4. raskaus ja perätila

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ö aapisen laidalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ö

ö aapisen laidalla

Vieras
Heips,
odotan neljättä lastamme rv 36 ja hän on perätilassa. Käännösyritystä en edes halua. Nyt sitten haluaisin sen sektion, vaikka kaikki aiemmat on syntyneet alakautta. Tuttuni lapsi kuoli liian hitaaseen perätilanulosauttoon. En vaan halua edes kokeilla, vaikka omissa synnytyksissäni ei mitään komplikaatioita ole ollutkaan. Eli onko jollain kokemusta siitä, että jos on jo alatiesynnyttänyt, niin sais perätilan vuoksi sektion?

riippuu kai sairaalasta, täällä ainakin on mahdollisuus valita sektio jos perätila. Ketään ei pakoteta alakautta synnyttämään perätilassa olevaa vauvaa. Lääkäri sanoi että jos on yhtään epävarma alatiesynnytyksestä niin tehdään sektio. ja oli 2 raskaus (kääntyi lopulta rv 37 raivotarjontaan)

mun kolmas lapsi oli perätilassa. yritettiin kääntää(ei ollut paha kokemus:)) ja sitten sektio sovittiin, kun en halunnut edes yrittää alkautta synnyttää. aiemmat lapset ihan alakautta olensaanut. ei painostettu yrittämäänkään vaan kerrottiin faktat molemmista ja itse sain tehdä päätökset.

nuorimmaiseni syntyi sektiolla, koska oli perätilassa eikä synnytys yrittänytkään käynnistyä laskettuun aikaan mennessä. toivoin siksi itse sektiota, mutta näin jälkikäteen en ehkä sitä silti valitsisi, vaikka kaikki meni suht. ok. edelliset synnytykset ovat olleet ihan normaaleja, eikä niissä mitään ongelmia ollut. tämänkin olisin synnyttänyt alakautta, jos olisi synnytys alkanut käynnistyä itsekseen. sekstiosta kyllä toivuin tosi nopeasti, mutta sekin on niin yksilöllistä, ja riippuu varmaan äidin 'lähtötilanteesta' ja monesta muustakin asiasta.

Mulle ei luvattu sektiota perätilasta huolimatta, vaikka ensimmäinen synnytys oli pitkä ja hankala. Perätilassa ollut vauveli lisäksi huomattavasti isompi kuin esikoinen, mutta alatiesynnytykseen lähdettiin. Tarjonta oli kuitenkin hankala (jalka ensimmäisenä) joten synnytys päättyi sitten hätäsektioon.

Minulla tehty 2 ulkokäännöstä. Ei tuntunut miltään. Toinen onnistui, toinen ei. Eri asia tietysti pysyykö vauva pää alaspäin. Se jonka käännös ei onnistunut, kääntyikin itsestään seuraavien viikkojen aikana.
Turhaan vielä mitään sektiota valitset. Käy koittamassa kääntyiskö.

Olen jo tehnyt päätöksen, että en halua käännösyritystä - syitä en nyt ala tässä erittelemään. Alkuperäinen kysymykseni ei sitä edes koskenut. Mutta huojentaa todellakin kuulla, että sektio on mahdollista saada. meille ei enää lapsia tämän jäljeen tehdä, joten sektio käy ihan hyvin senkin suhteen. kiitos huojentavista vastauksista!

Yhteistyössä