4-vuotias hautajaisiin vai ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja emppuli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

emppuli

Vieras
Tyttömme on kovin herkkä ja pelkään hänen ahdistuvan ihmisten surusta.Mieheni on samoilla linjoilla,ja jäisi hänen kanssaan kotiin minun ottaessani vauvan mukaan hautajaisiin.
Nyt tuntuu että lähinnä äitini on sitä mieltä että isompikin pitäisi ottaa mukaan,kun suvun muutkin lapset ovat tulossa..
En oikein tiedä,miten toimisin.Vaikka kuolema on osa elämää ja tytön kanssa näistä on puhuttu,jotenkin olen sillä kannalla kuitenkin etten vielä veisi.Miten te muut toimisitte?

Riippuu siitä, kenen hautajaiset on kyseessä. Jos jonkun lapselle läheisen ihmisen, niin ottaisin hänet mukaan hautajaisiin, jättämään hyvästit.
Mutta mitä järkeä on siinä, että vauva tulee hautajaisiin vaikka isompi lapsi ja mies eivät tule? :saint:

Minä ottaisin oman lapseni mutta mahdotonta sanoa, että miten toimisin sinun tilanteessa.

Enoni hautajaisissa olin yksin, miehen isän hautajaisissa ja mummoni hautajaisissa oli mukana koko perhe.

Kyllä mä ottasin mukaan. Puhusin vaan asiasta paljon ennen hautajaisia. Hyvä olis jo 4-vuotiaanki kokee myös surua ja sen kohtaamista. Voihan sieltä lähtee vaikka kesken pois jos siltä tuntuu ettei lapsi kestä sitä surua.

koska imetän:)
Kyseessä ovat mummoni hautajaiset,isompi tyttömme ei häntä muista,kerran on nähnyt.Hautajaiset ovat toisella puolella Suomea,ja on vähän rahakysymyskin lähteä koko perheen voimin (tarkoitan lähinnä miestäni,joka ehti kerran tavata mummoni).

myö oltiin juuri hautajaisissa ja meillä ei ollut leikk-ikäinen mukana. Mutta jos olisai ollut kysessää oikein läheinen, esim:mummo tai ukki, niin ilman muuta otan mukaan.

Me ollaan menty aina koko perhe, oli sitten kaukaisemmasta tai läheisemmästä ihmisestä kysymys.
Sillä ne lapset oppii käyttäytymissäännötkin, kun pienestä pitäen otetaan joka paikkaan mukaan.
Teinejä on sitten turha ihmetellä, jos ne ei osaa käyttäytyä hautajaisissa oikein, kun eivät ole ikinä ennen olleet mukana. Ja sitten se vasta järkytys onkin, jos melkein aikuisikään asti on vaan suojattu ja varjeltu isoilta tunteilta.
Eräs pappi kertoi joutuneensa antamaan joillekin teineille ihan kriisiapua, kun olivat tavallisista hautajaisista olleet niin järkyttyneitä.

Alkuperäinen kirjoittaja emppuli:
Kyseessä ovat mummoni hautajaiset,isompi tyttömme ei häntä muista,kerran on nähnyt.Hautajaiset ovat toisella puolella Suomea,ja on vähän rahakysymyskin lähteä koko perheen voimin (tarkoitan lähinnä miestäni,joka ehti kerran tavata mummoni).

Sun tapauksessa tuskin ottaisin..

Meillä on tuo esikko kohta 3½vuotta ja edellis viikonloppuna oli hautajaiset.Hänen serkkunsa haudattiin ja jätimme hänet äidilleni hoitoon.Otimme vaan vauvan mukaan.Hän kun on hyvin puhelias ja utelias,lisäksi uhma-ikä painaa päälle niin ajattelimme että on parempi jättää hänet kotio.Olisi kumminkin kysellyt kaikkea koko ajan suureen ääneen.

Alkuperäinen kirjoittaja joppana:
Alkuperäinen kirjoittaja emppuli:

Sun tapauksessa tuskin ottaisin..

samaa meinasin sanoa, että en varmaan sun tapauksessa ottaisi...

Mulla ollut lapsi joka paikassa mukana.Niin häät kuin hautajaiset ja hyvin on mennyt,lapsi saa kysellä häntä askarruttavia kysymyksiä ja niihin vastaa kykyni mukaan. En ala valehtelemaan enkeleistä ja miten joku muka on taivaassa,höpö juttuja.Sydämmessä ne säilyvät...
6v oli tätini hautajaisissa ja kirkossa ihmetteli,että missäs se täti ny viipyy. Selitin että on siellä edessä olevassa arkussa jne. Kaikki menee lapsen tajuntaan paremmin mitä aikuiset ajatteleekaan,kertokaa miksi siellä ollaan ja miten pitää käyttäytyä. Kyllä ne pienet ymmärtää.

Alkuperäinen kirjoittaja JoosepinÄiti:
mun mielipide on et menisin koko perheellä. siinähän lapset oppii elämän realiteetteja ja eihän kyse ole siitä, kuinka monta kertaa on tavannut vaan vainajan kunnioituksesta.

