3,5 kk pää ei tunnu pysyvän sylissä pystyssä vai varonkohan liikaa niskoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Katinkka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Katinkka"

Vieras
En tiedä olenko liian varovainen ja pelkään niin palkon vauvan niskojen retkahtavan, etten anna vauvan harjoitella tarpeeksi. Lattialla pysyy pää todella korkealla niin kauan kun antaa olla ja neuvolassa kädestä nostettaessa istumaan vauva istui sen hetken pää todella suorassa.

Sylissä, jos vauva on olalla tai muuten "ei selkä minun vatsaani vasten" tuntuu että pää heiluu miten sattuu kun kurkottelee katsomaan eri suuntiin. Nyt tullut olo, että varonkohan liikaa tuota niskojen retkahtamista kun aina tuen niskoja tai välillä jos vauva hyvässä asennossa ja minä istun saatan pitää kättä muutaman sentin päästä ja siihen vauva usein alkaakin nojailemaan. Neuvola on ensikuun alussa joten olisi kiva kuulla ennen sitä vinkkejä miten tuota pään kannattelua sylissä voisi harjoitella turvallisesti. Jotenkin tuntuu, että vauvani on tässä taidossa jäljessä muista ikäisistään.

Jos tuon ikäinen ei vielä kannata päätä kunnolla niin se ei ole normaalia. Ja oliskai ne neuvolassa siihen kiinittänyt huomioo jos olis joku vamma jonka vuoksi ei kannata normaalilla tavalla päätä.
Jo melko heti syntymän jälkeen alkaa vauva kannattamaan päät.
Hakeudu ihmeessä johonki vauva/äiti-lapsi toimintaan mukaan jos sulla ei ole äitiä tai muuta läheistä joka vois sinua neuvoa :) Neuvolastakin voi kysellä :)

Jotenkin en vain uskalla luottaa ja kokeilla kuinka hyvin kannattelee kun niskojen retkahtamisesta varoiteltiin niin paljon ja moneen kertaan esim. Synnärillä, neuvolassa ja perhevalmennuksessa.

Voit harjoitella niin että oot itte vähän lysyssä/puolistuvana ja vauva siihen köllöttelemään niin pää ei niin herkästi retkahda taaksepäin. Tietty kannattaa alkuun pitää muutamaa sormea pään takana varalla.

Nostatko tukemalla niskaa? Ala nostamaan kyljen kautta niin ettei käsi ole tukemassa niskaa, tämä auttaa niskanhallinnassa. Samoin käytä monipuolisia kantoasentoja, esim olalla (lapsi pystyy samalla harjoitella niskaa jos haluaa) sekä toinen käsi vauvan käsivarsien alla niin että lapsi on naama alaspäin, toinen kätesi on pyllyn alla.

Kun vauva on lattialla toisella kyljellä ota jaloista kiinni ja käännä lasta toiselle kyljelle päin. Vartalon pitäisi seurata mukana ja lopulta päänkin (tai heti samalla). Jos pää ei ala kääntyä ja lapsi jää mutkalle voi avittaa hartijoista.

Tälläisiä keinoja siis missä lapsi saa harjoittaa itse sitä pään hallintaa (vastakohtana ehkä sitterin pysty asento). Pidä paljon lattialla ja mahallaan kun voit itse vahtia vieressä.

Joo tuossa edelllä hyviä neuvoja, lisäksi pidä vauvaa vatsallaan lattialla niin nostelee/jumppaa niskoja itse :) Samalla näet, et vauva osaa kannattaa päätä jos lattialla masullaan kannattaa :)

Älä siis nosta vauvaa suoraan selältään, vaan lapsi kyljelleen, toinen käsi lapsen käden alle tukevasti ja hitaasti lapsi kokoajan kyljellään nosto. Samoin laske tällä tavalla.

Mahallaan voi kokeilla laittaa pientä pyyhettä käsivarsien alle, jolloin lapsi on luonnostaan helpommassa asennossa nostaa päätä.

Jos olen puoli-istuvassa/löhöasennossa ja vauva köllöttää päälläni ei ole mitään ongelmaa tai siis minulle ei tule tunnetta, että pitäisi tukea kun pysyy niin hyvin. Samoin jos on niin, että tuen rintakehältä ja haarovälistä katselee eteenpäin pää pystyssä. Myös jos on sylissä vatsa minun mahaa vasten pitää kyllä päätä hienosti irti minusta. Mutta olalla ollessa tuntuu ettei pää pysy ja samoin jos nostan tai vaihdan vauvan asentoa sylissä.

Kyllä se pää siinä mukana jo tuossa iässä pysyy, jos kerran jaksaa sitä jo pitää mahallaan ollessa ylhäällä pidempiäkin aikoja! Onhan se toki outoa ensimmäisen kanssa, mutta ihan helpolla ei ihmislasta saa rikki! :)

Juu ei sitä päätä saa rikki ellei oikein voimalla repäise lasta ylös. Kun normaalilla nopeudella lasta nostaa ja kantaa niin lapsi kykenee itse pitämään päätä mukana liikkeessä eikä mitää vahinkoa tapahdu. Voithan siis koittaa nostaa hitaammin jos tapana on nostaa suht rivakasti niin lapsi pystyy paremmin ennakoimaan liikkeen ja pitämään päätä. Olalla ollessa voi olla ettei vauvaa vaan kiinnosta nostella päätä kun on jo niin ylhäällä ja paljon kivaa katseltavaa löytyy jo.

Jos tuntuu siltä, että vauvan niska tarvii tukea, niin parempi vaan tukea sitten. Mulla yksi vauva oli tälläinen "lötkö" hempula, että tarvi tukea päätä pidempään, parempi niin kuin, että pää retkahtais ikävästi.

Yhteistyössä