4 kk vauva rauhoittuu vain tissille öisin (3-5 kertaa yössä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uupunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

Uupunut

Vieras
Nyt alkaa voimat olla tällä äidillä lopussa. Hieman yli 4 kk vauvasta on tullut todellinen tissitakiainen. Vielä vähän aikaa sitten nukahtaminen yöunille onnistui satunnaisesti jopa isän kanssa tutin avulla tai niin että äiti vaan makasi vieressä, mutta nykyään on saatava tissiä nukkumaan mennessä. Viimeksi eilen kokeilimme pistää vauvaa nukkumaan ilman tissiä mutta hirveä huuto siitä syntyi. Vauva on rinnalla yleensä n. 10-15 minuuttia ja nukahtaa sitten.

Yöllä vauva herää minimissään kolme, mutta usein neljäkin kertaa. Ennen vauva ei äännellyt öisin herätessään, vaan minä heräsin siihen kun hän liikuskeli kopassaan. (Vauva nukkuu minun vieressäni sängyssä vaunujen kantokopassa. )Nykyään vauva on kuitenkin alkanaut myös ääntelemään herätessään, ei nyt ihan itke mutta vähän huutelee kuitenkin. Olen yrittänyt laittaa tuttia suuhun tai silitellä, ottaa kainaloon. mutta mikään muu ei häntä rauhoita kun se että saa tissin suuhun. Välillä en usko että on nälkäkään, kunhan imeskelee tissiä 'huvikseen'. Siihen sitten nukahtaa ja nostan hänet takaisin koppaan tai annan olla vieressä. Alan olla tosi väsynyt jatkuvasta heräilystä. Joskus tosi harvoin vauva saattaa herätä yöllä, mutta nukahtaa takaisin itsekseen ilman mitään reaktiota minulta.

Muutama viiko sitten kokeilin laittaa vauvaa omaan sänkyyn nukkumaan yöksi. Sänky on meidän sänkymme vieressä. Ihan sama rumba jatkui ja luovutin 2 yön jälkeen; oli aika rasittavaa nousta aina pystyyn ottamaan vauva viereen ja laittaa hänet takaisin sänkyyn.

Tutti ei oikein koskaan ole kelvannut, syö sitä yleensä vain päiväunille mentäessä. Päiväunillekin tosin mennään yleensä huudon kera, vaikka kuinka väsyttäisi. Onneksi päivällä sentään nukahtaa vaunuihin tutin kanssa eikä silloin tissille. Sisälle en kuitenkaan onnistu häntä nukuttamaan ilman tissiä, on jotenkin oppinut mukkumaan päiväunensa vaunuissa, tietää ilm. jo pukemisesta että nyt mennään nukkumaan.

Pulloa saa satunnaisesti mutta ei ole saanut elämässään kun muutaman kerran yöllä. Olisi varmaan aikamoinen 'shokki' jos saisikin yhtäkkiä pulloa. Vauva on siis täysimetyksellä.

Mikä neuvoksi? Pitääkö olla antamatta rintaa yöllä koko ajan ja tarjota välillä tuttia sitkeästi vai mitä? En ole kauhean sinnikkäästi muuta yrittänyt kun tissiä, koska vauva siihen aina rauhoittuu ja haluan itsekin mahdollisimman pian takaisin uneen. Olen itse aiheuttanut tämän ongelman, n. kuukausi sitten olin tosi väsynyt ja aina aamulla kun vauva heräsi n. viiden aikaan sain hänet takaisin uneen imettämällä. Siinä sitten heräili joskus viidenkin minuutin välein, välillä saattoi nukkua puolikin tuntia ja taas imaisi lisää maitoa. ilmeisesti oppi tästä 'pahoille tavoille'...

Onko kellään samanlaista, mitä voisin tehdä? Mielessä on käynyt jo imetyksen lopetus, en ole nimittäin nukkunut kohta viiteen kuukauteen yhtään kokonaista yötä.

Sama tilanne täällä. Vauvamme , huomenna 5 kk, heräsi vielä kolme viikkoa sitten kerran yössä. Nyt kolmen viikon ajan on herätty juuri tuo kolme-neljä kertaa yössä. Viime yönä, kun nokka oli tukossa, heräsi tunnin välein. Olen aina antanut heräämiseen tissiä. Hän ei myöskään itke herätessään kitisee vain. Vauvamme nukkuu sänkymme vieressä pinnasängyssään. Vauvamme ei myöskään syö tuttia eikä tuttipulloakaan. Mutta meillä on se ero, että olen alkuaikoina saanut nukuttua niin hyvin, että unta taitaa olla varastossa, enkä koe itseäni väsyneeksi.

Apua en osaa pulmaasi tarjota, sillä olen ollut yhtä tyhmä kuin sinäkin ja tarjoan aina tissiä. Koskaan ei ole tullut koetettua edes nukahtaisiko vauvamme ilman että nostan hänet tissille. Mieheni kun ei herää vielä tuohon kitinään, mutta itku olisikin sitten jo eri asia.