Näin tekisin minäkin ja teinkin kun miehen mummo kuoli vaikka ipanat eivät olleet kyseistä mummoa koskaan nähneet...

olimme lauantaina enoni hautajaisissa johon otin mukaan kaksi vanhempaa likkaa, 9v ja 7v vanhempi ei ollut moksiskaan oli kuin missä tahansa "juhlissa" mutta 7v itki, ahdistui ja oli muutenkin outo.

Eli minä tein väärin kun vein 7v likan hautajaisiin, en vaan osannut ajatella että ottaa sen noin raskaasti.Tytöt tykkäsivät kovasti enostani,aina puhuivat kuinka ##### oli taas kertonu kivoja juttuja ja tehnyt sitä tai tätä.
Nyt seurailemme rupeeko olo pahenee vaikka onkin nyt normaali mutta taantuma voi tulla myöhemminkin.

Mun mummo ehti kuolla ennen kuin saatiin lapsia. Miehen kanssa oltiin hautajaisissa totta kai, vaikka ei mies montaa kertaa ehinyt mummoani nähdä. Lapset olisin ottanut mukaan, mummo oli MINULLE läheinen.

Sukulaisten lapsia oli mukana, 4-vuotiaasta ylöspäin. Vaikkei sen läheisempi ollut kuin isotäti heille. Lapset aina keventävät hautajaisten tunnelmaa!

Tietenkin teet kuten parhaaksi näet. Matka on pitkä, toisaalta, haluatko olla lapsestasi ja perheestäsi erossa sen ajan? Ja minä ainakin tarvitsin miehen tukea mummon hautajaisissa.

En ottaisi, jos on lentomatka ja tiukka budjetti. Jos autolla pääsisi, ottaisin ilman muuta, koska minusta lapset usein lohduttavat surevia: heissä elämä jatkuu ja sukulaislapsissa ihan kirjaimellisesti vainajankin elämä :).

Meillä on kohta samantapainen tilanne edessä. Mieheni vaari kuoli hiljattain, emmekä ole vielä pättäneet menemmekö sinne koko perhe vaiko mies yksin tai me kaksin vai miten tehdään. Lapset ovat 1v ja 4v.

minä olen aina pitänyt itsestään selvyytenä viedä lapset mukaan, myös hautajaisiin. Varmaankin siksi koska itte olin pienenä mukna. Mieheni mielestä lapsia ei välttämättä tarvitse ottaa mukaan sellaiseen tilaisuuteen. Ja nyt sitten pähkäillään miten tehdään. :/

Alkuperäinen kirjoittaja vieras79:
olimme lauantaina enoni hautajaisissa johon otin mukaan kaksi vanhempaa likkaa, 9v ja 7v vanhempi ei ollut moksiskaan oli kuin missä tahansa "juhlissa" mutta 7v itki, ahdistui ja oli muutenkin outo.

Eli minä tein väärin kun vein 7v likan hautajaisiin, en vaan osannut ajatella että ottaa sen noin raskaasti.Tytöt tykkäsivät kovasti enostani,aina puhuivat kuinka ##### oli taas kertonu kivoja juttuja ja tehnyt sitä tai tätä.
Nyt seurailemme rupeeko olo pahenee vaikka onkin nyt normaali mutta taantuma voi tulla myöhemminkin.

ethän sinä välttämättä väärin tehnyt.... ehkä lapsesi on vaan surullinen ja kaipaa isoenoaan...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun mummo ehti kuolla ennen kuin saatiin lapsia. Miehen kanssa oltiin hautajaisissa totta kai, vaikka ei mies montaa kertaa ehinyt mummoani nähdä. Lapset olisin ottanut mukaan, mummo oli MINULLE läheinen.

Sukulaisten lapsia oli mukana, 4-vuotiaasta ylöspäin. Vaikkei sen läheisempi ollut kuin isotäti heille. Lapset aina keventävät hautajaisten tunnelmaa!

Tietenkin teet kuten parhaaksi näet. Matka on pitkä, toisaalta, haluatko olla lapsestasi ja perheestäsi erossa sen ajan? Ja minä ainakin tarvitsin miehen tukea mummon hautajaisissa.

tähän on ihan pako kommentoida, että lapset eivät ihan aina kevnnä hautajaisten tunnelmaa... tästä olikin joskus lähiaikoina ketju, kun mietittiin lasten käyttäytymistä kirkossa. Minulla on hionoja muistikuvia hyvän ystäväni hautajaisista, jossa villit ja tottelemattomat lapset pilasivat koko hautajaistilanteen juoksemalla ja mekkaloimalla kirkossa. Vaikka olin silloinkin jo erittäin lapsirakas niin siinä tilanteessa olisin toivinut nuo lapset hevon kuuseen!!

Mä en välttämättä edes menisi.

Se on aikamoinen rumba itselleenkin lähteä vauvan kanssa sinne. Kun se vauva tarvii sen saman huomion sielläkin. Jos on nälkä, niin se ruoka täytyy saada vaikka siinä haudan reunalla. Tai jos tulee akuutti vaipan/vaatteiden vaihtotarve.

Ja niistä toisistakaan sukulaisista tuskin on avuksi siellä...