3kk päiväunet kateissa

  • Viestiketjun aloittaja maris
  • Ensimmäinen viesti
maris
hei!
Kokeneemmilta äideiltä kyselisin keinoja saada vauva nukkumaan päiväuniaja sitä kautta saamaan mitään rytmiä päivään? Tytöllämme unet nyt on korkeintaan puoli tuntia vaunuissa, sisälle ei nukahda millään. Yötkin on tosi lyhyitä, n. klo 21-6.30, yksi tai kaksi syöttökertaa. Hän syö rintaa ja korviketta noin puolet ja puolet. Tyttömme on hyvin sosiaalinen ja utelias luonne :) tykkää jutella ja ihmetellä asioita muiden seurassa. Selvästi on kyllä väsynyt "päiväuniaikaan", mutta ei millään nukahda, paitsi joskus imettämiseen..sitten torkkuu sen puoli tuntia ja herää. Kaikki kokeiltu: vaunuihin nukuttaminen, heräämisen ennakominen ja siihen nopeasti reagointi (tyttö vaan kikattelee vaunuissa kun menee häntä heijaamaan). Hän on kasvanut hienosti ja muuten helppo ja terve tyyppi.

Neuvolassa eivät osanneet muuta sanoa kuin että "Päiväuni on tosi tärkeää, vauva on yliväsynyt, koita saada nukkumaan ainakin 2 x 1,5h" Joo, kiitos, koitan... Niin että siis miten? Pantleyn höyhensaarikirja luettu, Anna Wahlgrenin Lapsikirja myöskin (se kirja varsinkin saa mut ihan masentuneeksi..tulisi Anna tänne vaan koittamaan meidän tyttöön keinojansa!)

Onko toivoa rytmin löytymisestä? Vanhemmiltaan ei ainakaan ole perinyt vähäunisuutta..äiti alkaakin olla vähän väsynyt!

Kiitoksia vinkeistä!
 
Pahvi-76
Jotkut nyt vaan eivät nuku enempää. Tuo yöuni tuntuu musta oikein normaalilta.
Oletko kokeillut päikkäreitä esim liinassa?
Mene itse nukkumaan myös klo 21 niin saat levättyä!
 
..
Neuvoja en nyt osaa hirveästi antaa, mutta minulla on kokemusta samankaltaisesta ongelmasta. Meidän poju ei jossain vaiheessa (n.3-4kk) tuntunut nukkuvan päivällä lainkaan. Mutta nyt kun on lähtenyt likkeelle niin saattaapi nukkua päivisin reilut neljä tuntia päikkäreitä yhteensä ja öisinkin yleensä 8-10tuntia. Eli meillä oli ainakin vaan yksi vaihe (joita tuntuu tulevan ja menevän nopeaan tahtiin) muiden joukossa. Pienenä poju taasen nukkui yöt kuin enkeli ja nyt heräilee ja uneskelee kokoajan...
 
äippä vm-67
Kuulostaa ihanteelliselta nuo yöunet kuitenkin.Itse 3 lapsen äitinä(nuorin 1,5v)kokenut samat ongelmat.Kukaan lapsista ei ole nukkunut vauvana päivällä kuin korkeintaan 20min kerralla.Järkevät rytmit löytyi tuossa 1v iässä ja sitten jo valvottiinkin öisin hampaita.Tuttavapiirissä myös vähäunisia päiväunivauvoja eli olisiko sittenkin enemmän normaalia nuo "torkahdukset"= juuri ja juuri saat kahvin tippumaan kun vauva jo herääkin.Kuluttavaa on kyllä äidille kun ei yhtään hetkeä "omaa"aikaa,mutta kannattaa satsata tosiaan niihin yöuniin,jos noinkin hyvin nyt jo yöllä nukkuun!
 
millis'
Meillä ihan sama juttu kun tyttänä oli 2-4 kk. Nyt kuitenkin neiti 5 kk ja välillä otetaan jopa 3 tunnin päikkäreitä! Meillä siis homma "korjaantui" ajan myötä. Oletko kokeillut mennä yhdessä nukkumaan? Eli kun menet itse maate vauva rinnan päälle. Meillä joskus auttaa tämä yhdessä nukkuminen.
 
Samma här
Hyvinhän tuo vauveli tosiaan nukkuu, tosi hyvät nuo yöunet! Meillä ihan sama juttu, vähäuninen neiti, ja neuvolassakin sanottiin et käy vaunulenkillä niin nukahtaa varmasti jne. Kyllähän hän nukahtaa, mut heti kun vaunut esim. pysähtyy niin alkaa juttelu ja naureskelu. Sellasta torkkumista lähinnä. Ootko kokeillu nukkua ja nukuttaa itse vauvan vieressä? Meillä välillä "suostuu" nukkumaan pitempään päivällä kun oon vieres...