Heippa! Meillä on sama juttu 3,5kk ikäisen vauvan kanssa. Uskon että se on vaan sitä läheisyyttä mitä vauva kaipaa ja kyllä niillä nälkäkin on. tämä on minulle kolmas lapsi ja samalla tavalla heräillään öisin, itse olen huomannut pääseväni helpoimmalla kun jätän ekan heräämisen jälkeen vauvan viereeni nukkumaan. Syödäänkö teillä vielä kiinteitä? Itse olen ajatellut aloitella kiinteitä tässä pikku hiljaa, muilla lapsilla se auttoi yöheräilyyn kun vatsa oli täydempi, mutta se vie tietenkin aikansa että alkaa oppia siihen syömiseen, siksi aloittelen rauhassa ja ajoissa.
Uskon ettei siinä rinnalla nukahtamisessa ole mitään pahaa, eikä vauva opi huonoille tavoille siitä, se on samalla sitä läheisyyden tarvetta myös. Kyllä ne "tavat " menee sitten ohi kun vauva kasvaa ja rinta jää. Tuttia on hyvä kyllä opettaa koska se on tarpeen sitten isommalle lapselle ja auttaa monessa tilanteessa. Tietenkin on kurjaa että olet väsynyt, minä myös, mutta uskon että kiinteät helpottaa ja asia paranee ajan kanssa muutenkin. 1 ikävuoden aikana vauvoilla ne yöt vaihtelee paljon, milloin on mikäkin syynä. Mutta itse tiedän jo entuudestaan, että yörumba menee ajan kanssa ohi, ja yöpulloon siirtyminen rinnan sijaan väsyttää entistä enemmän, eikä meillä ainakaan koskaan harventanut syömistä ( esikoista en onnistunut imettää kuin 3kk). Kun alkaa tuntua että olet liian väsynyt niin pyydä vaan apua että saat välillä levätä.
en tiedä oliko tämä nyt sekava vastaus, mutta voimia sulle ja normaalilta toi touhu kuulostaa, tietenkin on niitäkin vauvoja jotka nukkuu yönsä hyvin ja suht saman kaavan mukaan, mutta harvassa on ne, ei ainakaan meidän perheeseen tullut yhtään sellaista "hyvä tapaista"=).

on ollut ihan normaalia ja hyväkin että tarjoatte rintaa, vauva kaipaa sitä ja saa siinä tarvitsemaansa läheisyyttä, kyllähän se väsyttää kun yöllä joutuu tiheästi imettelemään, mutta mun vinkki vielä edelliseen yhtyen että ajan kanssa menee ohi, mutta koittakaa itekin nukkua samalla kun imetätte, mulla onnistui ainakin ei ole vauvat koskaan jääneet alle. Tehkää siis yöt mahdollisemman helpoksi itselle, unohtakaa kaiken maailman opit jne. Vauva ei opi vielä tavoille, kaipaa vaan äidin lähellä oloa ja elämä on helpompaa mitä enemmän saa läheisyyttä. Tällä periaatteella olen hoitanut kaksi lastani ja nyt ( 4v ja 2v) nukkuvat omassa kerrossängyssään ja illalla kiltisti iltasadun jäävät sänkyihinsä, joskus tulevat viereen jos näkee pahaa unta tms. mutta nyt on ollut taas pitkä jakso että ei ole kukaan tullut viereen yöllä, siis hyviä ovat nukkumaan nyt eikä oppineet "huonoille tavoille"...
Normaaleja vauvoja teille on.

Onko vauvalle tulossa hampaita? Ne aiheuttaa levottomuutta, samoin uusien taitojen oppiminen. Ei missään nimessä kannata luovuttaa, kun olet noin kauan imettänyt! Raskaimmat ajat on jo takanapäin.
Meillä helpotti tosi paljon kun otin pojan viereen nukkumaan. Yöitkut loppu samantien ja syöttökerrat harveni.
Nyt yösyötöt hoituu helposti, ja samalla voin itse nukkua. Välillä en edes muista heränneeni syöttämään.
Ja kannattaa muistaa, että yösyötöt ylläpitää parhaiten maidontuotantoa. Älä turhaan stressaa rinnalle nukuttamisesta! Mikään ei ole vauvalle yhtä hyvää unilääkettä kuin rinta!

Omaan korvaan kuulostaa ihan normaalilta. Noin pieni vauva on vielä pieni vauva ja hänen tehtävä on ollakin "tissitakiainen". Luultavasti tuo syöntitiheys voi vielä tuosta noustakin öisin, jos täysimetyksellä menette. Osa heräämisistä on varmaan vielä nälkää ja osa äidin kaipuuta. Mielestäni kumpaakaan noista ei noin pieneltä kannata kieltää.

Terveet ja normaalit vauvat. Äitiä tietenkin helposti väsyttää, mutta sekin on ohi menevää. Pian voitte siirtyä jollekin teinien äitien palstalle ja kysellä, mikä on kun teini vain nukkuuu ja nukkuu, eikä sitä saa millään hereille ;)

Kiva kun on tullut vastauksia ja että muilla on ollut samanlaista.

