4-vuotias sekoittaa sanoja...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Pitääkö olla kuinka huolissaan kun lapsi 4v 6kk sekoittaa sanoja välillä ihmeellisesti.
Oppi puhumaan todella sujuvasti jo varhain, tietenkään ei kaikkia kirjaimia tullut, mutta hyvin sujuvaa puhe oli, nyt puuttuu r-kirjain edelleen muutoin osaa kaikki.
esim jos sanoo minulla särkee päätä, kääntää sen minulla pärkee säätä ja paljon muitakin ihmeellisiä sanojen muuntamisia on.
Välillä on aikoja kun puhuu normaalisti, mutta nyt taas tämä ihme vaihe ja olen miettinyt onko tuo ihan normaalia vai otanko yhteyttä esim. neuvolaan?

Minulla oli sukulaispoika joka teki tuota samaa. Pyörä oli pöira ja maalata oli laamata, hieno oli heino jne. Nykyään 14 v ja ihan normaali koltiainen jolla on sana hallussa.

Kiitos vastauksestasi =)
Huh toivottavasti meilläkin menee näin, toisaalta kun on jaksoja kun ei ole tätä sanojen sekottamista ja sitten taas yhtäkkiä jakso kun sanat menee ihan miten sattuu...
olisiko kenelläkään muulla kokemusta vastaavasta?

Meillä kanssa tyttö oppi puhumaan melko varhain ja puhe onkin ollut taukoamatonta siitä lähtien. Siinä neljän vuoden kieppeillä tuli kans hassuja sekoiluja sanojen kanssa, maalaaminen oli laamaamista, Puppe olikin peppu. Ei nyt tule juuri yksittäisistä sanoista muita mieleen, paljon niitä oli ja kuulostivat herttaisen hassuilta, kun pari kirjainta oli vaihtanut paikkaa. Nyt taas pian 6-vuotiaana puhuu ihan oikein ja ihan yhtä paljon kuin ennenkin :)

Kiitos vierAs tuo kuulostaa ihan omalta tytöltäni, eli voinen todellakin huokasta helpotuksesta =)
Puhetta todellakin on piisannut siitä asti kun oppi puhumaan ja mietinkin kuuluuko tuo siihen ja näin ilmeisesti onkin =)

Yhteistyössä