3-vee kaivaa vaippaa ja meillä haisee ku olis densu asunnossa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja käsi haaroissa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

käsi haaroissa

Vieras
Just 3 vuotta täyttänyt tyttö hautoo yöt ja päikkärit molempia käsiään vaipassa ja siitä tulee hirvee haju. Haju ei lähde käsistä millään mutta tarttuu kaikkeen. Lelut haisee, vaatteet haisee, lapsen naama ja hiukset haisee vanhalle kuselle kun se haroo niitä jos ei olla ehditty pestä käsiä. Tytön pimppa ja peppu pestään aamulla ja illalla, ja koko lapsi pestään kolme kertaa viikossa. Silti se haisee niin virtsalle että varmaan joku soittaa kohta sossuun.

Palaa päre tän asian kanssa! Ällöttää ottaa koko lapsi enää syliin kun ne kädet haisee metrin päähän. :( Ja ne haisee KUVOTTAVALTA!

Lapsi on ollu päiväkuiva 1 v 10 kk lähtien mutta tarvii päikyillä ja yöllä vaipan. Mikään vaate ei estä kaivelua, vaan se repii napit ja nepparit irti jotta pääsee taas kaivamaan itteään.

Kauheelta tuntuu mutta mä en enää jaksa tätä kusenkatkua. Muilla lapsilla ei oo vastaava ollut, vaikka nekin kyllä itseään koskeneet.

Sori, en ole provo.

Oisko oikeesti jotain vinkkiä? Ajattelin et vien tytön muskariin mut en mä kehtaa kun se haisee noin kauheelle. Kädet on pesty Fairylla ja vaikka millä pesunesteillä mut se haju on niin pinttynyt ettei lähde.

Olin vajota maan alle mun piti selittää lapsen isomummille miksi tytön kädet haisee niin pahalle.

Me ei päästä lähtemään päikkäreiden jälkeen nopeasti mihinkään kun pitää ensin hangata tän neidin käsiä jollai hajustetulla saippualla sen verran että pystyy laittamaan edes hanskat käteen. Ei varmaan mikään ylläri mut meidän vk-hanskatkin haisee sisältä pissalle.

En oikein ymmärrä missä vaiheessa lapsi sitä pissavaippaa kaivelee. Jos on siis päiväkuiva = vaippaa ei pidetä. Kun menee päiväunille, lapsi käytetään pissalla jonka jälkeen laitetaan puhdas vaippa päälle. Pissaako lapsi unissaan vaippaan ja sitten tunkee kädet sinne...? Heti kun herää päiväunilta (tai yöunilta) niin vessaan pissalle, vaippa pois ja pissanhajut pois. Tuntuu jotenkin uskomattomalta, anteeksi.

Minäpä selitän. Kun laitetaan yövaippa päälle ja lapsi menee sänkyyn, hän laittaa heti kädet vaippaan. Ne kädet on siellä koko yön ja hän pissii niiden päälle, aamulla vasta vetää kädet pois vaipasta.

Päiväunille mentäessä laitan varavaipan, ja ennen nukahtamistaan hän tunkee taas kädet vaippaan ja sama yöllinen kuvio toistuu.

Alkuperäinen kirjoittaja käsi haaroissa;24849090:
Minäpä selitän. Kun laitetaan yövaippa päälle ja lapsi menee sänkyyn, hän laittaa heti kädet vaippaan. Ne kädet on siellä koko yön ja hän pissii niiden päälle, aamulla vasta vetää kädet pois vaipasta.

Päiväunille mentäessä laitan varavaipan, ja ennen nukahtamistaan hän tunkee taas kädet vaippaan ja sama yöllinen kuvio toistuu.

Kannattaisko puhua tosta vaikka neuvolassa? Ei kai se ole ihan normaalia, että 3-vuotias nukkuu kädet vaipassa ja pissaa käsilleen. Varsinkin kun 3 -vuotiaat ovat pääsääntöisesti yökuiviakin.

Eikä tässä ole muuten mitään provoa.

Tietenkin käytän hänet pissalla ennen nukkumaan menoa, mutta pissaa kuitenkin unissaan. Keskellä yötä en rupea vaippoja enää vaihtelemaan, ei kai kukaan muukaan tee niin 3-vuotiaan kanssa. Jos kädet ottaa yöllä vaipasta pois, lapsi havahtuu ja tunkee ne kohta takaisin.

Kysyin neuvolasta ja siellä sanottiin, että yökasteluun puututaan vasta kun lapsi on 5-vuotias. Tämä siis viime viikolla kun lapsi täytti 3. Kyllä mun tuttavapiirin lapsista varmaan puolet käyttää edelleen yövaippaa. Ei se ollu neuvolankaan mielestä yhtään ihmeellistä. :o

Alkuperäinen kirjoittaja käsi haaroissa;24849123:
Kysyin neuvolasta ja siellä sanottiin, että yökasteluun puututaan vasta kun lapsi on 5-vuotias. Tämä siis viime viikolla kun lapsi täytti 3. Kyllä mun tuttavapiirin lapsista varmaan puolet käyttää edelleen yövaippaa. Ei se ollu neuvolankaan mielestä yhtään ihmeellistä. :o

Kuseeko ne ystäväpiirisi lapset myös käsilleen?

Neuvolassa sanottiin että unenaikainen kuivuus tulee hormonitoiminnan kypsyessä, eikä sitä voi samalla tavalla opettaa kuin päiväkuivuuden. Korostaisin edelleen, että lapsi jätti päivävaipat lopullisesti 1 v 10 kk vanhana, melkein oli kuiva jo 1,5-vuotiaasta ja pottailu aloitettiin kun oli 9 kk. Ihan normaali kehitys ollut jos vertaa kavereiden lapsiin, moni oppii paljon myöhemminkin.

Kommentoin nyt ainoastaan siihen, että lapset oppii yökuivaksi omaa tahtiaan ja 3-vuotiaan ei todellakaan tarvitse vielä olla yökuiva -se ei tarkoita kenenkään laiskuutta jos lapsella vielä tuolloin vaippa! Vasta 5vuotiaalta aletaan odottamaan yökuivuutta.. Yökuivaksi ei voi opetella, vaan lapsentahtisesti on mentävä!

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;24849108:
Kannattaisko puhua tosta vaikka neuvolassa? Ei kai se ole ihan normaalia, että 3-vuotias nukkuu kädet vaipassa ja pissaa käsilleen. Varsinkin kun 3 -vuotiaat ovat pääsääntöisesti yökuiviakin.

Se vaan tuntuu hyvälle :). Kyllä kaikilla lapsilla on tuo anaalivaihekin, usko pois.

No kai se nyt jumalauta kusee käsilleen jos ne kädet on siellä vaipassa. Olisko ideoita kuinka käsiä ei sinne saa?

Olen ottanut vaipan pois ja antanut pissata sänkyyn, mutta mulla ei valitettavasti ole kapasiteettia pestä joka jumalan aamu petivaatteita tyynyt ja peitot mukaan lukien, mulla on muitakin lapsia ja valmiiksi helvetillinen pyykkirumba. Oltiin 2,5 vkoa ilman univaippaa ja yhdet päikkärit meni kuivana, kaikkina muina päivinä sänky lainehti kusta. Ei lapsi oppinut siitä yhtään mitään, kaikilta vaan meni yöunet kun heräsi huutamaan märässä sängyssään ja herätti kaikki muutkin.

Ehkä kannattaisi siirtyä vaipoista esim. harjoitushousuihin, jolloin tyttö havahtuisi yöllä kun pissa tulee? Ikeasta ostat vaikka pari isoa muovitettua lakanaa (hintaa muistaakseni n. 19 euroa kappale kun koko on 200cmx90cm) , niin ei tule patjapyykkiä vaikka välillä tulis ohivuotokin. Mä uskon, että paras ratkaisu on tavalla tai toisella opetella vaipoista kokonaan pois. Ja sitten toinen vaihtoehto vois olla selän puolelta napitettava/vetoketjulla kiinnitettävä yöpuku. Puet vaikka sitten tavallisen haalarimallisen yökkärin väärinpäin. Oletko kokeillut unipussia?

Ei auta body, sillä aukaisee nepit noin kahdessa sekunnissa. Samoin yökkärit aukeaa, selän takaa nepitettävät hän saa auki ja kaivaa jopa lahkeen kautta jos muualta ei onnistu.

Yhteistyössä