3 vuotias paukautti kahvipöydässä, että meijänpä äitillä on hieno PIMPPI! :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sattumuksia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Voi kun ei edes muista kaikkia... ukko ei kyllä ollut suoranaisesti harmissaan kun 2 vuotias kyseli anoppilassa onko mummilla pippeli. Kun selvisi ettei ole, tyttö kertoi että isilläpä on ja se on iiiiso. Likka oli ilmeisesti tehnyt vertailua pikkuveikan ja isin välillä :D Jotenkin nuo pimpit ja pippelit on nyt muutenkin ollut tapetilla kun tyttö sai pikkuveljen ja on sen jälkeen ihmetellyt kummasti näitä anatoomisia eroja. Myös intiimialueen karvoitus on jotain hyvin kummallista ja totesipa likka siskolleni että äidillä on kakkainen ( = karvainen ) pimppa.

[QUOTE="vieras";26288153]Näin perustellaan kakaroiden huonoa köytöstä ja sitä, että ei vaan ole viitsitty kasvattaa.[/QUOTE]

On Sinulla kyllä aika ihmeellinen asenne ?
Miten lienet omat lapsesi onnistunut tuppisuiksi kasvattamaan ?
Olen ihan päinvastaista mieltä - ei vaientaminen ole kasvattamista .
Vaan nimenomaan se , että opettaa lapsen kunnioittamaan ihmisiä, tarjoamaan apua , ymmärtämään erilaisuutta.

Paljon helpompaa on sanoa että 'Suu kiinni nyt, täti kuulee'.
Siinä nyt ei paljoa viitsimistä tarvita ...

Hyvää käytöstä on :kiitos, ole hyvä, päivää - toiselle vuoron antaminen, toisten huomioiminen, sen erilaisuuden hyväksyminen. Näitä meillä osataan, opetellaan ja viljellään.

Onko sinulla lapsia ?
Muistatko millaisia pienet lapset ovat ?

Kaltaistesi ihmisten takia minunkin lapseni voi oppia pelkäämään hiuksettomia tai erilaisia ihmisiä. Vaikapa jo 4-vuotiaana .Sekö nyt sitten on tarkoitus ja opettaa hyvään käytökseen ?

[QUOTE="vieras";26287799]Jaa-a. Eipä sitten aapee ole osannut kovinkaan hyvin kasvattaa lastaan. Jo pienestä pitäen opetetaan, mitä suustaan päästää.[/QUOTE]

Sulla ei taida olla lapsia :)

[QUOTE="vieras";26288153]Näin perustellaan kakaroiden huonoa köytöstä ja sitä, että ei vaan ole viitsitty kasvattaa.[/QUOTE]

meinaatko että lapsille tulee laittaa jesaria suun eteen aina kun ihmisten ilmoille mennään, jotta ei ikinä milloinkaan havaitessaan jotain uutta tai erilaista siitä mitään ääneen tokaise, ja entä jos tokaisee, pitäiskö siltä seisomalta ärjyä että ei kuulu sinulle, näistä ei puhuta, lapset ei saa kysellä/ihmetellä vaan kuuluu olla vaiti?

lapsia nyt vaan sattuu ihmetyttämään ja kummastuttamaan monet asiat, ja pienet lapset eivät hahmota miksi joistain asioista ei saisi julkisesti puhua tai ihmisiltä kysellä.. oppivat sitä koko ajan mutta siihen menee aikaa

Meijän neiti totesi 2v ja 5kk iässä Turkissa isoon ääneen "Kissa nuolee mun plllua! " kyseessä oli siis pulla jonka neiti jalkakäytävän reunustalle asetti ja sitä tuli kulkukissa siihen heti sit syömään. Jonotettiin siinä kreikkaan lähtevään laivaan, onni onnettomuudessa että suurin osa kanssajonottajista taisi olla vieraskielisiä..

tyttö 3v. ihmetteli saunassa "hyi isi! onpa sulla ruma pylly!" kyse oli "etupyllystä". Mulle ihmetteli toisella kertaa että "onko sulla äiti hiuksia pimpissä?"
Uimahallireissuilla ei onneks ole mitään kenestäkään kommentoinut. Ei ole huonosti kasvatettu,vaan pieni suloinen lapsi joka ihmettelee monia asioita.

[QUOTE="Neith";26288265]meinaatko että lapsille tulee laittaa jesaria suun eteen aina kun ihmisten ilmoille mennään, jotta ei ikinä milloinkaan havaitessaan jotain uutta tai erilaista siitä mitään ääneen tokaise, ja entä jos tokaisee, pitäiskö siltä seisomalta ärjyä että ei kuulu sinulle, näistä ei puhuta, lapset ei saa kysellä/ihmetellä vaan kuuluu olla vaiti?

lapsia nyt vaan sattuu ihmetyttämään ja kummastuttamaan monet asiat, ja pienet lapset eivät hahmota miksi joistain asioista ei saisi julkisesti puhua tai ihmisiltä kysellä.. oppivat sitä koko ajan mutta siihen menee aikaa[/QUOTE]
Peesaan.

