4 v tyttö on tosi omistushaluinen leluistaan kun kaveri tulee kylään! :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Omistuhaluisen tytön äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Omistuhaluisen tytön äiti

Vieras
Tytön kaveri oli pari tuntia tänään meillä hoidossa ja voi luoja mä oon ihan POIKKI! Sain jatkuvasti nätisti(ja myös hieman rumemminkin) sanoa ja käskeä että anna toisenkin leikkiä leluilla!!! Sen lisäksi tyttö yrittää koko ajan määrätä mitä leikitään. Siihenkin puutuin ja sanoin että antaa kaverin leikkiä esim. barbeilla jos hän niillä haluaa leikkiä. Sit mun tyttö alko itkeä vollottaa kun toinen ei halua leikkiä sitä mitä hän, huoh.

Kovasti tyttö aina tykkää ja odottaa kavereita kylään, mutta joka kerta tää sama juttu vaikka miten etukäteen sovitaan, että kaverit saa lainata leluja.

Ei kai tässä muu auta kuin aika? Jos me käydään kylässä niin leikkii nätisti, mutta auta armias kun pitäis omia leluja jakaa.

Apuja ja neuvoja auttaako tähän muu kuin aika? Tyttö on kovasti jo nyt touhottanut 5-vuotis synttäreistään (vaikka ne on vasta helmikuussa) että ketä hän kutsuu sinne jne. niin uhkailin jo hermostuksissani että jää synttärit pitämättä jos tallasta itkua ja kitinää on sit kun kaverit tulee meille kylään.

Eikai tohon auta kun aika ja opettelu. Tilanteita vaan joissa joutuu jakamaan ja huomaa että ei se oo mitenkään paha juttu. En tiiä onko pöllöä mut meillä on pojalla komento että jos ei omiaan jaa niin ei leiki muidenkaan leluilla. Että ei oo kivaa jos muut jakaa ja hän ei. Kyl se on oppinu aika kivasti antamaan muillekin tavaroitaan.

Taipumus määräilyyn on synnynnäinen, toiset vetäytyvät ja toiset johtavat. Tietysti joustamisen taitoa pitää opetella, mutta perusluonne ei miksikään muutu.

Tavaroiden jakaminen sen sijaan ei ole :) Aikakin auttaa, 6v. korvilla jos ei ole mitään muutoksen merkkiä, olisin jo vähän huolissaan. Mutta töitä on tehtävä. Onko ainoa lapsi, onko hoidossa, käykö kavereita harvakseltaan? Miten lasta rankaistaan tai ohjataan näissä tilanteissa? '

Mä oon sitäkin jankuttanut että miltä tuntuis jos hän ei sais kylässä leikkiä kaverin leluilla. Sanoo et selvä hän on kiltisti, mutta jo alle 5min päästä taas unohtaa asian. Tätä on jatkunut jo pari vuotta vaikka joka kuukausi meillä käy useammankin kerran lapsivieraita. Yhtä noloa joka kerta ja oon kantanut jopa huutavana jäähyllekkin vieraiden aikaan. Kerrankin puoli tuntia sain viedä uudestaan ja uudestaan jäähylle kun karkasi ja yritti repiä kaverin kädestä lelun. Tosi noloa oli kyllä.

Hmm. Jos ei yhdessä leiki, eristäisin yksin leikkimään toiseen huoneeseen. Myös joku järeä rangaistus voisi toimia jäähyä paremmin. Ei saa itse leikkiä leluilla jotka omii tai kaikki omitut lelut takavarikoidaan kahdeksi viikoksi.

Harjoitus tekee mestarin :)

Ehkä lapsen kanssa voisi sopia, että 1-3 tärkeintä lelua nostetaan ylähyllylle ja niillä ei vierailun aikana leikitä ollenkaan, mutta kaikki muut lelut ovat myös vieraan käytössä?

EI kannata menetellä kuten tyttäreni kaverin äiti aikoinaan; "tää lelu on aika tärkee XXX:lle joten sovitaan että sinä et koske siihen ollenkaan"...jne. Lopputulos oli se, että mun tyttö istui tyhjän panttina kaverin huoneen nurkassa, kaverin istuessa ison lelukasan alla. Kun tuo toistui 2-3 kertaa, niin lopetettiin siellä käyminen kokonaan. Kaikki muut lopetti jo paljon ennen meitä.

Harjoitus tekee mestarin :)

Ehkä lapsen kanssa voisi sopia, että 1-3 tärkeintä lelua nostetaan ylähyllylle ja niillä ei vierailun aikana leikitä ollenkaan, mutta kaikki muut lelut ovat myös vieraan käytössä?

EI kannata menetellä kuten tyttäreni kaverin äiti aikoinaan; "tää lelu on aika tärkee XXX:lle joten sovitaan että sinä et koske siihen ollenkaan"...jne. Lopputulos oli se, että mun tyttö istui tyhjän panttina kaverin huoneen nurkassa, kaverin istuessa ison lelukasan alla. Kun tuo toistui 2-3 kertaa, niin lopetettiin siellä käyminen kokonaan. Kaikki muut lopetti jo paljon ennen meitä.

ohhoh...meil ne kaikista tärkeimmät on pantu pois jo ennen vieraita niin että esillä olevat ovat kaikkien saatavilla. Ei niit ehottoman tärkeitä oo kun yksi tai kaksi.

Sellasta se on. Mua mammat pelottelivat että kunhan minun lapseni kasvaa niin ei kyllä osaa ollenkaan jakaa lelujaan kenenkään kanssa koska on ainokainen lapsi. Vaan toisinpa kävi.. osaa jakaa ja hyvin. Vaann ompa niitä moni- tai kaksilapsisia perheitä jossa se lelujen jakaminen on yhtä huutoa ja tappelua.. eipä tee mieli kauheesti käydä.. Ja mammat vaan hyssyttelee, että noh,noh,kullannuppu..halihali.

Sellasta se on. Mua mammat pelottelivat että kunhan minun lapseni kasvaa niin ei kyllä osaa ollenkaan jakaa lelujaan kenenkään kanssa koska on ainokainen lapsi. Vaan toisinpa kävi.. osaa jakaa ja hyvin. Vaann ompa niitä moni- tai kaksilapsisia perheitä jossa se lelujen jakaminen on yhtä huutoa ja tappelua.. eipä tee mieli kauheesti käydä.. Ja mammat vaan hyssyttelee, että noh,noh,kullannuppu..halihali.

Joo, kyl mullakin ainoa ja osaa jakaa. Ompa se saanu harjotusta ja kasvatusta leikkikaverien kautta.

Leijona76 on munkin tyttö saanut harjotusta vauvasta pitäen kun on kolme perhettä kenen luona vastavuoroisesti käydään ja he käyvät meillä. Ei se siitä harjotuksesta aina ole kiinni. Mun tyttö vaan on tosi voimakastahtonen... No enpä ainakaan hyssyttele häntä ja sivuuta asiaa ja jätä komentamista muille.

Yhteistyössä