4,5 vauva, minimi maito määrä per/vrk, soseiden lisäksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti ihmeissään

Vieras
Täällä on äiti ihminen nyt hiukan pihalla. N. 1 kk stten aloiteltu jo sose maistiaiset ja kerrassaan hyvin maistuu. Vähän liiankin hyvin, koska nyt ei sitten oikein meinaa maito upota. Vauva saa äidinmaidonkorviketta. Ensin tein niin että annoin sosetta ja päälle noin 1, 5 dl maitoa. Nyt syö soseet mutta räkii pulloa pois.

Ongelmana oli vain se, että vauva meni hiukan ummella ja ajattelin , että maidon määrää tulee lisätä. Mutta kun ei huoli.

Minkä verran tuon ikäisen tulisi syödä ja juoda?

Olisin kiitollinen kaikista vastauksista

Oiskohan se jotain 800ml? Montako kertaa päivässä annat soseita? Rajoita ihmeessä
Sitä soseiden määrää, ei tuonikäinen vielä pelkällä soseella elä.
Koita vaihtaa tuttipullon tuttipsa sellaiseen missä on isompi virtaus(vaikka vellitutti) josko nikottelu johtuis siitä.

Me saatiin 5 kk neuvolasta ohjeeksi, että sitten vähentää soseiden määrää jos vauva vähentää maidon juomista. Kun poika näyttäisi vetävän soseita lähes niin paljon kun annan. Nyt olen rajoittanut niin, että saa aamupäivästä 1/2 purkkia lihaperuna pilttiä ja lisäksi ehkä noin 3 ruokalusikallista kasviksia. Alkuillasta puolipurkkia hedelmäsosetta. Jos syö enemmän niin maito ei sitten menekkään läheskään yhtä paljoa kuin ennen. Olen ajatellut, että se maito on pääasiallinen ravinto ja nuo soseet tässä vaiheessa vain maistelun takia.

Tuota maidon määrästä (paljonko on milleissä) en oikein osaa kyllä sanoa kun imetän osittain. korvikkeita saa muutaman kerran päivässä (vähän riippuu päivästäkin) mutta imetän sitten lisäksi noin 4 kertaa päivässä.

No sepä se. Tämäkin ipana kun pääsi soseiden makuun niin avot, ei oikein muuta söiskään. Nyt ollaan sitten koitettu antaa vain maitoa. Ja aamulla se eka maito puoli unisena meneekin tosi hyvin. 4 tuntia siitä alkaa jo nälkä kurkkia, ottaa kyllä pullon saattaa juoda 50 mill ja sitten alkaa rimpuilu ja nikottelu. Annan siis maidon sylissä,mutta sitten kun siirrän sitteriin ja panen ruokalapun kaulaan ilme kirkastuu kun luulee saavansa sosetta. Noh minäpä annan maitoa ja hetken sujuu hyvin kunnes sälli tajuaa että vain maitoahan sieltä tulee.Itsekin ajattelen, että kyllä sitä maitoa tulisi vielä mennä aika reippaasti. Tosin mittarinahan voidaan pitää 5 kastuvaa vaippaa per päivä. Eli jos se tulee täyteen saa lapsi riittävästi nestettä. Näin ainakin olen ymmärtänyt.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti ihmeissään;29016037:
No sepä se. Tämäkin ipana kun pääsi soseiden makuun niin avot, ei oikein muuta söiskään. Nyt ollaan sitten koitettu antaa vain maitoa. Ja aamulla se eka maito puoli unisena meneekin tosi hyvin. 4 tuntia siitä alkaa jo nälkä kurkkia, ottaa kyllä pullon saattaa juoda 50 mill ja sitten alkaa rimpuilu ja nikottelu. Annan siis maidon sylissä,mutta sitten kun siirrän sitteriin ja panen ruokalapun kaulaan ilme kirkastuu kun luulee saavansa sosetta. Noh minäpä annan maitoa ja hetken sujuu hyvin kunnes sälli tajuaa että vain maitoahan sieltä tulee.Itsekin ajattelen, että kyllä sitä maitoa tulisi vielä mennä aika reippaasti. Tosin mittarinahan voidaan pitää 5 kastuvaa vaippaa per päivä. Eli jos se tulee täyteen saa lapsi riittävästi nestettä. Näin ainakin olen ymmärtänyt.

Onhan niissä vihannes ja hedelmäsoseikkin vettä 80-90% niinkuin hedelmät ja vihannekset ylipäätään on nestepitoisia. Ei se siis varmasti janosta kärsi se lapsi. Isompi ongelma on että noissa soseissa ei juuri ole proteiinia tai rasvaa ja niitä lapsi tarvii kasvaakseen. Niitä saa sitten taas maidosta.
Sitten kun lapsi syö lihaa ja viljoja proteiininlähteenä ja oikeaa ruokaa missä on sitä rasvaakin niin maidon määrä saakin vähentyä. Mä oo meidän vauvoille kyllä lisänny rasvaa kasvissoseisiin kun rintamaidon riittävyys on ollu vähän kyseenalaista, mutta en tiä onko rasvalisästä sinun vauvasi kohdalla mitään iloa

Yhteistyössä