Vanhemmat opastavat näissä asioissa. Jos sekä äiti että lapsi nauravat vaikkapa ketjussa jo mainitulle kaljulle tädille, niin äidissä on jotain pahasti vialla (tai ainakin hänen käytöstavoissaan & kasvatustaidoissaan). Mutta lapsi, joka ihmettelee, tai ehkä hämmästyksissään hörähtääkin kaljun naisen nähdessään, on todennäköisesti ihan tavallinen lapsi, joka havaitsi juuri jotain uutta ja erilaista. Enemmän mua kiinnostaa vanhempien reaktiot tällaisissa tilanteissa, niistä voi ehkä jo päätelläkin jotain kasvatuksen laadusta. Itse olisin selittänyt lapselle, että ihmiseltä voi lähteä tukka vaikkapa pahan sairauden takia, eikä ole ollenkaan kilttiä nauraa, koska toiselle voi tulla tosi paha mieli. Nämähän on mitä parhaimpia tilanteita kasvattaa ja opettaa lasta.

Mun poikani - HYVIN kasvatettu ;) - totesi joskus 3 v iässä bussissa, että edessä istuvalla sedällä on aika ruma tatuointi. Kirkkaalla lapsen äänellä toki. Lisäsi vielä että "se on minun mielipide", kun olin monesti selittänyt että mielipiteitä on monia, ja joku tykkää yhdestä asiasta & toinen toisesta. Setää nauratti kyllä kovasti :D ja mäkään en sitten jaksanut kamalasti itseäni ruoskia tai lasta torua, totesin vaan että ei kaikkea tarvitse sanoa ääneen, ja tärkeintä on se että setä itse tykkää tatuoinnistaan, koska se on sedän niskassa.

Samainen sälli totesi kaupan kassajonossa siteitä nähdessään että "äiti, sullakin on tuollaisia", ja sitten valisti siteitä ostavaa naista siitä, että niitä ei saa heittää vessanpönttöön ikinä, tai tulee tukos - ne kuuluu laittaa roskikseen. Nainen hymyili ja kiitti tiedosta :)

Kyllä tuo on sittemmin oppinut olemaan korrektimpi, nyt 6 v iässä ei ole enää pitkiin aikoihin (1-2 v varmaan) töksäytellyt mitään vastaavaa. Huomioi ja havainnoi, ja saattaa sitten myöhemmin kysyä asioista.

Miten voit opettaa pienen lapsen olemaan hiljaa tietyistä asioista, ennen kuin se kysyy niistä ekan kerran? Vai pitääkö lapsella pitää luento, "jos näet ikinä, koskaan, milloinkaan tälläisen tai tuollaisen, niin älä kysy"
Kyllä mä ymmärrän, että lapsellekin voi opettaa mitä puhutaan ja missä, mutta kun yleensä nuo kysymykset tulee ekaa kertaa silloin, kun jinkun asian sattuu näkemään. Pakkohan lapselle on jotain vastata? Myöhemmin sitten voi lapselle kertoa ettei kaikkea välttämättä tarvitse ääneen sanoa, ja että on erilaisia ihmisiä jne.

Mutta tervettä, uteliasta lasta et vaan saa kasvattamalla hiljaiseksi kun ei se vaan tajua että kysyminen tai toteaminen on jotenkin väärin.

[QUOTE="Vieras";28096274]Miten voit opettaa pienen lapsen olemaan hiljaa tietyistä asioista, ennen kuin se kysyy niistä ekan kerran? Vai pitääkö lapsella pitää luento, "jos näet ikinä, koskaan, milloinkaan tälläisen tai tuollaisen, niin älä kysy"
Kyllä mä ymmärrän, että lapsellekin voi opettaa mitä puhutaan ja missä, mutta kun yleensä nuo kysymykset tulee ekaa kertaa silloin, kun jinkun asian sattuu näkemään. Pakkohan lapselle on jotain vastata? Myöhemmin sitten voi lapselle kertoa ettei kaikkea välttämättä tarvitse ääneen sanoa, ja että on erilaisia ihmisiä jne.

Mutta tervettä, uteliasta lasta et vaan saa kasvattamalla hiljaiseksi kun ei se vaan tajua että kysyminen tai toteaminen on jotenkin väärin.[/QUOTE]

Peesi

[QUOTE="vieras";26287733]Meillä vessasanojen puhujat saa mennä vessaan istumaan. Siis turhaan puhumisesta. Karseeta kun jotkut pikkuvesselit hokee pippeliä ja kakkaa ja pissaa ja hörönaurua päälle ja siihen pitäisi suhtautua vaan huumorilla. Tavat ne lapsillekkin pitää opettaa.

