaa riittää keskittymiskyky. Vai onko kyse mielenkiinnosta?

Meillä 3½-v tyttö keskittyy mielestäni tosi hyvin. Kuuntelee kirjota vaikka tunnin, piirtelee itsekseen ja voi leikkailla paperisilppua tms tosi kauan. Silti OHJATTU toiminta, jossa äiti käskee piirtämään mummun korttiin jotain tiettyä (eilen juuri yritettiin) ei sitten niin kiinnostakaan. Tai sitten tyttö eka piirtää jotain hienoa (äidin mielestä), mutta "värittää" sen sitten somasti piiloon mustalla värillä. :p

Eli jaksaa hyvin, kun kiinostus lähtee hänestä itsestään, mutta äipän ideat ei niin jaksa kiinnostaa, tai sitten niihin pitää lisätä jotain persoonallista (yleensä sutata päälle = värittää).

Näin meillä..

Mun pojalla ei kans välillä tunnu olevan keskittymis kykyä ollenkaan. Tv:tä jaksaa yleensä katsoa ja palapelejä joskus tehdä, mutta askartelu tai muu missä pitäisi hetki pysyä paikollaan ja keskittyä johonkin ei onnistu. Pienen hetken jaksaa, mut sit rupee kans sotkee ja haluu mennä tekee jotain muuta.

Niipäs on täälläkin että noi kynäily hommat ei jaksa pitkään kiinostaa ja "minä ite " sanoo kyllä mitä"haluu" tehä just tarkkaan eikä äiti saa neuvoa.Muovailuvahoilla ja vesiväreillä jaksaa tehä joskus aika kuankin vaikka eihän ne tuotokset ole oikeen mitään mutta niinhän sitä sanotaan että tossa iässä se TEKEMINEN on se pääasia ei niinkään se TULOS.Videoihin ja mieleisiin lastenohjelmiin ( esim Tomi Traktoriin) jaksaa keskittyä joskus tunninkin ja lukemista kuuntelee kun on itse valinnut mieluisen kirjan.Pleikkarissa on Puuhapete peli niin siitä joitain helppoja osia jaksaa kans peailla noin 15 min.Mikään missä pitäs neuvoo ei nykyään taho onnistua kun toi edm. "minä ite " vaihe on nyt niin voimakkaana päällä.

Yhteistyössä