4 pv viikossa hoidossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Alennusta hoitomaksuun?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Alennusta hoitomaksuun?

Vieras
Olen suunnitellut, että jäisin hoitovapaan jälkeen vielä joksikin aikaa osa-aikaiselle hoitovapaalle niin, että kävisin töissä ma-to ja olisin perjantain kotona lasten kanssa. Lapset olisivat siis neljänä päivänä viikossa kokopäiväisesti päiväkodissa.

Onko jollain kokemusta ko. järjestelystä kunnallisessa hoidossa. Saako hoitomaksusta alennusta samassa suhteessa vai saako alennusta ylipäätään lainkaan?

Mä tein noin ennen kun kakkonen syntyi ja meinaan jäädä taas osittaiselle kun lapsukaiset menee hoitoon.

Alennusta saa suhteessa hoitopäiviin, tuleekohan tosta 17 päivää viikossa (normi on 21) ja maksu korkeimmassa luokassa taisi olla 160 euroa ja jotain päälle. Kela maksaa sitten osittaisesta myös jotain tukea, jotain ihan naurettavaa.

Espoossa ainakin saa alennusta jokaisesta säännöllisestä (sovitusta) vapaapäivästä. En nyt muista miten paljon se oli, olisiko ollut 4%/päivä, eli kk:ssa 16% ??

Mutta näissä kunnallisten maksuissakin on eroja.

Alkuperäinen kirjoittaja omppu2:
asetukset on muuttuneet ja jotta alennetun maksun saa niin saa olla vain 13 pvä/kk hoidossa...

Meidän kunnassa taas osa-aikainen hoito tarkoittaa 10-16 päivää kuussa hoidossa. Eli saa valita sen määrän 10:n ja 16:n päivän väliltä. Meillä ensin poika oli 16 päivää kuussa. Maksoi 160 kuussa. Sitten päivät vähennettiin 10 päivään ja nyt maksu 100 euroa. Nämä ovat "maksimimaksut", tuloja on siis sen verran, että alennuksia ei saa. Kokopäiväinen hoito maksaa 200 euroa kuussa.

Taitaa olla kunnissa eroja. Meillä lapset ovat osahoidossa 8pv/kk, maksu 80e. Koko kuukausi oli 200e. Meilläkin osahoidon raja oli 8-16pvää/kk. Ylimenevistä ei ole alennuksia.

Kunnissa on eroja. Minä aloitin juuri vuoden alusta osa-aikaisen hoitovapaan. Tyttö on neljä päivää viikosta hoidossa ja perjantait ollaan vapaalla. Meidän kunnassa maksut menee niin, että jos on kaikki päivät (21pvää) hoidossa, maksu on korkeimmassa maksuluokassa 200e. Sitten seuraava vaihtoehto on olla hoidossa max 15 päivää (olikohan 10-15pvää). Meillä on tällainen hoitosopimus vaikka työpäiviä onkin joka kuukausi muutama päivä enemmän. Meillä mummu on osa-aikaeläkkeellä ja voi hoitaa tyttöä muutaman päivän kuussa.

Alkuperäinen kirjoittaja _M_:
Kunnissa on eroja. Minä aloitin juuri vuoden alusta osa-aikaisen hoitovapaan. Tyttö on neljä päivää viikosta hoidossa ja perjantait ollaan vapaalla. Meidän kunnassa maksut menee niin, että jos on kaikki päivät (21pvää) hoidossa, maksu on korkeimmassa maksuluokassa 200e. Sitten seuraava vaihtoehto on olla hoidossa max 15 päivää (olikohan 10-15pvää). Meillä on tällainen hoitosopimus vaikka työpäiviä onkin joka kuukausi muutama päivä enemmän. Meillä mummu on osa-aikaeläkkeellä ja voi hoitaa tyttöä muutaman päivän kuussa.

Ai niin, unohtui mainita että hoitomaksu tietysti tippuu tuossa 15 päivän sopimuksessa muistaakseni 150 euroon.

Kunnittaisia eroja, saavat itse päättää osa-aikaisen hoidon maksut. Meillä poika oli vuoden verran osa-viikkoisessa hoidossa, 3pv/vko (keskimäärin 12pv/kk). Hoitomaksu laskettiin suoraan kaavalla:
kokoaikainen maksu jaettuna 21 päivällä = yhden päivän hinta, kerrotaan tarvittavien hoitopäivien määrällä. Meillä kokoaikaisen hoidon maksu oli 200 euroa, joten päivän hinta 9,52, ja 12x9,52= 114,24.

Jahka jään äitiyslomalle, niin esikoinen jää pois kokoaikaisesta hoidosta, mutta jos päivähoidossa on tilaa, niin säilyttänen paikan 2 - 3 päiväisenä/vko.

Yhteistyössä