Mutta joo, ymmärrän ettei ap välttämättä huumorilla tarkoittanut että lapsen jutuille naurettiin yhdessä lapsen kanssa.[/QUOTE]

raivostuttavaa tuollanen että estetään lasta ilmasemasta itseään!, varsinkin kun niin moni aikuinen kuitenkin itse livauttaa v*ttu, p*ska, p*llu, k*rpä, m*lkku jnejnejne niin en ymmärrä mitä pahaa siinä on jos lapsi sanoo sen pippelin tai pimpin?? ihan normaalia se on, ennemmin olisin huolissani jos lapsi ei olisi yhtään kiinnostunut puhumaan näistä! no oma on häpeänsä jos haluaa jotain kaapissa, tai no vessassa, kieroon kasvaneita nulikoita jotka eivät osaa suutaan avata.. mikä järkytys onkaan kun koulussa puhutaan sitten peniksestä ja vaginasta, tosin odotan melkein jo että tämäkin lapsilta kielletään kokonaan! :D

Meillä hauskin on ollu varmaan se, että miehen äiti ja pikku veli oli kylässä meillä ja oli mun valmistujaiset. Miehen äiti ja pikku veli alkovat tekemään lähtöä ja mentiin sanomaan heipat tyttären kanssa eteiseen. Tytär kailotti isoon ääneen, heippa tytöt, heippa. Minä ja mies naurettiin katketaksemme tota :D.

Viime viikonloppuna oltiin mun entisessä kotikaupungissa, mun äitini ja hänen avomiehensä luona torstaista- sunnuntaihin asti. No, lauantaina käytiin äitini ja tyttäreni kanssa Nummelassa Prismassa ja tytärtä kielsin koskemasta tavaroihin hyllyissä. Tytär käänty muhun raivostuneena ja sano kuuluvalla äänellä, saakelin emälä, rrrrankkaa. Ihmiset jotka oli siinä lähietäisyydellä, purskahtivat nauruun. Mua nolotti ja käskin tytön pitämään suun kiinni, niin eikun tää jatkaa vaan. Mitä sä äiti höliset siinä. Tytär täyttää enskuussa 3-vuotta.

Tänään sano mulle, että en voi istua pulkassa, koska menee hermot. Kysyin miksi, sulla menee hermot ja vastas, että ei tykkää totella kun ei jaksa :laugh:.

Hain tänään tyttöä (kohta 3v) hoidosta. Siinä jutellessani pph:n kanssa tyttö pujahteli jalkojeni välistä. Sitten jalkani olivat liikaa yhdessä, niin ettei hän päässytkään menemään läpi, jolloin tämä käski: Äiti avaa sun pimppaa että mä mahdun! *apua*

No joo, meillä vielä 5-vuotias sanoi kovaan ääneen yleisessä vessassa, jonka oven takana odotustila, että sinulla on hassu karvainen pimppi. :D 3-vuotias ilmoittaa, milloin äitillä tuli kakka...

[QUOTE="Ilona";28096898]No joo, meillä vielä 5-vuotias sanoi kovaan ääneen yleisessä vessassa, jonka oven takana odotustila, että sinulla on hassu karvainen pimppi. :D 3-vuotias ilmoittaa, milloin äitillä tuli kakka...[/QUOTE]

:laugh:

Meidän 6v tokaisi sossutapaamisessa että mummi nuoli hänen jalkaansa :O
Vähän katsoivat hölmöinä :D No sit onneks hoksasin et mitä tarkoitti, mummi oli nuolaissut sormeaan ja yrittänyt pyyhkiä lapsen jalasta likaa pois...

Vähän oli kyllä sellainen hetki et aattelin "Mitähän noi nyt ajattelee"

Voi apua... pojalle pippeli on niin tärkeä asia tällä hetkellä ja joskus mainitsee että äitillä pimppi ja hänellä pippeli. Vieraat sattu vielä olemaan vähän hienonpuoleisia ja vanhempia ja se mies sanoi ettei epäile asiaa yhtään. :D Punastutti vielä enemmän. :( Noloa, mutta minkäs noille lasten puheille aina mahtaa. Huumorilla selvittiin kuitenki tuostakin jutusta :)

Onko teille sattunu vastaavanlaisia tai muuten "lasten suusta"-juttuja? =)

Meillä tyttö kerran sanoi kuinka äiti imee isän pippeliä kuin tikkaria, kun oli vieraita kylässä.

kyllä meille lapsille on opetettu, että pidetään se suu kiinni vaikka kuinka haluaisi yleisissä tiloissa/vieraiden kuullen kysellä. Piiskaa/nyrkistä saavat ja ovat saaneet. kyllä se turpasauna lapset opettaa tavoille!

Olin kaupassa kun 3vuotias poika tokaisi edessä olevalle nuorelle naiselle: "sua mä voisin panna mutta eka kokeilen päiväkodin Tiian kanssa" nolostuin niin kovasti että ostokset jäi tekemättä

Yhteistyössä