3 v:n vatsa kivikovalla jo viikon. Metalax käytössä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lehmu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

lehmu

Aktiivinen jäsen
17.06.2006
1 012
0
36
Ongema on uusi, mutta nyt alkaa mennä pahaksi. Aiemmin vatsa ollut pikemminkin löysällä, rajoittuneesta ruokavaliostaan huolimatta.

Kakka alkoi olla kovaa viikko sitten su. Ma ja ti sai kuitenkin kikkareita ulos eikä valittanut. Ke ei enää tullut kakkaa ja to yritti itkun kanssa aamulla. Mummo osti apteekista Metalax-suppoja ja Levolacia ja niillä saatiin torstaina kakkaa ulos ihan hyvin.

Oon antanut Levolacia 5 ml aamuisin ja nyt päivällä annoin lisää kun taas oli niin kovalla että vaan Metalaxilla väänsi kikkareita pikkaasen, metalaxilla kakkasi perjantaina ja lauantaina ei kakannut. Nyt ei ihan selvästi suostu enää kakkaamaan, panttaa. Mitä mä teen? Riittääkö että jatkan vaan Levolacin antamista, sehän ei kaikilla ala vaikuttaa heti?

Lapsi ei syö hedelmiä, ei marjoja, ei juureksia vaan jättää koko ruuan syömättä jos sekoittaa joukkoon jotakin. Hedelmistä menee vain omena ja banaani, joita ei nyt kannata syöttää. Muroja, leipää (ja puuroa) syö.

Maitoa, leipää ja lihaakin söisi. juusto on herkkua... Tänään on suostunut syömään aamupuuron ja iltapäivällä pannukakkua & mehua. Tumma riisi jäi kastikkeineen ja lihoineen päivällä lautaselle, kun laitoin sekaan ruokalusikallisen maissia ja herneitä. :/

Millä mä saan sen lapsen vatsan taas toimimaan...

Eiks siin levolacin ohjeessa sanota että ensiks voi antaa enemmän sitä ennenkö rupee toimimaan ja sit toi ylläpitoannos on 5ml. Mä varmaan kokeilisin antaa enemmän sitä levolacia nyt alkuun ja sit ku rupee toimimaan niin sit vähentäisin sitä annostusta.

Aprikoosi soseena... mä yritän sitä! Jos se vaikka kelpaisi.

Ja jos mä sit hurauttaisin vieläkin sitä levolaccia isommasti. Metalax on käytössä vain siksi että nyt on tosissaan hätä. Huomennakaan en pääse itte apteekkiin, että näillä tarttis selvitä. Däm, en saa aprikoosiakaan.

Eikös Levolacin ohjeissa ole ensin antaa isompi annos aamuisin tyhjään vatsaa. vai muistanko omiani?

http://www.nycomed.fi/fi/Menu/Kuluttajat/Products/Ummetuksen+hoito/Levolac/ täältä valmisteyhteenvetoon

1-6v. alkuannos 7,5ml-15ml. Annetaan yleensä aamusin, mutta ap tilanteessa antaisin vaikka tänä iltana yhden satsin ja aamulla sitten toisen, mikäli mitään tulosta ei ole tullut. Ja mä tarkotin tuolla mun aikaisemmalla viestillä, että lääkärit määrää huimasti isompiakin annoksia kuin mitä purkissa lukee. Tuolle meidän lapselle silloin hänen ollessa puoli vuotias tuo 10 ml on tupla-annos mitä purkissa lukee.

Mä olen yhden vatsaongelmaisen kuusvuotiaan pikkumiehen äiti.
Pojalla ollu aina hidas suoli. Vappuna vaan äityi ekan kerran todella pahaksi. Viikon verran oli lastenlääkärin ohjeilla koitettu saada kakkaa aikaiseksi. Ensin Lactuloosilla, (kahdella eri valmisteella) sitten saatiin lupa koitta Laxoberonilla. Ei mitään tulosta. Microlaxilla käski sitten koittaan. Pojalle se aiheutti kahdella kerralla hirvittävät suolen kouristukset, huusi vessassa tuskanhiessä ja valkoisena ja itki hysteerisenä!! :o :'(
Sai aikaan pierun ja aine valui pois.
Seuraavana päivänä poika oli jo niin kipee, että soitin illalla polille. Käskivät koittaa viel kerran Microlaxilla, mutta poika sai niin hysteerisen kohtauksen kun kuuli sen ja sanoi että se sattuu niin paljon, äiti että mää kualen!!! Enpä alkanut kiduttaa pientä, vaan lähettiin päivystykseen. Suoleen laitettiin vettä vaan, ja koska siin ei oo mitään kouristelua aiheuttavaa ainetta, oli huomattavasti miellyttävämpi. Poika oli tosin sitekee sissi, ja tuskaisena piti vaditun ajan sen veden sisällä. Ja sit TULI!!! Hyvänen aika, mutta kyllä itki jo äitikin kun poika oli niin helpottunut paremmasta olostaan.
Saatiin sitten hoidoksi Movicol Junior, ja se vasta auttoi!!Tosin se vaihdettiin vielä aikuisten movicoliin yhden suolihuuhtelun jälkeen vielä.
Tuo Movicol on sikäli hyvä tuote, että se ei "laiskistuta" suolta eikä totuta sitä, vaan se ainoostaan kerää nestettä sinne ja näin uloste pysyy sopivana. Nyt poika on kuitupitoisella ruokavaliolla ja Movicoliakin menee enää tosi harvoin.Jos kakka ei tuu yhtenä päivänä, annan illalla lasillisen lääkettä ja seuraavana päivänä toimii normaalisti.
Tsemppistä, kamala vaiva!!

