3-4lapsiset perheet, tuloista ja menoista-taas kerran...?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Kuinka paljon teillä on käytettävissä olevat tulot kuukaudessa, siis kaikki tulot mukaanlukien ja verot pois, ja minkäikäiset lapset?
Tuletteko mielestänne hyvin toimeen, onko teillä esim. varaa matkustella, käydä lasten kanssa huvipuistoissa, kustantaa lasten harrastukset ym.?

Vastatkaa vaikka harmaana jos kirjautuneena ette halua tulojanne kertoa.

Meillä kolme lasta, 9-vuotias, 7-vuotias ja 3-vuotias.
Itse olen kotona, ainoana tulona lapsilisät, mies töissä. Käteen jää n. 2100 euroa kuukaudessa, ihan hyvin tullaan toimeen, etelänmatkoihin ei ole varaa, mutta esim. ruotsin risteilyyn ja kylpyläviikonloppuun kerran vuodessa.

No mä olen kotona kotihoidontuella ja lapsilisät, kht ja kuntalisä 900e (käteen jäävä) ja miehellä vähän vaihtelee tulot riippuen ylitöistä ja työmatkoista, mut keskimäärin käteen jää n. 2500.
Meillä on 3 lasta, 2 koiraa ja kissa ja me aikuiset. Eniten tuloja verottaa asumiskustannukset ja lainojen lyhennykset, mut kyllä siitä riittää muuhunkin vähän jotain. Matkustellaan ahvenanmaalla 2-3 kertaa vuodessa ja nyt kesällä käydään kolmella päiväreissulla.

Meillä on 4 lasta joista kaksi harrastaa, heidän harratuksiinsa menee 180e kuukaudessa. Itse olen vielä kotona kotihoidontuella joten mun tulot ei päätä huimaa. Yhteenlasketut tulot verojen jälkeen 2300e+ lapsilisät, vuokraan menee 690e. Meillä matkustetaan noin kerran vuoteen ulkomaille ja kesällä tehdään pari reissua kotimaassa, esim. kylpylä ja toinen reissu esim. mummolaan josta ei kuluja ole paljon. Ihan ok. pärjätään, kaikki tarpeellinen pystytään hommaamaan ja joskus ylimäärästäkin.

Meidän perheessä on kolme tenavaa, kohta neljä. Ollaan ihan normaalituloisia (ts. keskituloisia), sairaanhoitaja ja dippainssi, säästöjä on ja niitä kertyy vähän koko ajan, asuntolainaakin on vielä maksettavana. Kaksi autoa on perheessä ja niissä ei lainaa. Lapset saavat kaiken tarvitsemansa ja ylikin, harrastuksiin on varaa, samoin huvipuistoon, kylpylälomille (muutaman kerran vuoteen käydään) jne. Mutta me aikuiset emme juurikaan harrastele, emme poltatupakkaa, emme käytä alkoholia, emme käy "omilla menoilla" juurikaan koskaan jne. Summia en ala tässä latelemaan, mut uskoisinpa että pienemmälläkin tulolla pärjättäisiin, esim. jos vain toinen meistä olisi töissä.

Muoks: Lapset siis 7v, 2v, 1v (kohta 8v ja 3v..) ja ovat moniallergisia + isot lääkemenot jne..

meillä 3 lasta. olen äitiyslomalla, mies saa vielä palkkaa mutta on irtisanottu. rahaa jää käteen n.3000euroa sillä pärjää ihan ok, matkustella ei mutta taloa ja puutarhaa laitellaan. uskon että pärjätään vaikka miehen palkka muuttuu tt-korvaukseksi ja mulla kotihoidontueksi, elätään vaan sitten säästeliäämmin. kyllä se siitä taas helpottaa kun lähden töihin ja mieskin saa töitä. sitten tulee taas työmatkakulut ja hoitomaksut..eikä tule muutenkaan katsottua niin tarkkaan mitä ostaa..eli kyllä ne aina kaikki menee mitä tulee :) se on huomattu kun meillä on tulot vaihdelleet kokoajan ensin molemmat opiskeli sitten vähän lapsia ja töitä ja työttömyyttä ja jälleen opiskelua ja taas molemmat töissä ja nyt sitten tämä tilanne,

Summia ei viitsi alkaa laittamaan, mutta sanotaanko näin, että enemmän ollaan kallellaan pienituloisiin, kuin keskituloisiin.
Itse tällä hetkellä hoitovapaalla, lapsia 4 kpl.
11v, 9v, 6v ja 1v.
Omakotitalosta (uusi) on velkaa "omiksi tarpeiksi" ja ihan mukavasti lyhennellään per kk. Auto on velaton (vanha).
3 lapsista harrastaa jääkiekkoa (200-250e/kk yht) ja jalkapalloa.
Tuloista huolimatta juuri mistään ei tarvitse tinkiä, pärjätään oikein hyvin. Käydään huvipuistoissa, kylpylässä, joskus risteilyillä...fiiliksien mukaan 0-3krt/v. Ulkomaanreissuja tuskin tehtäisi vaikka enemmänkin olisi rahaa, ei olla oikein reissaaja tyyppejä.

Tulot ja menot balanssiin, niin kyllä pärjää =)

Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Summia ei viitsi alkaa laittamaan, mutta sanotaanko näin, että enemmän ollaan kallellaan pienituloisiin, kuin keskituloisiin.
11v, 9v, 6v ja 1v.
Omakotitalosta (uusi) on velkaa "omiksi tarpeiksi" ja ihan mukavasti lyhennellään per kk. Auto on velaton (vanha).
Tuloista huolimatta juuri mistään ei tarvitse tinkiä, pärjätään oikein hyvin. Käydään huvipuistoissa, kylpylässä, joskus risteilyillä...fiiliksien mukaan 0-3krt/v. Ulkomaanreissuja tuskin tehtäisi vaikka enemmänkin olisi rahaa, ei olla oikein reissaaja tyyppejä.

