Hae Anna.fi-sivustolta

3-pyöräiset rattaat?

Viestiketju osiossa 'Vauvan hoito' , käynnistäjänä Tai ei?, 27.07.2009.

  1. Tai ei? Vierailija

    Miten liikkuvat 3-pyöräiset rattaat?

    Mitä ilmeisimmin muuten liikkuvat hyvin, mutta mitä jos tulee lumihanki vastaan? Monissa malleissa voi etupyörän tietenkin lukittaa, mutta olen kuullut, että toimenpide ei kyllä kovinkaan helpota menoa ja ne ei vaan kulje hyvin hangessa. Piste. Onko tosiaan näin vai mitkä ovat kokemuksenne? Tai onko jotain tiettyä mallia, joka kyllä kulkee hyvin maastossa kuin maastossa? Mites ne, joissa on sen yhden etupyörän tilalla 2 ihan vierekkäin, eli periaatteessa 4-pyöräinen... Kulkeeko paremmin?

    Kertokaa rehellisesti plussia ja miinuksia. :)
     
  2. Moi!

    Uskon sinun selviävän kolmipyöräisillä ihan mainiosti jollet ihan Lapin metsissä asu. Mulla on ollut Teutonian Spirit S3 ja hyvät oli. Nyt on Phil&Teds, mekaniikaltaan hyvät vaikka kankaat on surkeat. Sen lisäksi on Trekin gobug deluxe. Kaikilla kärryillä on pärjätty ja hyvin on pelittänyt. Itse en nelipyöräisiä kärryjä haluaisi paitsi tietenkin matkarattaat.
     
  3. gfag Vierailija

    Kolmipyöräiset tekevät hankeen kolme erillistä uraa, kun nelipyöräiset tekevät vain kaksi (eli takapyörät kulkee etupyörien tekemissä urissa). Eli kolmipyöräisten lykkiminen hangessa on raskaampaa. Ja vieläkin raskaampaa, jos etupyörä on kaksiosainen (tulee taas yksi ura lisää).
     
  4. Gesslein Vision S Vierailija

    Tuolla kolmella uralla ei ole mitään merkitystä helppoon työnnettävyyteen. Enemmän vaikuttaa millaiset rattaat hankkii. Kaikki kokeilemani nelipyöräiset ovat olleet melko raskaita työntää ja hankala kääntää, kun taas useimmat kolmipyöräiset ovat olleet helppoja työntää (ei melkein huomaa että työntää mitään) koska liikkuva etupyörä myötäilee liikkeitä, se tekee työntämisestä kevyttä. Mieheni ja itse kutsumme sellaisia perinteisiä nelipyöräisiä rattaita "elefanttirattaiksi" kun ovat niin mahdottoman isoja, jykeviä ja raskaan oloisia. Mutta esim. ulkona nukuttamiseen ottaisin mieluummin elefanttirattaat kuin kolmipyöräiset (turvallisuuden vuoksi, meillä ei tosin tarvittu kun harvoin nukutettiin ulos).

    Jos ostat 3-pyöräiset myös lumiolosuhteisiin niin katso tarkkaan että etummaisen renkaan ja lokasuojan väliin jää "paljon" tilaa tai sellainen jossa ei lokasuojaa ollenkaan. Hankaleimmilla keleillä lumi voi jäädä kiinni renkaan ja lokarin väliin. Pieniä vierekkäisiä etupyöriä ei kannata hankkia lumeen.

    Minulle kerran yksi myyjä liikkeessä yritti selittää tuota kolmen uran juttua lumihangessa ja hän haukkui 3-pyöräiset täysin, no ei ihme kun hänen liikkeessään ei ollut ainoatakaan 3-pyöräistä. Hankimme vaunut muualta ja asioimme kyseisessä liikkeessä melko usein niin kappas vaan vähän ajan päästä samassa liikkeessä oli myytävänä juuri samaista vaunua mikä meillä oli monilla eri värisävyillä ;) Ja joka kerta kun kävin liikkeessä myyjät kyräilivät vaunua ja olivat siitä tosi kiinnostuneita aivan kuin eivät olisi koskaan nähneet 3-pyöräistä...

