3 lasta kolmessa vuodessa, isommat hoidossa, äiti kotona

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ottaa päähän
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

ottaa päähän

Vieras
Tiedän ettei muiden ratkaisut kuulu mulle, mutta nyt ottaa päähän oman lapsen hoitokaverit. Perheessä on 3 lasta kolmessa vuodessa, tuo kolmas juuri syntymässä. Isommat, eli se 3 v ja vajaa 1½ v ovat olleet koko ajan täysipäiväisessä hoidossa, yli 9 h päivässä, ei mitään lomia. Lapset oireilevat ja ovat hankalia hoidossa, ja tekevät kaikkien muiden päivästä entistä rankemman. Ja nyt näyttää siltä, ettei työssäkäyvä perhe saa lastaan hoitoon tuonne lähelle ollenkaan, vaan joutuvat kiikuttamaan pitkien yhteyksien päähän. Subjektiivinen päivähoito-oikeus tuntuu sukkaavan aika pahasti. Ehkä tuokin perhe olisi voinut miettiä lapsilukuaan ja jaksamistaan jossei heti sysäisi edellisä hoitoon uutta pukatessa.

Kuljetin 5kk kahdella linja-autolla toiselle asuinalueelle 8km:n päähän. Sitten tulin saman reissun takas kävelymatkanpäähän kotoa töihin ja illalla sama uudelleen. Ei paljon naurattanut. Samasta talosta kotona olevat kuljettivat katraansa lähitarhaan.
No onneksi mekin sit saimme lopulta paikan, olipa helppo kävellen viedä lapsi hoitoon ja siitä töihin. Mikä ajan-ja rahansäästö.

Alkuperäinen kirjoittaja ottaa päähän:
Tiedän ettei muiden ratkaisut kuulu mulle, mutta nyt ottaa päähän oman lapsen hoitokaverit. Perheessä on 3 lasta kolmessa vuodessa, tuo kolmas juuri syntymässä. Isommat, eli se 3 v ja vajaa 1½ v ovat olleet koko ajan täysipäiväisessä hoidossa, yli 9 h päivässä, ei mitään lomia. Lapset oireilevat ja ovat hankalia hoidossa, ja tekevät kaikkien muiden päivästä entistä rankemman. Ja nyt näyttää siltä, ettei työssäkäyvä perhe saa lastaan hoitoon tuonne lähelle ollenkaan, vaan joutuvat kiikuttamaan pitkien yhteyksien päähän. Subjektiivinen päivähoito-oikeus tuntuu sukkaavan aika pahasti. Ehkä tuokin perhe olisi voinut miettiä lapsilukuaan ja jaksamistaan jossei heti sysäisi edellisä hoitoon uutta pukatessa.

Tekaseppa itse muutama lapsi ja vie hoitoon, niin ei tarvi täälä kiukutella.

Itse myös päivähoitoalalla ja harmittaa monesti niiden puolesta jotka oikeasti ei saa sitä lasta hoitoon, kun kotona olevat tuovat lapsensa sinne päiväkotiin. Subjektiivinen oikeus hoitoon pitäisi poistaa kokonaan. Eri asia ovat sitten kokonaan ne henkilöt jotka oman tai lapsen sairauden, vamman, vaikeiden perhe tilanteiden tms. vuoksi tarvitsevat jo lapsen normaalin kehityksen ja riittävän perushoidon turvaamiseksi tarvitsevat tuota hoitoa.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Alkuperäinen kirjoittaja ottaa päähän:

Tekaseppa itse muutama lapsi ja vie hoitoon, niin ei tarvi täälä kiukutella.

Niin mulla onkin, ja lapset on hoidossa ja minä olen TÖISSÄ päivät.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Mistäs sinä tiedät, miksi ne lapset on hoidossa? Syitä voi olla monia, muitakin kuin äidin laiskuus.

Jos on jotain hyviä syitä, silloin tuntuu lapsentekovauhti aika kovalta.

Ehkä äiti opiskelee tai tekee töitä etänä. Ehkä lapsilla on erityisvaikeuksia jonka vuoksi päivähoitoa on suositeltu. Ehkä kolmannen lapsen syntymän jälkeen on tullut masennus. Tms.

Mistäs sinä tiedät, miksi ne lapset on hoidossa? Syitä voi olla monia, muitakin kuin äidin laiskuus.

Ehkä äiti opiskelee tai tekee töitä etänä. Ehkä lapsilla on erityisvaikeuksia jonka vuoksi päivähoitoa on suositeltu. Ehkä kolmannen lapsen syntymän jälkeen on tullut masennus. Tms.

Opettaperhe kyseessä (tosin nyt tietysti äiti ei opeta on kun vauvan kanssa kotona), lomiakaan lapset eivät ole kotona vaan sitten varahoidossa (kun pieni hoitopaikka, on esim. joulun välipäivät kiinni aina loppiasieen saakka). Mutta joo, varmaan jokin tosi hyvä syy pitää olla.

Subjetiivisen päivähoidon lopettaminen ei ole ratkaisu päivähoidon saatavuudelle, koska ei niitä paikkoja tyhjinä pidettäisi. Muuten on kyllä yhteiskunnan rahojen tuhlausta, jos lapsia tehdään yhteiskunnan maksettaviksi. Mutta toisaalta emme tiedä perhetilanteeseen johtuvista taustoista, joten paha on mennä toisia moittimaankaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap :
Opettaperhe kyseessä (tosin nyt tietysti äiti ei opeta on kun vauvan kanssa kotona), lomiakaan lapset eivät ole kotona vaan sitten varahoidossa (kun pieni hoitopaikka, on esim. joulun välipäivät kiinni aina loppiasieen saakka). Mutta joo, varmaan jokin tosi hyvä syy pitää olla.

Jos noin on, niin varmaankin siihen on hyvä syy, sillä varahoitopaikkoihin ei ainakaan täälläpäin virikehoitolaisia huolita (oman päiväkodin ollessa kiinni siis).

Pienet tulot perheellä, yhteiskunta maksaa hoidon, mikäs siinä. Virikkeitä haetaan, joopa joo, kerhojen 3h ei millään riitä kun ei jaksa puljata lasten kanssa edestakaisin. Moni alkaisi löytää kotielämästäkin virikkeitä, kun ns. "virike"paikoista menisi täysi maksu, mikäli hoidon tarvetta ei töiden takia ole. Niin siitä joutuu muutkin maksamaan. Ja HUOM! oikeasti apua tarvitsevat lapset saakoon hoitopaikkansa pitää. Piste.

Jos noin on, niin varmaankin siihen on hyvä syy, sillä varahoitopaikkoihin ei ainakaan täälläpäin virikehoitolaisia huolita (oman päiväkodin ollessa kiinni siis).

Meidän hoitopaikassa lukee, että kaikilla joilla on paikka, järjestetään varahoito päivystävässä päiväkodissa (ryhmis on kyseessä)

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Pienet tulot perheellä, yhteiskunta maksaa hoidon, mikäs siinä. Virikkeitä haetaan, joopa joo, kerhojen 3h ei millään riitä kun ei jaksa puljata lasten kanssa edestakaisin. Moni alkaisi löytää kotielämästäkin virikkeitä, kun ns. "virike"paikoista menisi täysi maksu, mikäli hoidon tarvetta ei töiden takia ole. Niin siitä joutuu muutkin maksamaan. Ja HUOM! oikeasti apua tarvitsevat lapset saakoon hoitopaikkansa pitää. Piste.

Näinpä juuri.

Alkuperäinen kirjoittaja Lammas:
Itse myös päivähoitoalalla ja harmittaa monesti niiden puolesta jotka oikeasti ei saa sitä lasta hoitoon, kun kotona olevat tuovat lapsensa sinne päiväkotiin. Subjektiivinen oikeus hoitoon pitäisi poistaa kokonaan. Eri asia ovat sitten kokonaan ne henkilöt jotka oman tai lapsen sairauden, vamman, vaikeiden perhe tilanteiden tms. vuoksi tarvitsevat jo lapsen normaalin kehityksen ja riittävän perushoidon turvaamiseksi tarvitsevat tuota hoitoa.