Ei minua sinänsä haittaa jos vauva on tissitakiainen ja hänellä on läheisyydenkaipuu, minun tehtävänihän on vastata vauvani tarpeisiin. En missään nimessä halua häneltä kieltää läheisyyttä tai vaikka rinnalle nukahtamista. Syy miksi olen huolissani on se, että oma jaksaminen alkaa olla aika vähissä. Alussa kun vauva oli ihan pieni, saatoinkin nukkua imetyksen ajan tai sitten nukahdin heti imetettyäni uudestaan. Tässä on alkanut tulla vaikeuksia, eli herään aina kyllä ihan täysin imettäessäni ja makaan sen ajan valveilla, vaikka silmät ovatkin kiinni. Joskus imetyksen päätyttyä minun on vaikea saada unen päästä uudestaan kiinni. Saatan myös heräillä ilman syytä välillä, onneksi harvoin.

Mutta siis pelottaa vaan että en kohta enää jaksa. Olen yrittänyt nukkua päivisin mutta vauva nukkuu yleensä päiväunensa 45 minuutin pätkissä, jolloin en ehdi itse edes kunnolla nukahtaa. onneksi parvekkeella nukkuminen on auttanut vähän ja joskus nukkuu 1,5 tuntiakin. Olen ajatellut että kiinteitä aletaan maistelemaan n. kuukauden päästä, niistä tuskin on yövalvomiseen apua, tai niin ainakin sanoivat neuvolassa. Pelkään, että käy niin, että vauva ei kohta enää nukahda ollenkaan ilman rintaa ja se tuntuu kyllä aika sitovalta jos sitä vielä jatkuu kuukausitolkulla. Puolivuotiaanhan pitäisi periaatteessa kyetä olemaan ilman yösyttöjä ja siihen olen ajatellut alkaa vähitellen opettelemaan tuossa parin kuukauden päästä (vauva siis nyt 4,5kk). Mutta mitä siitä tulee jos vauva ei edes nukahda ilman rintaa... Voikohan se olla vaan vaihe ja mennä itsestään ohi?On aika raskasta kun mieskään ei voi yösyötöissä auttaa että voisin joskus edes nukkua koko yön heräämättä. Tai kai sitä voisi vaan joku yö tehdä niin että mies hoitaisi syötöt ja minä olisin korvatulpat korvisa toisessa huoneessa, koska huuto siitä luul. syntyisi.

On todella yksilöllistä, milloin vauva nukkuu kokonaisia öitä. Monet aikuisetkin nukkuvat todella rikkonaisesti ja käyvät keskellä yötä jääkaapilla. Meidän nelikuisen öitä kiinteiden aloittaminen on kyllä rauhoittanut, mutta oman tulkintani mukaan lapsella olikin aina nälkä, kun kävi niin ahneesti tissin kimppuun. Palasimme uudestaan perhepetiin ja neuvolan ohjeen mukaisesti soseita annetaan nyt niin paljon kuin kerrallaan menee. Maitokin riittää paremmin, kun annan lisäksi kahdella syöttökerralla lisäruokaa: lounaalla peruna-/kasvissoseita ja iltasella marjasosetta.

Vauvan kanssa touhuaminen on väsyttävää, mutta yksikin helpompi yö tekee ihmeitä. Jaksamista kaikille uupuneille!

sama juttu täällä, meillä on 7 kk tyttö ja sama jatkuu edelleen. Herää öisin syömään 3-4 kertaa ja en tosiaan ole vielä saanut yhtään täyttä nukuttua. Mulla tuli kans jossain 4-5 kuukauden vaiheilla toi sama juttu, että on vaikea nukahtaa uudestaan vaikka olisi väsynytkin. Viimeyönäkin valvoin ja pyörin 2h ja just kun nukahdin niin tyttö heräs. Eikä meillä vielä kunnolla syödä kiinteitä, kun tämä tyttö on päättänyt ettei kelpaa muu kuin tissi... väsyttää. Vellit menee ja satunaisesti 0,5 dl puuroa, mutta sillä ei ole ollut vaikutusta yö heräämiseen.

Meillä nukkuu päiväunet kyllä ihan hyvin 2 h joskus jopa 3 h. Sen oon huomannut että nukkumaan mennessä on hirvee huuto jos ollaan yli väsyneitä tai sitten ei olla vielä väsyneitä. Vaunuissa nukkuu päivällä hyvin kun olen pukenut "oikein" päälle, jos on liian kuuma tai kylmä ei nukuta.

Hyviä öitä kaikille !

Hei!
Kirjoituksesi on ihan kuin omasta suustani, vauvani on 4kk, ja täysimetyksellä ja alkanut heräilemään 3-5 kertaa. Tänään nousin 6.30 tunnin hereillä olon jälkeen, kun en vaan enää saanut unta (meillä heräillään aina vauvan kanssa noin 9 jälkeen). Olo on kuin zombilla. Mutten vaan enää saanut unta.
Itse mietin korvikkeen antamista imetyksen lisänä, ja kiinteitä voisi alkaa maistelemaan parin viikon päästä. Oon ihan poikki, etenkin kun neiti nukkui jo läpi yön niin hyvin ja nyt on näin hassua menoa....

Yhteistyössä