3. päivä ilman vaippaa ja taistelu jatkuu..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jkjkjkjk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Tönt;26223000:
kolmen päivän jälkeen. en!
tiiätsä mä ymmärrän sua sanotkoon muut mitä vaan. mä tiiän millaista on kun on lapsi joka vastaa kaikkeen ei. v*ttu, ei mun lapsellakaan oo ollu mitään herkkyysvaihetta mitä mun olisi pitänyt tunnistaa. |O se vaan on ei eikä muuksi muutu. tulkaa opettaa jos on niin saatanan helppoo!! :headwall:

Täälläki "EI" lapsi, ja mä annoin vaipan olla niin kauan, kun oli tarvetta. 3 vuotiaana oppi päiväkuivaksi. Mä en kenties älynny sitä herkkyysvaihetta, mutta hyvin on selvitty näinkin. Nyt 6v.

Lapsella ei tada nyt olla menossa sitä kuuluistaa herkkyys vaihetta eli taidat hakata päätäs seinään. Pakolla et voi opettaa irti vaipoista eikä kyllä ihan kivalta kuulosta noin tehtynä eli yhtäkkiä vaan vaipat pois..

Meillä poika täyttää ens kuussa 4 v ja kokeilin muutamaan kertaan jättää vaipat pois jo aiemmin. (lapsella on allergioita mikä aiheutti ripulit vaippaan välillä 5 krt päivässä ja valui ikävästi pikkareiden välistä, siksi siis vaipoissa pidempään!) Nyt on sujunut kivasti muutaman viikon nuo pissahommat. Pissasi siis housuun aina (!) kun ei vielä tunnistanut pissaamisen tarvetta lainkaan. Pissaväli on muutenkin todella pitkä eli päivisin helposti 4-5 tuntia ja juo kyllä riittävästi ja usein. ;D Mutta nyt on kuin olis hokannut koko asian ja homma luistaa. En mä jaksais pestä pyykkiä ja lasta monia päiviä kun ei ilmiselvästi ole valmis. En ainakaan itse kokenut minkäänlaisia uskottavuusongelmia kun otin vaipat moneen eri otteeseen takaisin käyttöön. Aika pieni lapsi se sunkin poika vielä on. Nuo lapset vaan nyt oppii kuivaks hyvin yksilölliseen tahtiin. Mutta kaikki tyylillään.. Voithan sä todeta vaikka, että kesällä otetaan uusiks.

Minähän juuri kirjoitin tuossa 3 vuotiaasta, täyttää ens kuussa 4 v...Tuo metodi ei kyllä kuulosta toimivalta laisinkaan...JA tuollasella pakottamisella ei olis onnistunut. Meillä sanoi "EI" myös ja on hyvin temperamenttinen lapsi. Voi jos tietäisittekään... :) Nyt vaan on mennyt tosi hyvin. Eka käytiin potallla vaikka oli vielä vaipatkin olemassa ja sitten jätettiin vaipat pois kun lapsi oli myös siihen suostuva. Toki pienellä pakottamisella edettiin eli lapsi ei suoranaisesti päättänyt mitään vaan oli siinä uskossa. Heti aamulla potalle ja isot kehut kun tuli pissa sinne pottaan. Kehumisella pääsee pitkälle. Ja välillä lahjoin, lähinnä nyt rusinoilla tai tv-ojelmalla. Leluja en ostanut. Toimisko tarrat? Saa liimata ite korttiin tarrran kun on onnistunut.

^:) Ei varmaan kammoa. Siinähän peset pyykkiä ja lasta. Ihan sama mulle. Ite en olis kokenut tarpeelliseksi koittaa päiväkausia tupeltaa lapsen kanssa, joka ei ilmiselvästi ole valmis vielä vaipattomaksi. Mutta kaikki kasvattavat lapsensa omalla tyylillään ja hyvä niin.

Meillä pottatreeneihin ovat innostaneet hienot kalsarit tai pikkuhousut. Niitä oikein mieleistä ei ole ollut kuin muutamat ja niitä lapsi ei ole halunnut tarkoituksella laita, koska samana päivänä olisi saanut tilalle jotkut tylsät. Eikä niidenbousujen tarvitse olla näkyvästi hienot, kunhan on samanlaiset kuin isällä ( bokserit ) tai mieluinen kuvio etumuksissa.

Varaa itsellesi suklaalevyn tai jotain palkkioksi . Voit käydä nakertamista sitä kun hermot meinaavat mennä.

Kiitos kommenteistanne. Taidan pysyä tällä tiellä mihin olen ryhtynyt. Vaikea uskoa, että lapseni tästä traumoja saa :). Hyviä hermoja tarvitaan. Eiköhän hän jo kuukauden päästä ymmärrä, että pönttö olisi helmpompi.

Meillä sama juttu 2 vanhimman kanssa. Pottailu aloitettiin kun alkoivat itse kiinnostua siitä ja haluta potalle ja viikon sisällä oppivat päiväkuiviksi ilman mitään vaivannäköä.

Meillä myös potta ollut esillä ja sitä on saanut halutessaan käyttää, mutta pakotettu ei olla. 2 poikaa oppineet kuivaksi heti kun itse halusivat, toinen 2v10kk ja toinen 2v4kk. Ja kun itse halusivat potalle ja vaipan pois niin viikon sisään jäi myös yövaipat. Eikä tarvinnu ite opettaa mitään :) Toinen oli ehkä aika iso jo mutta ei ollut valmis aikaisemmin. Lapset niin yksilöllisiä :) Ja kun se lähtee lapsesta itsestään niin se on niin paljon helpompaa. Meillä on myös tutin ja tuttipullon jättäneet itse pois, tuttipullot alle vuoden iässä ja tuttit n. 1,5vuotiaana. Eikä ole tarvinut huudattaa :)

^ Toi oli hyvä! Meillä siis ostettiin uusia pikkareita, autot-teemalla ja toi vajaa 4 v oli ihan onnessaan niistä. JA suklaalevy oli muuten meillä tarpeeseen ja kahvitauko..

Miksi pakottaa? Siitä ei seuraa mitään hyvää.
Meillä lapset ovat oppineet kuiviksi,oman kiinnostuksen mukaan.Molemmat oliva heti sekä päivä että yökuivia,kun itse kiinnostuivat pöntöllä käynnille.Eikä vahinkojakaan tullut.Molemmat oppivat vähän enne 3v synytmäpäivää kuiviksi.

Tsemppiä keskustelun aloittajalle! En missään nimessä antaisi vaippaa takaisin. Eri juttu jos lapsi olisi 2-vuotias, mutta 3-vuotiaalta tollanen käytös on pelkkää v.ttuilua. PIdä pintasi ja koita jaksaa. sanot, että vaippoja ei ole enää hänen kokoiselleen lapselle. Anna olla ulkona märissä housuissa nyt kun kelit lämpiää ja totea et ei tullu vaihtovaatetta mukaan, sori. VAHINGOISTA ei saa rangaista eikä tehdä numeroa, vaan vaihdetaan kuivat ylle. Mutta kyllä äiti oman lapsensa tuntee ja tietää, milloin pissaa tahallaan housuun. Yövaippa on eri juttu, yökuivaksi lapsi oppii, kun elimistö on siihen kypsä. Mutta 3-v. vaipoissa, huhhuh. Älä anna näiden herkkyyskausipuheiden täällä nujertaa auktoriteettiasi.