Riittävästi nestettä siis VETTÄ. Aloita aamu juottamalla lasillinen vettä ja mieluiten sekin huoneenlämpöistä. Pyllyn "heputtelu" lämpöisessä vedessä relaksoi suolta. Näitä konsteja käytetään vanhustenhoidossa ja olen käyttänyt menestyksekkäästi myös omien lasten kanssa. Kukaan kun ei näistä syö mielellään mitään kasviksia, hedelmiä ja leipääkin niukasti, eli kuitua ei tule. Microlax aiheuttaa kipua koska on toimittava ja tyhjentää suolen väkisin.

Meillä ei ole koskaan tullut Microlaxista kipua tai muutakaan, on ollut iso apu hädän hetkellä ja nytkin niitä on lääkekaapissa.

Ehdottoman tärkeää olisi saada ruokavalio kohdalleen, eli kuituja, kuituja lisää. Isompi lapsi jo varmaan ymmärtäisikin kun selittäisi, että hedelmiä ja kasviksia on hyvä syödä että kakka tulee hyvin. Puuroja, leipää myös. Lisäksi paljon vettä.

Banaani ja juusto ainakin meillä kovettavat mahaa.

Nestettä on saanut ja juonut hyvin, ei kinnaa siitä. Peppua liotettiin uimahallissa eilen parituntinen, ei apua.

Lisätään Levolaccii ja kuitua, vaihdetaan Movicoliin tai duphalacciin jos ei ala kakka kulkea. On kyllä outo vaiva meille, pikemminkin toisinpäin ollut yleensä :x

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Riittävästi nestettä siis VETTÄ. Aloita aamu juottamalla lasillinen vettä ja mieluiten sekin huoneenlämpöistä. Pyllyn "heputtelu" lämpöisessä vedessä relaksoi suolta. Näitä konsteja käytetään vanhustenhoidossa ja olen käyttänyt menestyksekkäästi myös omien lasten kanssa. Kukaan kun ei näistä syö mielellään mitään kasviksia, hedelmiä ja leipääkin niukasti, eli kuitua ei tule. Microlax aiheuttaa kipua koska on toimittava ja tyhjentää suolen väkisin.

Siis Microlax nimenomaan ei tyhjennä meillä suolta, ainakaan meiän pojalla. Vaan kun on olut sisällä puoli minuuttia, alkaa jo kouristella hirvittävästi, eli ehdi vaikuttaa tarpeeksi kauaa tyhjentääksen suolen.
Ja lastenlääkäri sanoi, että ei enää sitä pojalle, koska joillakin se todellakin aiheuttaa kohtuuttoman tuskaiset krampit ja saattaa jopa pahentaa tilannetta.

Alkuperäinen kirjoittaja lehmu:
Nestettä on saanut ja juonut hyvin, ei kinnaa siitä. Peppua liotettiin uimahallissa eilen parituntinen, ei apua.

Lisätään Levolaccii ja kuitua, vaihdetaan Movicoliin tai duphalacciin jos ei ala kakka kulkea. On kyllä outo vaiva meille, pikemminkin toisinpäin ollut yleensä :x

Älä anna molempia yhtäaikaa. Anna pelkkää Movicolia. Mutta musta se vaatii reseptin... Ainakin se Junior vaatii meillä reseptin. Eli pitäis käydä lääkärillä eka. Tai kysy apteekista!

Meillä on auttanut Levolak, ns. kuurina, on siinä ohje ylläpito annokseen. Sitten toinen on tämä mallas uute jota nneuvolasta suositellaan, mutta ei saa kaikkia sekasi antaa sillon ne ei toimi.

Alkuperäinen kirjoittaja khalawah:
Meillä ei ole koskaan tullut Microlaxista kipua tai muutakaan, on ollut iso apu hädän hetkellä ja nytkin niitä on lääkekaapissa.

Ehdottoman tärkeää olisi saada ruokavalio kohdalleen, eli kuituja, kuituja lisää. Isompi lapsi jo varmaan ymmärtäisikin kun selittäisi, että hedelmiä ja kasviksia on hyvä syödä että kakka tulee hyvin. Puuroja, leipää myös. Lisäksi paljon vettä.

Banaani ja juusto ainakin meillä kovettavat mahaa.

Joo, lastenlääkäri meille sanoikin että hyvin yksilöllistä tuon Microlaxin toiminta eri ihmisillä. Meillä se kiellettiin vallan, ja jos pääsee tukos vielä tulemaan, on määrä mennä suoraan polille ja tyhjennetään siellä.

Joo, perunassa tärkkelystä paljon, ja vehnässä. Juoko lapsi riittävästi? Talvi-ilma on kuivaa joten juoda pitää vaikkei ole kuumakaan. Meillä ainakin omppu auttaa. Kuidut voi olla pahastakin, jos ummetus on ´jo päällä! Suosittelisin lääkäriä jos noin paha, ja muistakaa juottaa (vettä, laimeaa mehua, piimää).

Nyt on jo helpottanut. Oon lisännyt rasvaa ja kuitua, levolacia oon vielä antanut ihan säännöllisesti.

Tuli ongelma melko lailla nurkan takaa, täytyy nyt seurailla mihin suuntaan vatsan toiminta on menossa.

Yhteistyössä