3,5 vuotiaan nenäverenvuoto...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mii

Vieras
Meidän pojalla vuotaa tosi usein verta nenästä, yöllä ollut useimmiten, niin että aamulla huomaa että tyynyliina veressä.
Pojan mummo on kertonut että myös lapsen isällä pienenä vuotanut nenä aika paljon.

Tänään nyt sitten vuotanut nenä päivän aikana jo 4 kertaa, poika itse vannoo että ei ole nenää kaivanut että veren tulo voisi johtua siitä.

joten nyt huolestuttaa että mistä tämä voi johtua? onko mulla vastaavasta kokemuksia.

meillä kans pojalla vuotaa usein,tyrehtyy kans suht nopeesti.Meillä apteekin a-vitamiini tipat auttaa, niitä kun muistaa laittaa, niin ei vuoda. Suosittelen kokeilemaan.Asia kannattaa ottaa puheeksi neuvolassa. mut ei kai niitä polteta, josei ole runsasta vuotoa.

Omakohtaisesta kokemuksesta.. Itselläni vuotanut alle 1-vuotiaasta saakka, riparikesänä loppui suurilta osin (kun aloitin tupakapolton). Useita kertoja on poltettu suonta mutta siitähän ei ole apua pidemmälle. Kyse on vain taipumuksesta, jostain rakenteellisesta heikkoudesta. Talvella vaiva aina paheni, kun ilma kuivaa.

Kosteampi huoneilma auttaa ja nenää kosteuttavat tipat. Hemoglobiinit ovat aina olleet hyvät. Inhottava vaiva, mutta vaikea päästä kokonaan eroon. Nyt aikuisiällä verta vuotaa pari kertaa vuodessa.

Alkuperäinen kirjoittaja SocialButterfly:
mulla oli pienenä anemia ja nenä vuosi usein..en tiedä oliko noi yhteydessä..jotenkin

Samoin, rautatabletteja piti syödä aina välillä, vaikka syötiin siskon kanssa ihan samoja ruokia ja sillä on aina ollu hyvä hB. Ja nenästä virtas aika usein veri, ei auttanu kyllä yhtään mikään verisuonien polttaminen vaikka tk-lääkäri kai niin kuvitteli kun teki sellasta monta kertaa. Vanhemmiten on jäänyt kyllä tuo nenäverenvuoto vähemmälle mutta hB on edelleen aina alhainen.

Alkuperäinen kirjoittaja mii:
Meidän pojalla vuotaa tosi usein verta nenästä, yöllä ollut useimmiten, niin että aamulla huomaa että tyynyliina veressä.
Pojan mummo on kertonut että myös lapsen isällä pienenä vuotanut nenä aika paljon.

Tänään nyt sitten vuotanut nenä päivän aikana jo 4 kertaa, poika itse vannoo että ei ole nenää kaivanut että veren tulo voisi johtua siitä.

joten nyt huolestuttaa että mistä tämä voi johtua? onko mulla vastaavasta kokemuksia.

siellä voi olla joku suoni joka alkaa vuotamaan pienestäkin ärsytyksestä esim. kuivista limakalvoista. Meidän 3,5v pojalla nimittäin täsmälleen sama ongelma, ihan kuin minun kirjoittama juttu. Yöllä usein naama ja sänky veressä. Verta tulee tosi paljon, mutta olen aina saanut tyrehdytettyä verenvuodon. Kerran oli hiukan vaikeaa, mutta tyrehtyi sitten kuitenkin. itselläni ollut ihan sama ongelma pienenä ja verta tuli usein ja todella paljon. Se poltettiin sitten kun olin kouluikäinen.

Minulla oli pienenä alvariinsa tuo vaiva ja vaivasi vielä ylä-asteella jonkin aikaa ja lopulta loppui itsestään. Mitään selkeää syytä sille ei koskaan löydetty. On epäilty, että liittyisi siihen, että mulla ei limakalvot kestä lämpötilan vaihteluja, joista veren vuoto saattaa johtua. Lisäks tuohon vaivaan liittyy välillä, ei aina, myös heinänuhaa ja muutenkin nenä saattaa vuotaa räkää ulos mennessä ja sisälle tullessa. On ilmeisesti aika harvinainen ominaisuus, mutta muutaman kerran sitä on lääkärissä ja terveydenhoitajalla epäilty. Joillain lapsilla vuotaa nenä muuten vaan ilman mitään syytä ja loppuu sitten, kun lapsi tulee vanhemmaksi. Joskus niitä nenän verisuonia poltetaan, mutta hirveän mielellään sitä ei ilmeisesti nykyään tehdä. Mulle ei suostuttu tuota tekemään vaikka verenvuoto oli välillä ihan älytöntä.

Kiitos kaikille vastauksistanne!

Kiva kuulla että voi olla ihan pienestä asiastakin kyse. Pitää huomenna hakea niitä a-tippoja ja soittaa viela vaikka neuvolaankin varuiksi.. Hurjan näköistä vaan kun sitä tosiaan alkaa tulee ihan kunnolla yhtäkkiä, vaikka helposti sitten tyrehtyy.

Eipä nyt ole pitkään aikaan ollutkaan, mutta tänään sitten senkin edestä!

Kyllä a-vita tippoja saa ilman reseptiä, muistaa vaan, ettei niitä saa ylimitoitetusti käyttää. Sisältävät jonkin verran tosissaan a-vitamiinia.

Verisuonten polttaminen, eli laapistaminen, on vain ensiapu pitkään jatkuneeseen vuotoon, ei siitä pidemmän päälle ole apua. Itse menin poltattamaan silloin ku vuotoa oli jatkunu neljä tuntia, eikä jaksanu enää yrittää itse tyrehdyttämistä.

Yhteistyössä