Mä olen jo luovuttanut muuten. Meidän neiti on tosiaan vähäuninen ja sillä siisti! Sitä paitsi kun teillä nukkuu noin hyvin öisin (TODELLA HYVIN, sanoisin) (kuten meilläkin), niin mistä sitä unta riittäisi päivällä? Ja toiset tosiaan vaan nukkuu vähemmän! Erittäin normaalilta siis tilanteenne kuulostaa!

Meilläkin vauva kasvaa ja kehittyy normaalisti (itseasiassa on hieman ikäisiään edellä...) joten tuo unimäärä on varmastikin sopiva hänelle (=teille?) Ainoa miinushan tässä on se että päivisin ei meinaa saada mitään pitempikestoista valmiiksi (äiti siis...), ja iltaisin en minä mene yhtäaikaa nukkumaan (kun mua ei vielä sillon väsytä), niin omat rytmit on vähän mitä on...

Meillä nyt 3kk + 1vk ja olen huomannut et hampaat on alkanu kutittaa ikeniä. JOnka vuoksi nukkuu myös vielä pienempiä pätkiä, vähemmän ja rauhattomasti... Mut minkäs teet. Pitää vaan koittaa tehdä vauvan olo mahdollisimman mukavaksi! Jos hän hamuaa nyrkkejä syötön välillä, laittaa hihaa suuhun, venyttelee päätä puskien, niin selvä merkki! Anna hänelle harso käteen jota voipi nuuhkia ja laittaa suuhun! Päivisin ja nukkumaan mennessä tuo harso auttaa meillä.

Koita kestää. Jospa nää meidänkin pikkuiset väsyis jossain vaihees ;o)
 
melkein3kk
hyvän pituset yöunet (vaikka tiedän ettei paljon lohduta). Meillä tyttö viikkoa vaille 3kk ja viime viikkoon asti nukkui noita 15-45 min päikkäreitä ja vaikka yöt nukkui hyvin niin silti päivät veti kyllä äidin piippuun ja tuntui että tyttökin oli alituiseen väsynyt. Nyt yhtäkkiä onkin alkanut nukkua vähän paremmin, nukkuu yhden päikkärit pidemmältä, yleensä aamusta tai päivällä jos aamusta ollaan niin liikkeellä että herää kesken. Muistelen että esikoisella oli sama juttu että jossain vaiheessa nukuttiin tuskin lainkaan päikkäreitä. Eli päikkärit voi parantua, tosin tiedän paljon lapsia jotka ovat pikkuvauvaajan nukkuneet vain noita pikkutirsoja.

Eli tsemppiä, koita jaksaa. Mä oon nukuttanu sitkeästi päikkäreille vaunuihin vaikka se on aika työlästä jos nukkuu vain pikkupätkiä. Mutta sen huomasin että ei sitä vauvaa saa sen kummemmin nukkumaan pidemmältä jos sitä ei nukuta. Mä ainakin koitin kaikki taikakeinot lisämaidosta vaatekertojen lisäämiseen/vähentämiseen eikä mikään tuonut onnea tai autuutta. Nukkuu kun nukkuu. Ja tuskalla luen noita 4kk uniketjun viestejä...eli tiedossa on siis vieläkin heikompaa nukkumista.
 
maris
..kiitos vienkeistä ja sympatiasta. Suht hyvinhän tuo yöllä kai nukkuu, tällä hetkellä. Hampaita voi tosiaan olla tekeillä- nyrkit suussa koko ajan on hänellä ja kuola vaan valuu. Pitänee asennoitua tosiaan niin, että ns. oma elämä on nyt holdissa..sille kun ei ole aikaa laisinkaan, varsinkin jos koittaa mennä nukkumaan samaan aikaan kuin vauva. Aikansa kutakin..jostain luin että vähäunisista vauvoista kasvaa fiksuja lapsia :)
Jaksamista kaikille näiden pirteiden pirpanoiden kanssa.
 
melkein3kk
sitä vaan vielä että meilläkin muuten nyrkki asuu suussa. Tuttia ei siskonsa tavoin ole huolinut tähän päivään mennessä, tosin en enää oo edes ostanu sataa eri mallia niinkuin esikoisen aikana...ja kuola valuu joo oikein vaahdossa :). Isosisko sitten tekee kanssa KUPLIA ja niinpä sitä sylkeä sitten piisaa.
 

Yhteistyössä