4 kk unet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 4 kk äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
4

4 kk äiti

Vieras
Mielenkiinnosta kysyn, millaisia nukkumisaikoja teillä on 4 kk ikäisillä? Meillä päiväunirytmi on kadonnut jonnekin ja myös yöllä herätään aiempaa useammin... :( Unta tulee ehkä n. 9 tuntia yöllä + päivällä yhteensä pari tuntia. Onkohan liian vähän?

Meilläkään ei ole enää minkäänlaista päivärytmiä. Ja muutenkii nukkuu päikkäreitä hyvin pieniä pätkiä kerrallaan. Ja useimmiten on kova tahtojen taisto ennen nukahtamista, saa purra hammasta ettei itsellä mene hermo. Päikkäreitä nukkuu korkeintaan 2-3 tuntia päivässä.

Yöunille menee kiltisti, nukahtaa yleensä rinnalle tai sit viedään omaan sänkyyn ja nukahtaa itekseen sinne. Mutta nukkuu nykyään rauhattomasti. Ährää ja kährää sängyssään (silmät kiinni) ja mä en saa nukuttua, kun samassa huoneessa olemme. Herää myös useammin syömään kuin ennen (2-3 kertaa).

Taitaa olla taas jonkinlainen vaihe meneillään..

Onpa hyvä kuulla, että ihan "normaalia" on! Meillä on ainakin viikon sisällä tullut monta uutta juttua kehiin, joten josko niitä pitää sitten mietiskellä myös unissaan!? Tsemppiä myös sinulle Vanilla! :)

Tästä aiheesta just kirjoiteltiin vähän aikaa sitten, ja todettiin, että kun tuossa iässä opitaan paljon uutta, niin unikin menee levottomaksi, ja päiväunet pätkittäisiä.

Meillä 4kk pojalla ollut jo muutaman viikon sellainen rytmi että 4x lyhyet päikkärit päivän aikaan, ja unille nukuttaminen n.klo22. Syötöt n.klo03 ja 06.30, ja lisäksi sellaista pyörimistä sängyssä mihin mä herään. Yöunta tulee yhteensä n.9h ja päiväunia yht n.4h.

Nyt tullut mukaan myös kovasti itkuisuutta. Vauva ei nuku kuin puolen tunnin pätkissä päivällä. Yölläkin heräilee jatkuvasti. Jo muutama todella huono yö takana, äiti on kovin väsy... Mikähän tuota lasta oikein riivaa?

Neljän kuukauden ikäiset kaksoset nukkuvat tällä hetkellä päivisin 2*30-45 min (aamulla ja illalla) sekä päivällä 3-4 tuntia putkeen. Illalla menevät nukkumaan klo 20-21 ja heräävät aamulla n. klo 7, poika saattaa herätä jo aikaisemmin syömään. Yöllä syövät kerran yleensä neljän-viiden maissa tai sitten eivät syö lainkaan.

Ja minä olen sitä mieltä, että tässä iässä herättää nälkä. Ainakin omilla mukuloilla näkyy selvästi, että mitä enemmän ruokaa työntää suuhun sitä paremmin nukkuvat.
Mutta nämä lapset eivät ole enää mitään tissivauvoja. Valinta ruoan suhteen on ollut minun. Yhden lapsen kanssa olisin kärvistellyt pätkäyöunilla ja lyhyillä päiväunilla, mutta kahden kanssa en jaksa.

Jaksamista kaikille huonosti nukkuvien vauvojen äideille! Esikoisen kanssa minulla helpotti, kun aloin antamaan kiinteätä ruokaa. Hän oli tissivauva siis. Ruoka- ja unirytmit löytyivät yllättävän nopeasti.

Meillä siis vasta opetellaan perunaa - huonolla menestyksellä. Mitä mieltä olette siitä milloin esim maissivelliä vois antaa? Pitääkö sitä maistatella, vai antaa illalla niin paljon kuin vauva haluaa maidon lisäksi. Meillä sentään opittu korviketta juomaan pullosta n. 100ml/ilta imetyksen lisäksi. Mutta siis jos heti iltasyöttöjen jälkeen on levoton sängyssä, niin ei kai se nälästä johdu? Pyöriskelyä sängyssä on sitten myös pitkin yötä. Meillä nukutaan vielä pitsikopassa - auttaako siirtyminen pinnasänkyyn? ...ei ainakaan seinät tulis heti vastaan.

