3kk ei nuku ulkona

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tilta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tilta

Vieras
Heissan!

Toivottavasti kanssasisarilta löytyy neuvoja tai ainakin vertaistukea, kun 3kk prinsessamme ei nuku parvekkeella. Nukkui kyllä ihan pienenä, muttei enää. Miksei? Samanikäinen serkkupoika vetelee ulkona 3-5 tunnin unia ulkona, että kateeksi käy. Olen yrittänyt vähentää vaatetusta, ettei tulisi kuuma, mutta ei sekään tunnu auttavan(neiti on aikamoinen patteri). Kun kärry liikkuu, silloin neiti kyllä nukkuu, mutta ei sekään tietysti sovi aina kuvioon. Meidän maailmaa pyörittää nimittäin neidin lisäksi myösi 2,5 vee isoveikka.

Osasyynsä ulkonanukkumisen vaikeuteen lienee se, että tutti, joka aluksi edes joskus kelpasi, ei maistu enää ollenkaan. Neiti on tutin suhteen omavarainen - sillä löysi peukkunsa. Nyt kun peukku maistuu, niin ilmeisesti ulkonanukkumista häiritsee myös se kun omaa ihanaa peukaloa ei saa suuhun.

Jos vauva ei nuku ulkona, niin kyllä sisällä nukkuminenkin on pätkittäistä...mutta peukun kanssa saa kuitenkin kohtuullisesti rauhoituttua ja nukuttua. Mutta jotenkin tuntuu, että vähäisiksi jää päivittäiset unet ja unentarve olisi isompi.

Onko siis neuvoja, miten nukkua parempia unia? (Yöt nukkuu omassa sängyssä hyvin - vielä.)

Meillä oli samanlainen vaihe, nimenomaan silloinkun neiti oli 3kk ja seuraavan kerran samanlainen vaihe tuli 5kk. Sai raivarit jo pelkästään ulkovaatteiden pukemisesta. sinnikkäästi jatkoin vain ulos nukuttamista. Heitin siis 5 tuntia vaunulenkkiä joka päivä aina samaan aikaan (siis siihen aikaan, kun neiti yleensä parvekkeella nukkui). Aamulla 3 tuntia ja iltapäivällä 2 tuntia. Pari viikkoa vaihe kesti ja sitten taas kelpasivat liikkumattomatkin vaunut, aivan niin kuin ennenkin. Minulta tämä onnistui, kun ei muita lapsia ollut.
Onko teillä mahdollisesti ollut parvekkeella nukkumisessa paussi? Ajattelin että jos se tuntuu lapsesta vieraalta..
Entäs jos pidät häntä hereillä niin pitkään, etteivät silmät pysy auki? Eikö siltikään käy vaunuihin nukkumaan? itse huomasin jossain vaiheessa laittavani tytön liian aikaisin nukkumaan, jolloin nukkui tosi huonosti. Hän ei siis ollut vielä tarpeeksi väsynyt.. Kaikenlaisia vaiheita sitä onkin, mutta meillä ainakin on ennen pitkää palattu lähes aina normaaliin, paitsi tietysti neiti jaksaa nykyään olla pidempiä pätkiä hereillä. 6kk täyttää kohta ja nukkuu (kaikesta huolimatta) kahdet parin tunnin päikkärit parvekkeella. Siis ainakin toistaiseksi.. Toivottavasti tuo on teilläkin ohimenevää..

Tämä ei ole provosoinniksi tarkoitettua. Mutta tulipa vain mieleeni, että kun ulkona nukuttaminen on monissa maissa ihan tuntematonta touhua, niin mitenhän siellä vauvat nukkuvat päiväunet. Kun suomalaisvauvoilla tuntuu olevan vaikeuksia nukkua sisällä.

Mun lapset on aina nukkuneet sisällä paremmin kuin ulkona, niinpä jo hyvin pienenä olen lopettanut koko vaunuissa nukuttamisen, anopin kauhuksi. Ja tuon ikäisinä meilläkin on nukuttu aika lyhyitä unia, pidemmät päikkärit on tulleet vasta siinä 5-6 kk iässä kun selkeä päivärytmi on löytynyt.

Minä rupesin kuukauden ikäisenä nukuttamaan lastani ulkona, koska yksinkertaisesti huomasin hänen nukkuvan siellä paremmin. Meillä ainakin tyttö on huomattavi iloisempi, pirteämpi ja syökin paremmin, kun nukkuu kerralla kunnon unet, kun silloin jos nukkuu koko päivän tunnin välein puoli tuntia. Italiassa asuessani huomasin muutenkin, että lapset ovat paljon enemmän sisällä, kuin suomalaislapset. Tosin siellä ei välttämättä ole joka paikassa turvallista lapsia ulos päästää leikkimään tai vauvoja nukkumaan. Minä pidän enemmän suomalaisesta tavasta nukuttaa ja leikittää lapsia ulkona ja onneksi se täällä on mahdollista. Samalla pääsee itsekin ulkoilemaan, kun vauva nukkuu vaunuissa. Kukin tehköön tavallaan. En usko, että raittiista ilmasta lapselle haittaa on..

Kaikilla ei ole Suomessakaan mahdollisuutta nukuttaa ulkona. Meillä ei ole pihaa eikä parveketta, enkä halua joutua kelissä kuin kelissä työntelemään rattaita ulkona niin olen totuttanut poikamme nukkumaan sisällä. Jonkun verran aikaa ja kärsivällisyyttä tämä vaati, sillä alussa poika nukkui vain liikkuvissa vaunuissa.

Mutta nyt tilanne on aivan erinomainen. Unien aikana voin itse vaikka ottaa nokoset, tai tehdä kotitöitä. Eikä tarvitse olla koko ajan pukemassa pientä. Ulkoilemme sitten yhdessä muuten - 11 kk poika katselee mielellään rattaissa hereillä ympärilleen, ja kohtahan koittaa puistoikä, jolloin aamuisten ulkoleikkien jälkeen tullaan sisälle lounaalle ja päikkäreille.

Tämä sopii loistavasti meille. Kyllä ne lapset nukkuvat sisällä tai ulkona, siellä mihin ovat tottuneet.

Yhteistyössä