4-vuotiaan PELKO!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tää on tärkeää!!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tää on tärkeää!!!

Vieras
Mulla alkaa jo loppua proput tän asian kanssa.
Tuo 4 vee saattaa monta päivää putkeen olla yliherkkä kaikelle, kuuntelee ääniä ja vahtaa varjoja tai mitä milloinkin. Sitten hulluna pelkää vaikka selitän kaiken mistä luulee että on pelättävää.
Kaikkea ei edes suostu kertoa mulle.

Nyt se aiheuttaa jo pelkällä lauseella tai sanalla kauhean paniikkisekamelskan täällä kun 2vee on myös ihan paniikissa vaikkei edes tiedä että mitä pitäisi pelätä...

Tänäänkin aamulla 2v meinasi nousta sängystä ja isompi tokaisi että älä mee yksin, niin pieni juoksi paniikissa mun luokse ja itki ja sitten oli jo isokin mun kainalossa paniikissa.

Meidän päivät on olleet taas yhtä pelkoa, selittelyä ja pienemmän hokemista eei oo mitään pelättävää...

Oikeasti, mistä tää johtuu?? Koskaan en ole pelotellut millään tms.

Isompi on muutenkin herkkä mutta harmittaa erityisesti kun pienikin joutuu pelätä .

Yksi ilta meillä oli ihan hirveä paniikkikohtaus, niin että aloin jo itekin pelätä melkein vaikka sainkin itseni pidettyä kasasas.
Molemmat huusi paniikissa mun sylissä ja tarrasivat kiinni ja tärisivät.

Tuloksena nukuttiin valot päällä, molemmat mun kainalossa hulluna peläten. Ja mä en edes tiedä mitä!!!

Lastenpsykologille veisin, jos kyseessä olisi mun lapsi. Ihan ekana ottaisin yhteyden neuvolaan.
Meillä ei ole tuollaista ollut, eikä ystävieni/sukulaisten lapsillakaan. Pikku pelkoja tottakai joskus, muttei tuollaisessa mittakaavassa.

kyllähän sitä saattaa tuossa iässä pelätä vaikka mitä. minun 3v ei uskaltanu jäädä nukkuu senän toiselle puolelle1 ja sitten kovasti rauhoteltiin ja juteltiin asiasta niin hän pelkäsi että vaatekomerosa tlee jokin paha!!

sitte aloin miettii että mistä tää johtuu ja kysyin että onko jossain ohkjelmassa käynyt niin. bingo,lapsi sanoi että isillä lehvassa! sitä sitten pelkäsi useampana iltana että se paha tulee.

meille auttoi iltarukous(jumalan ja enkelten suojelus=) ja valojen päällä pitäminen, läheisyys ja joka iltainen keskustelu asiasta. nyt se onkin ollut unohdettuna jo monta viikkoa :)

Mies pelkäsi pienenä hulluna että kaapista tulee mörköjä ja kummituksia. Tekivät sitten isänsä kanssa kylttejä että "Möröiltä pääsy kielletty!" oviin, ja uskalsi nukkua yksin :)

Alkuperäinen kirjoittaja Salama McQueen:
Ikäsidonnaista...Ainakin osittain.

Vilkaisehan mll:n sivut netistä, siellä vihjeitä.

Niin minustakin. Meilläkin on ollut näitä pelko-kausia, että on pelottanut varsinkin iltaisin nukkuumaan menon aikaan, mutta aina ovat jääneet sitten pois. Illalla olen tarkistanut lapsen kanssa kaapit ja sängyn aluset ja yöksi vessaan on jätetty valo ettei ole ihan pimeää. On auttanut meillä. Voithan soittaa neuvolaan vielä, kyllähän hekin siellä osaavat auttaa teitä!

Jaksamisia! :hug:

Yritä jutella lapsesi kanssa. Nelivuotias pystyy jo kertomaan mitä pelkää. Kerro että "olen huomannut että sinua mietityttää joku asia. Haluaisitko puhua siitä? Voitaisiin yhdessä miettiä sitä"jne....ja sitten johdattele asia pelkoon.