Meillä herätään kyllä kakkaamiseen useammin kuin nälkään. Juuri sellaista riuhtomista ja ähinää, minä siihen herään ennen vauvaa ;) Sitten kun vauva siihen herää, niin ei itke vaan "karjahtelee" ja piereskelee/kakkaa. Itse ainakin tulkitsen näin, nälkään herätessään maiskuttelee hihojaan/käsiään ja hamuilee muutenkin (ei sählää niin rivakasti kuin kakatessaan - joskin välillä on hyvin keskittyneesti liikkumatta, pissaa silloin??).

Virallinen suositus maissivellistä taitaa olla, että sitä ei kannata antaa ennen viiden kuukauden ikää. Ja silloinhan saa antaa jo puuroa, mikä pitää nälkää paremmin.

Anyway.. Meillä kun ovat kaikki keinot käytössä (jotta nukuttaisiin ja elettäisiin jonkinlaisessa tasarytmissä), niin annoin kaksosille maissivelliä jo kolmen kuukauden iästä alkaen. Totutin aamupäivällä niin kuin muunkin uuden ruuan.

Neuvolatäti muuten paheksui maissivelliä tuossa iässä, mutta neuvolalääkäri sanoi että "hyvä", kun tunnustin toimineeni näin syntisesti.. :) Olisiko lääkäri ehkä katsellut vauvojen alhaisia syntymäpainoja, mene ja tiedä.

Vaan jokainen tekee ratkaisut omien vauvojensa kohdalla maalaisjärjellä tai tunteella..

Nellylle vielä: Olisiko mahdollista siirtää vauvaa omaan huoneeseen nukkumaan? Minun kokemukseni mukaan siitä on lähes yhtä paljon hyötyä kuin ruoasta. Kaksoset ovat nukkuneet omissa yksiöissään kolmen kuukauden iästä alkaen, esikoinen pääsi omaan huoneeseen viiden kuukauden iässä. Ja jos olisin tiennyt, miten paljon yöt sillä rauhoittuvat, olisin siirtänyt jo huomattavasti aikaisemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap-:
Nyt tullut mukaan myös kovasti itkuisuutta. Vauva ei nuku kuin puolen tunnin pätkissä päivällä. Yölläkin heräilee jatkuvasti. Jo muutama todella huono yö takana, äiti on kovin väsy... Mikähän tuota lasta oikein riivaa?

Sama juttu ap. Vauva normaalisti hyväntuulinen ja nauravainen, mutta nyt tullut kovin itkuiseksi. Yöllä nukkuessaan ähertää ja potkii peittoa päältään, muttei onneksi useinkaan herää siihen. Minä kyllä herään.. Syö n. kerran yössä ja jatkaa uniaan. Huonoina öinä kaksi kertaa.

Eikä meillä isovanhempia tässä ihan lähellä. Ja ystävätkin johonkii kummasti kadonneet, kun tulin raskaaksi. Vauva ihana ja rakas, mutta olisi niin mukavaa, kun joku ihan oma-aloitteisesti soittaisi ja kysyisi "kuinka voit" tai "voitaisiko tavata"?

Myös minä aika ajoin enemmän tai vähemmän väsynyt.

Meillä ei oma huone vauvalle oikeastaan mahdollista tällä hetkellä - enkä usko että se olisi ratkaisukaan. Nimittäin meillä ähinä sen tyyppistä, että jos en käy viemässä tuttia, niin ähinä vaan yltyy, ja sitten tulee huuto mihin jo mieskin herää. ja yösyöttöjen kannalta hyvä että matka vauvan luo mahd lyhyt, kaappaan pojan syötölle jo aina ennen huutoa. Mutta olen päättänyt että en syötä ennen klo03 - sitä ennen tarjotaan tuttia. Olen kyllä todella herkkäuninen...
Päiväunista sen verran että tänään aamupäivällä nukkui ihme kyllä 1h 40min, vaikka yleensä siihen aikaan vaan 45min. Mutta ulkona äsken vain 30min. Ongelma se osittain että syöttö rytmi ei mene nukkumisrytmin mukaan.

Meilläkään ei syöttörytmi mene nukkumisrytmin mukaan. Tänään(kin) on aamuherätyksen (klo 8.30) jälkeen nukuttu 3x35 min. Ylllättävän reipas ja hyväntuulinen poika on ollut unien vähyyteen nähden. Mutta joka päikkäreille meno on kyllä yhtä huutoa..

