Mun mielestä ei kannata lasta istuttaa potalla tai pöntöllä puolen tunnin välein ellei lapsella oo mitään käsitystä miksi niin tehdään, se on ihan turhaa vaivannäköä ja ajan tuhlausta.Lapsi oppii kuivaksi sitten kun on siihen valmis.jos sinun lapsesi ei tunnista pissa/kakkahätäänsä tai huomaa kun vaippa menee märäksi niin ihan turhaa työtä teet pöntöllä istuttamisen kanssa.Mun mielestä siihen kannattaa ryhtyä vasta kun lapsi alkaa näyttää merkkejä siitä että huomaa, että vaippa märkä tai huomaa että nyt on kakka/pissahätä.Ehkä lapsesi vain kehittyy hitaammin tässäkin asiassa. Itse antaisin lapselle vielä aikaa ja seurailisin huomaako lapsi kun vaippa kastuu tai tulee kakka, koska se on merkki siitä että on valmis aloittamaan kuivaksiopettelun.
Itse en ole nähnyt minkäänlaista vaivaa pottailun suhteen.Meillä on ollu potta aina toki esillä vessassa, mutta en oo ikinä harrastanu sitä että istuttaisin lasta potalla kymmenen kertaa päivässä jos vaikka vahingossa tekis tarpeensa sinne.En ole myöskään kulkenut perässä hokemassa "onko pissahätä" "pitäiskö käydä pissalla". Lapsi on menny potalle sitten kun on itse halunnut.Silloin toki fanfaarit ja kehut joka kerta kun on käyny onnistuneesti asialla =) . Tällä menetelmällä poika oli päiväkuiva 2v3kk iässä (alkoi ite sanoa n 2 vuoden iässä että haluaa vessaan ja oppi pian kuivaksi).Nyt tyttö on 2v3kk ja n kuukausi sitten ensimmäistä kertaa otti housut ja vaipan pois, meni vessaan ja tuli sitten ilmoittamaan että potassa on pissa

. Siitä alkaen on käyny itsenäisesti vessassa kun on tullut hätä. Vielä ei ole 100% kuiva, joskus käy niin, että osa lirahtaa vaippaan ennenkuin ehtii vessaan, mutta varmasti tässä talven aikana oppii kuivaksi.
Kukin tietysti tyylillään, mutta omassa kaveripiirissä (kaveripiirissäni on tällä hetkellä 47 alle 5-vuotiasta lasta)oon pannu merkille sen, että lapset, joita on epätoivon vimmalla istutettu potalla 10kk iästä alkaen eivät oo olleet kuivia yhtään sen aiemmin kuin lapset, joiden kanssa ei ole harrastettu pottailua sen enempää.Itse oon taipuvainen uskomaan, että kauhea vaivannäkö, joka tulee, kun istutat taaperoa joka välissä potalla, on ihan turhaa niin kauan kuin lapsi ei tajua mistä on kysymys.