3,5-vuotiaalle vaipat takaisin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pinna katkes
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pinna katkes

Vieras
Lapsi on ollut jo kuukausia ilman päivävaippaa ja yövaippakin oli poissa toukokuusta lähtien.
Alkuun menikin hyvin, sänky pysyi kuivana, mutta nyt on tosi useana yönä tullut pissat sänkyyn ja muutaman kerran housuun päivälläkin.
Pyykkikone hurraa pesuohjelmaa 1-2 krt. päivässä, mikä on aivan järkyttävän paljon kun vertaa meidän normaaliin pyykkäykseen 1-3 krt/vko. :(

Viime yönä mulla kerta kaikkiaan paloi kiinni. Nukkua olen saanut huonosti, kun pitää yöllä nousta riipimään lakanoita sängystä + vaihtamaan lapselle puhtaat ylle, minkä lisäksi lapsi tulee loppuyöksi pyörimään ja potkimaan minua meidän parisänkyyn. :kieh:

Minun niskat on menneet jumiin ja selkä kipeytynyt tästä kaikesta, lisäksi olen päivisin väsynyt ja äreä.
On parempi kävellä kauppaan ja ostaa niitä p*rkeleen vaippoja taas tähän taloon! Kestikset ja harkkahousutkin jo kerkesin innoissani myymään pois.
Ihan sama miten tuo lapsi pyristelee vastaan, mutta minä en ala enää yksiäkään kusilakanoita vaihtamaan ja pyykkäämään, vaipat tulee päivä ja yökäyttöön. Oli se lapsen mielestä kuinka noloa tahansa. :kieh:

Meillä on yövaippa käytössä 4v 2kk ikäisellä lapsella, koska vaippa on ääriään myöten täynnä joka ikinen aamu. En ole edes siis kokeillut yhtenäkään yönä vaipan poisjättöä. Yökuivuuteen ei voi oppia, se johtuu erään hormoonin kypsymisestä. Eli kyllä, marssit sinne kauppaan ja laitat joka yöksi vaipan. Jotkut ovat yökuivia vasta 5-vuotiaina. Niin meidän lapsi oppi kertaheitolla päiväkuivaksi tasan 2-vuotiaana.

[QUOTE="vieras";24315018]Meillä on yövaippa käytössä 4v 2kk ikäisellä lapsella, koska vaippa on ääriään myöten täynnä joka ikinen aamu. En ole edes siis kokeillut yhtenäkään yönä vaipan poisjättöä. Yökuivuuteen ei voi oppia, se johtuu erään hormoonin kypsymisestä. Eli kyllä, marssit sinne kauppaan ja laitat joka yöksi vaipan. Jotkut ovat yökuivia vasta 5-vuotiaina. Niin meidän lapsi oppi kertaheitolla päiväkuivaksi tasan 2-vuotiaana.[/QUOTE]

Mistä johtuu, että vaipat oli kuivia pitkään ja sänkykin kuivana? Miksi tuli takapakkia yhtäkkiä? Taantuuko lapseni takas vauvaks?

Mistä johtuu, että vaipat oli kuivia pitkään ja sänkykin kuivana? Miksi tuli takapakkia yhtäkkiä? Taantuuko lapseni takas vauvaks?

Tuohon en osaa vastata. Meillä kun on AINA ollu aamuvaippa ääriään myöten täynnä, tai siis yövaippa.

Päiväkuivaksi oppi kertalaakista tasan 2-vuotiaana eikä yhden ainutta takapakkia tullu päiväkuivuuteen, siis ihan kylmiltään oppi potan ilman yhtäkään vahinkoa, mutta se taitaa olla aika harvinaista.. Eli en osaa sanoa mitään kummempia neuvoja. Kuin että mä olen asennoitunu niin, että yökuivuutta ei voi oppia ja voi kestää 5-vuotiaaksikin toi yövaippojen käyttö.

[QUOTE="vieras";24315018]Meillä on yövaippa käytössä 4v 2kk ikäisellä lapsella, koska vaippa on ääriään myöten täynnä joka ikinen aamu.[/QUOTE]

Tähän muuten täytyy sanoa, että meillä pojalla (tuolloin melkein 4 vuotta) oli yövaippa ääriään myöten täynnä aamusin. Yksi päivä poika itse sanoi, että eihän laiteta illalla vaippaa. Ei laitettu vaikka vähän hirvittikin. Eikä sen jälkeen ole pissavahinkoja sänkyyn tullut, välillä käy yöllä pissalla, yleensä ei. Itsekin kuvittelin, ettei ole valmis vielä jättämään yövaippaa pois, koska vaippa aina aamulla ääriään täynnä, mutta ei vain näin ollutkaan. Taisi MEIDÄN pojalla olla vain tapa pissata vaippaan vaikka valmius vaipan jättämiseen olikin.

