3v3kk yhä täysin vaipoissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja häpeäisit:
Alkuperäinen kirjoittaja solmussa:
Alkuperäinen kirjoittaja Lapsen parasta ajatellen:
Alkuperäinen kirjoittaja älä stressaa:
Aika järkyttynyt oon, millaisia vastauksia oot saanut. Että toi kuivaksi oppiminen olisi joku tärkein asia teidän elämässä juuri nyt. Pidä vaippaa vaan, keskity lapsen hyvään oloon, kehittäkää kommunikointikeinoja välillenne. Otat vaipan pois, kun olette siihen valmiita.

PEESAAN TÄYSILLÄ TÄTÄ AP !

Joo, ei muuta ku anna olla vaipat. Vaikka loppuiän. Äläkä vain missään nimessä pakota lastasi opettelemaan käyttämään vessaa sinä paha äiti.

Voi vittu, niin ne lapset maksaa loppuikänsä näiden äitien lempeydestä.

Painu syvälle ääliö

Se on faktaa että lapset ne maksaa siitä ettei äiti tahdo olla tiukkana näissä asioissa. Sit ne käyttää 5 veenä vielä vaippaa

Aika järkyttynyt oon, millaisia vastauksia oot saanut. Että toi kuivaksi oppiminen olisi joku tärkein asia teidän elämässä juuri nyt. Pidä vaippaa vaan, keskity lapsen hyvään oloon, kehittäkää kommunikointikeinoja välillenne. Otat vaipan pois, kun olette siihen valmiita.

Joo, ei muuta ku anna olla vaipat. Vaikka loppuiän. Äläkä vain missään nimessä pakota lastasi opettelemaan käyttämään vessaa sinä paha äiti.

Opettelehan vähän käyttäytymistä itsekkin!

No en tiedä, pelkkä puheen puuttuminen ei varmaan olekaan vammaisuus, mutta olisiko lapsella paljon muutakin ongelmaa? Sekään ei tietenkään tarkoita, etteikö ladsta opetettaisi kuivaksi. Varmasti kaikkia opetetaan, jos suinkin mahdollista. minulla on myös terveitä lapsia ja heidän kanssaa kaikki käy niin paljon helpommin. ennen vammaisen lapseni syntymää en voinut edes kuvitella millaisia haasteita hänen kanssaan eteen tulee. niille lapsi itse eikä kukaan voi aina mitään, vaikka miten on hyvää tahtoa ja yritystä. yrittämästä ei kuitenkaan lakata. mutta sitä ihmettelen, miksi täällä ei osta keskustella??? Huudellaan ääliöksi ja auotaan päätä??

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Alkuperäinen kirjoittaja vilu:
[
oisko lapsella muita ongelmia jos ei tunne koska pissa tai kakkahätä...?
Kuule, se voi olla myös ihan jästipäisyyttä ja sitä ettei malta leikeistä mennä vessaan. Ihan normaali lapsi minullakin on.

Just. Hienoa että sinunkin lapsi on ihan "normaali". Ymmärsitkö, että ap:n lapsi ei ole vaan hänellä on kehitysviivästymä? Helou!!!

Alkuperäinen kirjoittaja häpeäisit:

Painu syvälle ääliö

Se on faktaa että lapset ne maksaa siitä ettei äiti tahdo olla tiukkana näissä asioissa. Sit ne käyttää 5 veenä vielä vaippaa

Samanlaista faktaa voi tapahtua myös toisinpäin. Liian tiukan äidin lapsi on vaipoissa vielä viisivuotiaana, koska äiti ei ole ymmärtänyt tukea lapsen kehitysvaiheita vaan on tehnyt enemmän haittaa kuin hyötyä saamalla lapsen lukkoon.

Tällöinhän kyse ei tietenkään ole äidin vääränlaisesta toiminnasta vaan automaattisesti lapsen kehityshäiriöstä... :xmas:

mitä sä nalkutat täällä? etkö jo vähitellen ymmärrä, että ap:n lapsi ei ole kuin omasi? ole iloinen, että lapsesi on kuiva, älä jeesustele. varmaan ap on parhaansa yrittänyt.

