3v yökuivaksi

16.12.2007
154
0
16
Poika on 3v2kk. Ollut päiväkuiva jo yli vuoden, mutta yöllä pissaa ihan tolkuttomasti! Kuinka olette saaneet lapset oppimaan yökuivaksi? Tällä hetkellä on ilman vaippaa, ollut jo kk:n ja herätetään 2 x yössä pissalle. Pissaa hyvin vessaan, mutta silti aamulla vähintään kerran tai pari viikossa koko sänky litimärkä! Hormoneista ja kypsymisestä kuivaksiopettelussahan on viime kädessä kyse, sen tiedän. Mutta mitä ihmettä teen! Ihan väsy heräämään yöllä ja toisaalta pesemään petivaatteita joka päivä. Jos poika nukkuu vaipan kanssa, eikä herätetä pissalle, on koko sänky aamulla aivan märkä. Käytössä Pampersin housuvaippa, joka aiemmin ollut hyvä. Lapsi ei juo mitenkään erityisen paljon iltaisin.

Minun mielestä aika on paras "lääke" tähän...
Meillä jäppinen 3v4kk ilmoitti tämän vuoden ensimmäisenä päivänä,että hän ei enää halua yövaippaa kun vaipat on kuulemma ihan vauvojen juttu. :p
Silloin tällöin lakanapyykkiä on tullut (alla froteet onneksi) mutta vaippaa ei anna takaisin laittaa. Nyt on parisen viikkoa mennyt ilman lakanapyykkiä (koputtaa puuta) ja ihan vaan sillä,että mahd. vähän kuuden jälkeen juotavaa sekä pissatetaan poika puolilta öin kun itse mennään maate ja tarvittaessa vielä aamuyöstäkin. :wave:

Meillä poika oli2v7kk kun itse halusi jättää yövaipan pois ja olihan se vaippa ihan kuiva ollutkin aamuisin jo jonkin aikaa ja aamulla tuli kunnon pisut pottaan.

Laita ylös mitä lapsesi syö ja juo päivän mittaan, jos pysyty. Jotkin ruoka-aineet kiihdyttävät aineenvaihduntaa esim. ananas ja mansikka ainakin, joten niitä kannattaa välttää.

Tsemppiä ja jaksamista, kyllä se varmaan ajan kanssa onnistuu! :hug:

Meillä pojan(3v.2kk) yövaippa jätettiin tällä vkolla.Hienosti on mennyt ei yhtään vahinkoa vielä.Mulla on semmonen "sairaala-alusta" siinä varmuuden vuoksi.Kokeiltiin ekan kerran viime syksynä ja heräsi kesken yön kun oli tullut sänkyyn.Silloin päätin että kokeillaan uudelleen jonkin ajan kuluttua uudestaan.Päiväkuiva ollut jo kohta vuoden.Illalla käydään sata krt.pissalla ja on juteltu että yöllä jos tulee pissahätä niin nousee ja menee vessaan...totesi siihen vaan että "selvä juttu".. :D olen katsonut ettei ihan hirveitä määriä joisi illalla mutta en mitenkään kontroloi sitä erityisesti eli annan juotavaa jos janottaa.Luulen ettei siihen mitään poppaskonstaja ole että oppii kun on siihen valmis ja ymmärtää mistä on kysymys!Ja pojillahan se kait vie vähän kauemmin...

Mulla oli rajana, että kun viikon ajan vaippa aamuisin kuiva, otan yövaipan pois. En tehnyt yhtikäs mitään. Pojalla jäi päivävaippa pois 2v 7kk ja yövaippa vasta n4v iässä. Tyttö päiväkuiva 2v ja yövaippa on vielä 2v 9kk iässä.
Jos 5v vielä kastelee, aletaan miettiä paremmin syitä, ennen turha stressata.

Hyvä vinkki, jonka luin jostain täältä palstalta, aiheeseen liittyen, on sänkyyn tuplalakanakerros. Eli ensin pohjalle muovifrotee, sitten lakana, sitten taas muovifrotee ja sitten vielä lakana. Yöllä jos tulee pissa sänkyyn niin eikun päälimmäiset pois ja alla on kuivat valmiina. Varapeitto ja pyjama tietty lähettyville. Meillä 2 v 8 kk poika on nyt reilun viikon nukkunut ilman vaippaa ja parina yönä on tullut vahinko. Yöllä käytetään pissalla 1-2 kertaa. Huomasin jo päiväkuivaksi oppimisen jälkeen puoli vuotta sitten että poika pyörii ja itkeskelee unissaan kun pissa tulee. Nykyään kun alkaa pyöriminen niin kiikutetaan vessaan. Yövaippa jätettiin pois kun oli parina viikkona itse pyytänyt yöllä vessaan ja aamuisin oli vaippa kuiva. Meilläkin muuten jossain vaiheessa poika pissi öisin niin paljon ettei vaippa riittänyt, mutta se "meni ohi" vaikken huomannut juomamäärissä mitään muutosta.

Meillä tyttö ollu 2v päiväkuiva, tosin meillä on sellasta jotain virtsankarkailua esiintynyt, lähinnä varmaan en-malta-mennä-vessaan-hups karkailua. Yövaipat ollu litimärkiä ja sänkyynkin saakka tulvinu. Jossain vaiheessa vuoti joka yö sänkyyn. Viime viikolla ihan yhtäkkiä olikin sitten 3 kuivaa yötä ja 2 melkein kuivaa (oli varmaan heränny kun oli alkanut pissa tulemaan). Ite kävi öisin vessassa. Nyt jännällä odotan, miten jatkossa. Viime yönä oli taas märkä vaippa. Mutta vaippaa en vielä noin pienestä pois jätä, pidempään pitää olla kuiva, jotta jättäsin pois. Ikää on neidillä huhtikuun lopussa 4v.

3v tyttö olllut päiväkuiva jo vuoden mut edelleen yöllä vaippa.itse odotan sitä luonnollista kypsymistä,eiköhän siihen auta aika.mä en lähde herättelylinjalle....kun nyt meillä yöt sujuu hyvin.

jätän vaipan pois sit kun vaippa alkaa olla kuiva aamuisin.välillä on nyt jo ollut mutta odotan vielä

Yhdyn vaan mitä muut sanonut... ajana kanssa sii.
Alunperin olen ottanut linjan että kun yövaippa on kuiva niin sitten voidaan alkaa olemaan ilman, ja pojan kanssa puhuttu asiasta että olisi kiva jos yölläkin pissa tehtäisiin pottaan eikä vaippaan.
Vajaa kolme vuotiaana sitten vaippa alkoi olemaan kuiva ja sovittiin yhdessä että yölläkin pissataan pottaan, heti ensimmäisenä vaipattomana yönä heräsi potalle eikä ole vielä ensimmäiseen kuukauteen kertaakaan kastellut sänkyä.

Jokainen valmis ajallaan.

Yhteistyössä