Mä en tajua miten ihmisillä on varaa noin kalliisiin harrastuksiin. Siis jos toinen on esim. hoitovapaalla ja ollaan muka "pienituloisia", ja silti on velkaa talosta jne. En pahalla tätä sano, ihmettelen vaan.

Me ollaan ihan ok tuloisia, miehellä hyvä palkka ja itselläni osa-aikatyö. Periaatteessa kaikki menee mitä tulee, ei matkustella, auto on 9v vanha, lapset ei harrasta mitään maksullista...silti kaikki menee. Pientä pesämunaa jää joskus, mut sitten kun tulee enemmän laskuja niin säästötililtä täytyy taas ottaa. Lapsia meillä on kolme, nuorin päiväkodissa ja 2 vanhempaa lasta on ala-asteella. Asutaan pääkaupunkiseudulla, eli asumiseen menee melko suuri summa kuukaudessa ...mutta silti.

Toinen opiskelee ja toinen hoitovapaalla. Kolme pientä lasta.

Kaikki käteenjäävät tulot 2200e. Vuokra jo yksistään on 990e. Kiitos opintolainaoikeuden emme saa toimeentulotukea, vaan sen sijasta pitää ottaa velkaa jos haluaa minimitoimeentulon.

Joka penni lasketaan, laskunmaksua joutuu välillä lykkäämään muutamalla päivällä. Emme laita ollenkaan rahaa esim. tupakkaan, meikkeihin, parturiin, lehtitilauksiin, kuntosalikortteihin/harrastuksiin. Kirpputorilta haetaan lastenvaatteet (paitsi kengät), ja tuttavien kanssa kierrätetään ja lainaillaan lastentarvikkeita. Rahaa ei jää säästöön yhtään, onneksi sukulaiset avustavat satunnaisissa isommissa hankinnoissa (esim. lasten sänkyihin patjat ja lasten polkupyörät on sukulaiset ostaneet).

Kyllä tämä tästä, kunhan toinen vaan opiskelujen jälkeen pääsee töihin.

Meidän tulot on n 3100 e. Ja siltikin ollaan todella tiukoilla väliin. Patjat, polkupyörät ym on vaan pakko jostain repiä vaikka tiukkaa tekee. Tänä vuonna ei lähdetä lomalle kuin (osaksi) omalle mökille mikä on meille ilmaista. Pakollisiakin hankintoja saa välillä venyttää ties kuin pitkälle. Tosin syykin tähän on. Rakennettiin yläkerta ja lainaa otettiin liian vähän eli pitäis palkasta saada maksettua noita rakennuskulujakin. meillä 6 lasta.

4 lasta. Iät 11-,8-,5 ja 2 vuotiaat.
Kotona molemmat,valitettavasti.
Tulot..530e+400+lapsilisät 500e.

tiukilla ollaan vaikka halvallla hyvää kotiruokaa tehdäänkin.
Kerran kesässä lähimpään huvipuistoon mennään,,pitäähän lapsilla jotain olla.
Mökille reissataan kerran tai kaksi kesässä..matkaa 200kilsaa.

meillä lapset isompi 3v ja pienempi syksyllä syntyneenä reilu puoli vuotta - vaimo kotihoidontuella, asuntolainan ja "pakollisten" menojen jälkeen jää pyöreästi tonnin verran kuussa säästöön.
Tosin selittyy sillä, että asunto on vähän turhan pieni meille - jos uskaltaisi tuon kanssa niin ostettaisiin isompi aunsto ja varmaan lainanhoitoon menisi 500+ nykyistä enemmän kuussa.

Lapset 4v,7v ja 12v.Käteen jää asunto-autolainan ,laskujen ym jälkeen noin 500e,sillä kituutellaan ruokaostos.Ei jää rahaa ylimääräseen.Näin kesälomalla matkustetaan huvipuistot velaksi visalla ja kärvistellään talvi maksujen kanssa.Parempia aikoja odottellen...

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelijä:
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
11v, 9v, 6v ja 1v.

Mä en tajua miten ihmisillä on varaa noin kalliisiin harrastuksiin. Siis jos toinen on esim. hoitovapaalla ja ollaan muka "pienituloisia", ja silti on velkaa talosta jne. En pahalla tätä sano, ihmettelen vaan.

Niin, en tiedä...itse ei kyllä harrasteta mitään maksullista tms...säästöön meillä ei kyllä mitään jää =)

No tulot ovat : mun 575, mies 1003, lapsilisä 413.

Pärjätään kun halutaan. Ruoat saadaa pöytään ja vuokrat on maksettu ajoissa. Nytkin on jo heinäkuun vuokra maksettuna, vaikka eräpäivä siinä on vasta 4. heinäkuuta. Mitään matkoja ei tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:
No tulot ovat : mun 575, mies 1003, lapsilisä 413.

Pärjätään kun halutaan. Ruoat saadaa pöytään ja vuokrat on maksettu ajoissa. Nytkin on jo heinäkuun vuokra maksettuna, vaikka eräpäivä siinä on vasta 4. heinäkuuta. Mitään matkoja ei tehdä.

Lapsilisä on kyllä 513e !

Yhteistyössä