3,5v pojan ruokailut raivostuttaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuisku77
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tuisku77

Aktiivinen jäsen
16.01.2005
7 497
0
36
Noin 2 vuotiaasta n. 3 vuotiaaksi söi vain perunaa ja voita + kurkkua ja tomaattia sekä erilaisia puuroja ja jogurttia, hedelmiä.

Nyt noin puoli vuotta syönyt vain pinaattilettuja, verilettuja, kurkkua ja tomaattia sekä näkkäriä, rieskaa, sämpylää, ruisleipää ja viilistä sekä jogurttia, hedelmiä. Noin kuukauden syönyt LIHAPULLIA, kohta pariin vuoteen ei ole minkäänlaista lihaa syönyt joten tämä on jo saavutus! =)

niin ja keitoista on aina tykännyt, sieltä syö ne perunat ja porkkanat, joskus saattaa nakkikin mennä keitossa muttei siskonmakkara, eikä kala tai jauheliha...

Mutta nuo lämpimän ruuan ruokailut on yhtä itkua aina ellei lautasella ole jotain noista. Ei syö esim. makaronilaatikkoa, ei mitään kastikkeita, ei makaronia, ei riisiä, ei kalapuikkoja, ei makkaraa jne...

Mitä mä teen, jotta oppii syömään kuin muutkin... huoh...

Olen kovasti myötätuntoinen. Meillä poika on ollut koko ikänsä (nyt jo 15) tosi nirso. Eikä tunnu olevan juuri koskaan nälkäinenkään. Kovasti on kasvanut eikä ole juuri kipeänäkään. En ole koskaan tajunnut miten se pärjää niin vähällä.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
tarjoat ruokaa kun on sen aika jos ei syö et tarjoa muuta,kyllä se alkaa maistumaan. Olet opettanut nirsoksi.

en ole opettanut nirsoksi. Ruokaa saa vain ruoka-aikoina. Satsaa aamu- ja iltapuuroon. Ei syö edes ranskalaisia tai hampurilasta, ihme muksu! Missään ulkona ei voi hänen kanssaan käydä syömässä, kun aina se on tahimista :/

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olen kovasti myötätuntoinen. Meillä poika on ollut koko ikänsä (nyt jo 15) tosi nirso. Eikä tunnu olevan juuri koskaan nälkäinenkään. Kovasti on kasvanut eikä ole juuri kipeänäkään. En ole koskaan tajunnut miten se pärjää niin vähällä.

Meilläkin kasvaa hyvin on vaan niin nirso että :headwall: Itsekin olen ollut nirso ja olen vieläkin, mutta kyllä mä olen aina ihan normaalia kotiruokaa syönyt. Esim spaghettia ja jauhelihastiketta, perunaa ja makkarakastiketta, siskonmakkarakeittoa, kalapuikkoja, riisiä ja kanaa. Tuo ei syö mitään tuollaista!

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Vähennä puurojen syömistä,kyllähän ne mahaa täyttää.

Eli annan sen kahden kauhallisen sijasta vain yhden kauhallisen? Kokeiltu on! Jaksaa olla sitten niillä. Tänään syönyt aamupalaksi yhden näkkileivän ja lasin maitoa sekä ruuaksi 4 lihapullaa ja yhden tomaatin.

Meillä on kanssa hyvin nirso poika. Sääntönä on, että kaikkia ruokia maistetaan 5 lusikallista. Sitten vasta saa maitoa ja leipää
Muuten saa olla nälissään seuraavaan ruokaan asti

Alkuperäinen kirjoittaja samperi:
Meillä on kanssa hyvin nirso poika. Sääntönä on, että kaikkia ruokia maistetaan 5 lusikallista. Sitten vasta saa maitoa ja leipää

Meillä ei ole lounaassa ja päivällisessä leipää lainkaa. En saa noin syömään, koska oksentaa sitten helposti.

Alkuperäinen kirjoittaja tuisku77:

Meillä ei ole lounaassa ja päivällisessä leipää lainkaa. En saa noin syömään, koska oksentaa sitten helposti.