Mun on pakko syöttää öisin silloin kun poika herää, oli kello mitä vain, koska hän ei ole huoli tuttia. Ja kaappaan hänet rinnalle ennen kuin ehtii itkemään. Hän ähisee ja kiljahtelee sängyssään ja ilmoittaa tällä tavoin olevansa hereillä. Syöttöväli öisin on 4-7 tuntia. Nukahtaa heti syötyään uudelleen.

Meillä 5kk tyllerön kanssa yöt heräillään 30min.-tunnin välein!! Alkaa vanhemmat olla aika valmista kauraa... Vauva ähisee ja venkoilee unissaan, johon herään. Jos en reagoi, alkaa huuto. Voi sitä öisen silittelyn ja taputtelun määrä! Ei kuitenkaan syö muutamaa kertaa useammin. Päivisin nukutaan yhteensä kolmisen tuntia. Meillä nukuttiin jossakin vaiheessa jo täysiä öitä, vaan ei enää. Onko muilla ollut vastaavia kausia? Onko toiveita, että pian helpottaisi?

Voiskohan olla hampaat tulossa?? Meidän jäbä ytys ja ätys useita viikkoja öisin, tissilläkin oli JATKUVASTI...Luulin et oma maito ei riitä, et nälkää kituaa, onnex en ehtinyt korviketta kokeilemaan.No sitten iski kuume ja tupsahti hampaat ja ytinät helpottunu silmissä ja tissittelyki jääny n. 2-4kertaa yössä. Nyt poika 5kk. Tai sitten tytöllä jokin aktiivinen kausi, oppii paljon yms...kyl se ohi menee. On rankkaa varmana, jaksamista!!!

Voi apua! Oon aika zombie - yöt on ollu viikon ajan vielä levottomampia - yösyöttöjä yhtäkkiä 3 kertaa kahden kerran sijaan. Ja lisäksi sitä muuta pyöriskelyä. Eli kyllä meillä taitaa olla kyse nälästä. Mutta miten sitten saada poika syömään iltaisin enemmän? Välillä poika on nimittäin syönyt jopa vähemmän iltaisin kuin ennen, joten eipä ihme jos heti klo01 jo nälkä. Päivisin näyttäis kuitekin pärjäävän vanhalla imetysrytmillä, vaikkakin välillä tuntuu että maito loppui kesken. Perunat ja porkkanat olleet harjoituslistalla pari viikkoa...

Yritän osallistua kaikkiin päikkäreihin, jotta jaksaisin.

Kylläpäs on tutun tuntuisia kommentteja, melkein kaikki kirjoitukset. Meillä neiti ens viikolla 4 kk ja kyllä on unet muuttaneet muotoaan jo moneen kertaan näiden ekojen kuukausien aikana. Ei enää muistakaan aikaa, jolloin nukuttiin aina 3-4 h putkeen päiväunia. No, en toki niiden perään sinällään kaihoile mutta kyllä tuo 30-45 minsaa on aika lyhyt aika. Meilläkin tänään nukuttiin ulkona jopa 1 h 20 minsaa, tunnin siitä lenkkeillen ja vielä tosiaan 20 minsaa kun vaunut oli pihalla. Piti käydä tarkistamassa, hengittääkö tyttö ;).

Meillä ei kans ruokailurytmi tunnu toimivan nyt ollenkaan ja muutenkin rytmi on alkanut hapuilemaan. Eilenkin illalla tyttö nukahti 19.30 vaunuihin ulkona niin, ettei enää jaksanutkaan herätä kunnolla vaan nukkui neljään asti aamulla. Ja sen jälkeen oli niin virkkuna :/. Onneksi sain nukkumaan puoli viidestä hiukkasen aikaa vielä eteenpäin, leppoisalta mieheltäkin meinas jo mennä hermot ettei helkkari neljältä aleta heräämään.

Meidän tyttö nukkuu yleensä neljät päikkärit, ja korkeintaan tunnin kerralla. Joskus saan "teollisesti" unta jatkettua tissillä, siitä vois päätellä ettei maito enää riitä. Huomenissa aloitellaankin kiinteisiin totuttelu :).

