3kk vauva nukkuu lyhyitä pätkiä päivisin..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voihan väsymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

voihan väsymys

Vieras
Eli meidän tyttö ei vaan nuku! Päivisin MONTA 10-20minuutin pätkää. Sitten huudetaan silmät punasena ja turvonneena väsymystä mutta missään nimessä ei pidempään nuku, ei ulkona, ei sisällä, ei sylissä, ei sitterissä, ei niin missään... Mahavaivoja on pienellä ollut paljon, disflatyl käytössä.. Onko tämä vaan vaihe? Vaiko onko tähän ihan syy? Siis KUINKA saan tuon lapsen nukkumaan pidempiä päiväunia...? Yöllä heräilee 2-3h välein..

Meillä kohta 5kk vauva ja koko pienen ikänsä nukkunut tuollaisia lyhyitä' päiväunia,muutamaa poikkeusta lukuunottamatta..joka kerta herää huutamaan erittäin väsyneen näköisenä,mutta eipä vaan nukahda uudelleen..tuntuu,että kaikki jo kokeiltu ja toivoni jo menettänyt..yöt onneksi nukutaan hyvin!!!

No, jotkut vauvat ei vaan nuku. Meidän esikoinen alkoi nukkua päivisin yli puolen tunnin pätkiä vasta 8kk ikäisenä. Sitä ennen noita pikku tirsoja vaan. Yöt onneksi nukkui hyvin. 2-kuisena jo 12,5 tuntia heräämättä ;-)

samoin! poika 4kk, pätkäunien mestari. oon ajatellu ite nyt et valvottais ennen unipätkää, jos pidentäis unta..mut ei toisaalta viittis valvottaa jos väsy. mut nukkuu enimmän väsyn pois, sit herää. joskus harvoin nukkuu tunteja putkee.

meillä kans 3kk nukkuu harvoin max.30min päiväunia ja sattuu joskus vahingossa nukahtamaan jopa vaunuihin. Oon kans miettinyt noita yhteisiä päivänokosia, pari kertaa saatu näin 1h yhtenäistä unta.

meidän esikoinen oli samanlainen. Se oli kaameaa. Se ei ole eläissään nukkunut yli 14 h/vrk.

Päiväunille sitä ei saanut sen jälkeen kun se täytti 2. No pakkohan sen ikäisen on nukkua, ja autossa nukkui, joten joka päivä ajeltiin sitte ympäri kylää...

Luåjan kiitos kuopus oli eri maata.

Sama homma täälläkin. Paitsi että lapsi herää useimmiten ihan pirteänä ja tyytyväisenä. Mutta oishan se kiva, jos edes joskus olisi joku pidempi rupeama ja jos vielä ois rytmi niin, että päiväuniajankohdan voisi oikein ennakoida ja ajoittaa omia tekemisiään sen mukaan... Ja jos lehmät lentäis... :)

Alkuperäinen kirjoittaja NewYork:
meillä kans 3kk nukkuu harvoin max.30min päiväunia ja sattuu joskus vahingossa nukahtamaan jopa vaunuihin. Oon kans miettinyt noita yhteisiä päivänokosia, pari kertaa saatu näin 1h yhtenäistä unta.

se on oikeasti jännä miten se vaikuttaa..
mun poitsu ei kyllä öisin nukkunut, edes mun vieressä :kieh:
mutat jostain syystä noi päikkärit oli ehdottomasti mun vieressä tai sitten se oli 15min unta kerrallaan

Meijän esikoinen oli samanlainen. Päivällä nukkuminen oli hälle myrkkyä - yöllä tosin nukkui hyvin (söi tietenkin välillä ). Ei siihen oikein mikään muu auttanut kuin aika. Mut mä olin kyllä tosi väsynyt silloin. Tsemppiä :hug:

Ihana kuulla,että muitakin vähäunisia vauvoja löytyy tai ihana ja ihana,mutta tietääpä ainakin,että voi olla ihan normaalia..itse vaan miettinyt paljon sitä,että voiko vauva nukkua liian vähän kehityksen kannalta? mutta toisaalta minkäs teet jos toinen ei vain nuku :o
Yöllä meillä tosiaan nukutaan noin 12h ja kerran siinä välissä syödään,että yöt kyllä menee hienosti,ONNEKSI!
Esikoinen meillä oli toista maaata ja unet maittoi aina hyvin!

