4-v lapsi ei lieki leluilla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huolestuako?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huolestuako?

Vieras
Eli olisitko itse huolissasi 4-v. pojasta, joka ei leiki leluilla? Rehellisiä vastauksia, kiitos... Joskus kuukausia sitten leikki viimeksi legoilla, ja satunnaisesti jollain autolla, mutta ei juuri muuta. Leikkii erilaisia roolileikkejä sekä muilla kuin leluilla (pahvilaatikoilla yms.) kyllä päivittäin useita kertoja. Alkaa jo vähän ihemtyttää meitä vanhempia. Mitä mieltä, onkohan syytä huoleen? Muuten kehitys ok, hiukan villi poika tosin on.

Meiltä löytyy samanlainen tyttö, olut aina tämmöinen.Leikkii roolileikkejä, kirjoilla, piirtää kirjeen ja leikkii sillä. Lelut saavat olla laatikossa.
Minä en ole ollut huolissani, meilläkin tyttö temperamenttinen ja vauhdikas.
Hyvä vain kun on mielikuvitusta.

Leikii kuitenkin.
Mitä sen väliä leikkiikö tehdyllä lelulla tai ottaako lelukseen tavaran jota ei ole leluksi tehty.
Leikkiä se kuitenkin on.

Kun menette hänen kanssaan rakentamaan legoilla ja aloitatte ajeluttamaan legoukkoja autolla, niin lähteekö vain pois, eikä halua leikkiä.

Meidän lapsi ei kauaa viihdy yksinään leikkimässä, mutta leikkii mielellään kun äippä tai isi rakentaa torneja ja laitetaan legoauton perään peräkäryt ja käydään kaupassa leikkikeittiön jääkaapilla jne.

Joo, eli leikkii muttei leluilla. Ei (ymmärtääkseni) ole masentunut, ei avioerolapsi eikä muutakaan ns. erityistä. On kolmesta keskimmäinen. Meillä ei ole mitenkään kauheasti leluja, mutta kyllä tuollainen perussetti löytyy autoja, rakennusleluja, nukkeja jne. Kaksi muuta lasta leikkii leluilla aika paljon (tai pienin nyt on vielä tosi pieni eli ei niin osaa vielä leikkiä), mutta tämä kolmas ei.

Uusia vastauksia ehti tällä välin tulla, kiitos. Vieras: meillä kanssa pojalla muuten tuollainen leikki usein, että "kirjoittaa" kirjeen tai piirtää "kartan" ja leikkii sillä. Mietin: jos mennään auton kanssa leikkimään, niin poika ei ehkä lähde pois, mutta ei myöskään tule leikkiin mukaan tai jos tulee niin korkeintaan pieneksi hetkeksi.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Uusia vastauksia ehti tällä välin tulla, kiitos. Vieras: meillä kanssa pojalla muuten tuollainen leikki usein, että "kirjoittaa" kirjeen tai piirtää "kartan" ja leikkii sillä. Mietin: jos mennään auton kanssa leikkimään, niin poika ei ehkä lähde pois, mutta ei myöskään tule leikkiin mukaan tai jos tulee niin korkeintaan pieneksi hetkeksi.

Meillä tyttö leikkii aina tuomosilla pikku jutuilla ja roolivaatetus on pop :)
Jos lapsi leikkii niin ei kannate olla huolissaan.
Nykyään niin moititaan kun lapsilla ei ole mielikuvitusta niin minä ainakin olen hyvilläni että omilla lapsilla sitä löytyy, ehkä jopa liikaakin ja leluihinkaan ei mene rhaaa kauheesti :)

Meidän tytöt ei myöskään leiki leluilla paljonkaan. Erilaisia roolileikkejä tosi paljon, piirtävät, askartelevat jne. Leikkivät esim. lääkäriä, sairaanhoitajaa, kauppaan ja rannalle menemistä. Lattialle levitetään peitto ja se on sitten meri. :D Pyykkikorista saa monta hauskaa leikkiä, ja juomapilleilläkin hauskoja juttuja. Sohvatyynyistä rakennetaan laivoja, lentokoneita ja linnunpesiä, lakana päällä voi leikkiä sankaria. Ja juu, eivät ole masentuneita. :D Pehmoleluja toki ottavat leikkeihinsä joskus mukaan, että kai silloin voisi sanoa, että leikkivät leluillakin.

Mä olen kyllä kanssa ollut tyytyväinen, että itsekseen keksivät hienoja leikkejä, eivätkä vaadi aikuista siihen leikkimään puolestaan. Hauskaa heillä ainakin tuntuu olevan. Tytöt iältään siis 2,5v ja 3,5v.

Yhteistyössä