Hei, toi kuulostaa tosi paljon sille että pikkuisellenne alkaa uusien taitojen lisäksi tulla hampaita pikku-hiljaa, ja nuo 2 yhdessä häiritsevät unta! Kuulostaako tutulta, että suuhun menee milloin mitäkin, mielellään harso, hiha tai jokin kangaskappale? Nyrkitkin on suussa "kokonaan"? Meillä ikeniä kutittaa, ja kun tuo alkoi, niin yöt ja päivät muuttui levottomiksi ja sellaista pientä kitinää on vähän väliä. Sängyssä ährätessään puskee päätään lakanoihin (venyttelee sillein hassusti) jne. Kannattaa kokeilla ostaa viilentävä purulelu (jota vaikka itse pidätte silloin tällöin päivisin vauvan suussa) ja pitää harso aina vauvan suun ja käsien lähettyvillä(!!!). Meillä ainakin ottaa aina hetkeksi harson "vahingossa" käteen (ei osaa vielä varsinaisesti tarttua) jos se siis on käden ulottuvilla) ja alkaa sitä natustella ja on ihan tyytyväinen, nukahtaakin yleensä siihen että rätti on kasvoilla (ei haittaa kun on ohutta, hengittävää materiaalia) . Tutti ei nimittäin tässä vaiheessa pysy oikein suussa! samoin kannattaa kokeilla sitä että kääntää vauvaa esim. selältä kyljelleen nukkumaan. Meillä osaa päivisin pyörähtää selältä kyljelleen jne mut ilmeisesti yöllä unissaan ei voimat siihen riitä. Eli jos ährää niin kokeilen ensin sitä että vauva on nukkunut selällään niin laitan kyljelleen ja tuen selän niin että pysyy kyljellään. Yleensä tämä auttaa heti! Kannattaa koittaa, meillä kaikki sujuu näiden kikkojen ansiosta unelma hyvin :o)

Vastaus edellisen vastaajan kysymyksiin on KYLLÄ :). Olen kokeillut suuta sen verran, että mitään ei vielä ainakaan tunnu mutta saattaahan ikeniä jo alkaa pikku hiljaa pakottamaan..

Niinpä jos ei kyseessä ole lisääntynyt nälkä niin sitten tosiaan hampaiden tulo. Meillä on kyllä jo tosi pitkään syöty nyrkkejä, ja kaikkea mahdollista, ja kuola valuu....mutta hampaita ei näy.

Hampaat tuleekin yleensä näkyviin vasta n. puolen vuoden iästä eteenpäin. Mutta keskimäärin niiden tulo alkaa kutittaa ikeniä jo nimenomaan tuossa 4kk:n iässä! Eihän ne puhjettuaan enää ikeniä hirveästi vaivaakaan, vaan nimenomaan nyt aiemmin. Kun järjelläkin ajattelee niin aikamoisen urakan se hammas saa ikeniin tehdä ennenkuin alkaa näkyä, että ei ihme jos pikkuisiamme vaivaa... Kannattaa siis vain kokeilla noita kikkoja (pikku-juttuja: käsistä pitäminen kun unissaan ährää, viileä purulelu suuhun, rätti suuhun/käden ulottuville(muistakaa erityisesti tämä!), asennon vaihtaminen kun ääntelee nukkuessaan jne). Ja muistakaa ennen kaikkea että nukkumattomuus ja pikku-äksyilyt johtuu tuosta kutituksesta, eli vauva ei voi sille itse mitään ja haluaisi varmasti itsekin nukkua syvemmin ja enemmän... Koittakaa vaan saada oma ja pikkuistenne olo mahdollisimman mukavaksi lähiaikoina, ja muistakaa että olette parhaita äitejä omille lapsillenne :o) kukaan muu ei voi olla yhtä hyvä! Hyvää Jussia teille ja pikkuisillenne :o)

Nii yleensä hampit putkahtaa vasta 6kk jälkeen...Meillä poika oli 3-4kk iässä levoton ja kitunen öisin ja hampaat tuli yllättäen 4kk lopulla. Toisilla muksuilla tullu vasta 7kk jäkeen. Mahoton kuolaaminen ja nyrkin hankaaminen suussa/ levoton uni= hampaat mitä ilmeisemmin tekee tuloaan. Toisilla menee puhkeemiseen pitkäänki...

Eilinen päivä meni aina vain vähemmillä unilla, aamusella 50 minsaa, päiväunet 15 minsaa (vaunuissa..) ja iltasella pikku torkut ennen yöunia. Aika vähältä vaikuttaa mutta jospa tämä tästä. Pikkusen meinaa pientä kiukuttaa, kuumakin on..

Yhteistyössä