3- ja 5-vuotiaat sisarukset kodin ulkopuolelle hoitoon toukokuu-elokuu,mitä suosittelet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kotihoito päättyy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kotihoito päättyy

Vieras
Molemmat olleet koko ikänsä kotihoidossa (päivähoidon alkaessa esikoinen on ollut kerhossa 2 x viikossa 2 vuotta,kuopus toivottavasti n puoli vuotta) ja esikoisen olis tarkotus mennä syksyllä eskariin..

Nyt olen alkanut miettiä mikä olis lapsille paras hoitoratkaisu? Päiväkoti,pph vai joku muu,mikä? Pk on todennäköisesti osan kesästä kiinni (miehellä on toki kesälomaa 4-5 viikkoa,mutta vähintään kahdessa osassa eikä välttämättä pysty lyömään päiväntarkkuudella lukkoon kun vasta edeltävällä viikolla) jolloin lapset mahdollisesti johonkin toiseen päiväkotiin (=eri paikka,eri ihmiset - varsinkin esikoiselle voi olla haastavaa). Pph taas voi olla vaikea löytää? Ainakin sellainen joka olisi töissä koko kesän tai "sopimuksen mukaan"?

Entä meneekö/pääseekö päiväkodissa molemmat samaan ryhmään ja onko se hyvä vai huono asia?
Meillä on todennäköisesti/toivottavasti myös muutto tulossa alkuvuodesta - tuleeko tästä kaikesta liian raskasta lapsille? Vai onko tää hoitoasia-tuskailu vaan joku mun alitajuinen tapa kanavoida omaa työhönpaluu-ahdistusta??

Eiköhän kaikki pph:t pidä jossain kohtaa kesää lomaa, yleensä toukokuussa. Noin isoille varmemmin löytyy seuraa päiväkodista, kun pph:lla on usein pienempiä lapsia.

Ryhmäjako riippuu vähän päiväkodista mutta todennäköisesti menisivät samaan ryhmään. Siinä on hyvät ja huonot puolet mutta esikoinen menee kuitenkin sitten vuoden päästä eskariin jolloin jokatapauksessa pääsevät eri ryhmiin.

Toukokuu on huono aika kyllä aloittaa päivähoitoa eikä tietenkään ole varmuutta että ees pääsette toivomaanne paikkaan tai lapset samaan paikkaan. Elokuun alusta paikkoja olisi enemmän tarjolla.

Yks vaihtoehtohan on palkata kesän ajaksi vaikka joku lähihoitajaopiskelija tms hoitamaan lapsia ja aloittaisivat sitten päiväkodissa elokuussa. Silleen lapsille tulisi kaikkein pehmein se hoidonaloitus.

Minä selvittelisin hoitajan palkkaamista kotiin tuoksi ajaksi. Pelkän kesäajan hoito päiväkodissa voisi olla lapsillesi aika stressaavaa, kun hoitajat ja mahd. hoitopaikka vaihtuisivat tiuhaan.

Yhteistyössä