    Mutta joo, tämä meidän "ihmevaunu" on siis Gesslein Vision S kantokopalla, muistaakseni C-malli (+tuulensuoja ja läpinäkyvä muotoonommeltu sadesuoja). Meillä se on ollut käytössä tanakalla pojalla noin 2 vuotta ja joka päivä ollaan tyytyväisiä, että tuli hankittua juuri nuo rattaat. Kääntyvät myös pienessä tilassa ja kaupoilla ovat mahtavat, useimpiin hisseihin mahtuu kahdet tuollaiset kun taas nelipyöräisiä mahtuu vain yksi.

    Ai niin ja lumihangessa en kyllä koskaan laittaisi etupyörää lukkoon vaan juuri auki, koska pyörä myötäilee liikkeitä ja on helpompi työntää. Ollaan lumimyrskyt ja hanget menty läpi noilla rattailla. Etupyörä on lähes aina vapaana, ainoastaan bussiin noustaessa se kannattaa lukita, jotta vaunut eivät keikkaa ja itse ainakin bussissa pysyn vaunun vierellä kiinni pitäen, koska mutkissa voivat kaatua (mutta olen nähnyt myös 4-pyöräisen kaatuvan).

    Kannattaa myös kiinnittää huomiota rattaiden omaan painoon, sekin vaikuttaa työnnettävyyteen.

    Sitten ihan muita plussia tuosta Gessleinin Vision S:stä eli kuomu on tosi suojaisa, ihanteellinen talvella, siinä on päällä kurkistusaukko läpällä eli ei tarvii repiä harsoja joka kerta kun kurkkaa että kaikki on ok. Kesää varten kuomun takaosassa on ilmareikä verkolla ja läpällä. Kuomua voi liikutella tosi paljon ja mitään näpsyttimiä ei tarvii, kun vaan liikuttaa. Myös selkänojassa on helppo mekanismi. Kantokoppa on tukeva ja suojaisa ja todella lämmin, muhkea ja pehmeä, siitä tulee lämpöpussi talveksi kun ottaa pohjan ja tukia pois. Kesällä taas kopan "kannen" saa kokonaan pois vetoketjuilla eli sitten on vaan vilpoisa koppa. Kantokopassa on turvalukot että pysyy hyvin paikalla. Ei ole erillisiä patjoja eli ei tarvii lakanoita. Selkänojan takana piilossa on säilytystilaa, samoin kuomun takaosassa ja kantokopan sivuilla, ovat kaikki olleet tosi näppäriä. Vaunut ovat olleet muuntautuvat, en keksi mitään negatiivista eli voin suositella täysin.
     
  5. hyyt Vierailija

    No aika rankkaa yleistämistä että kaikki nelipyöräiset rattaat on mahdottoman raskaita ja isoja...

    Kolmipyöräinen ratas vie pituussuunnassa yllättävän paljon tilaa. Sekä siellä bussissa että autoon laitettaessa.
     
  6. nelipyöräisistä Vierailija

    Pikahuomautus vain Gessleinia koskevaan kirjoitukseen: onhan nelipyöräisissäkin nykyään tosi paljon malleja, joissa on kääntyvät etupyörät. Meillä esimerkiksi on nelipyöräiset Teutonian Funit, jotka ovat mitoiltaan pienemmät kuin useimmat kolmipyörärattaat ja toimivat ok joka kelissä. Pahimmissa lumissa tai hankalassa maastossa pienehköt etupyörät eivät ole parhaat, mutta niillä pärjää. Joten ei kannata kiinnittää huomiota vain pyörien lukumäärään vaan kokonaisuuteen, kun valitsee vaunuja.
     
  7. ap. Vierailija

    Me tultiin lopputulokseen hankkia Britax Vigour 3+ 2009 mallia ja siis kolmipyöräisenä! :) Ei kyllä parempia nyt enää meidän mielestä olekaan. (Nää menee muuten pieneen tilaan pituuteenkin nähden.)

    Meidän mielestä taas alussa kolmipyöräiset on näyttäneet jotenkin vajavaisilta, mutta nyt vaihtoehdot ei antaneet oikein periksi, joten noihin päädyttiin. Ne kyllä miellyttää nyt tosi kovasti.

    3- tai 4-pyöräinen on nyt vähän makuasia. Tiedän kyllä tuttuja, jotka on halunneet vaihtaa 3-pyöräiset 4-pyöräisiin tai toisin päin. Varmaan aika 50/50 menee tää asia.

    Kiitos avusta ja vastauksista kaikille! :)
     
  8. vierailija Vierailija

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti