3-vuotiaan adhd vai jotain muuta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tytti..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tytti..

Vieras
mitähän tämä voi olla?
Meillä oli pojan eka vasu, aloitti syksyllä päiväkodin ja täyttää pian kolme. Poika on aina ollut vilkas ja kova menemään, mutta kotona siitä ei ole aiheutunut huolta. ei siis ole kotona ylivilkas, pystyy rauhoittumaan ja istumaan paikallaan. Leikkii sisaruksensa kanssa. Puhe on viivästynyttä, mutta lauseita tulee kuitenkin. Puhe epäselvää.
Nyt saimme päiväkodista palautetta, että poika tönii muita eikä tunnu ymmärtävän että miksi kielletään. Kotona tätä ei ole isommin ilmennyt ja osaa pyytää anteeksi. Hän myös kiittää jos joku tekee hänelle jonkun kivan jutun (siis ainakin kotona). Päiväkodissa hän ei malta pysyä istumassa ruokailun aikana ja villitsee muita. Ei malta rauhoittua nukkumaan päiväunille, mutta kotona käy nukkumaan iltaunille suht mukavasti, päiväunia ei enää kotona nukkunut ennen hoidon aloittamista. häiriintyy kuulemma päiväkodissa helposti ympärillä olevasta metelistä, eikä osaa silloin rauhoittua.
Onko tämä nyt tyypillistä 3-vuotiaalle vai pitääkö enemmänkin huolestua? Voiko viitata adhd:n vaikka kotona ei ole isompia ongelmia? Puheesta kehottivat hakutumaan terapiaan. voisko puheen huono tuotta aiheuttaa päiväkodissa tönimistä yms. häiritsevää käytöstä? kellään kokemuksia?
Tuli vähän puskan takaa päiväkodin arviot ja olen aika järkyttynyt tällä hetkellä. Yritin kysellä että vaikuttaako normaalilta mutta he eivät oikein ottaneet kantaa…

Täh!? Terapiaan. No voi vitsit. Kuin kuulostaa mun korviin ihan normaalivaiheelta 3 vuotiaalle. Meidän 3v poika on ainakin sellainen, että kun joku vanhempi tekee jotain vaikka vain kerran, niin helposti kopioi tuon asian itelleen (kuten tönimisen tai sanat "vihaan sinua", tiedän että on kuullut sen toisaalta). Eikä meilläkään helposti paikallaan pysytä. Myös tulee tosi rauhattomaksi kun ympärillä on enemmän kuin oma perhe. Järkytys pois!

tiedät varmaan itse parhaiten. jos puhe on viivästynyt veikkaisin ennemmin joko kielellisen kehityksen erityisvaikeutta, asperger.. toki adhd:seenki voi liittyä liitännäisenä.

mtien teillä sujuu kauppareissut? yms missä on paljon impulssiärsykkeitä?

kyllä minä huomasin jo lapsen olleessa 3 että on aika hankala vrt ikäisiinsä.. ja lapsen ollessa 4v olin varma että jotain e oo kohdallaan. lapsen ollessa 5 sain perheneuvolan kautta vaadittua psykologin testit,siellä luki impulsiivinen. googlasin sen ja ekana tuli adhd:sta kertova linkki.. aloin lukee ja mitä enemmän luin sitä varmempi olin.. mua ei kuitenkaan otettu tosissaan perheneuvola oli vaan sitä mieltä että vähän normaalia vilkkaampi.

onneksi koulupsykologi sitte eskari iässä ymmärsi laittaa suositukset jatkotutkimuksista ja päästiin lastenneurologille! saatiin dg ja lääkitys.. elämä helpottui valtavan paljon.

mutta tosiaan voi olla ihan mitä vaan. kaverin lapsella ku oli puhe viivästyny 3vuotiaana...todettiin lopulta 6v iässä että on kehitysvammainen(lievästi, on siis 2vuotta jäljessä ikäisiään)

meillä menee kotona hyvin. toki kauppareissut ovat välillä hankalia mutta siinä määrin missä sisaruksellakin. Harrastuksissa on kova menemään mutta kotona en kutenkaan ole kokenut mitään ongelmia, ei siis vie meiltä voimia sen enempää kuin sisaruksetkaan. Järjessä hänellä ei ole vikaa. Päiväkodin mukaan järkejellä ajatteleva pikkumies joka ainoana ryhmässään jo piirtää pääjalkaisia. kapasiteettia siis kuulemma riittää.
Toki olen huomannut hänet vilkkaammaksi kuin muut mutta tuo rauhoittumisen ongelma, muiden töniminen, huono empatiakyky tuli kyllä ihan puskista.