4 vuoden ikäero lapsilla.. mielipiteitä/kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiitos:)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiitos:)

Vieras
Eli meidän esikoinen tulee olemaan n.3v tai vähän yli ennen kuin voidaan antaa lupa toiselle lapselle (mun on pakko valmistua vihdoin!). JOS kaikki menisi hyvin eli raskautuisin nopeasti niin ikäeroa tulisi olemaan noin 4 vuotta. Tiedän kyllä että en välttämättä ole toista kertaa niin onnekas että kaikki menee suunnitelmien mukaan (ei keskenmenoa, heti raskaaksi.. olenhan tuolloin jo vanhempikin jne.) Onko tuo mielestänne iso ikäero? Mitä hyviä/huonoja puolia tuossa ikäerossa on?

No omasta puolesta vielä kauheen vaikeaa sanoa kun pienin on vasta 7kk :D
Keskimmäinen 5v ja isoin 7v, mutta hyvä puoli on että isommista on jo apua :)
Miehellä ja hänen veljellään taas on ikäeroa 5v ja parhaita kavereita ovat olleet aina miinus murkkuvuodet :)

No meillä tolla ikäerolla olevat tulee parhaiten juttuun keskenään, vaikkakin syynä voi olla enemmän luonteenpiirteet.. Sen ikäinen voi osallistua jo kivasti vauvan hoitoon ja meillä ainakin teki apuna pikkujuttuja tosi mielellään.

muoks. Meillä tosin asiaan vaikuttaa sekin että välissä on vielä kolmaskin lapsi :)

Meillä on pojat syntyneet neljän vuoden välein ja kyllä on ihan ok ikäero. 4v on jo niin 'iso', että osaa jo itsenäisesti pukea ja leikkiäkin, niin ja autteleekin sujuvasti jo vauvan hoidossa. =)

Minun kaksosilla ja kuopuksella on ikäeroa 4v. Hyvä ikäero minusta on, koska ovat jo sen verran isoja, että osaavat leikkiä keskenään eikä tarvitse koko ajan olla kieltämässä ja kattomassa perään etteivät säre itseään tms. ja saan sitten hoidettua vauvaa. Huonoa no jaa en tiedä siitä, mutta onhan noilla kova uhma päällä ja alussa oli pientä mustasukkaisuutta ilmassa. Ja kyllä ne auttaakkin tahtoo ja vauvan kanssa touhuta tuossa lattialla.

4v ikäero on ihan paras. Tämä on toki mielipidekysymys, mutta mielipidettä tässä kysyttiinkin.

Kun on raskaana/hoitaa vauvaa, niin esikoinen on juuri sopivan omatoiminen! Esikoinen on hellä pienemmälle eikä mustasukkaisuutta tule yleensä niin paljoa, koska ei ole sellaista kilpailu/samanvertaisuusasetelmaa kuin pienemmällä ikäerolla. Kaikesta huolimatta sisaruksilla on valtavasti seuraa toisistaan! 4v on mitä hellimmässä hoivaamisiässä ja kun lapset kasvaa, alkaa yhteisleikit.

Meillä ikäeroa 4 vuotta ja tosiaan on minusta loistava!

Meillä se oli liikaa. Esikoinen oli tosi hankalassa iässä 4-vuotiaana ja teki tosi paljon pahojaan. Lisäksi esikoinen olisi kaivannut seuraa kotona, ei pelkästään hoidossa. Mun jaksamisen pelasti kuopuksen vauva-aikana päiväkoti, jossa esikoinen oli 2 krt viikossa.

Meidän pojilla on ikäeroa 3v8kk ja oikein kiva ikäero.
Leikkivät ihan kivasti yhdessä, toki riitaakin tulee mutta ei pahempaa.

Ihan kiva kun molempien kanssa voi tehdä erikseenkin eri juttuja.

Itse olin suunitellutkin n.3-4vuoden ikäeroa lapsille joten ihan nappiin sattui menemään.

Meilläkin muutes vajaa 3v ja juuri 7v täyttänyt ovat parhaat kaverukset. Todella rakkaita toisilleen. Etenkin isommalla toki omiakin kavereita paljon, mutta ei ole pikkuveljen voittanutta :D

Meillä tytöillä lähes tasan 4 vuoden ikäero. Vauvan synnyttyä esikoisesta oli pientä apua, ja se oli tosiaan hyvä että hän osasi jo pukea itse ym. Kun vauva alkoi liikkua, hän seurasi lähes koko ajan isosiskoaan joka paikkaan. Leikkivät nätisti yhdessä.

Nyt "vauva" jo eskarilainen, ja siskokset tappelevat koko ajan niin, että meinaa järki lähteä! Eivät enää kauheasti keskenään leiki, koska molemmilla on omat kaverinsa, mutta se riitely ja tappelu... Tosin olen kuullut muilta, että olivat lapset millä ikäerolla vaan, niin aina tappelevat. Lohduttavaa...

Meillä on noilla kahdella ensimmäisellä reilusti yli neljän vuoden ikäero ja muuta yhteistä ei ole kuin tappeleminen. Kahden vuoden ikäerolla olevilla on paljon seuraa toisistaan ja yhteiset leikit.

Yhteistyössä