Mun mielestä ei kannata lasta istuttaa potalla tai pöntöllä puolen tunnin välein ellei lapsella oo mitään käsitystä miksi niin tehdään, se on ihan turhaa vaivannäköä ja ajan tuhlausta.Lapsi oppii kuivaksi sitten kun on siihen valmis.jos sinun lapsesi ei tunnista pissa/kakkahätäänsä tai huomaa kun vaippa menee märäksi niin ihan turhaa työtä teet pöntöllä istuttamisen kanssa.Mun mielestä siihen kannattaa ryhtyä vasta kun lapsi alkaa näyttää merkkejä siitä että huomaa, että vaippa märkä tai huomaa että nyt on kakka/pissahätä.Ehkä lapsesi vain kehittyy hitaammin tässäkin asiassa. Itse antaisin lapselle vielä aikaa ja seurailisin huomaako lapsi kun vaippa kastuu tai tulee kakka, koska se on merkki siitä että on valmis aloittamaan kuivaksiopettelun.

Itse en ole nähnyt minkäänlaista vaivaa pottailun suhteen.Meillä on ollu potta aina toki esillä vessassa, mutta en oo ikinä harrastanu sitä että istuttaisin lasta potalla kymmenen kertaa päivässä jos vaikka vahingossa tekis tarpeensa sinne.En ole myöskään kulkenut perässä hokemassa "onko pissahätä" "pitäiskö käydä pissalla". Lapsi on menny potalle sitten kun on itse halunnut.Silloin toki fanfaarit ja kehut joka kerta kun on käyny onnistuneesti asialla =) . Tällä menetelmällä poika oli päiväkuiva 2v3kk iässä (alkoi ite sanoa n 2 vuoden iässä että haluaa vessaan ja oppi pian kuivaksi).Nyt tyttö on 2v3kk ja n kuukausi sitten ensimmäistä kertaa otti housut ja vaipan pois, meni vessaan ja tuli sitten ilmoittamaan että potassa on pissa :D . Siitä alkaen on käyny itsenäisesti vessassa kun on tullut hätä. Vielä ei ole 100% kuiva, joskus käy niin, että osa lirahtaa vaippaan ennenkuin ehtii vessaan, mutta varmasti tässä talven aikana oppii kuivaksi.

Kukin tietysti tyylillään, mutta omassa kaveripiirissä (kaveripiirissäni on tällä hetkellä 47 alle 5-vuotiasta lasta)oon pannu merkille sen, että lapset, joita on epätoivon vimmalla istutettu potalla 10kk iästä alkaen eivät oo olleet kuivia yhtään sen aiemmin kuin lapset, joiden kanssa ei ole harrastettu pottailua sen enempää.Itse oon taipuvainen uskomaan, että kauhea vaivannäkö, joka tulee, kun istutat taaperoa joka välissä potalla, on ihan turhaa niin kauan kuin lapsi ei tajua mistä on kysymys.

Minulla on 3,5v täysin terve lapsi. Yöllä vaippa on välttämätön. Ei mitään toivoa, ettei kaikki pissa tulisi sänkyyn. Aamuisin vaippa aina märkä. Päivisinkin tulee vahinkoja. Vessaan kehotteluja vastustaa ihan periaatteesta. Hoidossa ja kotona on ilman vaippaa. Molemmissa vahinkoja yhtä paljon. Kaupungille ja kyläreissuille ei ole asiaa ilman vaippaa. Enkä edes stressaa asiaa :). Itsekin olen myöhään samaisen asian oppinut, samoin isommat lapseni. Harjoiteltu on alle vuoden iästä potalla käymistä. En siis ap sinuna stressaisi asialla. Rauhassa ja hyväntuulisesti harjoittelua. Kaikki aikanaan.

Alkuperäinen kirjoittaja halooo:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Alkuperäinen kirjoittaja vilu:
[
oisko lapsella muita ongelmia jos ei tunne koska pissa tai kakkahätä...?
Kuule, se voi olla myös ihan jästipäisyyttä ja sitä ettei malta leikeistä mennä vessaan. Ihan normaali lapsi minullakin on.

Just. Hienoa että sinunkin lapsi on ihan "normaali". Ymmärsitkö, että ap:n lapsi ei ole vaan hänellä on kehitysviivästymä? Helou!!!

Puheenviivästymä. Mutta kaikki täällä luulevat ilmeisesti, että puhuminen vaatimus, jolloin lapsi voi olla kuiva. Että on pakko ilmaista itsenäisesti vessahätä, jotta voi vaipat ottaa pois.

Näin ei todellakaan ole. Kokeilematta ei sitä tiedä. Ja se ei tarkoita, että koko ajan istutaan potalla! Oletteko te edes itse kokeilleet sitä vai puhutteko mutu tuntumalla?