NÄIN ON! Ärsyttää sana; VIRIKEHOITO.

Asutaan kaupungissa jossa 50 lasta päivähoitojonossa. Siellä sitten kotona olevien lapsia hoidetaan, kun heillä on OIKEUS siihen ja he siitä MAKSAVAT. Niinpä. Reilut 40e/kk, niin kyllähän se houkuttaa jo ilmaisen ruoankin puolesta. Ja se perhe, jonka minä tiedän, ei tosiaankaan kärsi muusta kuin äidin mukavuudenhalusta ja netti-addiktiosta.

Alkuperäinen kirjoittaja Lammas:

No huh. Juuri tällaisia ei kaivata lasten kanssa työskentelemään ollenkaan.

Mistä tiedät jos äiti opiskelee lisää, jatkotutkintoa ym?
Mitä hittoa se edes sinulle kuulluu minne kukakin lapsensa vie? Työ ei ole sen parempi syy viedä lapsia hoitoon kuin esim.t yöpaikan etsiminen tai opiskelu tai ihan lapsen tarve saada olla ryhmässä

Jos on noin tyhmä ja vanhanaikainen kuin ap, ei kannattaisi tehdä lapsia.
päiväkoti on lapselle palvelu, varhaiskasvtusta, muissa länsimaissa ilmainen 3-4-vuotiaasta ylöspäin.
Täysin ajastaan jäljessä on ajatus, että päivähoito on säilytyspaikka äidin työssäkäynnin ajaksi. Miten tyhmä voi ihminen olla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mistä tiedät jos äiti opiskelee lisää, jatkotutkintoa ym?
Mitä hittoa se edes sinulle kuulluu minne kukakin lapsensa vie? Työ ei ole sen parempi syy viedä lapsia hoitoon kuin esim.t yöpaikan etsiminen tai opiskelu tai ihan lapsen tarve saada olla ryhmässä

No voisi tehdä vaikka vähän vähemmän kiireellä niitä lapsia jos opiskelu menee lapsen parhaan edelle. ja tämä on hassu ketju. Toiset sanoo ettei lapsia saisi viedä hoitoon töiden takia, ja toiset sanoo että lapset saa viedä hoitoon ihan vaan siksi kun äiti ei jaksa olla heidän kanssaan kotona. Vai onko täällä ne nettiaddiktiäidit huutelemassa taas?

Jos on noin tyhmä ja vanhanaikainen kuin ap, ei kannattaisi tehdä lapsia.
päiväkoti on lapselle palvelu, varhaiskasvtusta, muissa länsimaissa ilmainen 3-4-vuotiaasta ylöspäin.
Täysin ajastaan jäljessä on ajatus, että päivähoito on säilytyspaikka äidin työssäkäynnin ajaksi. Miten tyhmä voi ihminen olla.

No kun olet niin viisas niin miksi se 1-vuotias on siellä hoidossa kun äiti on kotona?

Työ ei ole sen parempi syy viedä lapsia hoitoon kuin esim.t yöpaikan etsiminen tai opiskelu tai ihan lapsen tarve saada olla ryhmässä

Kyllä se puhumaton ja juuri kävelemään oppinut 1-vuotias tarvitseekin todella kovasti sitä hoitopaikkaa 9 h/pvä ympäri vuoden samalla kun oma äiti on kotona.

Kyllä te ootte kovia arvostelemaan muita ihmisiä ja heidän tekojaan tietämättä sen kummemmin edes taustoja.
Äärimmäisen mustavalkoista ja itsekeskeistä porukkaa täällä. Sen huomaa päivä päivältä paremmin.

Oletteko itse sen parempia?

Taas näitä...
Minä itse opiskelen kotona ja lapset hoidossa. Vauvaa odotan. Oonpa kuullu kylillä puhuttavan että minä vaan laiskottelen päivät kotona ja pidän lapsiani hoidossa.. Kyllä ottaa oikeesti päähän tuollasen p:n puhujat ja toisten asioihin puuttujat.

Yhteistyössä