4,5v poika aloitti uudessa ryhmässä tarhassa loman jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huolestuakko pitäisi?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huolestuakko pitäisi?

Vieras
ja sinne siirtyi samalla vanhasta ryhmästä yksi toinen poika sekä pari tyttöä. Muutama vanha tuttu lapsi ryhmässä oli jo entuudestaan. Tuo toinen poika, poikai paras kaveri, ei ollut vielä tänään tarhassa vaan on lomalla vielä. Tänään kysyin, että kenen kanssa poika leikki päivällä, niin ei kuulemma kenenkään. Kysyin, etteikö kukaan halunnut leikkiä hänen kanssaan vai eikö itse halunnut, niin vastasi, ettei itse halunnut. Äsken kysyin, että meinaako huomenna leikkiä muden kanssa, niin ei kuulemma halua. Sanoin, että kysyy vaan reippaasti kaveria leikkiin, niin ei kuulemma jaksa.

Onko ihan normaalia alkujännitystä kun on uudet hoitajat ja paljon uusia lapsia vai pitäisikö tässä huolestua?

Luulisin että alkujännitystä, älä turhaan huolestu, paitsi jos tämä jatkuu pitkään. Kyllä poikasi reipastuu kun tutustuu uusiin lapsiin ja "pääsee rytmiin" :) Tsemppiä!

mulla 5v poika ja vaihtoi tarhaa ja sanoo et leikkii yksin ..ollut vasta muutaman päivän ja nekin hajallaan näin kesällä mutta ajan myötä saa varmasti kavereita.muut lapset syrjivät kun eivät tunne ja poikani on kaiken lisäksi aika herkkä ja rauhallinen niin ei noi poikien leikit ihan heti saa mukaansa edes

Uskon, että sitten kun se kaveri sieltä tulee, niin alkaa varsinkin leikkimään. Poikani tykkää autoista kuin hullu puurosta ja siinä kun oltiin tänään lähdössä, tuli juttelemaan poikaani hieman vanhempi poika, joka kertoi, että hänellä on autoja monta laatikkoa. Poikani ei kuitenkaan hänen kanssaan ollut halunnut leikkiä vaikka autoista tykkäävät molemmat. kotona on tottunut leikkimään yksinään paljon, joten osaa kyllä niinkin olla. Aiemmassa ryhmässä leikki usein myös tyttöjen kanssa. Nyt ei halua edes noiden tuttujen tyttöjen kanssa leikkiä.

Uudessa ryhmässä aloittaminen on monelle lapselle stressaava tilanne. Uusia lapsia, uudet aikuiset, uudet tilat ja tavat. Välttämättä ei tee mieli eikä pysty keskittymään leikkimiseen. Moni lapsi haluaa ensin tarkkailla ja olla vähän sivussa. Anna siis lapselle aikaa. Jos tilanne on samanlainen vielä ensi viikolla, niin sitten kannattaa vaihtaa asiasta pari sanaa ryhmän aikuisten kanssa.

Antakaa niiden lasten olla rauhassa ja lopettaakaa tenttaaminen jeesus mitä kanaemolaumaa täällä joku vaurioitunut yksilö vetää perässään taas.Yksi leikkii yksin toinen kaksin ja kolmas porukassa mitäpäs vittua siitä sitten? Jättäkää ne rauhaan.Vai oletteko itse parasta ystävää uuden työkaverin kanssa heti ekana päivänä? Ai niin mutta ettehän te käy töissä kun te istutte siellä hiekkalaatikolla katsomassa reima-petterin kurahousujen perään ettei vaan tule tuo tyhmän näköinen räkänokka ottamaan meidän ämpäreitä.Hankkikaa nyt äkkiä jotain harrastuksia.

Itse lastentarhanopettajana kuulen usein huolestuneiden vanhempien kysymyksiä "Leikkiikö meidän "Lauri" aina yksin kun kotona sanoo ettei oo ketään kaveria?" Olemme sitten töissä ihan ihmeissämme että puhutaanko me samasta lapsesta koska lapsihan on aina jonkun kaverinsa seurassa pitkin päivää. Oma poikanikin puhui juuri 4-vuotiaana paljon tuota ettei ole ketään kaveria eikä muka koskaan leikkinyt kenenkään kanssa. Ryhmän opelta kysyessäni hän nauroi ja sanoi "Tuo sinun vekkulisi ei kuule täällä yksin ole, kavereita kyllä riittää!"
Se on tuo ikäkin mikä tekee tuollaisia juttuja ja varmasti se kun näkee että se on kova paikka äidille. Voithan kysyä henkilökunnalta miten asia oikeasti on mutta luulen että kuuluu juuri tuohon ikään nuo valitukset! :)

Yhteistyössä