Voi vitsi :/ Meillä poika tykkää niin paljon leivästä, että sillä on helppo huijata "syö vielä pari lusikallista, niin sitten saat.."

Alkuperäinen kirjoittaja tuisku77:

Voi vitsi :/ Meillä poika tykkää niin paljon leivästä, että sillä on helppo huijata "syö vielä pari lusikallista, niin sitten saat.."

Jälkkäriäkään meillä ei ole, kokeilin viime viikolla jälkkärin houkutuksella. 1½ päivää söi hyvin kaiken ja sai esim. jätskipuikon jälkkäriksi, mutta sitten sekin jäi siihen

Mut jos kasvaa hyvin ja on terve niin miksi pakottaa? Mun mielestä syö sitä mukaan kun itsestä tuntuu.Luulen et aikuisena ruokavalio on ehkä hiukan monipuolisempi.
Puuro on terveellistä ja jos kuitenkin menee vihanneksia ja vähän myös lihaa niin eiks se oo ihan ok...
Luulis et kivempi syödä ilman tappeluu hyvässä ilmapiirissä ja vaikka vaan niitä lihapullii ja tomaattii ku pilata koko päivä muutaman makaroonin takii...

Meillä on 11 v nirso tyttö, joka vasta viime aikoina on alkanut syömään vähän paremmin. Nyt syö jo liha -tai kanakastikkeesta muutaman suikaleenkin, aiemmin saattoi jopa oksentaa, jos pakotti maistamaan esim.5 lusikallista. On syönyt viime aikoina jopa itse tehtyjä lihapullia, mitä ei aiemmin ole tehnyt. Meillä on auttanut vaan aika ja se, että lopetimme ns.pakkosyöttämisen tai maistattamisen. Likalle on aina kelvanneet vihannekset ja juurekset, kuten myös hedelmät. Hoikkahan tuo on, mutta meille sanottiin joitakin vuosia sitten, että pakottamalla saamme aikaan pahimmillaan jonkinasteisen syömishäiriön.

Kokeillaan siis tiukempaa linjaa vielä, eli puuro-annos pienemmälle. Ja lopetetaan ruuan tyrkyttäminen. Yleensä siis käy niin, että tulee syömään kutsuessa innoissaan ruokapöytään. Jos lautasella jotain joka ei miellytä, heittäytyy lattialle kiukkuamaan. Aikansa kiukuttuaan nostan syömään ja jos ei mitään meinaa vartissa syödä, lämmitän uudelleen ja syötän. Eipä juuri syöttämälläkään silti syö.

Ei juo paljoa maitoa, kun en anna kuin puolilasillista ennenkuin osa ruuista on syöty.

Nyt oli riisiä ja joukossa parsakaalia sekä kukkakaalia ja hunajakanafileepihvejä. :p Jälkkäriksi maitokiisseliä kera vadelmien. Ei tullut poika edes ruokapöytään. Hyvin näyttää jaksavan lounaalla, jota söi klo 12 sen 4 lihapullaa ja tomaatin. Seuraavaksi iltapala klo 19. Katsotaan kuinka käy.

sinnikkäästi vaan, mutta tyrkyttää ei tosiaan kannata. Tiedän muutamia tapauksia, jotka ovat teini-ikään saakka ihan oikeasti syöneet vain muutamia ruokalajeja. Ennen kouluun menoa tietysti olisi hyvä oppia jotakin syömään, koska koulun henkilökunta tekee syömisestä hyvin pian ongelman...

Alkuperäinen kirjoittaja samma här:
sinnikkäästi vaan, mutta tyrkyttää ei tosiaan kannata. Tiedän muutamia tapauksia, jotka ovat teini-ikään saakka ihan oikeasti syöneet vain muutamia ruokalajeja. Ennen kouluun menoa tietysti olisi hyvä oppia jotakin syömään, koska koulun henkilökunta tekee syömisestä hyvin pian ongelman...

Kyllä päiväkotikin sen tekee ja pelottaa jo valmiiksi miten sitten pärjää ehkä vuoden päästä päiväkodin ruokailut ja jatkossa koulussakin...

Yhteistyössä