Itse aloin yökastella uudellee 4 vuotiaana vanhempien avioeron myötä. Vanhemmat eivät hoitaneet asiaa kuntoon (vieneet lääkärille ja terapiaan, hakeneet itse apua), vaan vaipatettiin ja suojattiin sänkyä. Kastelin sänkyni 12vuotiaaksi asti.

Järki käteen, stressi pois. Mikään ei ole kamalampaa kuin se, että muutenkin nolon jutun jälkeen äiti on asiasta hiilenä ja vihainen. Käy neuvolassa ja elämä suurennuslasin alle: onko lapsen elämässä ollut jotakin, mikä hänen mielenrauhaansa voisi järkyttää? Yökasteluun on paljon keinoja, mene hakemaan sitä apua niin et aiheuta lapselle samanlaisia traumoja mitä minulla on.

kuulostat aika hermostuneelta, mikä sinällään ymmärrettävää, mutta pahentaa usein tilannetta, saa lapsen pelkäämään pissaamista ja silloin niitä vahinkoja sattuu. Lapsesi on aika vanha laittamaan päivävaipan takaisin, enkä käsitä mitä hyvää sinä sillä saisit aikaan. Koita palkita ja rohkaista.

Kurjaahan tuollainen, MUTTA en laittaisi ehkä kuitenkaan vaippaa takaisin? Mitä lapsi ITSE tuumaa yökastelusta?

Onko lapsi viime aikoina juonut enemmän iltaisin (nyt kun on ollut kuumaa)? Tai onko syönyt paljon esim. hedelmiä iltaisin? Niissäkin paljon vettä. Auttaisiko, että herätätte pissalle, ennen kuin itse menette nukkumaan? Onko teillä pottaa lapsen sängyn vieressä niin, että lapsen on yöllä helppo käydä pissalla?

Alkuperäinen kirjoittaja ei näin;24315148:
Itse aloin yökastella uudellee 4 vuotiaana vanhempien avioeron myötä. Vanhemmat eivät hoitaneet asiaa kuntoon (vieneet lääkärille ja terapiaan, hakeneet itse apua), vaan vaipatettiin ja suojattiin sänkyä. Kastelin sänkyni 12vuotiaaksi asti.

Järki käteen, stressi pois. Mikään ei ole kamalampaa kuin se, että muutenkin nolon jutun jälkeen äiti on asiasta hiilenä ja vihainen. Käy neuvolassa ja elämä suurennuslasin alle: onko lapsen elämässä ollut jotakin, mikä hänen mielenrauhaansa voisi järkyttää? Yökasteluun on paljon keinoja, mene hakemaan sitä apua niin et aiheuta lapselle samanlaisia traumoja mitä minulla on.

no ei nyt 3,5 vuotiaan yöpissaus ole mitään varsinaista ongelmallista yökastelua. ei sun tapaus liity tähän mitenkään, sähän oireilit ihan eri syistä ja vanhempana. Mulle on sanottu, että jotkut lapset yöpissaavat 5-vuotiaaksi, eikä siinä ole mitään epänormaalia, jos siis lapsi on aina pissannu joka ikinen yö.

no ei nyt 3,5 vuotiaan yöpissaus ole mitään varsinaista ongelmallista yökastelua. ei sun tapaus liity tähän mitenkään, sähän oireilit ihan eri syistä ja vanhempana. Mulle on sanottu, että jotkut lapset yöpissaavat 5-vuotiaaksi, eikä siinä ole mitään epänormaalia, jos siis lapsi on aina pissannu joka ikinen yö.

No, tuo ap:n lapsi ei ole pissanut aina ja jokaikinen yö, vaan on ollut kuivana ja mennyt takapakkia. Ja ap:llä tuntuu itsellään menevän asian kanssa käämi eikä energia riitä. Kunhan kerroin ihan elävän koekmuksen siitä mihin ko. tilanne on meidän muinoisessa perheessä johtanut.

Mitä pahaa on avun hakemisessa?

[QUOTE="sä";24315325]niin ja pissatulehdus kannatta sulkea pois, se voi aiheuttaa kastelua.[/QUOTE]
[QUOTE="mami";24315351]meillä oli sama tilanne, jo kuivana ollut lapsi alkoi kastella öisin uudestaan. Syyksi paljastui kihomadot.[/QUOTE]

Juurikin näin. Mene nyt sinne lääkärille käymään niin pääset alkuun, kysymys voi todella olla aika pienestäkin jutusta. Saat siitä kyllä paisutettua vaikka minkälaisen, jos tarpeeksi änkkä olet ja nöyryytät lasta kiukussasi. Helpommalla pääset kun otat lusikan kauniiseen käteen ja alat selvitämään juttua ammattilaisen avulla...

Yhteistyössä