Musta on huvittaa väittää että meidän 6kk rytmitystä olisi turhaa ja vaivalloista. Esim päiväkodissa kaikki lapset menevät aika säännöllisesti ruokailun ja ulkoilun aikaan vessaan. Niin myös meidänkin, vaikka ei sinne itse olisi omaehtoisesti mennyt. Ja jos kiemurteli ja steppasi, niin kysyttiin onko hätä ja vietiin pissalle. Thats it.

Lasten kehittyminen on yksilöllistä.Arvostelijoiden ja ihmettelijöiden kannattaisi muistaa tämä! Meillä 5 lasta ja muistan miten tuskailin esikoisen ja neljännen kanssa potta-asioista, kun olivat 3v ennen kuin sisäistivät asian eli oppivat potalle.Esikoinen nyt 18v, neljäs 9v :D
Toiseksi vanhin ( nyt 16v ) kävi potalla ollessaan 1v 3kk.Toki vahinkoja sattui ja yövaippa oli käytössä, kun ei ollut ns täysin kuiva, mutta suurin osa tuli aina päivällä pottaan.
Kuopus on nyt 2,5v ja ei ole vielä sisäistänyt pottailua.Satunnaisesti saattaa jotain tulla ja käy kyllä potalla istumassa.

Minä en stressaisi koko asiasta. Meidän kohta 3-vuotias on vielä vaipoissa myös, ihan siksi ettei vielä tunnista vessahätäänsä. Säännöllisesti istuu potalla ja kysellään myös usein tarvitseeko mennä jne., mutta tämä sanoo vain päättäväisesti "ei tarvii".

Mitä tässä nyt sitten on pahaa? Lapsi on mielestäni muuten ihan normaali, mm. tunnistaa kirjaimia ja numeroita hyvin, on taitava liikunnallisesti...puhe vähän takkuaa ja vessahädän tunnistaminen paljonkin, mutta entäs sitten? Lapsi oppii omaan tahtiinsa.

en käsitä miksi yleensäkin annetaan olla noin isoksi vaipoissa. En todellakaan.
Jokainen lapsi kypsyy omia aikojaan. Toiset pääsee vaipoista 1 vuotiaana ja toiset vasta 5 vuotiaana. Kaikki eivät ole samaan aikaan valmiita vaikka kuinka yrittäisi. Vähän sama kui neitsyyden menetys. Toiset on valmiita 15 vuotiaana ja toiset 30vuotiaana. Mikä sitten on oikea aika. Ei pidä mennä määrittelemään

en käsitä miksi yleensäkin annetaan olla noin isoksi vaipoissa. En todellakaan.
Niin moni juttu jää ymmärtämättä jos kokemus ja yritys on rajallista.

Muistan esikoisen vauva-aikana kun joku äiti kertoi että hänen 4v lapsensa suostuu kakkaamaan vain vaippaan ja siksi äiti joutuu antamaan hänelle vaipan sitä varten. Muistan kirkuneeni pään sisällä että miksi ihmeessä se antaa sen vaipan, kyllähän se kakkaa jos annetaan! Sitten elämä opetti. Esikoisella on ummetustaipumus, ja minun "en vain anna sille vaippaa, kyllä se lopulta menee pöntölle" johti siihen että lapsi alkoi pantata ja sit oli maha ihan tukossa ja kipeä. Ei, ei näin. Seuraava yritys tehtiin neuvolan painostuksesta ummetuslääkekuurin kera. Silloin lapsi onnistui panttaamaan päivän, ja kakka tuli sitten keskellä yötä nukkuessa, eli sit käytiin yöllä suihkussa ja kärsittiin väsymyksestä päivät, ja lopulta kun kakka kerran poltti ihon rikki kun ei oltu herätty pesulle niin ajattelin että tämä ei ole opettamista vaan kiusaamista. Lapsi alkoi käydä kakalla pöntöllä kun oli siihen valmis, ei ollut minun antamisesta tai antamatta jättämisistä kiinni tämä asia.

Toisella lapsista on yövaippa nyt 7-vuotiaana ja siitäkin saa kuulla, pitäisi "opettaa". Kun se ei ole opettamisjuttu, ja vaippojen käyttö on lastenlääkärin parhaaksi arvioima linja tällä hetkellä. Varmaan olisin tätäkin kauhistellut 15v sitten, nyt tiedän toimivani oikein.