4 kk ikäisen vauvan unirytmin muuttaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Äityli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"Äityli"

Vieras
Vauvamme nukahtaa öisin vasta noin klo 2.30-3.00 ja nukkuu sitten pitkään, puolelle päivin putkeen. Päivisin ottaa yhdet tai kahdet unet, ja niiden kesto vaihtelee tunnista jopa neljään. Kannattaako unirytmiä ruveta muuttamaan herättelemällä vauva aiemmin ja jos niin kuin paljon vai antaako mennä tällä tavalla? Onko siitä haittaa jos rupeen herättää vauvaa aiemmin ja muuttuuko se rytmi sillä tavalla? Imetän ja öisin hän saa myös korviketta tissin ohella. Jos yritän nukuttaa vauvaa esim. klo 1.00 alkaa vaan karmea itku. Sit kun puol kolmen jälkeen tekee saman, pääsee helpolla, koska nukahtaa heti. Ohjeita oon saanu monenlaisia. Joku ehotti herätellä jo yhdeksältä, ja pitää sitten muutaman tunnin hereillä. Jotkut ovat taas sitä mieltä että vähitellen tunti kerrallaan. Myös herättelemisen vastustajia on. Mikähän se olis oikea tapa?

Lähtisin muuttamaan sitä luonnollisesti. Eli niin, että aamulla yhdeksältä laitat valot päälle, avaat verhot, laitat vaikka musiikkia. Ja illalla toisinpäin, valot pois, rauhallista leikkiä. Eli kokeilisin alkuun, että auttaisko tolla tavalla. Tai sitten tunti kerrallaan herättelisin vähän aiemmin. Tuo kerrasta aamulla ylös kuulostaa aika rankalle.

Onko sulle haittaa tuosta rytmistä? Saatko tarpeeksi unta itse? Jos sulle rytmi kelpaa, niin ei sitä rytmiä pakko ole muuttaa.

Meillä esikoinen hoiti vauvan "oikeaan" rytmiin. Metelöi ja herätteli vauvaa. Näin varmaan monessa perheessä, eikä nekään nuoremmat lapset mene piloille. Miksi sitten äiti ei voisi herätellä? Ja kyllä, yritin estää esikoista, ettei herättäis vauvaa, mutta äänekäs, nopea 2 vuotias ehtii kyllä.

Kyllähän yhden lapsen kanssa tuommoista jaksaa mutten ymmärrä miten usemman lapsen kanssa? Pakkohan se on aamulla lähteä liikkeelle, ulos, asioille, harrastuksiin jne jolloin vauva väistämättä herää kun pitää aamupesut, vaipanvaihdot yms hoitaa. Minusta siis herättäminen ei oo mitenkään väärin. Toki vauva sitten nukahtaa pian taas vaunuihin.

Mä oon rajottanu päiväunet kolmeen tuntiin kun jos päivällä on pitkiä aikoja syömättä niin se kostautuu yöllä. Myöhäseen nukahtamiseen auttaa se kun päivällä jaksaa valvoa pidempiä pätkiä niin pystyy ajottamaan niitä päikkäreitä. Myös iltarutiinit, ja kiinteiden alotus on auttanu.

Kiitos vastauksista! Mä rupeen herättelee vauvelia tunnin aikaisemmin niin jospa se yökin siirtyis aiemmaks. =) Itseä tämä rytmi ei hirveesti haittaa kun saan nukuttua aamupäivästä hyvin.

Yhteistyössä