Missä asennossa nukkuu? Meillä nukkui esikoinen just tuollaisia lyhyitä pätkiä ja oltiin ihan puhki siihen touhuun. Yritettiin nukuttaa ohjeiden mukaan kyljellään tai selällään, mutta hänpä osoittautuikin vatsallaan nukkujaksi. Kun uskalsin hänet laittaa vatsamakuulleen, alkoi välittömästi nukkua 3-4h unia. Kuopuksen kohdalla älysin laittaa heti n. 1kk ikäisenä vatsalleen nukkumaan ja hänkin nukkui siten pitkät pätkät, yöllä jopa 8h putkia.

Kannattaisi varmasti tutkitutaa mahdolliset allergiat ensin, kun kerran vatsavaivoja on runsaasti. Maitoallergian aiheuttaman vatsakivut pätkivät unta ja lapsi huutaa sitten väsymystään kykenemättä nukahtamaan uudestaan. Jos imetät, kokeile maitoproteiinitonta ruokavaliota parin viikon ajan. Jos vauva on korvikkeella, niin apteekista saa erityiskorviketta. Se on hinnakasta ilman allergialausuntoa, mutta raha ei liene lapsen hyvinvointia tärkeämpää. Jotkut lapset nukkuvat vähän, mutta jos vauva on väsynyt herättyään, niin ei se silloin normaalilta vaikuta. Toivottavasti saat tilanteeseen apua ja päiväunet alkavat maistumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
ootko kokeillu pitää disrafylissa taukoa? ku joillekki ne voivat aiheuttaa lisää vatsavaivoja.. ootko kokeillu kapaloa?

joo pidin taukoa, ja huuto tuli tuhat kertaa pahempana, kunnes alotettiin taas ja helpotti.. Kapalossa tulee iso raivo :C

Alkuperäinen kirjoittaja liisa lapamato:
Kantoliina??

ei viihdy kantoliinassa, eikä rintarepussa.. Varsin tyytyväinen tyttö ;) päiväunia en voi vieressä nukkua koska tyttö ei ole ainoa lapsi..

Nukkuu selällään, tai sitterissä, nämä kyseiset pätkät.. Mahallaan ei viihdy yhtään joten siihen ei oikein nukahda.. Meillä on nyt apteekin nutrilon soija korvike testissä, tänää ensimmäistä päivää, vielä en isoa eroa ole huomannut..

Samaa vikaa. Äsken sain kuopuksen 3kk tunnin taistelun jälkeen yöunille. 40min kiinni tississä, sitten kääntö mahalleen ja siihen peppua taputellen se vihdoin nukahti. Ja tämä oli lyhyen kaavan mukaan tänään... Päivällä ei kans osaa nukahtaa mihinkään, ei mitenkään. Väsynyt kuitenkin on! Allergiaa ei pitäisi enää oireilla, koska olen aika tiukalla dieetillä ja allergiaoireet ovat sen myötä loppuneet. Ja refluksikin on hoidossa.

Meillä tyttö nyt 4kk. Ennen nukkunut päiväunia 3-4h mutta nykyään ½h pätkissä, maximissaan 1h. Yöt kyllä nukutaan välillä heräämättäkin. Nykyään unille meno etenkin iltasin yhtä taistelua, väsyttää mut ei nukahda. hampaitakin tuntuu olevan tulossa, onko sillä sit vaikutus lyhyisiin uniin. Nukahtaa parhaiten juuri syliin tai kun itse on vieressä. Olen välillä antanut oman paitani unirätiksi, mutta ei silläkään tunnu olevan vaikutusta.

Yhteistyössä