Meillä naapurin fiksu 13-vuotias kertoi pihalla itseään huvittaakseen hurjia juttuja lohikäärmeistä jotka polttaa lieskalla kaiken..
Lapsi itki ja huusi viikon putkeen, piti tarkastaa joka nurkka ja sängynalusta jne, ettei lohikäärmeitä näy.
kyllä teki mieli vääntää niskat nurin naapurin riiviöltä..
nyt pelot voitettu ja palattu normaali päiväjärjestykseen.
lapsenne pelko saattaa olla juuri jostakin ihan "pienestä" lähtösin, tv-ohjelma, naapurin juttu hiekkalaatikolla, tarhassa jne.
koita jutella lapsen kanssa, jos saisitselville mitä pelkää, ja sitten mistä pelko alkanut.

onko tuollainen normaalia myös 5 vuotiaalle?pelkää aivan kaikkea...kävellessä pitää olla aivan rinnalla,jos menee edelle tai jää jälkeen,alkaa huuto!pelkää lääkäriin menoa,neuvoloita ja hammaslääkäriä hysteerisesti...joskus ei uskalla mennä vessaankaan yksin...tätä voisi jatkaa vaikka kuinka ja pitkälle.

niin ja kyllähän pelko saattaa olla opittua mallista! esim.äitini pelkkäsi aina hammaslääkäri käyntejä niinpä siis minullekkin kehittyi kunnon hammaslääkäri pelko!

omalle pojalle en aio samaa mallia näyttää,vaikka hirvittää omien hampaiden paikkaus7viisauden hampaiden poisto

En menisi ihan heti lääkärille, sillä kuvailemasi lapset ovat siinä iässä, että pelkäävät senkin takia. Siis mielikuvitus on valtavan voimakasta.

Katsotaanko teillä lastenohjelmia? Ihan tavalliset lastenohjelmat tai tarinat voivat pelottaa (Muumit myös) ja saada mielikuvituksen laukkaamaan. Ne laittaisin vähäksi aikaa jäähylle ja keskityttäisiin tutkimaan normaaleja ilmiöitä. Esim. pimeää taskulampulla -mikään ei muutu, vaikka on pimeää.

Lääkäri-ja neuvolajuttuja voidaan käsitellä leikissä, eli hoidetaan nukkea -mitataan, punnitaan, kuunnellaan, tutkitaan korvat ym. rokotetaan. Lääkäritarvikkeita voi ostaa leluna tai valmistaa itse mielikuvitusta käyttäen.

Meillä lapsen pelko ja ahdistusoireet veivät psykologille, koska meidän perheessä elettiin vaikea tapahtuma läpi. Jos mitään erityistä ei lapsen elämässä ole tapahtunut, kuin tämä iänmukainen pelko -niin ensin koettaisin kotikonstein ja neuvolan ohjein asiasta selvitä.

Vessapelkoon löytyi meillä aikoinaan syy Puuha Petestä, lapset pelkäsivät viemärihirviötä -nelivuotias sai parivuotiaan kauhun partaalle. Asia ratkaistiin laittamalla viemärin päälle amme. Ja juttelemalla rauhallisesti.

Meillä 4 v kertoi illalla hurjia juttuja kuinka kaveri pk.ssa "nostaa naulaan roikkumaan jos ei suu pysy supussa" ja "joku potkii koko pk.n mäsäksi" ja "pk.n lattialla nuotio"...KYLLÄPÄ huolestuin!!

Ikinä emme tuollaisia ole kotona puhuneet ja pikkukakkosessa tuollaisi juttuja ei ole nähnyt.
Eli ainoa missä kuullu on pk.ssa isommilta pojilta???

Noi MUKAMAS lastenohjelmat mm. MTV3.lla kamalat piirretyt jossa vain mätkitään ja miekkaillaan ja ties mitä kamalaa kielenkäyttöä ja uhkailua...
mitä ne muuta antaa lapselle kuin esimerkkejä ja niitä sit leikkiessä matkitaan..

JA PELKOJA ne takuulla aiheuttaa myös!!

4 v ikäisenä alkaa tulla myös kuoleman pelkoa jne. mielikuvitus voimakkaana jyllää kun siihen vielä näitä kauhu-lastenohjelmia lisätään niin huh huh!!

Yhteistyössä